Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    De manier waarop je praat over rwd of fwd, of zomer of winterbanden laat genoeg blijken over jouw manier van "mening respecteren"...

    ik rijd liever rwd, maar heb al véél meer km gereden met fwd...
    ik kan accepteren dat fwd mss beter is als rwd,
    maar om rwd af te schilderen als vergane glorie enkel voor dikke bakken en niks waard: is belachelijk.

    dus ik kan met grijs leven, maar jij schetst het iets te graag zwart... of wit... maar niet grijs
    Kan je me even 1 zinssnede van mij aangeven waar ik gesteld heb dat achterwielaandrijving een vergane glorie is en slechter dan voorwielaandrijving ? Ik heb gesteld dat achterwielaandrijving op glad wegdek verraderlijker rijdt dan voorwielaandrijving en dus winterbanden en ESP noodzakelijk maakt om dat verraderlijke te elimineren.
    Onder normale omstandigheden zal achterwielaandrijving zorgen voor een sportiever (en voor de sportieve chauffeur een beter) rijgevoel. Maakt dat achterwielaandrijving slechter ? Neen : gewoon anders.
    Voorwielaandrijving zorgt minder voor verrassingen en is dus beter aangepast aan de gewone chauffeur. Maakt dit voorwielaandrijving beter ? Neen : gewoon anders.

    Gewoon eens lezen wat er staat : het is niet omdat ik zeg dat iets onder bepaalde omstandigheden minder goed reageert, dat het daarom slecht is. Onder andere omstandigheden kan datzelfde beter reageren. Dat is dat grijs, maar blijkbaar weiger jij te lezen wat er staat.
    Alles aan een auto vormt een compromis. Er zijn heel weinig zaken waarvan men bij een auto kan zeggen : we doen het zo, en dat is onder ALLE omstandigheden de beste keuze. En dus maakt men verschillende auto's, en de klant kan dus uit dat grijs zijn keuze maken. Voor iemand kan een ferrari italia de beste auto zijn, maar de huisvader die morgen op verlof gaat met vrouw en 3 kinderen, zal daar waarschijnlijk een andere mening op nahouden.
    Mocht dat compromis in die wagen niet aanwezig zijn, dan hadden alle constructeurs echt al die "beste" oplossing gevonden en zou het zwart of wit zijn en reden we allemaal met hetzelfde rond. Gelukkig hebben we WEL die keuze...

    Het gaat trouwens niet over het al dan niet respecteren van een mening : ik geef gewoon MIJN mening. Die zal waarschijnlijk anders zijn dan uw mening. Het is niet omdat mijn mening anders is dan de uwe dat uw mening plots minderwaardig zou zijn. Iedereen mag toch voor zichzelf een keuze maken, zelfs als die volgens iemand anders verkeerd zou zijn.

    Dat is dezelfde zever als een mercedesrijder die niet met een BMW wil rijden (of omgekeerd natuurlijk). Of die Canongebruiker die geen Nikon gebruikt. Wil dat zeggen dat die BMW slecht is, of die Nikon ? Ze zijn gelijkwaardig maar gewoon anders (en gelukkig maar).

    Ik begrijp echt niet waarom mensen het nodig vinden zich te ergeren aan de mening van iemand anders. Meestal hebben beiden gelijk, want het gaat over zaken waar de constructeurs ervan ooit zelf de keuze hebben moeten maken en dus een compromis hebben moeten sluiten.
    Last edited by polleke_cgc; 7 februari 2012, 21:16.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Ik denk dat dit hier nimmer zal eindigen. Mocht iedereen dit nu eens voor zichzelf uitmaken. Ik weet met zekerheid dat ik met mijn wagen niet dezelfde zekerheden zou hebben met zomerbanden tijdens de winter. En die heeft al de ingebouwde correctiesystemen die er heden ten dage te verkrijgen zijn.
      Een ander vb is dit van de wagen van mijn vrouw. Een Mercedes SL 500 van 1993. Zonder winterbanden kan je er niet aan denken hiermee op straat te komen. Heeft uiteraard nog het nadeel van een automatische boite te hebben die niet meer te vergelijken is met hetgeen men nu maakt. Bovendien is zijn gewicht van meer dan 2T een ander groot nadeel.

