Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Ik heb hier weer gezondigd tegen mijn eigen regel:

    Don't discuss with idiots.
    They drag you down to their level,
    And beat you by experience...

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      En hoe zit het dan wanneer de niet winterbanden chauffeurs het andere verkeer (met winterbanden) ophouden en zoals gisteren honderden kilometers fileleed veroorzaken?
      Dat kost ons allemaal, zowel de fanatieke winterbanden als niet winterbanden rijders, heel veel geld waarvoor wij allemaal opdraaien vroeg of laat.

      Wie gaat dat kostenplaatje betalen? We spreken dan over miljoenen euro's hoor, een deftige set winterbanden is daar simpelweg een peulschil tegen.
      Zelfs met winterbanden zou er dikke file zijn.
      Als het regent zijn de files al 2 keer zo lang als bij droog weer.
      En het volstaat op een volle autostrade dat er iemand met pech aan de kant staat om file te veroorzaken.
      Geloof me, ik heb laatst in D in de sneeuw vastgezeten. Toen stonden er ook honderden km file alleen al in het Ruhrgebied.
      2h over 40km rechte autostrade zonder sterke heuvel, en zonder een ongeval gezien te hebben....
      Als het begint te sneeuwen een dik uur voor de spits, dan is het koekenbak.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
        En hoe zit het dan wanneer de niet winterbanden chauffeurs het andere verkeer (met winterbanden) ophouden en zoals gisteren honderden kilometers fileleed veroorzaken?
        Dat kost ons allemaal, zowel de fanatieke winterbanden als niet winterbanden rijders, heel veel geld waarvoor wij allemaal opdraaien vroeg of laat.

        Wie gaat dat kostenplaatje betalen? We spreken dan over miljoenen euro's hoor, een deftige set winterbanden is daar simpelweg een peulschil tegen.

        Mijns inziens zouden er zich al veel minder "mindere goden" onder de chauffeurs , met alle respect trouwens, zich op de weg begeven als men beseft dat er bij het veroorzaken van een ongeval de schade in hun schoenen kan worden geschoven. Haal die mensen voor die paar dagen per jaar uit het verkeer en het zal allemaal wel een stuk vlotter verlopen, de economie zal er alleen maar goed bij varen.

        Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
        Er zijn wel meer dagen dat de temperatuur onder de 7° zit dan dat er sneeuw ligt en van dan af presteren ze beter .Je kan toch moeilijk temperatuur beginnen meten als je gaat rijden of van huis bent.Het is en blijft moeilijk maar voor onze regering zou het toch weer een goede stap zijn om meer banden te laten verkopen en hun inkomsten te zien stijgen .
        En wat betreft dat meten van de temperaturen, ik heb niks tegen mensen die op zomerbanden bij 6° rondrijden, als je dat met verstand doet dan ga je mij niet wijsmaken dat deze mensen veel ongevallen, files of andere verkeersproblemen veroorzaken. De keren dat ik het verkeer zie vastlopen zijn voor 99% dagen waarop er sneeuw of ijs op de baan te vinden is en dat zijn heus niet zoveel dagen op een jaar…
        Zelf heb ik er de investering zeker en vast voor over om een ganse winter met de gepaste banden te rijden, en door de jaren heen heb ik ook kunnen vaststellen dat niet alleen in sneeuw of ijs een goede winterband een meerwaarde kan bieden maar je kan mijns inziens niemand verplichten om bij droge omstandigheden rond het vriespunt niet te mogen rondrijden met zijn wagen ( ik blijf er bij dat in deze omstandigheden er ook maar weinig verkeersproblemen zijn )
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • Re: Winterbanden

          (Noot : Ik ben overtuigd van de kwaliteiten van winterbanden. Ook al heb ik altijd sneeuwkettingen in de auto liggen.)

          Wil dat zeggen dat bij een ongeval waarbij ik schade lijd een schadevergoeding mag vragen als de tegenstander met winterbanden rijdt bij een temperatuur boven de 7°C?
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Ik heb hier weer gezondigd tegen mijn eigen regel:

            Don't discuss with idiots.
            They drag you down to their level,
            And beat you by experience...
            Mooi hoe jij jezelf heel kort samengevat kan omschrijven!

