Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
    Al goed dat ze er nog op liggen er is terug winterweer op komst.
    yep...daar wordt een mens toch gestoord van hè.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      JC viggen heeft al alles neergepend wat ik ook wilde neerpennen.

      Waar het trouwens WEL over gaat, is dat je niet links kan beweren dat je tijdens winterse omstandigheden winterbanden MOET hebben (want dat is een must voor de veiligheid), en rechts dat alle andere veiligheidsverhogende maatregelen complete onzin zijn.

      En er is trouwens behoorlijk veel kans, dat als je kennis eens rijdt met zo'n een nieuwe wagen, hij wel nog eens nog sneller over dat circuit zou kunnen bollen. Uiteraard mag hij op die Porsche 911 die ESP uitschakelen .

      En voor de rest : ik merk dat je je aloude, vriendelijke, voorkomende zelf blijft in je opmerkingen. Proficiat daarvoor. Je zal het ver brengen...
      Ook mijn gedacht. Om tegen Janneke en Mieke te racen kom je toe met een R4-tje (licht overdreven uiteraard).
      Ik verdenk hier iemand van ofwel veel onwetendheid ofwel trol gedrag.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        JC viggen heeft al alles neergepend wat ik ook wilde neerpennen.

        Waar het trouwens WEL over gaat, is dat je niet links kan beweren dat je tijdens winterse omstandigheden winterbanden MOET hebben (want dat is een must voor de veiligheid), en rechts dat alle andere veiligheidsverhogende maatregelen complete onzin zijn.

        En er is trouwens behoorlijk veel kans, dat als je kennis eens rijdt met zo'n een nieuwe wagen, hij wel nog eens nog sneller over dat circuit zou kunnen bollen. Uiteraard mag hij op die Porsche 911 die ESP uitschakelen .

        En voor de rest : ik merk dat je je aloude, vriendelijke, voorkomende zelf blijft in je opmerkingen. Proficiat daarvoor. Je zal het ver brengen...
        Maak u maar geen zorgen over mijn kennis; hij heeft ook nog E46 M3 CSL (wat dan weer een oude bak is wss.) en een E91 in zijn bezit.

        Maar BoT; ben ik hier nu echt de enige die school heeft gelopen of met gezond boerenverstand om te begrijpen dat technische rijhulpmiddelen als ESP, ABS, airbag
        niks bijbrengen aan veiligheid, wegligging en weg contact op een koude en/of besneeuwde onderlaag maar dat enkel een goede set winterbanden hiervoor zijn aangewezen?
        M.a.w. een wagen uitgerust met technische rijhulpmiddelen op winterbanden is niet persé veiliger dan eentje zonder die prutsen op winterbanden.
        Want hoe bizar het ook klinkt; op een besneeuwd wegdek rij ik vlot alle andere automobilisten met veel modernere wagens gewoonweg voorbij, op winterbanden zonder technische rijhulpmiddelen.

        Vertel mij eens Polleke; waarom toch rijden alle Duitsers rond op winterbanden, vele rijden met de allerlaatste (nieuwe) modellen rond waarop de meest hallucinante technische snufjes
        aanwezig zijn. Toch zijn ook die wagens uitgerust met een deftige set winterreifen.

        En kom nu niet af met er een verhaaltje rond te breien dat het is vanwege de winterbanden verplichting, deze wet is pas sinds 2010 van kracht.
        Elektronische rijhulpsystemen als *ABS, ESP bestaan al veel langer (ESP/ASR respectievelijk sinds 1999, ABS sinds 1978).
        Het is toch gek als je bedenkt dat voor de invoering van de winterbandenplicht (2010) reeds 80% van de Duitse wagens waren uitgerust mét winterbanden.

        Jou mening om geen winterbanden te kopen is uiteindelijk even belachelijk en van de pot gerukt als mijn mening rond technische rijhulpsystemen (ABS, ESP, etc.)
        Ik begrijp niet dat mensen de beslissing nemen om over te gaan tot de aankoop van een peperdure recente wagen maar ertegenop zien om een setje winterbanden
        van +-500€ aan te kopen?
        Winterbanden zijn imho voor heel wat Belgen gewoon taboe, het is precies een soort van pest waarover ze praten.


