Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows op 64-bits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows op 64-bits

    Binnenkort beschik ik over een laptop met volgende specificaties:
    - Intel Centrino Duo (2x2GHz)
    - 4Gb RAM (er wordt maar 3Gb gebruikt)
    - HD 30Gb

    Draait momenteel op Windows XP

    Mijn vraag is nu. Hoe zou ik best te werk gaan om deze configuratie optimaal te gebruiken. Ik heb mij laten vertellen dat er nu maar één van de procesoren en slechts 3Gb geheugen wordt gebruikt want werkt onder 32-bits Windows.

    Moet ik, om 64-bits te draaien, overstappen op Windows 7 (Vista is geen optie) of kan Windows XP ook als 64-bits worden geïnstalleerd?

    Alvast bedankt voor deskundige reacties,
    Peter

  • #2
    Re: Windows op 64-bits

    Ik vermoed ten eerste dat je specs voor de HD verkeerd zijn en een nulletje ontbreken dus een HD van 300GB.

    Je processor is geen 64 bit processor dus kan je er ook geen 64-bit OS op draaien. Je info klopt dat een 32-bit windows slechts 3GB kan gebruiken. Wat te doen met je 1GB extra? Afhankelijk van je laptop kan je die alloceren voor pakweg uitbreiding videogeheugen of er een virtuele drive van te maken.

    Comment


    • #3
      Re: Windows op 64-bits

      Windows XP bestaat ook in 64-bit versie, maar het is niet zo, dacht ik, dat er gekozen kan worden tussen 32-bit of 64-bit installatie bij eenzelfde product - het is een verschillende versie. Dus zien welke licentie en versie je hebt.
      Maar....je proc is geen 64-bit !!!!
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Windows op 64-bits

        Waar leiden jullie uit af dat die centrino geen 64 bit processor is ?

        Centrino was een nieuw platform van intel voor laptops. Zelfs de huidige laptopprocessoren van Intel (met sandy bridge) horen ook bij de centrino's.
        Je moet wel het juiste type van die processor weten, want de eerste types (Yonah) waren inderdaad enkel 32 bits, de latere (vanaf Merom) hebben wel 64 bit ondersteuning...

        Het juiste type processor kan je weten door de eigenschappen te nemen van "mijn computer". Op de site van intel kan je dan weten of je processor 64 bit ondersteunt, of gebruik CPU-Z om dat na te gaan. (dat is die EM64T is de "instructions"-lijst).
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Windows op 64-bits

          OK, bedankt. Het zal dus bij 32-bit blijven.

          P.S.: spec van HD was correct :-(

          Nog een vraagje: kan de 2de processor aangesproken worden met Windows XP of moet daarvoor naar een hogere versie overgestapt worden?

          Comment


          • #6
            Re: Windows op 64-bits

            Eigenschappen "Mijn Computer"
            Intel Core(TM) Duo CPU T7300 @ 2.00GHz
            Kloksnelheid 2.00GHZ (2,99Gb)

            Ik zal eens kijken of die 64-bit ondersteunt...

            Peter

            Comment


            • #7
              Re: Windows op 64-bits

              De T7300 zou een 64-bit instruction set hebben... volgens intel.com

              Comment


              • #8
                Re: Windows op 64-bits

                Oorspronkelijk geplaatst door DigiPig Bekijk bericht
                De T7300 zou een 64-bit instruction set hebben... volgens intel.com
                Dan kun je dus wel WIndows XP pro 64-bit draaien.
                'k was dus wat te voorbarig in m'n eerdere reactie dat de proc geen 64-bit ondersteunt , sorry (dacht dat het pas vanaf 2.2Ghz was)
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment


                • #9
                  Re: Windows op 64-bits

                  Oorspronkelijk geplaatst door DigiPig Bekijk bericht
                  Nog een vraagje: kan de 2de processor aangesproken worden met Windows XP of moet daarvoor naar een hogere versie overgestapt worden?
                  Als je Task Manager gebruikt (ken de Nederlandstalige term niet): hoeveel cpu's zie je hier dan?

                  Volgens mij werkt XP toch wel met die 2 cpu's. Er zijn echter wel veel services, processen en applicaties die maar met één cpu werken dus het kan wel zijn dat je af en toe maar 1 cpu hard ziet werken.



                  Mvg

                  Steven
                  1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                  Comment


                  • #10
                    Re: Windows op 64-bits

                    Ik zou er gewoon Win7 32 bit opzetten.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Windows op 64-bits

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Ik zou er gewoon Win7 32 bit opzetten.
                      Ik heb mij laten vertellen dat er nu maar één van de procesoren
                      Hangt dat ook niet af van de toepassing?
                      (en niet van de cpu of 32 bit of 64 bit)

                      Ik ken echt geen toepassing die gebruikt maakt van alle kernen...
                      Beweer niet dat ze niet bestaan he.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Windows op 64-bits

                        Ik krijg het volgende te zien met Taakbeheer (Task manager)
                        Er zijn 2 grafiekjes. betekent dit dan dat er 2 CPU's actief zijn?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Windows op 64-bits

                          Oorspronkelijk geplaatst door DigiPig Bekijk bericht
                          Ik krijg het volgende te zien met Taakbeheer (Task manager)
                          Er zijn 2 grafiekjes. betekent dit dan dat er 2 CPU's actief zijn?
                          Jep ...
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Windows op 64-bits

                            OK
                            2 actieve CPU's dus
                            spijtig dan dat de volle 4Gb aan werkgeheugen niet kan worden aangesproken.

                            Bedankt aan ieder die gereageerd heeft

                            Comment


                            • #15
                              Re: Windows op 64-bits

                              Oorspronkelijk geplaatst door DigiPig Bekijk bericht
                              Ik krijg het volgende te zien met Taakbeheer (Task manager)
                              Er zijn 2 grafiekjes. betekent dit dan dat er 2 CPU's actief zijn?
                              Nope, dit betekent dat je cpu aan hyper-threading doet of een dual-core zonder hyper-threading. Persoonlijk heb ik nog geen laptop gezien waar ze twee cpu's op een moederbord steken.
                              Vergeet die Windows 7 ook maar op een schijf van 30GB. Het is wel nodig, maar het absolute minimum is al 16GB.

                              Volgens mij heb je een zeer goed systeem om Windows XP op te draaien. Gewoon wat performance tweakjes en je laptop beleeft zijn tweede jeugd.

                              Comment

                              Working...
                              X