Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Op modder en zand krijg je meer grip door een lage druk, of een groter oppervlak.
    Op sneeuw en ijs heb je best een kleiner oppervlak of smallere banden.
    Op natte weg maakt het niet veel uit (als je voldoende afwateringskanaaltje hebt), en op een droog wegdek heb je de meeste grip met brede slicks.

    Kijk ook maar eens naar rallywagens als die op sneeuw moeten rijden.

    In Duitsland rijden heel veel mensen met een smallere maat winterbanden dan hun zomersloefkes.
    Daarom is mijn winterset : vooraan 17x7 205-50 ipv 18x7.5 225-40 in de zomer en achteraan 17x7.5 225-45 ipv 18x8.5 255-35 voor de zomer.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
      het zijn gewoon kiekens die zo kunnen afgeven op winterbanden, die te gierig zijn om 500€ a 1000€
      In mijn geval dus €1/Km aangezien ik niet eens 500 Km in winterse condities rij over de hele levensloop van mijn auto. Aan de lijst onder je bericht te zien is dat inderdaad geen probleem.

      De groeten van een "kieken".
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Daarom is mijn winterset : vooraan 17x7 205-50 ipv 18x7.5 225-40 in de zomer en achteraan 17x7.5 225-45 ipv 18x8.5 255-35 voor de zomer.
        Dunlop..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          Dunlop..?
          grt,bouk.
          Winterset GoodYear Eagle, zomersets : Michelin Pilot SP3 en voor af en toe op circuit : Michelin Pilot SP2
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Ik rij hier in de winter wel op 255/35/19 maar énkel omdat ik geen passende 18" velgen kon vinden hier in Moskou...smaller is inderdaad beter op sneeuw. Hier ligt de straat alweer vol overigens...pff.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              Gewoon uit curiositeit; hoeveel kilometers leg jij af per jaar? en onder welke omstandigheden?
              niet persoonlijk opvatten maar ik ken mensen die enkel hun auto
              buiten halen wanneer het bijvoorbeeld regent of vice versa.

              Het gekende fileleed van gisteren, de gekende 1600km, kost ons maar een schamele 116 miljoen euro!!


              Maar dat zal wel weer praat uit de gazetten zijn die je met een grove korrel zout moet nemen.

              Volgens mij ga je het probleem niet verhelpen door vrachtwagens van de baan te halen. De meeste truckers zijn tussen 04u00 & 05u00 de baan op
              om de drukke ochtendspits voor te zijn en te ontlasten. Bovendien voelt een 20 tonner niet eens dat hij over de sneeuw rijdt.
              Een kameraad vrachtwagenchauffeur heeft afgelopen weekend nog mondeling bevestigd dat zo'n twintigtonner geen last heeft om over een besneeuwd wegdek te rijden,
              wanneer je echter plotse manoeuvres moet doen of hard op de remmen moet staan kan het heel foutief aflopen zo beweerde hij.

              Ik ben nog steeds bereid om eens een vergelijkende bandentest uit te voeren, we kunnen er een BD dagje van maken zodat de fotografen ook aan hun "trekken" komen.




              In mijn smalle (14inch) winterbanden moet meer bar worden gezet dan in mijn brede (15inch) zomerbanden, zo hebben ze mij althans "wijsgemaakt".
              Ik denk dat al die info hier allang staat. Ik geraak de laatste tijd niet meer aan 10.000 km. per jaar. In het begin dat ik mijn Golf had moest ik verder gaan werken, en zat ik aan een 16.000 km. Dat was net de grens om een diesel te kopen (maar op dit ogenblik heb ik dus geluk dat die NIET is uitgerust met een roetfilter (maar is wel een euro 4...)).
              Ik rij in ALLE omstandigheden. Dus dinsdag heb ik zonder problemen mijn ritje gemaakt (oa dus die 6 km. en 1 uur 40 min. rijtijd).
              Dat een vrachtwagen geen problemen heeft om op sneeuw te rijden zal rechtdoor wel kloppen. Dat geldt evengoed voor zomerbanden... Maar als ze in de problemen komen, is het dikke mizerie. En dat heeft dinsdag weldegelijk ook bewezen. Dat ze de spits willen vermijden is mooi, maar als er een probleem is bv. rond 7:30, dan is die vrachtwagen 2 uur later nog niet weg, en is het dikke mizerie in de spits.

