Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Laruelle)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

    je mag jezelf fotograaf noemen. Maar je mag nergens de vermelding BEROEPSfotograaf noemen. Zelfs al in fotograaf zijn je beroep (maar je hebt het diploma niet) Een fotograaf is hij of zij die fotografeert.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #17
      Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
      je mag jezelf fotograaf noemen. Maar je mag nergens de vermelding BEROEPSfotograaf noemen. Zelfs al in fotograaf zijn je beroep (maar je hebt het diploma niet) Een fotograaf is hij of zij die fotografeert.

      Tom
      hoezo?
      van waar komt deze informatie?

      iedereen die een getuigschrift bedrijfsbeheer heeft, mag zich volgens mij fotograaf of beroepsfotograaf noemen, bij de uitoefening van dat beroep.
      omdat het geen beschermd beroep meer is.

      Comment


      • #18
        Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        je mag jezelf fotograaf noemen. Maar je mag nergens de vermelding BEROEPSfotograaf noemen. Zelfs al in fotograaf zijn je beroep (maar je hebt het diploma niet) Een fotograaf is hij of zij die fotografeert.

        Tom
        En als je deze tak dan uitoefent voor je beroep? Zelfs al heb je geen diploma( in fotografie..st. Lucas of dergelijke onderwijsinstellingen)..maar wel de goei kennis en uitstekend werk verricht en je er je brood mee kan verdienen? Met een BTW-nummer en geregistreerd zelstandige en dus legaal werkt.
        Ben je dan nog geen beroepsfotograaf?
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #19
          Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

          Als je zelfstandig wordt moet je je activiteiten omschrijven. Ik ben elektricien, wil ik nu bv. een stuk fotografie bijnemen in mijn activiteiten dan is dat verboden tot ik mijn statuten laat aanpassen, anders kan ik volgens de wet geen fotografie doen in beroep.

          Comment


          • #20
            Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Als je zelfstandig wordt moet je je activiteiten omschrijven. Ik ben elektricien, wil ik nu bv. een stuk fotografie bijnemen in mijn activiteiten dan is dat verboden tot ik mijn statuten laat aanpassen, anders kan ik volgens de wet geen fotografie doen in beroep.
            dat klopt helemaal.
            maar je statuten, dat is een ander verhaal dan het diploma.
            als elektricien mag jij jezelf fotograaf noemen (of je nu het diploma hebt behaald of niet) en het beroep bovendien uitoefenen als het in je statuten vermeld staat.
            ik bedoel maar, sinds fotograaf geen beschermd beroep meer is, is dat diploma een vodje papier geworden.

            Comment


            • #21
              Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Dikke zever in pakskes . . . op een enkele uitzondering na lukt dat misschien
              Ik zie me mezelf al ergens aanbieden als radioloog zonder een diploma, ge zult nogal ne post pakken . . . voor de meeste beroepen heb je tegenwoordig een diploma nodig of je krijgt niet eens de kans om te laten zien wat je kan . . .
              Om uw termen te gebruiken, de enige die zevert bent u: als moderator moet u toch weten wat BD voor een forum is.
              Het gaat hier niet over een radioloog; een bouwkundige of verpleegster. We hebben het hier over een vrij beroep, de fotograaf zoals de hele kunstensector uit vrije beroepen bestaat waarbij een diploma bijzaak is, maar weinig zegt over de vakbekwaamheid. Veel topacteurs hebben nog geen dag op de toneel academie gezeten of zijn er vroegtijdig af geschopt. Een van Nederlandse beste documentaire makers (Michiel van Erp) heeft alleen een mislukte opleiding op de kleinkunstacademie gehad.
              Van Cabaretier Theo Maassen draait nu met veel succes zijn eerste zelf geschreven speelfilm in de Bioscoop.
              Bij andere films was hij regisseur; producent; schrijver; acteur en dat door iemand die afgewezen was voor de toneelschool.
              Last edited by Binnenuit; 6 februari 2012, 08:22.