        Wat zijn nu 'winterbanden'?
        De nieuwe wettekst omschrijft duidelijk wat winterbanden zijn. Dit zijn alle banden waarvan het design is ontworpen om betere rij- en tractievermogen te hebben op sneeuw dan zomerbanden. De wet stipuleert dat de volgende banden aan die eisen voldoen: banden met het kenmerk M+S of het symbool dragen van een sneeuwvlokje of all-weather en all-season banden.
        *Al deze systemen verhogen de actieve veiligheid van de auto’s. Maar let even wel op dat ook zij moeten gehoorzamen aan de fysische wetten!
        Het is niet omdat je auto uitgerust is met ABS dat je op nat wegdek dezelfde remafstand hebt als op droog wegdek. Het is niet omdat je auto uitgerust is met ESP dat je sneller door de bocht kunt gaan.
        Dit zijn systemen die de rijstabiliteit verhogen, het zijn echter geen vrijgeleiden om meer risico’s te nemen!
        Last edited by kirsten_dl; 7 maart 2013, 17:31. Reden: n.v.t.
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

          *Al deze systemen verhogen de actieve veiligheid van de auto’s. Maar let even wel op dat ook zij moeten gehoorzamen aan de fysische wetten!
          Het is niet omdat je auto uitgerust is met ABS dat je op nat wegdek dezelfde remafstand hebt als op droog wegdek. Het is niet omdat je auto uitgerust is met ESP dat je sneller door de bocht kunt gaan.
          Dit zijn systemen die de rijstabiliteit verhogen, het zijn echter geen vrijgeleiden om meer risico’s te nemen!
          Hoezeer ik pro-winterbanden, ga ik toch even advocaat van de duivel spelen:

          Winterbanden zijn dingen die de rijstabiliteit verhogen, het zjin echter geen vrijgeleiden om meer risico's te nemen!


          maar de meningen worden momenteel enkel overeind gehouden door heel wat geroep (lijkt mij)
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Veel Belgen zijn inderdaad tegen (of minstens: niet voor) winterbanden, omdat ze "winter" nog steeds associëren met "sneeuw". En dan argumenteren ze dat ze gedurende die paar dagen sneeuw langzaam zullen rijden etc, wat op zich lovenswaardig is, ook mét winterbanden, overigens.

            Ik weet niet of de overheid hier al campagne rond gevoerd heeft, in de buurlanden wel, in Duitsland is er zoals we weten wetgeving rond.

            Burgerlijke ongehoorzaamheid is een karaktertrek van de Belg, "ik rij zo snel als ik wil" (tenzij ik beboet kan worden, want mijn zogezegde vrijheid (om mensen dood te rijden?) mag niets kosten, dan zijn het die smerige flikken die altijd daar staan om je te "pakken" (als ze in de wei flitsen, zal dat weinig effect hebben)) Wat een draak van een zin...
            Het hoge aantal verkeersdoden hier is deels te wijten aan die mentaliteit, deels ook aan infrastructuur, slecht wegdek, verwarrende en onoverzichtelijke verkeerssituaties...

            Maar winterbanden heten zo, omdat het geen sneeuwbanden zijn, hoewel ze daar beter presteren dan de gemiddelde zomerband. Je zou ze eigenlijk lage-temperatuurband kunnen noemen, of "ik-presteer-beter-bij-temperaturen-lager-dan-7°-band"

            En ze zijn doeltreffend, op voorwaarde dat je voorzichtig rijdt.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              U leest het goed!

              nee, is helemaal geen grapje. Injectoren werden vervangen wanneer het nodig was, wanneer dat was? wanneer het nodig was... vertel JIJ het mij eens want jij kent er duidelijk alles van...
              Iedere 90.000km een andere waterpomp, waarom? omdat mijn distributieriem iedere 90.000km werd vervangen en het is aangeraden om dan ineens ook de waterpomp te vervangen.



