Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
    Net in de sneeuw gereden met winterbanden.
    Proficiat!

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Die waarden zijn van veel te veel zaken afhankelijk. Bv. ook of dat wegdek asfalt of beton is, samenstelling banden, ... Vandaar dat ik niet de moeite heb genomen om ze op te geven.
      Maar als ik je 30% bekijk, ben ik dus nog veel te braaf geweest in mijn beoordeling van winterbanden. Ik vond ze nog dubbel zo goed . Het is wel zo, dat hoe gladder het is, hoe groter het verschiil wordt tussen winter -en zomerbanden. Dus op ijs zorgen ze voor een groter verschil dan op sneeuw. En van 0.8 naar lager dan 0.1 (voor ijs dan) lijkt me die 8 à 10 redelijk te kloppen. Ik was dus wel fout in mijn "sneeuw", waar dat dus "ijs" moest zijn.
      Ik hou ook liever rekening met een groter verschil, dan ben ik zeker veilig bezig ...
      Nu ik weet dat het verschil maar 30% is, zijn die dingen zeker te duur .
      Bah...
      Op echt nat ijs zal je niet zo makkelijk het verschil voelen tussen een wrijving van 0,1 of 0,13. Het blijft gewoon verschrikkelijk glad, en het betekent dat je op een helling van een 5-6 procent (met bv voorwielaandrijving) al niet meer vertrekken. Gaat die helling naar ca 10-12%, dan kunnen winterbanden het verschil betekenen tussen gestopt raken en doorglijden.

      Op verse sneeuw is het verschil wel wat groter, omdat de lamellen in de sneeuw grijpen.
      Op een nat wegdek bij koude temperaturen is het verschil dan weer minder opmerkelijk. Het gebeurt niet zo makkelijk dat je met een normale rijstijl echt die wrijving van 0,5 nodig hebt!
      Op een droge weg zou je eigenlijk nooit echt nood mogen hebben aan winterbanden. Is dat toch zo, dan kan je beter op een circuit gaan rijden.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Het viel nogal mee met de winterprik. De laatste week 90-100 Km/u gereden op onderstaande wegen. In de bochten iets trager 60-70Km/u. De beperkende factor was op sommige ogenblikken vooral het zicht tijdens de sneeuwbuien.



        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Het viel nogal mee met de winterprik. De laatste week 90-100 Km/u gereden op onderstaande wegen. In de bochten iets trager 60-70Km/u. De beperkende factor was op sommige ogenblikken vooral het zicht tijdens de sneeuwbuien.

          Als je niet moet remmen gaat dat prima.

          Als er weinig verkeer is, heb ik dat op autostrades in D ook al op de sneeuw gedaan.
          Ik hou dan zo'n 200m afstand, en dan lukt dat wel aan 90km/h.
          Maar bij drukker verkeer lukt dat niet meer.
          Last edited by LesC; 12 maart 2013, 11:45. Reden: Foto uit de quote gehaald: geen herhaling

          Comment


          • Re: Winterbanden

            OK, ik moet toegeven dat het in Noorwegen was EN met spijkerbanden. Remmen gaat dan verbazend goed. Ook op de steil hellende straten in Tromso was er weinig probleem om omhoog te rijden of in het beneden rijden te stoppen voor de voorrangsbanen.
            Ik vond wel dat de Toyota Avensis vorig jaar nog wat vaster op de baan lag dan de Yaris die we nu hadden.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Toch met de voetjes op de grond blijven: http://www.nieuwsblad.be/article/det...30311_00499590
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Bah...
                Op echt nat ijs zal je niet zo makkelijk het verschil voelen tussen een wrijving van 0,1 of 0,13. Het blijft gewoon verschrikkelijk glad, en het betekent dat je op een helling van een 5-6 procent (met bv voorwielaandrijving) al niet meer vertrekken. Gaat die helling naar ca 10-12%, dan kunnen winterbanden het verschil betekenen tussen gestopt raken en doorglijden.

