Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Je vraagt je af waarom het type vering waar de legendarische Citroën DS mee was uitgerust, niet verder ontwikkeld werd. Super comfortabel én super baanvast.

    Walter
    Luchtvering vind je in redelijk wat luxe-wagens (meestal als optie ), maar wordt ook heel vaak gebruikt bij vrachtwagens (zowel voor trekker als oplegger). De bladvering toont in heel wat gevallen ook daar zijn beperkingen...
    Het is inderdaad een pak duurder dan een gewone veer/demper combinatie.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Luchtvering vind je in redelijk wat luxe-wagens (meestal als optie ), maar wordt ook heel vaak gebruikt bij vrachtwagens (zowel voor trekker als oplegger). De bladvering toont in heel wat gevallen ook daar zijn beperkingen...
      Het is inderdaad een pak duurder dan een gewone veer/demper combinatie.
      Luchtvering en hydropneumatische vering zijn niet hetzelfde. Rolls-Royce (één of ander obscuur merk uit het Sovjet tijdperk, als ik me niet vergis ) bood indertijd (vandaag weet ik het niet, ik rij er niet meer mee) een hydropneumatische vering aan, onder Citroën licentie.

      H-P vering is tegelijk vering en demping, dus een combinatie van veer en schokdemper. Dit voor de volledigheid.
      Ik heb vrij veel km afgelegd met H-P, eerst 200.000 met een BX break, dan ook zoiets met mijn eerste Xantia, en veel minder met de tweede wegens stopzetting van mijn bedrijf. In de familie zijn er nog een 10-tal geweest, nooit problemen gehad, en de "bollen" werden minder vaak vervangen dan schokdempers.
      Vorige week nog een gebroken veer vastgesteld op (enfin, onder) de Fiat van een vriend, 6 jaar (de auto, niet de vriend), en 80.000km. Band geperforeerd, gelukkig bij het manoeuvreren (in achteruit, vooruit kan de veer niet in de band dringen)
      Een andere vriend had een koerierbedrijf (TBC Halbart), en heeft eind jaren '80 wat problemen gehad met BX, maar hij gaf ruiterlijk toe dat die wagens dikwijls overbeladen reden, en zo met te hoge snelheid boorden en verkeersdrempels namen. Ook het onderhoud werd niet strikt uitgevoerd.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
        Luchtvering en hydropneumatische vering zijn niet hetzelfde. Rolls-Royce (één of ander obscuur merk uit het Sovjet tijdperk, als ik me niet vergis ) bood indertijd (vandaag weet ik het niet, ik rij er niet meer mee) een hydropneumatische vering aan, onder Citroën licentie.