              zijt gij mij er nu aan het door sleuren of wa? ge weet zelf goed genoeg wat ik eerder bedoelde...
              Neen, dat weet ik niet, je doet me werkelijk te veel eer aan.
              Dat argument van de waterpomp lijkt me hout te snijden. De rest van mijn vragen lijkt me sec genoeg om ernstig genomen te worden, dat van de hogedrukpomp om maar iets te zeggen. Als je op die km's twee nieuwe (rotatieve) pompen hebt nodig gehad is dat geen argument om hoog van de toren te blazen met de kwaliteit er van. Rond die tijd was MB de enige die lijnpompen stak in personenwagens, gewoon omdat die nooit kapot gingen en ergens is dat meer dan logisch. Ze gebruikten zelfs een stangenstelsel voor de bediening en geen Bowdenkabel. Kabels breken, stangen niet. Beetje bij de les blijven....
              Dat ik zelf goed genoeg weet wat je bedoelde kan ik me dus moeilijk voorstellen, ik lees nog altijd geen gedachten en ik sleur er ook nog altijd niemand door. Ik scheld ook nooit op iemand met een afwijkende mening. Ik klasseer en beoordeel feiten.
              Ik weet dus nog altijd niet hoeveel injectoren je er al hebt door gejaagd, dat kan ik je écht niet vertellen. Ik weet alleen dat de mijne na 450.000 km nog origineel waren.
              Mag ik ?

              Als je geen antwoorden wil geven, voor mij niet gelaten maar ik ga er geen kristallen bol voor kopen.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                Maak u maar geen zorgen over mijn kennis; hij heeft ook nog E46 M3 CSL (wat dan weer een oude bak is wss.) en een E91 in zijn bezit.

                Maar BoT; ben ik hier nu echt de enige die school heeft gelopen of met gezond boerenverstand om te begrijpen dat technische rijhulpmiddelen als ESP, ABS, airbag
                niks bijbrengen aan veiligheid, wegligging en weg contact op een koude en/of besneeuwde onderlaag maar dat enkel een goede set winterbanden hiervoor zijn aangewezen?
                M.a.w. een wagen uitgerust met technische rijhulpmiddelen op winterbanden is niet persé veiliger dan eentje zonder die prutsen op winterbanden.
                Want hoe bizar het ook klinkt; op een besneeuwd wegdek rij ik vlot alle andere automobilisten met veel modernere wagens gewoonweg voorbij, op winterbanden zonder technische rijhulpmiddelen.

                Vertel mij eens Polleke; waarom toch rijden alle Duitsers rond op winterbanden, vele rijden met de allerlaatste (nieuwe) modellen rond waarop de meest hallucinante technische snufjes
                aanwezig zijn. Toch zijn ook die wagens uitgerust met een deftige set winterreifen.

                En kom nu niet af met er een verhaaltje rond te breien dat het is vanwege de winterbanden verplichting, deze wet is pas sinds 2010 van kracht.
                Elektronische rijhulpsystemen als *ABS, ESP bestaan al veel langer (ESP/ASR respectievelijk sinds 1999, ABS sinds 1978).
                Het is toch gek als je bedenkt dat voor de invoering van de winterbandenplicht (2010) reeds 80% van de Duitse wagens waren uitgerust mét winterbanden.

                Jou mening om geen winterbanden te kopen is uiteindelijk even belachelijk en van de pot gerukt als mijn mening rond technische rijhulpsystemen (ABS, ESP, etc.)
                Ik begrijp niet dat mensen de beslissing nemen om over te gaan tot de aankoop van een peperdure recente wagen maar ertegenop zien om een setje winterbanden
                van +-500€ aan te kopen?
                Winterbanden zijn imho voor heel wat Belgen gewoon taboe, het is precies een soort van pest waarover ze praten.




