Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

    De grote levensvragen (samen met: wat eten we vanavond ).

    Als ik dit lees: http://www.knack.be/nieuws/wetenscha...al-131079.html
    Dan is dat "mind boggling", een plaats voorstellen die oneindig groot is en dat oneindige die steeds groter wordt (het oneindige die groter wordt :O ).

    Er is geen grotere uitdaging om hier de echte antwoorden op te kennen maar ondertussen zijn er tientallen theorieën en allemaal boeiend (en meestal niet begrijpbaar) om te lezen .

  • #2
    Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

    "Steenkool, groot gelijk"

    Wie herinnert zich die nog?

    Comment


    • #3
      Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      een plaats voorstellen die oneindig groot is en dat oneindige die steeds groter wordt (het oneindige die groter wordt :O ).
      .
      Ik kan er maar niet aan uit:

      1/ hoe kan iets oneindig nog oneindiger worden.
      2/ Vroeger op school werd ons geleerd dat het oneindige heelal een U-vorm had -> hoe kan iets oneindig een u vorm hebben.
      3/ bestaat oneindig? Of is de mens "momenteel nog te dom" om de echte grootte te begrijpen.

      njah, ben maar nen dommerik, maar vind het fascinerend
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

        Dit is precies wat ik er ook zo aan fascinerend vind. Het oneindige heelal die groter wordt, parallelle universums, ...

        Comment


        • #5
          Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          ....... en allemaal boeiend (en meestal niet begrijpbaar) om te lezen .
          inderdaad.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

            Inderdaad allemaal fascinerend.
            Dit kan een fascinerend topic worden.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

              Ik vind mezelf niet dom, maar dit is iets waarover ik me zelfs geen mening kan vormen. Je kan het je niet voorstellen dat iets niet eindig is. Dat er altijd meer is. Iedereen kan zich ook drie dimensies voorstellen. Sommigen ook vier, en een paar enkelingen vijf. Naar 't schijnt zou het wel eens kunnen zijn dat er een hele hoop dimensies zijn. Wat moet je daarvan dan denken? Op dat moment voel ik me net een kip; die tellen ook: niks en veel.

              Dus daarom rationaliseer ik het maar: we leven op een minuscuul stipje in het heelal. Vergeleken met de ouderdom van het heelal zijn wij nog maar net komen kijken, en als we, voor de tijdschaal van het heelal, een seconde verder zijn, is de zon ontploft en bestaan we al niet meer.
              We hebben met andere woorden gewoon geluk dat we van de natuur de mogelijkheid hebben gekregen om te genieten van ons bestaan, en dus doen we dat beter ook.
              In menselijke termen is dit mijn levensslogan: als er niemand wordt geschaad en het komt niet in de geschiedenisboeken, dan is het waarschijnlijk niet belangrijk. En daardoor ben ik een kei in het relativeren en me niet druk maken. Mijn lange verblijven in het buitenland, waar het de mensen veel minder goed gaat dan hier, hebben ook geholpen.
              In dit deel van de wereld heb je geen reden je druk te maken. Wij hebben het hier uitstekend: geen oorlog, geen natuurrampen, geen gevaarlijke dieren en relatief weinig criminaliteit.
              Daarbij heb ik nog het geluk een geweldige vrouw en drie prachtige kinderen te hebben, dus ik klaag nergens meer over en zie alle mensen van goede wil graag.

              Amen.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Je kan het je niet voorstellen dat iets niet eindig is.
                Klopt, maar tegelijkertijd besef je ook dat je in het oneindige zit: wat zit er anders achter die eindige grens? Het is onze eigen eindigheid die ons belet dit ten volle te kunnen bevatten. Daarom dat er aan ons weten nooit een einde zal komen, want wij kunnen altijd maar één afgegrensd gedeelte overschouwen en nooit de oneindige verbanden met al het andere leggen.

                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Klopt, maar tegelijkertijd besef je ook dat je in het oneindige zit: wat zit er anders achter die eindige grens? Het is onze eigen eindigheid die ons belet dit ten volle te kunnen bevatten. Daarom dat er aan ons weten nooit een einde zal komen, want wij kunnen altijd maar één afgegrensd gedeelte overschouwen en nooit de oneindige verbanden met al het andere leggen.