              Ik weet heel goed dat winterbanden beter zijn in winterse omstandigheden. Maar met die minder dan 10.000 km. kan ik die banden nooit binnen een redelijke termijn verslijten.
              En oude banden zijn evengoed gevaarlijke banden. Winterbanden gaat in theorie max. 4 jaar mee. (maak daar 6 van). Zomerbanden 6 jaar (maak daar 8 van...).
              Als ik dus mijn winterbanden wil verslijten in 6 jaar, en ik stel dat winterbanden 50.000 km meegaan, dan moet ik dus jaarlijks 100.000/6 = bijna 17000 km. rijden (als ik veronderstel dat je in de winter en zomer evenveel kilometers doet, als dat minder is, dan wordt het nog wat erger...). Ik geraak daar dus langs geen kanten.
              Eigenlijk ben je dan al onveilig bezig, want dat laatste jaar rijdt je al met winterbanden die niet meer in optimale staat zijn (niet door de profieldiepte, maar door de staat van het rubber). Voor winterbanden geldt die 4x4x4 regel (op de 4 wielen, min. 4 mm. profieldiepte en eigenlijk max. 4 jaar gebruiken). Als ik ze dus op 4 jaar wil kunnen verslijten, moet ik aan 25.000 km. geraken.
              Mijn zus rijdt een 30.000 km. per jaar, en die rijdt dus WEL op winterbanden (en zelfs op mijn aanraden). Ook omdat mijn zus wel behoorlijk bang is op winterse wegen. Iets waar ik heel wat minder last van hebt (en ondanks dat nog nooit een ongeval heb gehad tijdens de winter).

              Hetzelfde (die veroudering...) geldt trouwens voor zomerbanden (maar dus met wat meer rek, omdat de rubbersamenstelling van zomerbanden langer meegaat).
              Voor zij die het niet weten : banden die 0 km. hebben gedaan, maar bv. 10 jaar oud zijn, zijn heel onveilig. Daar is trouwens een tijdje geleden nog een reportage over geweest. Hoe je ze bewaart (uit het licht, ...), heeft een invloed maar te oud is te oud. Vandaar dat op elke band verplicht de fabrikagedatum staat.
              Mijn achterbanden zijn nu 7 jaar oud (en 90.000 km.) en je ziet heel duidelijk aan die banden dat ze niet meer in nieuwe staat zijn, dat voel je ook aan het oppervlak en aan het rijgedrag. Ondanks dat ze nog vlotjes 3 mm. profieldiepte hebben, overweeg ik toch om ze binnenkort weg te doen. En nee : het zijn geen rommelbanden (continental sportcontact 2).
              Zaken zoals met die "sletse" afgekeurde banden zal je bij mij niet meemaken...

              Is het nu gefundeerd genoeg ???
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Is het nu gefundeerd genoeg ???
                Neen, omdat jij een van de mede-verantwoordelijken bent voor de file miserie op de Belgische wegen.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  ...

                  Is het nu gefundeerd genoeg ???
                  tja..dat wel hoor maar:
                  tis algemeen bekend dat op het net lange teksten niet worden gelezen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Gefundeerd en genuanceerd!
                    Ik denk er net hetzelfde over voor de auto van mijn vrouw.
                    Als het echt hard sneeuwt, en de straten zijn wit, dan rijdt ze niet...
                    En ze haalt nog geen 10.000 per jaar. De volgende banden zullen 'all season' zijn, dat is al iets beter.
                    Maar ik vrees dat we tegen dan een nieuwe auto moeten kopen. De huidige is 14 jaar oud, maar rijdt nog OK.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Ik denk dat al die info hier allang staat. Ik geraak de laatste tijd niet meer aan 10.000 km. per jaar. In het begin dat ik mijn Golf had moest ik verder gaan werken, en zat ik aan een 16.000 km. Dat was net de grens om een diesel te kopen (maar op dit ogenblik heb ik dus geluk dat die NIET is uitgerust met een roetfilter (maar is wel een euro 4...)).
                      Ik rij in ALLE omstandigheden. Dus dinsdag heb ik zonder problemen mijn ritje gemaakt (oa dus die 6 km. en 1 uur 40 min. rijtijd).
                      Dat een vrachtwagen geen problemen heeft om op sneeuw te rijden zal rechtdoor wel kloppen. Dat geldt evengoed voor zomerbanden... Maar als ze in de problemen komen, is het dikke mizerie. En dat heeft dinsdag weldegelijk ook bewezen. Dat ze de spits willen vermijden is mooi, maar als er een probleem is bv. rond 7:30, dan is die vrachtwagen 2 uur later nog niet weg, en is het dikke mizerie in de spits.