                *Al deze systemen verhogen de actieve veiligheid van de auto’s. Maar let even wel op dat ook zij moeten gehoorzamen aan de fysische wetten!
                Het is niet omdat je auto uitgerust is met ABS dat je op nat wegdek dezelfde remafstand hebt als op droog wegdek. Het is niet omdat je auto uitgerust is met ESP dat je sneller door de bocht kunt gaan.
                Dit zijn systemen die de rijstabiliteit verhogen, het zijn echter geen vrijgeleiden om meer risico’s te nemen!
                Om te beginnen wegens een redelijk eenvoudig fenomeen : de klassieke Duitse luxe-bakken zijn achterwielaandrijvers, en alleen al dat maakt het noodzakelijk om in de winter op winterbanden te rijden. Voorwielaandrijving is niet zaligmakend, maar op glad wegdek is een voorwielaandrijver veel makkelijker "in goeie banen" te leiden.
                Ik heb met mijn voorwielaangedreven wagens op deftige zomerbanden nog nooit problemen gehad om op sneeuw weg te rijden. Moest dat het geval zijn geweest, dan reed ik nu allang op winterbanden rond. Maar die noodzakelijkheid is er dus niet. Ik heb er me ook nog nooit mee bezig gehouden om mijn koffer zwaar te beladen, om toch maar weg te kunnen rijden. Dat is trouwens 1 van de reden dat ik nooit een achterwielaangedreven auto zal kopen.
                Voor de rest gebruik ik gewoon mijn verstand, en dus heb ik zelfs op zomerbanden tijdens de winter nog nooit een ongeval gehad en dat zonder de anderen te hinderen...
                Daarnaast : mensen die met dergelijke luxewagens rondrijden, doen dat niet om er op een jaar 10.000 km. mee te rijden. Gewoonlijk is dat een pak meer. En dan zou je moeten dom zijn om geen winterbanden te gebruiken.
                Maar ik denk dat iedereen nog altijd het recht heeft om voor zichzelf deze afweging te maken. Daar heb ik jou echt niet voor nodig.

                Je laatste zin is trouwens ook typerend. Mocht je het niet weten : ook winterbanden gehoorzamen aan de wetten van de fysica, en zijn dus evenmin vrijgeleiden om meer risico's te nemen...
                Last edited by polleke_cgc; 7 maart 2013, 19:34.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Neen, dat weet ik niet, je doet me werkelijk te veel eer aan.
                  Dat argument van de waterpomp lijkt me hout te snijden. De rest van mijn vragen lijkt me sec genoeg om ernstig genomen te worden, dat van de hogedrukpomp om maar iets te zeggen. Als je op die km's twee nieuwe (rotatieve) pompen hebt nodig gehad is dat geen argument om hoog van de toren te blazen met de kwaliteit er van. Rond die tijd was MB de enige die lijnpompen stak in personenwagens, gewoon omdat die nooit kapot gingen en ergens is dat meer dan logisch. Ze gebruikten zelfs een stangenstelsel voor de bediening en geen Bowdenkabel. Kabels breken, stangen niet. Beetje bij de les blijven....
                  Dat ik zelf goed genoeg weet wat je bedoelde kan ik me dus moeilijk voorstellen, ik lees nog altijd geen gedachten en ik sleur er ook nog altijd niemand door. Ik scheld ook nooit op iemand met een afwijkende mening. Ik klasseer en beoordeel feiten.
                  Ik weet dus nog altijd niet hoeveel injectoren je er al hebt door gejaagd, dat kan ik je écht niet vertellen. Ik weet alleen dat de mijne na 450.000 km nog origineel waren.
                  Mag ik ?

                  Als je geen antwoorden wil geven, voor mij niet gelaten maar ik ga er geen kristallen bol voor kopen.
                  Pffffffff... ne mens wordt daar zo moe van hé...

                  waterpompen zijn steeds vervangen uit voorzorg, niet omdat ze om de zoveel kilometers stuk waren. Het is misschien hierdoor dat mijn wagen reeds +350.000km probleemloze
                  kilometers op de teller heeft staan? Hoeveel injectoren er reeds vervangen zijn? geen idee, 2 misschien of 6 ik zou het begot niet weten (ben te lui om mijn facturen na te kijken).
                  Ik heb geen zin om nog verder kinderachtige discussies te voeren, "Mercedessen lopen 1.000.000km met dezelfde injectoren" tegen "bij BMW hebben ze nog maar 1 keer
                  de waterpomp vervangen na 900.00km".... dat leidt tot niks, feit is gewoon dat mijn stokoude BMW nog steeds even soepel en vlot loopt en draait als tijdens zijn eerste levensjaar.