                Op verse sneeuw is het verschil wel wat groter, omdat de lamellen in de sneeuw grijpen.
                Op een nat wegdek bij koude temperaturen is het verschil dan weer minder opmerkelijk. Het gebeurt niet zo makkelijk dat je met een normale rijstijl echt die wrijving van 0,5 nodig hebt!
                Op een droge weg zou je eigenlijk nooit echt nood mogen hebben aan winterbanden. Is dat toch zo, dan kan je beter op een circuit gaan rijden.
                Heb vandaag toch gezien dat achterwielaandrijving redelijk nefast is. We reden over een brug (quasi geen helling) aan een sukkelgangetje. Aan het einde van de brug kan mijn voorganger wat optrekken (was een Mercedes C-klasse break van de vorige generatie). Blijkbaar doet hij dat wel te fel, en ik zie die achterkant behoorlijk fel wegslaan. Als ik enkele seconden later (ook optrekkend) over dezelfde plek rij, wordt ik niets gewaar...
                Dus nog altijd op zomerbanden, en met voorwielaandrijving. Ik denk dat ik toen ergens een 50 km./h reed... Die Mercedes zal wel op zomerbanden gereden hebben, maar zo'n zaken heb ik met voorwielaandrijving nog nooit meegemaakt. Gewoon je achterkant laten uitbreken door wat op te trekken (op een rechte baan).

                Het artikeltje dan Leopard dus gepost heeft is ook veelzeggend : dus steeds meer winterbanden, maar ook steeds meer ongelukken... Blijkbaar blijft men geloven dat er niets meer kan misgaan als je winterbanden hebt.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Heb mijn zomerbanden iets te vlug gemonteerd. Heb net effe met de wagen gereden op binnenwegen ... levensgevaarlijk ! Ik kon amper gasgeven of remmen en de auto gaat alle kanten op. Met winterbanden kun je ook wegglijden maar je kan tenminste op een deftige snelheid rijden. En al een ongelukje voor mijn ogen gezien, bij een t-kruispunt komt daar een dame al glijdend tegen een wagen die gewoon zijn weg volgde. Zonder al te veel erg, maar wordt zeker een dure rekening voor de dame want zij was in fout.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    5cm sneeuw en gans België ligt (nogmaals) plat...

                    629km file door "amper" 5cm sneeuw, dat lijkt eerder een belachelijke scene uit een goedkope sciencefiction film.

                    Winterbanden? Nee, die zijn in België compleet nutteloos en overbodig!

                    ik voel mij nu heel eventjes Oostenrijkse: whoehahahahahahaha.... ROFLOL
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Die Mercedes zal wel op zomerbanden gereden hebben, maar zo'n zaken heb ik met voorwielaandrijving nog nooit meegemaakt. Gewoon je achterkant laten uitbreken door wat op te trekken (op een rechte baan).
                      We zullen uw redenering even volgen ...
                      Voor die paar dagen dat het per jaar wat glad is ... daarvoor gaan we toch niet zoeken naar de minpuntjes van een achterwielaandrijving zeker?
                      Op al de andere dagen van het jaar is die achterwielaandrijving wel een groot rijplezier en gaat die minder snel doorslippen bij het optrekken dan een voorwielaandrijving.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Vanavond ook op de baan gemoeten op weg naar huis. Het was een echte ijspiste op bepaalde binnenwegen. Aan 20-30/uur ging het wel nog als je uiteraard niet moest remmen, zelfs met winterbanden. De wagen corrigeert mooi met de tractie controlesystemen, maar remmen.., vergeet dat dus maar...
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Deze morgen om half zeven vertrokken en dank zij de winterbanden geen problemen ondervonden en veilig op mijn praktijk.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Vanavond ook op de baan gemoeten op weg naar huis. Het was een echte ijspiste op bepaalde binnenwegen. Aan 20-30/uur ging het wel nog als je uiteraard niet moest remmen, zelfs met winterbanden. De wagen corrigeert mooi met de tractie controlesystemen, maar remmen.., vergeet dat dus maar...

                            Deze ochtend geen probleem met remmen of rijden...

                            wat ik me wel afvraag,
                            waarom worden mensen die traag rijden in dit weer altijd kwaad als je ze (vrij veilig) voorbij steekt...
                            vandaag 2 maal een mooie middelvinger gekregen omdat ik tegen 40per uur iemand inhaalde (die met moeite 15per uur haalt)...
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              ............
                              Op al de andere dagen van het jaar is die achterwielaandrijving wel een groot rijplezier en gaat die minder snel doorslippen bij het optrekken dan een voorwielaandrijving.
                              als de motor voorin zit, heb je daar toch meer druk op de banden dan achter.
                              dus snap ik dat doorslip verhaal niet zo..?
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                als de motor voorin zit, heb je daar toch meer druk op de banden dan achter.
                                dus snap ik dat doorslip verhaal niet zo..?
                                grt,bouk.
                                Bouk,
                                welke beweging maakt een auto die optrekt?
                                de snuit gaat omhoog: minder druk/gewicht op de voorwielen, en meer druk achteraan.

                                maar bij sneeuw is dat ook het nadeel,
                                het initiele gewicht mist achteraan, dus gemakkelijker slippen...
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X