                      Ik weet heel goed dat winterbanden beter zijn in winterse omstandigheden. Maar met die minder dan 10.000 km. kan ik die banden nooit binnen een redelijke termijn verslijten.
                      En oude banden zijn evengoed gevaarlijke banden. Winterbanden gaat in theorie max. 4 jaar mee. (maak daar 6 van). Zomerbanden 6 jaar (maak daar 8 van...).
                      Als ik dus mijn winterbanden wil verslijten in 6 jaar, en ik stel dat winterbanden 50.000 km meegaan, dan moet ik dus jaarlijks 100.000/6 = bijna 17000 km. rijden (als ik veronderstel dat je in de winter en zomer evenveel kilometers doet, als dat minder is, dan wordt het nog wat erger...). Ik geraak daar dus langs geen kanten.
                      Eigenlijk ben je dan al onveilig bezig, want dat laatste jaar rijdt je al met winterbanden die niet meer in optimale staat zijn (niet door de profieldiepte, maar door de staat van het rubber). Voor winterbanden geldt die 4x4x4 regel (op de 4 wielen, min. 4 mm. profieldiepte en eigenlijk max. 4 jaar gebruiken). Als ik ze dus op 4 jaar wil kunnen verslijten, moet ik aan 25.000 km. geraken.
                      Mijn zus rijdt een 30.000 km. per jaar, en die rijdt dus WEL op winterbanden (en zelfs op mijn aanraden). Ook omdat mijn zus wel behoorlijk bang is op winterse wegen. Iets waar ik heel wat minder last van hebt (en ondanks dat nog nooit een ongeval heb gehad tijdens de winter).

                      Hetzelfde (die veroudering...) geldt trouwens voor zomerbanden (maar dus met wat meer rek, omdat de rubbersamenstelling van zomerbanden langer meegaat).
                      Voor zij die het niet weten : banden die 0 km. hebben gedaan, maar bv. 10 jaar oud zijn, zijn heel onveilig. Daar is trouwens een tijdje geleden nog een reportage over geweest. Hoe je ze bewaart (uit het licht, ...), heeft een invloed maar te oud is te oud. Vandaar dat op elke band verplicht de fabrikagedatum staat.
                      Mijn achterbanden zijn nu 7 jaar oud (en 90.000 km.) en je ziet heel duidelijk aan die banden dat ze niet meer in nieuwe staat zijn, dat voel je ook aan het oppervlak en aan het rijgedrag. Ondanks dat ze nog vlotjes 3 mm. profieldiepte hebben, overweeg ik toch om ze binnenkort weg te doen. En nee : het zijn geen rommelbanden (continental sportcontact 2).
                      Zaken zoals met die "sletse" afgekeurde banden zal je bij mij niet meemaken...

                      Is het nu gefundeerd genoeg ???

                      Héél wat tekst en uitleg op een simpel vraagje, je had evengoed kunnen antwoorden met "ik rij amper 10.000km bij mekaar" maar soit...

                      uw uitleg is volledig gelezen en je standpunt is héél duidelijk; ik kan jou enerzijds geen ongelijk geven maar anderzijds zijn het net de niet winterbanden rijders
                      die persé naar buiten moeten (om 500m verderop de kids aan de schoolpoort te droppen, of naar de bakker 700m verderop) tijdens hevige sneeuwval
                      en/of besneeuwde wegen.
                      Je hoeft dit niet persoonlijk op te vatten hoor, het is niet specifiek naar jou toe gericht.

