Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Heb ik mijn zomerbanden terug geplaatst en nu gaat het terug sneeuwen, en blijkbaar hevige sneeuwval op dinsdag. Nu zal ik wel het verschil merken met de winterbanden.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Veel Belgen zijn inderdaad tegen (of minstens: niet voor) winterbanden, omdat ze "winter" nog steeds associëren met "sneeuw". En dan argumenteren ze dat ze gedurende die paar dagen sneeuw langzaam zullen rijden etc, wat op zich lovenswaardig is, ook mét winterbanden, overigens.

      Ik weet niet of de overheid hier al campagne rond gevoerd heeft, in de buurlanden wel, in Duitsland is er zoals we weten wetgeving rond.

      Burgerlijke ongehoorzaamheid is een karaktertrek van de Belg, "ik rij zo snel als ik wil" (tenzij ik beboet kan worden, want mijn zogezegde vrijheid (om mensen dood te rijden?) mag niets kosten, dan zijn het die smerige flikken die altijd daar staan om je te "pakken" (als ze in de wei flitsen, zal dat weinig effect hebben)) Wat een draak van een zin...
      Het hoge aantal verkeersdoden hier is deels te wijten aan die mentaliteit, deels ook aan infrastructuur, slecht wegdek, verwarrende en onoverzichtelijke verkeerssituaties...

      Maar winterbanden heten zo, omdat het geen sneeuwbanden zijn, hoewel ze daar beter presteren dan de gemiddelde zomerband. Je zou ze eigenlijk lage-temperatuurband kunnen noemen, of "ik-presteer-beter-bij-temperaturen-lager-dan-7°-band"

      En ze zijn doeltreffend, op voorwaarde dat je voorzichtig rijdt.
      Mooi verwoord , zo literair ben ik niet.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        :g:g

        +1

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Heb ik mijn zomerbanden terug geplaatst en nu gaat het terug sneeuwen, en blijkbaar hevige sneeuwval op dinsdag. Nu zal ik wel het verschil merken met de winterbanden.
          Zonnebril, bloemetjeshemd, shorts, Beach Boys CD.... En je zult zien hoe de mensen naar je kijken wanneer je op je teenslippers in 10cm sneeuw ploetert.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • Re: Winterbanden

            @François01 en Nabi: dankje voor jullie medeleven.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
              Nee, ze heeft sokken aan. Wat een gebrek aan smaak!
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Das voor een betere grip

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Das voor een betere grip
                  Wintersokken dan toch.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Een geluk dat ze geen sneeuwketingen droeg!!!

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                      Een geluk dat ze geen sneeuwketingen droeg!!!
                      Volgens de Russische modebladen is dat nochtans erg "in"!
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Heb ik mijn zomerbanden terug geplaatst en nu gaat het terug sneeuwen, en blijkbaar hevige sneeuwval op dinsdag. Nu zal ik wel het verschil merken met de winterbanden.
                        Ik heb gisterenavond toch opnieuw mijn winterwielen met ditobanden gemonteerd. 'k ben wat te optimistisch geweest, maar het is zo gemakkelijk als de winterbanden ook nog eens op extra velgen gemonteerd zijn en je er ook nog wat degelijk montagemateriaal bij hebt.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Ik zal je eens wat fysica leren. Want blijkbaar is dat wat moeilijk. Als je op sneeuw en ijs op dezelfde manier rijdt als op droge asfalt dan kan het niet anders dan dat je in de problemen komt.
                          Tussen droog en nat halveert je grip. Tussen droog en sneeuw daalt je grip met een factor 8 à 10.
                          Het verschil tussen zomer en winterbanden is ongeveer het verschil tussen droog en nat : dus ongeveer factor 2 qua grip. Alleen betekent dat, dat je op winterbanden op ijs en sneeuw nog altijd een grip hebt die 4 à 5 keer lager ligt dan bij droog weer. Maar daar houden we natuurlijk geen rekening mee. Vlammen maar...

                          Als jij dus denkt dat je op winterbanden op je normale manier kan vlammen op sneeuw dan ben je gewoon moorddadig bezig.
                          Voor de rest volg ik de mening dat veilig rijden in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de bestuurder. Uiteraard helpt de techniek je een handje, maar fysica, blijft fysica...

                          Daarnaast : het is veel gevaarlijker om maar 2 banden te vervangen door winterbanden, dan gewoon op zomerbanden te blijven rondrijden. Iemand die dat niet weet zou beter gewoon niet met de auto rijden.
                          Uw factoren kloppen niet echt.
                          Je moet naar de wrijvingscoëficcienten kijken:

                          Droge weg: 0,8 - 0,9
                          Natte weg: 0,6-0,7
                          Natte kassei: 0,3
                          Sneeuw : 0,2
                          Nat ijs <0,1

                          Dus je factoren kloppen niet echt.
                          Winterbanden geven op sneeuw en ijs circa 30% meer grip dan zomerbanden.

                          Ik ben geen voorstander van een verplichting.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Uw factoren kloppen niet echt.
                            Je moet naar de wrijvingscoëficcienten kijken:

                            Droge weg: 0,8 - 0,9
                            Natte weg: 0,6-0,7
                            Natte kassei: 0,3
                            Sneeuw : 0,2
                            Nat ijs <0,1

                            Dus je factoren kloppen niet echt.
                            Winterbanden geven op sneeuw en ijs circa 30% meer grip dan zomerbanden.

                            Ik ben geen voorstander van een verplichting.
                            Die waarden zijn van veel te veel zaken afhankelijk. Bv. ook of dat wegdek asfalt of beton is, samenstelling banden, ... Vandaar dat ik niet de moeite heb genomen om ze op te geven.
                            Maar als ik je 30% bekijk, ben ik dus nog veel te braaf geweest in mijn beoordeling van winterbanden. Ik vond ze nog dubbel zo goed . Het is wel zo, dat hoe gladder het is, hoe groter het verschiil wordt tussen winter -en zomerbanden. Dus op ijs zorgen ze voor een groter verschil dan op sneeuw. En van 0.8 naar lager dan 0.1 (voor ijs dan) lijkt me die 8 à 10 redelijk te kloppen. Ik was dus wel fout in mijn "sneeuw", waar dat dus "ijs" moest zijn.
                            Ik hou ook liever rekening met een groter verschil, dan ben ik zeker veilig bezig ...
                            Nu ik weet dat het verschil maar 30% is, zijn die dingen zeker te duur .
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Net in de sneeuw gereden met winterbanden.

                              Comment

                              Working...
                              X