                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Om te beginnen wegens een redelijk eenvoudig fenomeen : de klassieke Duitse luxe-bakken zijn achterwielaandrijvers, en alleen al dat maakt het noodzakelijk om in de winter op winterbanden te rijden. Voorwielaandrijving is niet zaligmakend, maar op glad wegdek is een voorwielaandrijver veel makkelijker "in goeie banen" te leiden.
                  Ik heb met mijn voorwielaangedreven wagens op deftige zomerbanden nog nooit problemen gehad om op sneeuw weg te rijden. Moest dat het geval zijn geweest, dan reed ik nu allang op winterbanden rond. Maar die noodzakelijkheid is er dus niet. Ik heb er me ook nog nooit mee bezig gehouden om mijn koffer zwaar te beladen, om toch maar weg te kunnen rijden. Dat is trouwens 1 van de reden dat ik nooit een achterwielaangedreven auto zal kopen.
                  Voor de rest gebruik ik gewoon mijn verstand, en dus heb ik zelfs op zomerbanden tijdens de winter nog nooit een ongeval gehad en dat zonder de anderen te hinderen...
                  Daarnaast : mensen die met dergelijke luxewagens rondrijden, doen dat niet om er op een jaar 10.000 km. mee te rijden. Gewoonlijk is dat een pak meer. En dan zou je moeten dom zijn om geen winterbanden te gebruiken.
                  Maar ik denk dat iedereen nog altijd het recht heeft om voor zichzelf deze afweging te maken. Daar heb ik jou echt niet voor nodig.

                  Je laatste zin is trouwens ook typerend. Mocht je het niet weten : ook winterbanden gehoorzamen aan de wetten van de fysica, en zijn dus evenmin vrijgeleiden om meer risico's te nemen...
                  Goh ja, dat ik daar niet zelf ben opgekomen...

                  Vergeet echter niet dat ik op winterbanden over besneeuwde wegen scheur, gelijk een F-1 bolide op circuit. Risico's hoef je met winterbanden helemaal niet te nemen;
                  auto's die op zomerbanden door de sneeuw rijden nemen héél wat meer risico's imho.
                  Zal ik niet schuiven of rechtdoor gaan bij de eerste beste bocht? zal ik tijdig kunnen stoppen wanneer een voorganger (bruusk) remt? geraak ik wel weg vanuit stilstand?
                  Allemaal zaken waaraan je op winterbanden niet hoeft te denken zodat je kan rijden net alsof er geen sneeuw ligt.
                  En laat ons nu maar hopen op een deftige campagne rond winterbanden van de Belgische overheid zodat binnen enkele jaren iedereen verplicht op winterbanden rijdt.

                  Enkele jaren geleden stond er op de parking van ons verblijf te Oostenrijk naast onze wagen eentje die vooraan 18duims zomerbanden had en achteraan 15duims winterbanden.
                  Ik had daar toch wel serieus mijn bedenkingen bij. Wat daarvan de bedoeling is of was snap ik tot op heden nog steeds niet.