                      Het ergste vind ik dan dat deze mensen durven klagen, zagen en afgeven op onze strooidiensten of op mensen die hen vlot voorbijrijden op hun winterbanden.
                      Vaak krijg ik getoeter, groot lichten of zelfs middenvingers te zien of horen omdat ik hen voorbij steek.
                      Waarbij ik mij dan steeds de vraag stel waarom ze dit doen en bij mezelf denk "koop u ook winterbanden hé zeveraar maar val mij niet lastig omdat je geen meter vooruit komt".

                      iig had eergisteren heel veel fileleed kunnen vermeden worden indien alle Belgen op winterbanden zouden rijden want ook op een nat wegdek is hun impact zoveel groter
                      tegenover zomerbanden. Er zal nog heel veel campagne moeten gevoerd worden vrees ik om de intelligent Belg te overtuigen over het nut van winterbanden.
                      Heb dit al eens aangehaald maar wanneer je vaststelt dat heel veel automobilisten zelfs geen ijskrabber in hun auto hebben liggen waardoor ze met een nog bevroren
                      voor en achterruit de weg op gaan?

                      Dus vanaf nu keihard campagne voeren en dan komt dat allemaal wel in de sjakos...
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        En zeggen dat ik vroeger 2.000.000 km gereden heb met gewone, goede, banden. Omdat winterbanden nog niet bestonden.
                        En ja hoor: ook in zuid Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland reden we over de bergpassen. Als ze niet gesloten waren door de overvloedige sneeuw.
                        Zelfs met achterwiel aangedreven auto's.
                        Het is nu bijna niet meer te geloven hoe we dat vroeger deden zonder winterbanden.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                          Héél wat tekst en uitleg op een simpel vraagje, je had evengoed kunnen antwoorden met "ik rij amper 10.000km bij mekaar" maar soit...

                          uw uitleg is volledig gelezen en je standpunt is héél duidelijk; ik kan jou enerzijds geen ongelijk geven maar anderzijds zijn het net de niet winterbanden rijders
                          die persé naar buiten moeten (om 500m verderop de kids aan de schoolpoort te droppen, of naar de bakker 700m verderop) tijdens hevige sneeuwval
                          en/of besneeuwde wegen.
                          Je hoeft dit niet persoonlijk op te vatten hoor, het is niet specifiek naar jou toe gericht.

                          Het ergste vind ik dan dat deze mensen durven klagen, zagen en afgeven op onze strooidiensten of op mensen die hen vlot voorbijrijden op hun winterbanden.
                          Vaak krijg ik getoeter, groot lichten of zelfs middenvingers te zien of horen omdat ik hen voorbij steek.
                          Waarbij ik mij dan steeds de vraag stel waarom ze dit doen en bij mezelf denk "koop u ook winterbanden hé zeveraar maar val mij niet lastig omdat je geen meter vooruit komt".

                          iig had eergisteren heel veel fileleed kunnen vermeden worden indien alle Belgen op winterbanden zouden rijden want ook op een nat wegdek is hun impact zoveel groter
                          tegenover zomerbanden. Er zal nog heel veel campagne moeten gevoerd worden vrees ik om de intelligent Belg te overtuigen over het nut van winterbanden.
                          Heb dit al eens aangehaald maar wanneer je vaststelt dat heel veel automobilisten zelfs geen ijskrabber in hun auto hebben liggen waardoor ze met een nog bevroren
                          voor en achterruit de weg op gaan?

                          Dus vanaf nu keihard campagne voeren en dan komt dat allemaal wel in de sjakos...
                          Tsjah : als ik durf een korte post doen, om te verwijzen naar een kettingbotsing in Duitsland, dan krijg ik een reactie dat ik niet nuanceer en voor de rest mijn bakkes moet houden... Dat laatste doe ik dus niet .
                          Mijn mening staat hierboven, en die is dus wel gefundeerd. Ook op winterbanden zouden dinsdag evengoed files gestaan hebben. Iemand die niet weet hou hij/zij met een auto moet rijden die zal altijd in de problemen komen. Een goede gerichte rijopleiding is nog altijd het belangrijkste. En mensen die er in het verkeer hun verstand bijhouden eigenlijk nog iets meer...