        H-P vering is tegelijk vering en demping, dus een combinatie van veer en schokdemper. Dit voor de volledigheid.
        Ik heb vrij veel km afgelegd met H-P, eerst 200.000 met een BX break, dan ook zoiets met mijn eerste Xantia, en veel minder met de tweede wegens stopzetting van mijn bedrijf. In de familie zijn er nog een 10-tal geweest, nooit problemen gehad, en de "bollen" werden minder vaak vervangen dan schokdempers.
        Vorige week nog een gebroken veer vastgesteld op (enfin, onder) de Fiat van een vriend, 6 jaar (de auto, niet de vriend), en 80.000km. Band geperforeerd, gelukkig bij het manoeuvreren (in achteruit, vooruit kan de veer niet in de band dringen)
        Een andere vriend had een koerierbedrijf (TBC Halbart), en heeft eind jaren '80 wat problemen gehad met BX, maar hij gaf ruiterlijk toe dat die wagens dikwijls overbeladen reden, en zo met te hoge snelheid boorden en verkeersdrempels namen. Ook het onderhoud werd niet strikt uitgevoerd.
        Ook luchtvering van een vrachtwagen bv. dient zowel voor de veer als demper functie... Dus je voorstelling alsof het systeem van Citroën superieur is, is wat overbodig. En ik vrees dat die systemen niet onder citroën licentie worden verdeeld . Bij vrachtwagens is zo'n luchtvering een logischer keuze, omdat daar al een pneumatisch systeem voorhanden is voor de remmen.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Ook luchtvering van een vrachtwagen bv. dient zowel voor de veer als demper functie... Dus je voorstelling alsof het systeem van Citroën superieur is, is wat overbodig. En ik vrees dat die systemen niet onder citroën licentie worden verdeeld . Bij vrachtwagens is zo'n luchtvering een logischer keuze, omdat daar al een pneumatisch systeem voorhanden is voor de remmen.
          Niet dat we er ruzie over moeten maken (Peace, Brother), maar ik zeg nergens dat het H-P systeem superieur is, het is alleen geen luchtvering. Zoals je zegt, trucks hebben perslucht aan boord, daar is een pneum. ophanging een logische keuze.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
            Niet dat we er ruzie over moeten maken (Peace, Brother), maar ik zeg nergens dat het H-P systeem superieur is, het is alleen geen luchtvering. Zoals je zegt, trucks hebben perslucht aan boord, daar is een pneum. ophanging een logische keuze.
            Persoonlijk ben ik geen fan van het "comfortgevoel" van een Citroën. De druk wordt wel pneumatisch opgebouwd via stikstof achter een membraan. Voor sommigen kan het jammer zijn, maar blijkbaar zal dit systeem toch een stille dood sterven...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Het weggedrag van een DS, GS en CX is ook niet mijn ding. Varen doe ik op het water...
              Maar de latere systemen (Hydractive) zijn fenomenaal, niet meer zacht, maar soepel, en de wagen blijft goed vlak in een bocht. Ook het trekken van een caravan of trailer is een genot.
              Zoals je zegt, zal het H-P systeem wel verdwijnen, zonde.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Ook luchtvering van een vrachtwagen bv. dient zowel voor de veer als demper functie... Dus je voorstelling alsof het systeem van Citroën superieur is, is wat overbodig. En ik vrees dat die systemen niet onder citroën licentie worden verdeeld . Bij vrachtwagens is zo'n luchtvering een logischer keuze, omdat daar al een pneumatisch systeem voorhanden is voor de remmen.
                Tegenwoordig heeft vrijwel elke europese vrachtwagen en aanhangwagen luchtvering. Maar er staat nog steeds een schokdeer naast.
                Bijkomende reden is dat je heel makkelijk de hoogte kan aanpassen, bij laden en lossen, maar ook tijdens het rijden.
                Tegenwoordig zijn heel wat Mercedessen, BMWs en Audi met luchtvering uitgerust. Ook de C4 picasso kan hiermee uitgerust worden.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Om weer op de winterbanden terug te komen: als we de wegen eens zouden verwarmen, 10°C, dan hebben we geen winterbanden meer nodig, en moet er ook geen zout meer worden gestrooid. Ik denk dat ik een genie ben, al zeg ik het zelf.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Dit weekend in Spa kennis gemaakt met een nog volledig besneeuwde en bevroren landweg. Met mijn zomerbanden er al op kon ik de licht hellende weg gewoon niet boven. Heb er er mij na een 100-tal meter weer moeten laten "afglijden". Stabiliteitscontrole of niet, het was onbegonnen werk. Zelfs achterwaarts afdalen was gewoonweg afglijden door het gewicht van de wagen. Maar ik ben er tevens van overtuigd dat dit met winterbanden eveneens onmogelijk was geweest. Dergelijke volledig bevroren en hellende landweg is zonder kettingen of nagelbanden volgens mij onmogelijk.
                    Last edited by enero; 31 maart 2013, 20:59.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                      Om weer op de winterbanden terug te komen: als we de wegen eens zouden verwarmen, 10°C, dan hebben we geen winterbanden meer nodig, en moet er ook geen zout meer worden gestrooid. Ik denk dat ik een genie ben, al zeg ik het zelf.
                      Vind dit niet belachelijk, in Dendermonde komt de vraag om de parking boven de bibliotheek te verwarmen ( wegdek ) daar bij bevroren ondergrond deze niet kan gebruikt ?Sommige politiekers vinden dit dus geen energieverspilling.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Om weer op de winterbanden terug te komen: als we de wegen eens zouden verwarmen, 10°C, dan hebben we geen winterbanden meer nodig, en moet er ook geen zout meer worden gestrooid. Ik denk dat ik een genie ben, al zeg ik het zelf.
                        Vind dit niet belachelijk, in Dendermonde komt de vraag om de parking boven de bibliotheek te verwarmen ( wegdek ) daar bij bevroren ondergrond deze niet kan gebruikt ?Sommige politiekers vinden dit dus geen energieverspilling.
                        Om energie te besparen kunnen ze het wegdek uitrusten met lange spijkers (i.p.v. de spijkerbanden). Ik denk ook dat ik een genie ben, al zeg ik het ook zelf.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Om energie te besparen kunnen ze het wegdek uitrusten met lange spijkers (i.p.v. de spijkerbanden). Ik denk ook dat ik een genie ben, al zeg ik het ook zelf.
                          Ik denk dat je dit verkocht krijgt aan een politieker.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk, bij de opening van de ring rond Antwerpen, was het viaduct bij het sportpaleis uitgerust met een verwarmd wegdek. Hoelang het gewerkt heeft weet ik niet maar toen vond Ebes dat betaalbaar want men moest ergens heen met de overproductie uit de kerncentrales. Dat is ook de oorzaak dat wij zoveel verlichting hebben op de autowegen.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Verwarmde spijkers, dat is de oplossing. Als we dan fakir-asielzoekers krijgen, kunnen we ze meteen een lekker warm bed aanbieden.

                              Ik denk niet dat de verlichting van de snelwegen zijn oorsprong gevonden heeft in de overproductie van kerncentrales, want die verlichting was er al in de jaren '60, Doel is pas opgestart begin jaren '70.
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                                Oorspronkelijk, bij de opening van de ring rond Antwerpen, was het viaduct bij het sportpaleis uitgerust met een verwarmd wegdek.
                                Spijtig dat ze dit na 1 april weer uitschakelen.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X