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Zelfs met winterbanden zou er dikke file zijn.
            Als het regent zijn de files al 2 keer zo lang als bij droog weer.
            En het volstaat op een volle autostrade dat er iemand met pech aan de kant staat om file te veroorzaken.
            Geloof me, ik heb laatst in D in de sneeuw vastgezeten. Toen stonden er ook honderden km file alleen al in het Ruhrgebied.
            2h over 40km rechte autostrade zonder sterke heuvel, en zonder een ongeval gezien te hebben....
            Als het begint te sneeuwen een dik uur voor de spits, dan is het koekenbak.
            Je reinste BS, ten eerste gaat het in dit topic over sneeuw en niet over regen of andere weersomstandigheden.
            Ten tweede heb ik heb welgeteld twee (2) keer vastgezeten in de sneeuw, in Oostenrijk omdat er toen twee (2) meter sneeuw op minder dan twaalf (12) uur tijd uit de lucht viel.
            Tegen dergelijke natuurfenomenen zijn zelfs de Oostenrijkers niet opgewassen maar dat zijn dat ook zeer abnormale omstandigheden/weersomstandigheden.

            Maar een gans land lamleggen omdat er amper 5 cm sneeuw valt? Dat is en blijft een billen kletser.

            Draait en keert het gelijk ge wilt; ik ben en blijf fanatiek voorstander van een algemene winterbandenplicht in België
            en ben van het nut van winterbanden al heel veel jaren overtuigd. En ooit zullen ze mij allemaal gelijk (moeten) geven...
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              Mooi hoe jij jezelf heel kort samengevat kan omschrijven!



              Je reinste BS, ten eerste gaat het in dit topic over sneeuw en niet over regen of andere weersomstandigheden.
              Ten tweede heb ik heb welgeteld twee (2) keer vastgezeten in de sneeuw, in Oostenrijk omdat er toen twee (2) meter sneeuw op minder dan twaalf (12) uur tijd uit de lucht viel.
              Tegen dergelijke natuurfenomenen zijn zelfs de Oostenrijkers niet opgewassen maar dat zijn dat ook zeer abnormale omstandigheden/weersomstandigheden.

              Maar een gans land lamleggen omdat er amper 5 cm sneeuw valt? Dat is en blijft een billen kletser.

              Draait en keert het gelijk ge wilt; ik ben en blijf fanatiek voorstander van een algemene winterbandenplicht in België
              en ben van het nut van winterbanden al heel veel jaren overtuigd. En ooit zullen ze mij allemaal gelijk (moeten) geven...
              Zelfs in Duitsland is er geen algemene winterbandenplicht.
              Alleen bij ijs en sneeuw moet je winterbanden hebben. Als de weg droog is, of het is 5 graden in Januari mag je daar rustig op zomersloefen rondtuffen.

              Ja, ik gebruik winterbanden, maar ben tegen een algemene verplichting, en ik erger mij ook als iemand aan 15 kmh door de sneeuw rijdt ipv 40 of 50.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Als je daar als duitser in D tussen zit zonder winterbanden, dan kan het zijn dat je verzekering zich terugtrekt, en dat je de boel zelf betaalt (inclusief schade aan anderen).
                Omdat er nog altijd een paar ongevallen gebeuren zijn winterbanden ineens zinloos zeker. Was dat de conclusie die je wou opdringen?
                Eén idioot is genoeg om een ramp te veroorzaken.
                Als ik me niet vergis ging het daar om een sneeuwstorm waardoor de zichtbaarheid (gecombineerd met remafstand) zeer slecht was.
                Hier knallen ze tijdens de mist ook op elkaar.
                Radars en infrarood camera's maar verplichten zeker...

                Jouw totaal ongenuanceerde reacties zijn hier niet meer gepast. Het gaat in de richting van: ik heb met mijn kitlens op een bepaald moment een mooiere foto getrokken dan jij met je witte toeter, DUS: alle witte toeters zijn rommel en totaal onnodig. Net zoals ABS of ESP niet alle ongevallen zal vermijden, en een gordel en airbags levens redden, of wil je dat ook betwisten omdat er nog altijd ongevallen gebeuren en er doden vallen.
                Ik heb deze winter (net als alle winters ervoor) geen enkel probleem gehad om met mijn zomerbanden te rijden. Op GEEN ENKEL ogenblik. Uiteraard zijn winterbanden beter, maar iemand anders heeft hier berekend dat dat over een 30% grotere grip gaat. Voor dat beetje baan dat ik in de winter doe, ga ik die kosten niet doen...
                Een groot gedeelte van de problemen die er waren zijn veroorzaakt door vrachtwagens. In Frankrijk heeft men die van de weg genomen. Ze zullen er wel een reden voor gehad hebben. Ook in Wallonië is zo'n verbod mogelijk, maar in Vlaanderen kan dit niet wegens economische redenen...