      Uiteraard maakt iedereen voor zichzelf uit wat zij/hij wil...
      waar ik echter niet tegen kan zijn mensen die komen bleiten omdat ze geen halve meter vooruitkomen met hun zomerbanden op een besneeuwde/gladde ondergrond en gelijktijdig het nut om op winterbanden te rijden de grond in boren terwijl zij nog nooit op dergelijke banden gereden hebben...

      en qua zekerheden volg ik jou helemaal; met mijn '89er e30 RWD zonder winterbanden de wintermaanden doorkomen gaat wel hoor, vraag is alleen hoe en voor hoelang...
      en dat geldt ook voor moderne wagens, of het nu om FWD of RWD gaat...
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

        een merkwaardig artikel uit de GvA, enkele leden zullen wel weer met argumenten naar boven komen als "ge moet de media met een grove korrel zout nemen", "de journalist heeft de woorden van de geïnterviewde volledig verdraaid", etc....

        http://imageshack.us/photo/my-images/841/img0001xa.jpg/
        Nee hoor, hij heeft gelijk om te stellen dat ze in het buitenland waar ze echte winters kennen beter uitgerust zijn om de wegen sneeuwvrij te krijgen en te houden. De vraag blijft natuurlijk... willen we diezelfde uitrusting in België waar het enkele dagen per winter sneeuwt en belangrijker.... wie gaat dat betalen? Een land als Oostenrijk heeft hoeveel dagen sneeuw per winter?

        Anderzijds... mochten we hier met iets meer kennis van zaken werken dan zouden we misschien met het materieel dat we hebben toch iets verder komen. Hier strooien ze 'preventief' uren voor dat de sneeuw verwacht wordt op een hard bevroren ondergrond (ik heb er gezien 's morgens om 4u). De auto's die rijden al het gestrooide zout in de greppels (windverplaatsing) en als het dan begint te sneeuwen helpt het zout (dat er niet meer ligt) natuurlijk niet! Want om te werken heeft zout water nodig... in welke vorm dan ook. Zonder water blijft zout... zout... en dat waait gewoon weg.
        Jean Pierre.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

          Uiteraard maakt iedereen voor zichzelf uit wat zij/hij wil...
          waar ik echter niet tegen kan zijn mensen die komen bleiten omdat ze geen halve meter vooruitkomen met hun zomerbanden op een besneeuwde/gladde ondergrond en gelijktijdig het nut om op winterbanden te rijden de grond in boren terwijl zij nog nooit op dergelijke banden gereden hebben...

          en qua zekerheden volg ik jou helemaal; met mijn '89er e30 RWD zonder winterbanden de wintermaanden doorkomen gaat wel hoor, vraag is alleen hoe en voor hoelang...
          en dat geldt ook voor moderne wagens, of het nu om FWD of RWD gaat...
          Ik heb nog nooit komen bleiten... en heb ook nog nooit stilgestaan omwille van een beetje sneeuw
          Jean Pierre.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

            Uiteraard maakt iedereen voor zichzelf uit wat zij/hij wil...
            waar ik echter niet tegen kan zijn mensen die komen bleiten omdat ze geen halve meter vooruitkomen met hun zomerbanden op een besneeuwde/gladde ondergrond en gelijktijdig het nut om op winterbanden te rijden de grond in boren terwijl zij nog nooit op dergelijke banden gereden hebben...

            en qua zekerheden volg ik jou helemaal; met mijn '89er e30 RWD zonder winterbanden de wintermaanden doorkomen gaat wel hoor, vraag is alleen hoe en voor hoelang...
            en dat geldt ook voor moderne wagens, of het nu om FWD of RWD gaat...
            Ik kan me in de 23 winters dat ik met een auto (voorwielaangedreven) rij, niet herinneren dat ik er al niet in geslaagd ben om te rijden : en yep, het was zonder winterbanden. En bleiten heb ik ook nog niet gedaan... Misschien dat het feit dat het wel gelukt is, aanleiding heeft gegeven om het nuttig vinden van winterbanden onder onze Belgische winteromstandigheden over te laten aan mensen die meer rijden dan ikzelf...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Hier in het midden van Nederland is het eventjes echt winter. Afgelopen vrijdag mocht ik dus met de Nissan Tino door de vers gepekelde en deels nog vallende prutsneeuw rijden. Zo af en toe wel even geschrokken van mensen die reden alsof er echt banden bestaan die bij zulk weer grip kunnen hebben, maar zelf gewoon rustig gebleven en het tempo zo gedoseerd dat er niks ergers dan blikschade te verwachten viel. De zomerbandjes (wel goede kwaliteit) brachten me braaf naar huis.

