Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

    Hallo,

    Ik werk thuis met 3 computers met hetzelfde aanmeldingsaccount.
    Gisteren en vandaag zijn er updates geweest van Windows10 - en nu werk ik met 120.2212.5510.

    Wat blijkt nu?
    Op het scherm van mijn desktop staan plots ook een aantal icoontjes van programma's van mijn laptop - zonder dat die programma's op de desktop geïnstalleerd zijn.
    Dus, icoontjes maar gewist want ze hadden ook geen correct pictorgram (wel een wit rechthoekje).
    Maar dan verdwijnen die pictogrammen ook op het bureaublad van mijn laptop - de programma's zelf blijven onaangeroerd.
    De pictogrammen onderaan op de taakbalk, die blijven daar wel gewoon staan.

    Ok, dan maar op zoek en ik kwam uit bij de synchronisatieinstellingen.
    Ik heb daar maar alles afgezet, maar dat helpt blijkbaar ook niet.

    Voor deze updates werkte alles perfect en was elk bureaublad uniek, met zijn eigen pictogrammen.
    Nu, na de meest recente update, lijkt het wel of de bureaubladen gesynchroniseerd worden, maar enkel dat, geen software ...

    Vroeger moest ik ook een pin-code ingeven op de laptop, op de desktop niet. Nu vraagt de laptop ook niet meer achter de pincode en wordt automatisch aangemeld ...

    Gek dus ..
    Ik zoek nog wel verder, maar nog iemand deze ervaring meegemaakt? Oplossing?

    Alvast bedankt,
    Jaja

    PS Ik ben verder heel tevreden over Windows10 en ga geen Mac kopen
    Last edited by jaja; 11 februari 2021, 19:48. Reden: extra info
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

    Eigenaardig Jacques, zie ik niet echt het nut van in om bureaubladpictogrammen op verschillende computers te synchroniseren zonder dat je er om vraagt
    Morgen eens de laptop uithalen en een update geven, op de desktop is het al gebeurd zonder problemen (voorlopig)
    Gelukkig heb ik niet veel pictogrammen op mijn bureaublad staan

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Eigenaardig Jacques, zie ik niet echt het nut van in om bureaubladpictogrammen op verschillende computers te synchroniseren zonder dat je er om vraagt
      Morgen eens de laptop uithalen en een update geven, op de desktop is het al gebeurd zonder problemen (voorlopig)
      Gelukkig heb ik niet veel pictogrammen op mijn bureaublad staan

      grts
      Sieg
      Dag Sieg,

      Inderdaad, er is geen enkele reden om je bureaubladen te synchroniseren (in mijn geval).
      Mijn computers dienen elk voor specifieke taken - mijn desktop is bv. enkel in gebruik voor alles wat met foto's te maken heeft - en daar heeft mijn laptop geen uitstaans mee
      Maar blijkbaar rommelt die update weer (ongevraagd) met de instellingen.

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Dag Sieg,

        Inderdaad, er is geen enkele reden om je bureaubladen te synchroniseren (in mijn geval).
        Mijn computers dienen elk voor specifieke taken - mijn desktop is bv. enkel in gebruik voor alles wat met foto's te maken heeft - en daar heeft mijn laptop geen uitstaans mee
        Maar blijkbaar rommelt die update weer (ongevraagd) met de instellingen.

        Jaja
        Gebruik je op beide toestellen dezelfde Microsoft account? Anders zie ik niet goed in hoe die een sync link kan leggen tussen de toestellen aangezien alles "gebruikersafhankelijk" werkt ... Ik heb daar geen last van maar ik heb home op de ene en pro op de andere ... OS build 19042.804 en Experience Pack 120.2212.2020.0 (Insider) maar ik zie dus geen sync tussen mijn desktop & laptop ...FWIW

        Comment


        • #5
          Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Gebruik je op beide toestellen dezelfde Microsoft account? Anders zie ik niet goed in hoe die een sync link kan leggen tussen de toestellen aangezien alles "gebruikersafhankelijk" werkt ... Ik heb daar geen last van maar ik heb home op de ene en pro op de andere ... OS build 19042.804 en Experience Pack 120.2212.2020.0 (Insider) maar ik zie dus geen sync tussen mijn desktop & laptop ...FWIW
          Maakt niks uit of je op beide en zelfs meerdere apparaten dezelfde microsoft account gebruikt.
          Als ik in mijn account ga zien dan zie ik alle verschillende apparaten staan
          Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik opeens overal dezelfde bureaublad pictogrammen gesynct wil hebben