                Ik vind het vreemd dat je hier zelfs geen voorbeeld mag geven waaruit blijkt dat winterbanden niet zaligmakend zijn. Ten opzichte van iemand die stelt dat je op winterbanden gewoon over de sneeuw kan vlammen, vind ik dat er ook wel wat tegengewicht mag gegeven worden.
                En mijn oordeel van winterbanden is wel genuanceerd : ik ga er nog altijd vanuit dat iedereen voor zichzelf mag beslissen hoe nuttig hij een bepaalde uitgave vindt. Ik rij niet in streken waar winterbanden verplicht zijn, ik rij ook niet in streken waar er hellingen zijn op momenten dat het glad is. Ik heb nog nooit problemen gehad om aan een redelijke snelheid door de sneeuw te ploeteren. Ik rij ook met een voorwielaandrijver, omdat die dingen bij gladde omstandigheden minder problemen hebben.
                Persoonlijk zou ik de achterwielaandrijvers verbieden : dat zal nuttiger zijn...

                Men heeft hier een artikel van het nieuwsblad neergepoot (niet door mezelf), waarin onomwonden staat dat ondanks steeds meer mensen winterbanden (nu 37%, wat 25% meer is dan 2 jaar geleden) hebben, het aantal ongevallen blijft stijgen (25% meer dan het jaar voordien). M.a.w. sommigen denken blijkbaar dat die winterbanden ALLE problemen oplossen. En dat is duidelijk niet zo. Maar blijkbaar is dit neerpennen synoniem aan een "ongenuanceerde reactie".
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  In diepe sneeuw kun je je bandendruk verlagen om makkelijker weg te komen, denk er wel aan een (voet)pomp bij te hebben.
                  Straf want om betere grip te hebben moet je de neerwaartse druk vergroten en dat bekom je door het oppervlak te verkleinen ... bandendruk verhogen dus of smallere banden.
                  Enfin, toch hetgeen ze ooit aangeleerd hebben.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Straf want om betere grip te hebben moet je de neerwaartse druk vergroten en dat bekom je door het oppervlak te verkleinen ... bandendruk verhogen dus of smallere banden.
                    Enfin, toch hetgeen ze ooit aangeleerd hebben.
                    De totale druk blijft wel hetzelfde, enkel de druk per vierkante cm gaat omhoog maar vermits je contactoppervlak verkleind weet ik niet of dat effectief nut heeft.
                    Smallere banden hebben in ieder geval minder snel aquaplanning.


                    Of een hele grote spoiler, dan heb je hééééél veel druk en kan je wel 150km/h door de sneeuw rijden......, en er zullen er wel zijn die dat echt geloven hé.
                    D800 en een goed glasservies

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Ik heb deze winter (net als alle winters ervoor) geen enkel probleem gehad om met mijn zomerbanden te rijden. Op GEEN ENKEL ogenblik. Uiteraard zijn winterbanden beter, maar iemand anders heeft hier berekend dat dat over een 30% grotere grip gaat. Voor dat beetje baan dat ik in de winter doe, ga ik die kosten niet doen...
                      Een groot gedeelte van de problemen die er waren zijn veroorzaakt door vrachtwagens. In Frankrijk heeft men die van de weg genomen. Ze zullen er wel een reden voor gehad hebben. Ook in Wallonië is zo'n verbod mogelijk, maar in Vlaanderen kan dit niet wegens economische redenen...

                      Ik vind het vreemd dat je hier zelfs geen voorbeeld mag geven waaruit blijkt dat winterbanden niet zaligmakend zijn. Ten opzichte van iemand die stelt dat je op winterbanden gewoon over de sneeuw kan vlammen, vind ik dat er ook wel wat tegengewicht mag gegeven worden.
                      Gewoon uit curiositeit; hoeveel kilometers leg jij af per jaar? en onder welke omstandigheden?
                      niet persoonlijk opvatten maar ik ken mensen die enkel hun auto
                      buiten halen wanneer het bijvoorbeeld regent of vice versa.

                      Het gekende fileleed van gisteren, de gekende 1600km, kost ons maar een schamele 116 miljoen euro!!
                      "Een half miljoen Belgen zijn volgens onze schatting niet gaan werken", zegt Johan Grauwels.
                      "Normaal levert een werkende Belg 220 euro per dag op." Liefst 60 procent van de Belgen kwam bovendien te laat op het werk.
                      Maar dat zal wel weer praat uit de gazetten zijn die je met een grove korrel zout moet nemen.