              Twee jaar geleden heb ik nog door ruim 10 cm sneeuw geploeterd met een verhuiswagen waar volgens mij de goedkoopste bandjes onder zaten. Soms was het even eng (scheef aangelegde weg en weinig grip is niet fijn...), maar alles is heel gebleven. Ik kwam zelfs beter weg over de tot ijs geplette laag op het pleintje dan enkele duur uitziende wagens vol verwarde electronica. Gewoon rustig doseren en even je bijrijder om een duwtje vragen als je door een kuil heen moet zonder aanloopje te kunnen nemen. Al doe ik zo'n verhuizing bij negatief reisadvies dus NOOIT meer, het heeft me wat jaren van mijn leven gekost
              Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

              Comment


              • Re: Winterbanden

                [QUOTE=polleke_cgc;3433837].

                Het gaat trouwens niet over het al dan niet respecteren van een mening : ik geef gewoon MIJN mening. Die zal waarschijnlijk anders zijn dan uw mening. Het is niet omdat mijn mening anders is dan de uwe dat uw mening plots minderwaardig zou zijn. .

                ,/QUOTE]

                Soms kan een mening ook verkeerd zijn, en dat inzien vergt couragie, daar zijn échte mannen voor nodig....
                D90 - D70 - F80 + glas

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ik wil wel komen op winterbanden, maar waar vind je nog genoeg sneeuw?
                  Bij ons, in midden Nederland We hebben nog genoeg niet gestrooide parkeerterreinen met platgereden ijssneeuw en achteraf weggetjes met half weggedooide prutsneeuw.



                  Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                  Ik heb nog nooit komen bleiten... en heb ook nog nooit stilgestaan omwille van een beetje sneeuw
                  Ehh... ik dus wel... Met mijn mans Ford Focus kwam ik destijds het hobbeltje van het parkeerterrein gewoon niet over. Ik ben toen voorzichtig teruggegleden, heb mijn destijds 15 jaar oude Opel Corsa 1,2 gepakt (op zomerbandjes) en kon probleemloos op pad. Ik mis dat wagentje nog steeds...
                  Last edited by Plumeau; 7 februari 2012, 22:19.
                  Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plumeau Bekijk bericht

                    Ehh... ik dus wel... Met mijn mans Ford Focus kwam ik destijds het hobbeltje van het parkeerterrein gewoon niet over. Ik ben toen voorzichtig teruggegleden, heb mijn destijds 15 jaar oude Opel Corsa 1,2 gepakt (op zomerbandjes) en kon probleemloos op pad. Ik mis dat wagentje nog steeds...
                    Sprookjes bestaan dus toch nog...
                    D90 - D70 - F80 + glas

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                      Sprookjes bestaan dus toch nog...
                      Dit laatste kan ik werkelijk bevestigen.
                      Ik had ook zo'n Opel Corsa 1.2 en woonde in afgesloten straat met 2 ronde punten en open vlakte.
                      Dat klein wagentje trok zich overal door de sneeuw. Wel 'n beetje met kontje zwieren, maar altijd trok zich dat recht.
                      Dit heb ik ook met 'n peugeot 405 SR gebrobeerd en dat was onmogelijk. en met 'n RWD was er helemaal niet aan te beginnen, want je draaide bijna 360º rond.

                      Dus ik denk er ook nog vaak aan terug....ferm karreke was dat

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        Dit laatste kan ik werkelijk bevestigen.
                        Ik had ook zo'n Opel Corsa 1.2 en woonde in afgesloten straat met 2 ronde punten en open vlakte.
                        Dat klein wagentje trok zich overal door de sneeuw. Wel 'n beetje met kontje zwieren, maar altijd trok zich dat recht.
                        Dit heb ik ook met 'n peugeot 405 SR gebrobeerd en dat was onmogelijk. en met 'n RWD was er helemaal niet aan te beginnen, want je draaide bijna 360º rond.