                  Voor ik mijn BMW had reed ik met een voorwielaangedreven Ford Fiësta XR2i (1.6i CVH met 110PK) voor de eerste keer naar Winterberg (D) op zeer goede zomerbanden,
                  zelfs de meest simpele besneeuwde helling was een regelrechte ramp en totale fiasco, ik ben met behulp van enkele boze Duitsers die hielpen duwen toch boven gesukkeld.
                  (zij dachten het eventjes voor mij op te lossen, eentje nam mijn stuur over tot een andere merkte dat ik geen winterbanden had, ze keken eens hoofdschuddend...)
                  Jaar daarop had ik winterbanden gelegd, dezelfde besneeuwde helling die het jaar voordien nog een marteling was en catastrofaal verliep was plots een makkie geworden om boven te komen.
                  Dus kom mij niet vertellen of proberen wijsmaken dat een voorwielaangedreven wagen zogezegd beter presteert of in betere banen te leiden valt op een besneeuwde onderlaag...
                  zelfs niet op winterbanden...
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Ik begrijp niet waarom we in België winterbanden zouden verplichten omdat je op zomerbanden een helling niet opkan als het sneeuwt in Oostenrijk.
                    Na meer dan 2.000.000 km gereden te hebben in Europa, zonder winterbanden maar wel altijd met sneeuwkettingen in de koffer, vind ik dat we genoeg verplichtingen en regeltjes hebben.
                    Je kan dan ook iedereen verplichten om met een 4x4 of een AWD te rijden. Dan ben je zekerder.
                    Of iedereen verplichten om met een Dodge Ram te rijden. Dan zit je hoog en droog en ben je gewichtig en sterk.
                    En als ik je zou storen omdat ik te traag rijdt dan kan je me links voorbij steken hé.
                    'k Heb er zo één geweten. Het sneeuwde en de winterbandenman vondt dat ik te traag reed. Hij stak me voorbij en.......schoof verder over de vangrail. :-) :-) :-)
                    'k Ben niet tegen winterbanden hé. Wel tegen nog eens extra regeltjes.

                    Nog een edit: Als je met zomerbanden met goed profiel of met winterbanden in een verse laag sneeuw rijdt en de profielgroeven zitten vol sneeuw dan heb je even weinig remkracht. Sneeuw over sneeuw.
                    Last edited by Skitch; 7 maart 2013, 23:35.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Ik begrijp niet waarom we in België winterbanden zouden verplichten omdat je op zomerbanden een helling niet opkan in Oostenrijk als het sneeuwt.
                      Na meer dan 2.000.000 km gereden te hebben in Europa, zonder winterbanden maar wel altijd met sneeuwkettingen in de koffer, vind ik dat we genoeg verplichtingen en regeltjes hebben.
                      Je kan dan ook iedereen verplichten om met een 4x4 of een AWD te rijden. Dan ben je zekerder.
                      Of iedereen verplichten om met een Dodge Ram te rijden. Dan zit je hoog en droog en ben je gewichtig en sterk.
                      En als ik je zou storen omdat ik te traag rijdt dan kan je me links voorbij steken hé.
                      'k Heb er zo één geweten. Het sneeuwde en de winterbandenman vondt dat ik te traag reed. Hij stak me voorbij en.......schoof verder over de vangrail. :-) :-) :-)
                      'k Ben niet tegen winterbanden hé. Wel tegen nog eens extra regeltjes.
                      Het ene niet verwarren met of betrekken bij het andere hé...

                      Weet jij hoeveel het ieder van ons kost wanneer het één dag deftig door sneeuwt in België?
                      De honderden kilometers files, het overtollige zout strooien + de slijtage aan onze voertuigen, het onderhoud van onze wegen, etc.
                      kost ons door één dag flinke sneeuwval miljoenen euro's.
                      Dat moet door elk van ons betaalt worden hoor of komen die centen van de bomen gevallen denk je?

                      De straffe winterbanden verhalen heb ik al wel vaker gehoord, allemaal stoerdoenerij van mannen aan de toog imo.
                      Hoeveel heb jij er op meer dan 2.000.000km dwars door Europa ene op winterbanden over de vangrail zien schuiven? eentje!

                      Extra regeltjes? Als het om de veiligheid van zowel andere weggebruikers als die van jezelf gaat dan mogen ze wat mij betreft 2.000.000 nieuwe regeltjes opleggen.
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        Pffffffff... ne mens wordt daar zo moe van hé...

