Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 44

Discussie: Windows op 64-bits

Standaard Windows op 64-bits

Binnenkort beschik ik over een laptop met volgende specificaties:
    - Intel Centrino Duo (2x2GHz)
    - 4Gb RAM (er wordt maar 3Gb gebruikt)
    - HD 30Gb

Draait momenteel op Windows XP

Mijn vraag is nu. Hoe zou ik best te werk gaan om deze configuratie optimaal te gebruiken. Ik heb mij laten vertellen dat er nu maar één van de procesoren en slechts 3Gb geheugen wordt gebruikt want werkt onder 32-bits Windows.

Moet ik, om 64-bits te draaien, overstappen op Windows 7 (Vista is geen optie) of kan Windows XP ook als 64-bits worden geïnstalleerd?

Alvast bedankt voor deskundige reacties,
    Peter

Standaard Re: Windows op 64-bits

Ik vermoed ten eerste dat je specs voor de HD verkeerd zijn en een nulletje ontbreken dus een HD van 300GB.

Je processor is geen 64 bit processor dus kan je er ook geen 64-bit OS op draaien. Je info klopt dat een 32-bit windows slechts 3GB kan gebruiken. Wat te doen met je 1GB extra? Afhankelijk van je laptop kan je die alloceren voor pakweg uitbreiding videogeheugen of er een virtuele drive van te maken.

Windows XP bestaat ook in 64-bit versie, maar het is niet zo, dacht ik, dat er gekozen kan worden tussen 32-bit of 64-bit installatie bij eenzelfde product - het is een verschillende versie. Dus zien welke licentie en versie je hebt.
    Maar....je proc is geen 64-bit !!!!
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Waar leiden jullie uit af dat die centrino geen 64 bit processor is ?

Centrino was een nieuw platform van intel voor laptops. Zelfs de huidige laptopprocessoren van Intel (met sandy bridge) horen ook bij de centrino's.
    Je moet wel het juiste type van die processor weten, want de eerste types (Yonah) waren inderdaad enkel 32 bits, de latere (vanaf Merom) hebben wel 64 bit ondersteuning...

Het juiste type processor kan je weten door de eigenschappen te nemen van "mijn computer". Op de site van intel kan je dan weten of je processor 64 bit ondersteunt, of gebruik CPU-Z om dat na te gaan. (dat is die EM64T is de "instructions"-lijst).
    Groeten,

Polleke

OK, bedankt. Het zal dus bij 32-bit blijven.

P.S.: spec van HD was correct :-(

Nog een vraagje: kan de 2de processor aangesproken worden met Windows XP of moet daarvoor naar een hogere versie overgestapt worden?

Eigenschappen "Mijn Computer"
    Intel Core(TM) Duo CPU T7300 @ 2.00GHz
    Kloksnelheid 2.00GHZ (2,99Gb)

Ik zal eens kijken of die 64-bit ondersteunt...

Peter

De T7300 zou een 64-bit instruction set hebben... volgens intel.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DigiPig Bekijk bericht
    De T7300 zou een 64-bit instruction set hebben... volgens intel.com
    Dan kun je dus wel WIndows XP pro 64-bit draaien.
    'k was dus wat te voorbarig in m'n eerdere reactie dat de proc geen 64-bit ondersteunt , sorry (dacht dat het pas vanaf 2.2Ghz was)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Nog een vraagje: kan de 2de processor aangesproken worden met Windows XP of moet daarvoor naar een hogere versie overgestapt worden?
    Als je Task Manager gebruikt (ken de Nederlandstalige term niet): hoeveel cpu's zie je hier dan?

Volgens mij werkt XP toch wel met die 2 cpu's. Er zijn echter wel veel services, processen en applicaties die maar met één cpu werken dus het kan wel zijn dat je af en toe maar 1 cpu hard ziet werken.

Mvg

Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Ik zou er gewoon Win7 32 bit opzetten.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Ik zou er gewoon Win7 32 bit opzetten.
    Ik heb mij laten vertellen dat er nu maar één van de procesoren
    Hangt dat ook niet af van de toepassing?
    (en niet van de cpu of 32 bit of 64 bit)

Ik ken echt geen toepassing die gebruikt maakt van alle kernen...
    Beweer niet dat ze niet bestaan he.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Ik krijg het volgende te zien met Taakbeheer (Task manager)
    Er zijn 2 grafiekjes. betekent dit dan dat er 2 CPU's actief zijn?

Jep ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

OK
    2 actieve CPU's dus
    spijtig dan dat de volle 4Gb aan werkgeheugen niet kan worden aangesproken.

Bedankt aan ieder die gereageerd heeft

Nope, dit betekent dat je cpu aan hyper-threading doet of een dual-core zonder hyper-threading. Persoonlijk heb ik nog geen laptop gezien waar ze twee cpu's op een moederbord steken.
    Vergeet die Windows 7 ook maar op een schijf van 30GB. Het is wel nodig, maar het absolute minimum is al 16GB.