                  Walter
                  Diepzinnige gedachte

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Ik vind mezelf niet dom, maar dit is iets waarover ik me zelfs geen mening kan vormen. Je kan het je niet voorstellen dat iets niet eindig is. Dat er altijd meer is. Iedereen kan zich ook drie dimensies voorstellen. Sommigen ook vier, en een paar enkelingen vijf. Naar 't schijnt zou het wel eens kunnen zijn dat er een hele hoop dimensies zijn. Wat moet je daarvan dan denken? Op dat moment voel ik me net een kip; die tellen ook: niks en veel.

                    Dus daarom rationaliseer ik het maar: we leven op een minuscuul stipje in het heelal. Vergeleken met de ouderdom van het heelal zijn wij nog maar net komen kijken, en als we, voor de tijdschaal van het heelal, een seconde verder zijn, is de zon ontploft en bestaan we al niet meer.
                    We hebben met andere woorden gewoon geluk dat we van de natuur de mogelijkheid hebben gekregen om te genieten van ons bestaan, en dus doen we dat beter ook.
                    In menselijke termen is dit mijn levensslogan: als er niemand wordt geschaad en het komt niet in de geschiedenisboeken, dan is het waarschijnlijk niet belangrijk. En daardoor ben ik een kei in het relativeren en me niet druk maken. Mijn lange verblijven in het buitenland, waar het de mensen veel minder goed gaat dan hier, hebben ook geholpen.
                    In dit deel van de wereld heb je geen reden je druk te maken. Wij hebben het hier uitstekend: geen oorlog, geen natuurrampen, geen gevaarlijke dieren en relatief weinig criminaliteit.
                    Daarbij heb ik nog het geluk een geweldige vrouw en drie prachtige kinderen te hebben, dus ik klaag nergens meer over en zie alle mensen van goede wil graag.

                    Amen.
                    hier valt weinig aan toe te voegen, het is voor een groot deel ook mijn filosofie alhoewel ik weinig buitenland gezien heb. Aan die familie kan ik wel nog kleinkinderen toevoeg :-) Ze komen hopelijk ook voor julie ten gepaste tijde
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                      Vandaag kom ik in Diepenbeek. Zoveel is zeker.
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                        42

                        Elementary my dear friends, 42
                        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Klopt, maar tegelijkertijd besef je ook dat je in het oneindige zit: wat zit er anders achter die eindige grens? Het is onze eigen eindigheid die ons belet dit ten volle te kunnen bevatten. Daarom dat er aan ons weten nooit een einde zal komen, want wij kunnen altijd maar één afgegrensd gedeelte overschouwen en nooit de oneindige verbanden met al het andere leggen.

                          Walter
                          Het is helemaal niet zeker dat het heelal oneindig is. Misschien onbegrensd maar toch niet oneindig, het kan gekromd zijn in een hogere dimensie. Denk aan hoe men eeuwen dacht dat de aarde plat was terwijl we toch de 3e dimensie kenden maar niet beseften dat onze wereld gekromd was in die derde dimensie. Tegenwoordig is het bewijs makkelijk te leveren op 24 uur, het volstaat om 48 te vliegen met een vliegtuig, rechtdoor en evenwijdig met de grond en we zien dat we weer op dezelfde plaats uitkomen. Helaas kunnen we dat in het heelal niet controleren bij gebrek aan tijd.
                          Maar de wiskunde om te rekenen in oneindig veel dimensies ligt al klaar met dan aan David Hilbert. Vb een cirkel is een verzameling van punten rond een centraal middelpunt in 2 dimensie, vergelijking : x^2 + y^2 = 25 (die verwijst naar de straal). Een bol is hetzelfde met drie dimensies, vergelijking : x^2 + y^2 + z^2 = 25. Een hyperbol hetzelfde maar in 4 dimensies : x^2 + y^2 + z^2 + q^2 = 25 waarmee we perfect de waarde van de q-4Dvariabele kunnen bepalen.
                          Rudy Rucker, een Amerikaans wiskundige en auteur van het boek "de vierde dimensie" beschrijft op een begrijpelijke manier welke vreemde fenomenen er zich zouden voordoen als we de 4e dimensie konden controleren. We zouden vb geen MRi scanners meer nodig hebben en we zouden kunnen opereren zonder de patient te verwonden aan de buitenkant en , heel interessant, we zouden de flessen wijn kunnen opdrinken zonder ze te openen.
                          Ik zal eens zoeken naar een link.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                            Voila, dit hem. Ik heb het er wsl al eerder over gehad.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie zijn we? Waar komen we vandaag? Waar gaan we heen?

                              Ik ga het zeker lezen...maar alleen al die naam van de onderzoeker/schrijver: Rudy Rukker...excuus Rucker :-)

                              Comment

                              Working...
                              X