                      Volgens mij ga je het probleem niet verhelpen door vrachtwagens van de baan te halen. De meeste truckers zijn tussen 04u00 & 05u00 de baan op
                      om de drukke ochtendspits voor te zijn en te ontlasten. Bovendien voelt een 20 tonner niet eens dat hij over de sneeuw rijdt.
                      Een kameraad vrachtwagenchauffeur heeft afgelopen weekend nog mondeling bevestigd dat zo'n twintigtonner geen last heeft om over een besneeuwd wegdek te rijden,
                      wanneer je echter plotse manoeuvres moet doen of hard op de remmen moet staan kan het heel foutief aflopen zo beweerde hij.

                      Ik ben nog steeds bereid om eens een vergelijkende bandentest uit te voeren, we kunnen er een BD dagje van maken zodat de fotografen ook aan hun "trekken" komen.


                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Straf want om betere grip te hebben moet je de neerwaartse druk vergroten en dat bekom je door het oppervlak te verkleinen ... bandendruk verhogen dus of smallere banden.
                      Enfin, toch hetgeen ze ooit aangeleerd hebben.
                      In mijn smalle (14inch) winterbanden moet meer bar worden gezet dan in mijn brede (15inch) zomerbanden, zo hebben ze mij althans "wijsgemaakt".
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        ze zouden het hier ook moeten verplichten bij sneeuw, geen winterbanden op moet je maar thuis blijven
                        het wil ook niet zeggen dat als je winterbanden hebt , je moet vlammen over de sneeuw, je moet nog altijd je verstand gebruiken
                        en voor diegene die er zijn geld niet wil aan hangen" verslijd je maar een set banden op je wagen?"
                        je mag met winterbanden rijden van oktober tot begin april 6maand dus , ondertussen verslijt je je zomerbanden niet he
                        op mijn vorige wagen heb ik pas op meer dan 100000 km moeten wisselen van zomerbanden , maar ik koop dan ook direct bij aankoop van mijn wagen ook een set winterbanden op velgen (komt veel voordeliger uit hoor)
                        vorig jaar ne nieuwe wagen gekocht, direct ne set winterbanden , en ik heb geen enkel probleem met dat beetje sneeuw van gisteren
                        het zijn gewoon kiekens die zo kunnen afgeven op winterbanden, die te gierig zijn om 500€ a 1000€ (hangt er van af met welk merk je rijd en de grote van uw banden)
                        en hun eigen veiligheid en die van andere in gevaar brengen .
                        bd0379be

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Straf want om betere grip te hebben moet je de neerwaartse druk vergroten en dat bekom je door het oppervlak te verkleinen ... bandendruk verhogen dus of smallere banden.
                          Enfin, toch hetgeen ze ooit aangeleerd hebben.
                          Je kunt gelijk hebben, want toen ik indertijd (30 jaar geleden) met mijn 2PK met 135s door de sneeuw reed had ik geen problemen.
                          Anderzijds houdt de efficiëntie van een profiel ergens op. Door de druk te verlagen verhoog je het contactoppervlak, waardoor de wrijving toeneemt. In de modder werkt dit in elk geval, ook zitmaaiers hebben brede banden (om geen sporen te trekken) bij lage druk. Ik had vroeger een Wheelhorse, en heb toen, niet als test, maar omdat ik niet wist hoe hard die banden moesten opgepompt worden, eens met veel te veel druk rondgereden. De helling in de tuin was opeens een onoverkomelijk obstakel (vochtig gras, en een leeg karretje achter het tractortje)
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Op modder en zand krijg je meer grip door een lage druk, of een groter oppervlak.
                            Op sneeuw en ijs heb je best een kleiner oppervlak of smallere banden.
                            Op natte weg maakt het niet veel uit (als je voldoende afwateringskanaaltje hebt), en op een droog wegdek heb je de meeste grip met brede slicks.

                            Kijk ook maar eens naar rallywagens als die op sneeuw moeten rijden.

                            In Duitsland rijden heel veel mensen met een smallere maat winterbanden dan hun zomersloefkes.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              hoe zit het eigenlijk met die bandenspray voor meer grip bij sneeuw..?
                              grt,bouk.
                              Waardeloos spul Bouk..
                              Ik gebruik het om mijn foto's op karton te plakken zodat ik ze zonder golven achter een passe partout kan steken ....
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                                Waardeloos spul Bouk..
                                Ik gebruik het om mijn foto's op karton te plakken zodat ik ze zonder golven achter een passe partout kan steken ....
                                meen je dat nou..
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X