                        waterpompen zijn steeds vervangen uit voorzorg, niet omdat ze om de zoveel kilometers stuk waren. Het is misschien hierdoor dat mijn wagen reeds +350.000km probleemloze
                        kilometers op de teller heeft staan? Hoeveel injectoren er reeds vervangen zijn? geen idee, 2 misschien of 6 ik zou het begot niet weten (ben te lui om mijn facturen na te kijken).
                        Ik heb geen zin om nog verder kinderachtige discussies te voeren, "Mercedessen lopen 1.000.000km met dezelfde injectoren" tegen "bij BMW hebben ze nog maar 1 keer
                        de waterpomp vervangen na 900.00km".... dat leidt tot niks, feit is gewoon dat mijn stokoude BMW nog steeds even soepel en vlot loopt en draait als tijdens zijn eerste levensjaar.




                        Goh ja, dat ik daar niet zelf ben opgekomen...

                        Vergeet echter niet dat ik op winterbanden over besneeuwde wegen scheur, gelijk een F-1 bolide op circuit. Risico's hoef je met winterbanden helemaal niet te nemen;
                        auto's die op zomerbanden door de sneeuw rijden nemen héél wat meer risico's imho.
                        Zal ik niet schuiven of rechtdoor gaan bij de eerste beste bocht? zal ik tijdig kunnen stoppen wanneer een voorganger (bruusk) remt? geraak ik wel weg vanuit stilstand?
                        Allemaal zaken waaraan je op winterbanden niet hoeft te denken zodat je kan rijden net alsof er geen sneeuw ligt.
                        En laat ons nu maar hopen op een deftige campagne rond winterbanden van de Belgische overheid zodat binnen enkele jaren iedereen verplicht op winterbanden rijdt.

                        Enkele jaren geleden stond er op de parking van ons verblijf te Oostenrijk naast onze wagen eentje die vooraan 18duims zomerbanden had en achteraan 15duims winterbanden.
                        Ik had daar toch wel serieus mijn bedenkingen bij. Wat daarvan de bedoeling is of was snap ik tot op heden nog steeds niet.

                        Voor ik mijn BMW had reed ik met een voorwielaangedreven Ford Fiësta XR2i (1.6i CVH met 110PK) voor de eerste keer naar Winterberg (D) op zeer goede zomerbanden,
                        zelfs de meest simpele besneeuwde helling was een regelrechte ramp en totale fiasco, ik ben met behulp van enkele boze Duitsers die hielpen duwen toch boven gesukkeld.
                        (zij dachten het eventjes voor mij op te lossen, eentje nam mijn stuur over tot een andere merkte dat ik geen winterbanden had, ze keken eens hoofdschuddend...)
                        Jaar daarop had ik winterbanden gelegd, dezelfde besneeuwde helling die het jaar voordien nog een marteling was en catastrofaal verliep was plots een makkie geworden om boven te komen.
                        Dus kom mij niet vertellen of proberen wijsmaken dat een voorwielaangedreven wagen zogezegd beter presteert of in betere banen te leiden valt op een besneeuwde onderlaag...
                        zelfs niet op winterbanden...
                        Klikkerdeklik
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                          .................Weet jij hoeveel het ieder van ons kost wanneer het één dag deftig door sneeuwt in België? ..............
                          Als het deftig sneeuwt in België dan zijn sneeuwkettingen een goede oplossing.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Ik lees hier vanalles over die of die wagen, winter/zomerbanden, allerlei electronica.

                            De grootste veiligheidsgarantie is de rijvaardigheid, meer nog, de verantwoordelijkheidszin van de bestuurder. Alle andere factoren kunnen - en zullen bij doordacht gebruik - bijdragen aan de veiligheid, maar zijn niet doorslaggevend.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Met de huidige rijopleidingen die vooral gebaseerd zijn op geldgewin zal men geen rijvaardigheid en verantwoordelijkheidszin van de bestuurders bekomen. Vaardigheid bekomt men pas na lang en veel rijden in allerlei omstandigheden en hierbij kan electronica en winterbanden zeker helpen.
                              Meestal ontbreken de omstandigheden tijdens de opleidingen. Verantwoordelijkheidszin hangt voor een groot gedeelte af van de leeftijd van de bestuurder, en dat kan men ook niet leren tijdens de opleidingen.
                              Om vaardigheden te ontwikkelen kunnen driver-trainingen, met tevens leren omgaan met snelheid op circuit en slipschool hierbij van groot nut zijn.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                Goh ja, dat ik daar niet zelf ben opgekomen...