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

            Ik heb 5 computers met hetzelfde Microsoft account maar de problemen zijn enkel met die die een zeer recente Windows update hebben gehad. Bij die update heeft Edge ook een update gehad en stond Bing weer als standaardzoekmachine ingesteld terwijl dat voor mij Google moet zijn (en was voor de update).
            Dus voor deze update nooit problemen gehad met die 5 en hun totaal verschillende bureaubladen.Trouwens, deze update is volledig automatisch/autonnom gebeurd zonder enige verwittiging, wat anders wel gebeurd.
            Een beetje vreemd allemaal ...
            Maar voor het overige heb ik zeer stabiele en vlot werkende pc's zonder klachten over windows 10.

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Maakt niks uit of je op beide en zelfs meerdere apparaten dezelfde microsoft account gebruikt.
              Als ik in mijn account ga zien dan zie ik alle verschillende apparaten staan
              Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik opeens overal dezelfde bureaublad pictogrammen gesynct wil hebben

              grts
              Sieg
              Werkelijk? Ja, en wat dan nog? Wat is in godsnaam de relevantie hiervan? Als men "Network and Printer discovery" heeft aan staan dan worden alle toestellen op het zelfde LAN subnet propertjes gedetecteerd naargelang hun functionaliteit en hun communicatieprotocol, so what?
              In "apparatenbeheer" zie ik dus oa:
              mijn smart-TV,
              mijn b-box (2x = 2 protocollen)
              mijn 2 NAS toestellen,
              mijn Ipad,
              mijn telefoon,
              mijn WAP router en ingebouwde servers (multimedia en ftp),
              mijn Linux PC's,
              de kaartlezer van mijn printer,
              en naargelang, mijn externe usb schijven en andere devices,
              en ik vergeet er nog een boel meer.
              Wil dat zeggen dat Windows 10 hier een beetje gaat zitten rommelen met random synchronisaties zonder account toegang? mooi NIET dus! Synchronisatie gebeurt niet eens met locale accounts (hoe zou dat trouwens moeten werken?) maar enkel met "Microsoft accounts" wat dus de logica zelve is aangezien het de enige gemene deler is die toegang verleent tot de persoonlijke werkomgeving per toestel EN dan moet die synchronisatie nog AAN staan of aangezet zijn/worden. Mogelijk heeft Microsoft beslist om die sync standaard aan te zetten in de laatste updates, maar hoedanook ik zie geen ikoontjes voor toepassingen die op de ene PC staan en niet op de andere en ik heb die ook nooit gezien.

              Comment


              • #8
                Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Ik heb 5 computers met hetzelfde Microsoft account maar de problemen zijn enkel met die die een zeer recente Windows update hebben gehad. Bij die update heeft Edge ook een update gehad en stond Bing weer als standaardzoekmachine ingesteld terwijl dat voor mij Google moet zijn (en was voor de update).
                Dus voor deze update nooit problemen gehad met die 5 en hun totaal verschillende bureaubladen.Trouwens, deze update is volledig automatisch/autonnom gebeurd zonder enige verwittiging, wat anders wel gebeurd.
                Een beetje vreemd allemaal ...
                Maar voor het overige heb ik zeer stabiele en vlot werkende pc's zonder klachten over windows 10.

                Jaja
                Nog nooit meegemaakt dat google als zoekmachine overschreven wordt door Bing maar alles kan ...
                FWIW .. af en toe een blik werpen op deze doc site van MS voorkomt soms enige frustratie. Het is de "actual status" web site van W10 met alle versies/builds die nog in omloop zijn. Let wel, die wordt bijna dagelijks ge'upd met info die binnen komt via de gebruikers feedback hub
                windows/release-health/status-windows-10-20h2 and others

                Comment


                • #9
                  Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                  Ik krijg op het werk sinds enkele dagen ongevraagd en zonder toestemming email van Cortana waarbij Microsoft heel mijn agenda doorzocht heeft om me alles daaruit als spam te sturen. Zelfs als je filters instelt om die direct te deleten worden die genegeerd. Denk dat dit een emailtje naar een of andere dienst die zich met de GDPR bezighoudt waard is. Enig idee welke dienst?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Nog nooit meegemaakt dat google als zoekmachine overschreven wordt door Bing maar alles kan ...
                    FWIW .. af en toe een blik werpen op deze doc site van MS voorkomt soms enige frustratie. Het is de "actual status" web site van W10 met alle versies/builds die nog in omloop zijn. Let wel, die wordt bijna dagelijks ge'upd met info die binnen komt via de gebruikers feedback hub
                    windows/release-health/status-windows-10-20h2 and others
                    Net ook een andere laptop laten updaten ...
                    Geen icoontjeskwestie hier (ik heb synchroniseren overal helemaal afgezet), maar wel Bing weer ingesteld als standaard zoekmachine ipv Google (die het voorheen was).
                    Er wordt dus blijkbaar met de instellingen geprutst (een nieuwe versie van Edge? Is nu Versie 88.0.705.63 (Officiële build) (64-bits))
                    En het instellen van een andere zoekmachine zit goed verborgen

