Ik denk dat deze documentaire hier ook thuis hoort: https://www.youtube.com/watch?v=-fusUxEPwsw
Het gaat in ieder geval over banden...
Ik denk dat deze documentaire hier ook thuis hoort: https://www.youtube.com/watch?v=-fusUxEPwsw
Het gaat in ieder geval over banden...
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
|
Voila, gisteren de winterbanden erop gelegd, nog juist op tijd voor de Duitse leuze "von O bis O" (Oktober bis Ostern)![]()
|
En morgen is het bij ons zover.
Canon EOS Digital
BD0479BE
Vergelijkende test tussen zomer, winter en all-season banden: https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Winterbanden hebben hun voordeel en dan nog eens 4matic een aanrader.
Ik denk dat dit gewoon buiten kijf staat. Jaren geleden was ik met een kennis met een 4matic (Een 300D 4matic turbo) en we stonden hier op een hard aangereden besneeuwde helling vlakbij. Ik kon het niet nalaten om Caroline halverwege te laten stoppen en te vragen om dan eens het gaspedaal in te trappen. Ik was onder de indruk ....
|
Nog een mooi vergelijk.
https://www.bmw.com/en/automotive-li...and-tires.html
https://youtu.be/guBRmbldWpk
Canon EOS Digital
BD0479BE
Sorry om roet in het eten te gooien..... :-)
Onderzoek: 'Winterbanden hebben alleen nut als er sneeuw ligt'.
Als de temperatuur onder de 7 graden duikt, zijn winterbanden aan te bevelen, wordt vaak gezegd.
Niet waar, zo blijkt uit onderzoek van het Britse tijdschrift Tyrereview.
Winterbanden helpen alleen bij sneeuw.
In alle andere situaties zijn zomer- en all-seasonbanden beter.
Nu weten jullie het. ;-)
Bron : https://www.autowereld.com/nieuws/au...er-sneeuw-ligt
Mijn eigen mening (niet van die Britten...): Die vele kleine extra groefjes en de zachtere rubbersamenstelling van winterbanden zal (imho) ALTIJD beter zijn als het vriest (dat het kraakt), sneeuw of geen sneeuw.
En de eigenschappen van winterbanden vergelijken met die van regenbanden is zoiets als bananen en citroenen vergelijken....
Om perfect te zijn zou je voor elke weersgesteldheid en elk rijdoel (naar de Aldi rijden of even op circuit rijden...) een ander stel banden kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Skitch; 9 december 2019 om 01:17
Sinterklaas is al door hoor en Piet heeft de schouw al gekuist.
Er zijn er veel die elkaar tegenspreken, maar winterbanden maken wel degelijk een verschil ook zonder sneeuw.
Het kan ook niet anders dan dat zachter rubber beter is in bepaalde omstandigheden.
Vergelijk al eens bij 20°C en rij met eco banden bestaande uit harder/ander materiaal ... minder wrijving, minder slijtage, midere baanhouding.
Sportievere banden uit zachter materiaal ... meer wrijving, meer slijtage, maar wel veel betere baanhouding.
Er zijn testen genoeg die aantonen dat de remafstand en baanhouding met de juiste band wel degelijk een impact heeft.
Probleem met alle testen (eender welk toestel, voertuig of wat ook) is dat de testers vooral ook hun eigen mening doordrukken in de gepubliceerde resultaten, vooral journalisten.
Eén ding is zeker ... je mag het beste hebben dat er bestaat en ook het voorzichtigst zijn als mogelijk, als een andere gek onnozel doet en op u knalt ... dan ben je nog de pineut.![]()
Canon EOS Digital
BD0479BE
dubbel.
|
En blijkbaar als "beste koop" Michelin crossclimate Skitch, ik heb ergens gelezen dat het de enige AW band is
die toegelaten is waar winterbanden verplicht zijn.
Testje https://www.youtube.com/watch?v=wkzddUctCg0
Niet echt een testje, maar een publiciteit.
En enkel bruikbaar als ze in de juiste bandenmaat bestaan ... wat zeker niet voor elke wagen het geval is.
Ik kan er alvast niet de juiste maat in vinden.
Voor regen geven ze zelf (Michelin) een score B op, met andere zomerbanden een A ... in België anders toch ook wel redelijk nuttig.
Ieders gebruik ligt uiteraard ook anders.
Rond de kerktoren draaien of 50.000km snelweg doen is een groot verschil.
Canon EOS Digital
BD0479BE
De juiste bandenspanning is zeer belangrijk.Een winterband die te hard staat is misschien nog slechter dan een zomerband.
Kijk maar naar de veldrit:altijd dat gedoe rond de bandenspanning,maar blijkbaar belangrijk.
En ik denk dat opapol wel wat ervaring heeft in offroad,en daar wordt de bandenspanning ook al eens verminderd om meer tractie te krijgen.
Meestal hebben ze hun eigen compressortje bij, waarmee zij terug kunnen oppompen eytc.
De Michelin-crossclimate heeft een sneeuwvlokje,dus OK voor winteromstandigheden.
Probleem vroeger was de bandenmaat,nu meer keuze maar nog altijd grenzen.
Maar met supersloffen gaan rijden in de winter is ook niet het ideale,vandaar de beperking in maten.
Banden moeten voldoen aan de specificaties waarmee het voertuig goedgekeurd is en vermeld op het gelijkvormigheidsattest.
Als daar een bepaalde breedte op staat, dan moet daaraan voldaan worden met de toegelaten afwijkingen.
En tenzij men een tweede set velgen koopt, dan moeten de banden ook nog op de velgen passen.
Buiten de maat is er ook nog de snelheidsindex en het toegelaten gewicht.![]()
Canon EOS Digital
BD0479BE
|
Het filmpje laat alles zien behalve de remweg op sneeuw ! Dat is toch belangrijker dan de acceleratie.
Onderstaand filmpje strookt volgens mij meer met de waarheid en laat zien dat een all-weather op sneeuw beter is dan een zomerband, maar slechter dan een echte winterband.
https://www.youtube.com/watch?v=3e5hfUH4Qm0
http://www.road.is/travel-info/road-...onditions-map/
Zojuist binnen gekregen....
Voor winterbanden mag je een lagere snelheidsindex monteren dan er op het gelijkvormigheidsattest staat.
De enige verplichting is dan dat je een sticker van minimum 150mm diameter op je dashboard moet kleven.
Op deze sticker (in de vorm van een verkeersbord voor maximum snelheid) moet de maximum toegelaten snelheid van je winterbanden staan.
Beetje een rare wet want als je gelijkvormigheidsattest snelheidsindex "V" vermeld (240km/h) en je plaatst winterbanden met index "H" (210km/h), dan moet je een sticker met daarop 210km/h op je dashboard kleven.
Natuurlijk niemand die het doet, maar ze hebben die stickers wel op voorraad bij de bandencentrales.
Op de technische controle kunnen ze er wel een opmerking voor geven.
Vanmorgen laten omwisselen. Op 20 minuten binnen en buiten zonder afspraak.
Heb mijn zomerbanden meegenomen want de garagist gaat verhuizen (neemt de garage over van die 2 broers die onlangs met hun Porsche verongelukt zijn in Wijnegem). "lichtmetalen velgen" wordt er steeds gezegd. Ik vond ze loodzwaar en ben blij dat ik ze niet zelf heb omgewisseld.
Laatst gewijzigd door notex; 11 december 2019 om 19:32