                          Op nat wegdek zijn goeie zomerbanden in principe even goed. Je moet al heel snel rijden (of er moet super veel regen vallen) vooraleer de groeven van die banden hun werk niet meer kunnen doen. Maar uiteraard moet je dan met niet versleten banden rijden, en die 1.6 mm. die wettelijk toegelaten is best straal negeren, en min. de aanbevolen profieldiepte van de fabrikanten hanteren (wat 2.5 mm. is). Je zal altijd mensen hebben die dan opperen dat die fabrikanten voor hun eigen winkel staan, maar in dit geval hebben ze 100% gelijk...
                          Er is trouwens geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om geen degelijke banden te kopen. Want op die 6-7 jaar kan ik die wel verslijten .
                          Last edited by polleke_cgc; 14 maart 2013, 17:47.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            En zeggen dat ik vroeger 2.000.000 km gereden heb met gewone, goede, banden. Omdat winterbanden nog niet bestonden.
                            Hmmm ... volgens uw profiel ben je van 1951.
                            Je mocht met de auto vanaf je 18e, dus vanaf 1969. Klopt?
                            Die 2.000.000 km heb je toch ook niet op één jaartje gereden?
                            Sorry maar in dat jaar reed mijn vader toch al lang met sneeuwbanden (zoals ze dat toen noemden) op zijn Kever en om in Oostenrijk rond te bollen was dat zelfs met spijkerbanden en iets later met kettingen.
                            Dus de kans dat er gedurende die 2.000.000 km geen winterbanden bestonden is zeer klein.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Sneeuwbanden en winterbanden zijn totaal verschillende dingen.
                              Sneeuwbanden betreft het profiel. M+S.
                              Winterbanden betreft de samenstelling van het rubber dat zachter is bij lage temperaturen.
                              Je kan dus winterbanden hebben met een sneeuwbandenprofiel of met een gewoon profiel.
                              Zoals je M+S banden kan hebben die niet gemaakt zijn met de rubbersamenstelling van winterbanden.

                              Maar je hebt wel ergens gelijk hoor.
                              Door de banden zodanig te maken dat ze alsmaar zuiniger rijden en langer meegaan is de rubbersamenstelling met de tijd veel harder geworden. Voor de "zomerbanden".
                              Zodat winterbanden, die met de zachtere rubber, zich nu opdringen als noodzakelijk.
                              De grote winnaar is hier in feite de bandenfabrikant. Die verkoopt nu 8 banden per auto i.p.v. 4. Wetende dat er veel auto's zijn die nu zonder reservewiel maar met een set spuitbusjes rondrijden.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Je mocht met de auto vanaf je 18e, dus vanaf 1969. Klopt?
                                Ik ben eigenlijk veel vroeger beginnen rijden. Maar niemand mag dat weten.
                                Die km's van toen zijn er ook maar een klein beetje hoor.

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                ..................
                                Die 2.000.000 km heb je toch ook niet op één jaartje gereden?
                                ........................
                                Nee hoor. Niet op een jaartje. En toegegeven : de laatste jaren dat ik voor mijn job reed kwamen de winterbanden (die met de zachte rubber) stilletjesaan op.
                                'k Heb dan ook jaren aan een stuk sneeuwkettingen in de koffer gehad. Zomer en winter.
                                Bij mijn laatste auto niet meer.....

                                Let wel dat voor mijn huidige wagen (nog) geen geschikte winterbanden bestaan in de juiste maat. Wel All-Season met M+S profiel.
                                Als er iemand wil helpen zoeken : P235/60 R18 102t . Ze moeten wel terreinwaardig zijn.
                                Last edited by Skitch; 15 maart 2013, 16:38. Reden: Sneeuwkettingen
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                                Comment

                                Working...
                                X