Volgens mij heb je een zeer goed systeem om Windows XP op te draaien. Gewoon wat performance tweakjes en je laptop beleeft zijn tweede jeugd.

Vreemd waarom niemand om te beginnen deze moeite doet
    http://ark.intel.com/Product.aspx?id=29760

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
    Nope, dit betekent dat je cpu aan hyper-threading doet of een dual-core zonder hyper-threading. Persoonlijk heb ik nog geen laptop gezien waar ze twee cpu's op een moederbord steken.
    snip
    Heu .. T7300 = 2 cores 2 threads (zie specs) .. dwz als hij zijn taskmanager zet op "window for each cpu" ziet hij IMHO in principe 4 performance windows ... naar analogie met bvb mijn 4 core, 4 threads I7 .. ik zie dan 8 performance windows ...
    FWIW

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Heu .. T7300 = 2 cores 2 threads (zie specs) .. dwz als hij zijn taskmanager zet op "window for each cpu" ziet hij IMHO in principe 4 performance windows ... naar analogie met bvb mijn 4 core, 4 threads I7 .. ik zie dan 8 performance windows ...
    FWIW
    Volgens de Intel website niet he.

De threads op hun specs is de som van de cores + hyperthreading.
    Dus 2 cores = 2 threads
    2 cores met HT = 4 threads.

Overigens staat er in de specificatie het volgende:
    Intel® Hyper-Threading Technology No
    FWIW
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Eventueel eens kijken (doc of website fabrikant) of je de harde schijf niet kunt vervangen door een andere (grotere en eventueel zelfs een SSD). 30GB is inderdaad een beetje klein.

Dan kun je best een Windows 7 64bit draaien (of een 32bit met 3GB en zoals iemand anders al zei de resterende 1GB voor iets anders zoals videogeheugen).

Mvg

Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Volgens de Intel website niet he.

De threads op hun specs is de som van de cores + hyperthreading.
    Dus 2 cores = 2 threads
    2 cores met HT = 4 threads.

Overigens staat er in de specificatie het volgende:
    Intel® Hyper-Threading Technology No
    FWIW
    Correct .. te "snel" gekeken ..

Toch vraag ik me af waarom je op een laptop van enkele jaren oud absoluut een 64 bit OS wil installeren.
    Een zeldzame toepassing die voluit 64 bit is: Photoshop, zal je allicht niet op die laptop gaan gebruiken.
    Voor de rest is het aanbod 64 bit applicaties nog altijd huilen met de pet.
    Natuurlijk kan je ook naar de (verre?) toekomst kijken en toch maar Win7 64 bit installeren.
    Ik denk dat een Win7 zelfs behoorlijk zal draaien op deze laptop, maar de harde schijf zal een beetje flessenhals zijn.
    Win XP 64 bit ga je niet meer kunnen kopen en is dacht ik nooit echt een hoogvlieger geweest.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Toch vraag ik me af waarom je op een laptop van enkele jaren oud absoluut een 64 bit OS wil installeren.
    Een zeldzame toepassing die voluit 64 bit is: Photoshop, zal je allicht niet op die laptop gaan gebruiken.
    Voor de rest is het aanbod 64 bit applicaties nog altijd huilen met de pet.
    Natuurlijk kan je ook naar de (verre?) toekomst kijken en toch maar Win7 64 bit installeren.
    Ik denk dat een Win7 zelfs behoorlijk zal draaien op deze laptop, maar de harde schijf zal een beetje flessenhals zijn.
    Win XP 64 bit ga je niet meer kunnen kopen en is dacht ik nooit echt een hoogvlieger geweest.
    Veel is daar niet op tegen, al is het maar om wel die volledige 4 GB ram aan te spreken. En programma's worden steeds meer 64 bit. Compatibiliteitsproblemen zijn er quasi niet meer, op voorwaarde dat je alle drivers vindt van je hardware. Maar dat laatste lukt steeds beter... Ik heb al meer dan een jaar een 64 bit laptopke, en er zijn heel weinig programma's die je er niet op aan de praat krijgt.

Software die alle cores gebruiken is wel eerder zeldzaam (heb er 4 + 4 door hyperthreading), maar dat lukt bv. zonder problemen als je met FEA toepassingen begint .
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    En programma's worden steeds meer 64 bit.
    Ha, graag een lijst please.

Heb hier een upgrade gedaan naar windows 7 32bits
    Heb 4GB ram, had op de site van windows gelezen, en had de verkoper mij ook uitgeleg, dat de windows 7 tot 4GB aanspreekt, en 64bits alles boven 4GB

maar dit is blijkbaar zo niet : heb maar 3GB
    Jos
    Site

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josv Bekijk bericht
    Heb hier een upgrade gedaan naar windows 7 32bits
    Heb 4GB ram, had op de site van windows gelezen, en had de verkoper mij ook uitgeleg, dat de windows 7 tot 4GB aanspreekt, en 64bits alles boven 4GB

maar dit is blijkbaar zo niet : heb maar 3GB
    Je hebt iets meer, maar dat is in gebruik al. De uitleg - klik.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Regels voor berichten