                                Vergeet echter niet dat ik op winterbanden over besneeuwde wegen scheur, gelijk een F-1 bolide op circuit. Risico's hoef je met winterbanden helemaal niet te nemen;
                                auto's die op zomerbanden door de sneeuw rijden nemen héél wat meer risico's imho.
                                Zal ik niet schuiven of rechtdoor gaan bij de eerste beste bocht? zal ik tijdig kunnen stoppen wanneer een voorganger (bruusk) remt? geraak ik wel weg vanuit stilstand?
                                Allemaal zaken waaraan je op winterbanden niet hoeft te denken zodat je kan rijden net alsof er geen sneeuw ligt.
                                En laat ons nu maar hopen op een deftige campagne rond winterbanden van de Belgische overheid zodat binnen enkele jaren iedereen verplicht op winterbanden rijdt.

                                Enkele jaren geleden stond er op de parking van ons verblijf te Oostenrijk naast onze wagen eentje die vooraan 18duims zomerbanden had en achteraan 15duims winterbanden.
                                Ik had daar toch wel serieus mijn bedenkingen bij. Wat daarvan de bedoeling is of was snap ik tot op heden nog steeds niet.

                                Voor ik mijn BMW had reed ik met een voorwielaangedreven Ford Fiësta XR2i (1.6i CVH met 110PK) voor de eerste keer naar Winterberg (D) op zeer goede zomerbanden,
                                zelfs de meest simpele besneeuwde helling was een regelrechte ramp en totale fiasco, ik ben met behulp van enkele boze Duitsers die hielpen duwen toch boven gesukkeld.
                                (zij dachten het eventjes voor mij op te lossen, eentje nam mijn stuur over tot een andere merkte dat ik geen winterbanden had, ze keken eens hoofdschuddend...)
                                Jaar daarop had ik winterbanden gelegd, dezelfde besneeuwde helling die het jaar voordien nog een marteling was en catastrofaal verliep was plots een makkie geworden om boven te komen.
                                Dus kom mij niet vertellen of proberen wijsmaken dat een voorwielaangedreven wagen zogezegd beter presteert of in betere banen te leiden valt op een besneeuwde onderlaag...
                                zelfs niet op winterbanden...
                                Ik zal je eens wat fysica leren. Want blijkbaar is dat wat moeilijk. Als je op sneeuw en ijs op dezelfde manier rijdt als op droge asfalt dan kan het niet anders dan dat je in de problemen komt.
                                Tussen droog en nat halveert je grip. Tussen droog en sneeuw daalt je grip met een factor 8 à 10.
                                Het verschil tussen zomer en winterbanden is ongeveer het verschil tussen droog en nat : dus ongeveer factor 2 qua grip. Alleen betekent dat, dat je op winterbanden op ijs en sneeuw nog altijd een grip hebt die 4 à 5 keer lager ligt dan bij droog weer. Maar daar houden we natuurlijk geen rekening mee. Vlammen maar...

                                Als jij dus denkt dat je op winterbanden op je normale manier kan vlammen op sneeuw dan ben je gewoon moorddadig bezig.
                                Voor de rest volg ik de mening dat veilig rijden in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de bestuurder. Uiteraard helpt de techniek je een handje, maar fysica, blijft fysica...

                                Daarnaast : het is veel gevaarlijker om maar 2 banden te vervangen door winterbanden, dan gewoon op zomerbanden te blijven rondrijden. Iemand die dat niet weet zou beter gewoon niet met de auto rijden.
                                Last edited by polleke_cgc; 8 maart 2013, 12:50.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X