                        Dus ik denk er ook nog vaak aan terug....ferm karreke was dat
                        Peugeot 405 had voorwielaandrijving... , en was te licht achteraan.


                        Misschien bedoen je de 504?

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          [QUOTE=mil1;3433922]
                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          .

                          Het gaat trouwens niet over het al dan niet respecteren van een mening : ik geef gewoon MIJN mening. Die zal waarschijnlijk anders zijn dan uw mening. Het is niet omdat mijn mening anders is dan de uwe dat uw mening plots minderwaardig zou zijn. .

                          ,/QUOTE]

                          Soms kan een mening ook verkeerd zijn, en dat inzien vergt couragie, daar zijn échte mannen voor nodig....
                          Allez nog even en je gaat toegeven dat je verkeerd bent...
                          Jean Pierre.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            [QUOTE=mil1;3433922]
                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            .

                            Het gaat trouwens niet over het al dan niet respecteren van een mening : ik geef gewoon MIJN mening. Die zal waarschijnlijk anders zijn dan uw mening. Het is niet omdat mijn mening anders is dan de uwe dat uw mening plots minderwaardig zou zijn. .

                            ,/QUOTE]

                            Soms kan een mening ook verkeerd zijn, en dat inzien vergt couragie, daar zijn échte mannen voor nodig....
                            Het is mogelijk dat ik verkeerd ben, maar die 23 jaar winters doorploeteren op zomerbanden geven me toch de overtuiging dat het op mijn manier, zonder winterbanden ook lukt. En mijn mening over achterwielaandrijving wordt hier toch ook regelmatig bevestigd.
                            Als ik meer km. zou doen zou ik ook overschakelen op winterbanden, maar in mijn situatie zie ik er echt het nut niet van. Als ik de banden binnen 6 jaar niet versleten krijg, dan begin ik er gewoon niet aan...
                            Mijn achterbanden zijn nu bijna 6 jaar (continental sportcontact 2, dus zeker geen rommel), en die banden beginnen toch sporen van "verval" te vertonen (ze hebben ook al 80.000 km. onder de sloef). Met verval heb ik het niet over de profieldiepte (is nog een 4 mm.), maar over scheurtjes in de rubber op plaatsen waar ik het liever niet zie. Mensen die 10 jaar en meer met dezelfde banden blijven rondrijden, begrijp ik toch niet... Zelfs niet als je maar 5000 km. per jaar doet.
                            Mijn voorbanden zijn met moeite 2 jaar oud, en die zien er een pak beter uit...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Peugeot 405 had voorwielaandrijving... , en was te licht achteraan.


                              Misschien bedoen je de 504?
                              ik weet niet wat je bedoeld ?

                              Het was idd de 405 SR voorwielaandrijving, toch 'n normale middeklasse wagen.
                              De Ford sierra had achterwielaandriving en presteerde ook niet wat dat klein stad wagentje deed.
                              De Opel Corsa 1.2 was veel lichter, maar had ook voorwielaandrijving.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

                                Het is mogelijk dat ik verkeerd ben, maar die 23 jaar winters doorploeteren op zomerbanden geven me toch de overtuiging dat het op mijn manier, zonder winterbanden ook lukt. En mijn mening over achterwielaandrijving wordt hier toch ook regelmatig bevestigd.
                                uw mening wordt bevestigd door iemand die een type opgeeft dat NOOIT achterwielaandrijving heeft gehad.
                                edit: lees net de post boven mij:
                                alleszins: een sierra rwd... 20 jaar oud... gaan we dat vergelijken met moderne rwd... en dan op mij roepen dat ik clio met c-klasse vergelijk
                                einde edit:

                                De 4 achterwielaangedreven auto's die ik ken en geen problemen heb weerleg je gewoon...

                                gemakkelijk om zo uw mening door te duwen...
                                en een ander te verwijten dat hij niet wilt lezen

                                Verder heb ik gistere slicks (eigenlijk gewoon afgesleten zomerbanden) gemonteerd,
                                ik rijd er 4 kilometer mee: super veilig.
                                en goedkoop, garage geeft zo'n dingen gratis mee...
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X