                    Allemaal geen rampen maar toch wel wat eigenaardig vermits dit voorheen bij updates nooit is gebeurd.

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Werkelijk? Ja, en wat dan nog? Wat is in godsnaam de relevantie hiervan? Als men "Network and Printer discovery" heeft aan staan dan worden alle toestellen op het zelfde LAN subnet propertjes gedetecteerd naargelang hun functionaliteit en hun communicatieprotocol, so what?
                      In "apparatenbeheer" zie ik dus oa:
                      mijn smart-TV,
                      mijn b-box (2x = 2 protocollen)
                      mijn 2 NAS toestellen,
                      mijn Ipad,
                      mijn telefoon,
                      mijn WAP router en ingebouwde servers (multimedia en ftp),
                      mijn Linux PC's,
                      de kaartlezer van mijn printer,
                      en naargelang, mijn externe usb schijven en andere devices,
                      en ik vergeet er nog een boel meer.
                      Wil dat zeggen dat Windows 10 hier een beetje gaat zitten rommelen met random synchronisaties zonder account toegang? mooi NIET dus! Synchronisatie gebeurt niet eens met locale accounts (hoe zou dat trouwens moeten werken?) maar enkel met "Microsoft accounts" wat dus de logica zelve is aangezien het de enige gemene deler is die toegang verleent tot de persoonlijke werkomgeving per toestel EN dan moet die synchronisatie nog AAN staan of aangezet zijn/worden. Mogelijk heeft Microsoft beslist om die sync standaard aan te zetten in de laatste updates, maar hoedanook ik zie geen ikoontjes voor toepassingen die op de ene PC staan en niet op de andere en ik heb die ook nooit gezien.
                      U heeft toch wel serieuze problemen hoor met lezen en vooral verstaanbaar lezen
                      Steeds vlieg je uit je sloffen met onvriendelijk antwoorden die eigenlijk net hetzelfde zeggen dat degene waarop je antwoord
                      Ik snap het eerlijk gezegd niet meer wat eigenlijk je bedoeling is, net zoals velen met mij ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                        Elke PC krijgt ook een unieke naam, soms de naam veranderd in allemaal dezelfde naam?
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Elke PC krijgt ook een unieke naam, soms de naam veranderd in allemaal dezelfde naam?
                          Neen, elke PC heeft nog zijn eigen unieke naam ...
                          Zelfs nu, met alle synchronisatie uitgeschakeld, krijg ik nog steeds een nieuw icoontje op het bureaublad de desktop pc als ik een icoontje bijzet op de laptop (bv. Word).
                          Het is dan het witte rechthoekje - zoals wanneer de pc een programma niet vindt.
                          Doe ik dat nieuwe icoontje weg op de laptop, dan verdwijnt het ook op de desktop ...
                          En voor de laatste update was dat dus niet zo.

                          Toch gek hé ..

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                            Eigenlijk niet want ze hebben allemaal hetzelfde IP adres.
                            Maar ik zit hier ook met twee PC's e, bij mij zijn, hoewel anders ingesteld, beide bureau achtergronden gelijk.
                            Verander ik de ene PC van Achtergrond dan is dat bij de andere ook zo.
                            Zou toch kunnen zijn dat Microsoft dit ziet als 1 PC?

                            Maar die icoontjes is idd. zeer raar.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Windows10 eigenaardigheid sinds update ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Eigenlijk niet want ze hebben allemaal hetzelfde IP adres.
                              Jouw verbinding met de ISP heeft maar 1 ip adres, maar toch zijn dat 2 verschillende routes die duidelijk te onderscheiden zijn. Anders zou browsen ook niet werken. Er zijn genoeg zaken om de 2 pc's uit elkaar te halen. Om te beginnen zijn de MAC adressen al verschillend (ok, kan je ook gelijk zetten maar dat doe je enkel voor speciale redenen). En ook heeft elke pc een berekende ID gebaseerd op oa de hardware in de pc.

                              Comment

                              Working...
                              X