              Comment


              • #22
                Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                zijn beschermd en mag je officieel niet uitvoeren zonder het diploma te kunnen voorleggen (dus de mod had hier echt wel gelijk )
                Klopt niet helemaal, je moet beroepsbekwaamheid voorleggen en dat kan op drie manieren; diploma, door voldoende praktijkervaring of via centrale examencommissie.

                Ik heb via ervaring; stukadoors werken en algemeen aannemer, allemaal zonder diploma en met erkenning waarvoor ik grote werken mag uitvoeren voor de overheid...
                Never resist temptation or it could go away...
                Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                Comment


                • #23
                  Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                  maar het ging hier over het beroep fotograaf.
                  kunnen we concluderen dat, vermits het geen beschermd beroep meer is, iedereen het mag uitoefenen, bekwaam of niet ?
                  Uiteraard bedoel ik dan op een wettelijke wijze uitoefenen (handelsregister, BTW nummer enzovoorts), maar dat is een ander aspect.
                  zoals ik al zei, maakt het dat iets moeilijker voor potentiële klanten om het koren van het kaf te scheiden.
                  iets of wat indicatie kan nog wel zijn, het lidmaatschap van de beroepsvereniging en van een auteursrechtenvereniging.
                  Een onbekwame charlatan kan daar natuurlijk ook lid van worden.
                  Maar vele amateurs zullen zich daar niet mee bezig houden.
                  Vele fotografen die wel serieus bezig zijn (diploma of niet), zullen zich wel aansluiten bij deze verenigingen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    je mag jezelf fotograaf noemen. Maar je mag nergens de vermelding BEROEPSfotograaf noemen. Zelfs al in fotograaf zijn je beroep (maar je hebt het diploma niet) Een fotograaf is hij of zij die fotografeert.

                    Tom
                    Dat heeft mijn boekhouder bij mijn inschrijving toch ook gezegd hoor ... is nu al wel enkele jaren geleden ... en snap het verschil niet helemaal, maar volgens hem was het ondanks 'vrij beroep' nog steeds zo dat iedereen zich fotograaf mag noemen, maar alleen beroepsfotograaf als er een diploma bij komt kijken ... waarom heb ik toen niet gevraagd, en eerlijk gezegd maakt het voor mij totaal niet uit.

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      maar het ging hier over het beroep fotograaf.
                      kunnen we concluderen dat, vermits het geen beschermd beroep meer is, iedereen het mag uitoefenen, bekwaam of niet ?.......
                      iets of wat indicatie kan nog wel zijn, het lidmaatschap van de beroepsvereniging en van een auteursrechtenvereniging.
                      Een onbekwame charlatan kan daar natuurlijk ook lid van worden.
                      .
                      Klopt; je moet GEEN DIPLOMA hebben, wel ondernemersnummer en alles wat daaraan vasthangt.
                      Een onbekwame charlatan kan (in principe) geen lid worden want je moet een examen afleggen en laten zien wat je waard bent voor een commissie van fotografen.

                      Voor degenen die nog steeds twijfelen; vraag eens na bij de vereniging van beroepsfotografen (unizo)


                      Groeten, Bert
                      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                      www.bertofotografie.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                        Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                        Klopt; je moet GEEN DIPLOMA hebben, wel ondernemersnummer en alles wat daaraan vasthangt.
                        Een onbekwame charlatan kan (in principe) geen lid worden want je moet een examen afleggen en laten zien wat je waard bent voor een commissie van fotografen.

                        Voor degenen die nog steeds twijfelen; vraag eens na bij de vereniging van beroepsfotografen (unizo)


                        Groeten, Bert
                        Ook zo'n vereniging van beroepsfotografen heb je niet nodig, deze is wel handig voor juridische bijstand. Ik ben er ook ooit lid van geweest maar had er zelf weinig profeit van.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                          Neen, beroepsbekwaamheid aantonen is niet meer nodig (fotograaf staat ook niet meer in dit lijstje van de fgov van de link die u gaf), vroeger was dit wel nodig voor de wet LaRuelle.


                          Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                          Klopt niet helemaal, je moet beroepsbekwaamheid voorleggen en dat kan op drie manieren; diploma, door voldoende praktijkervaring of via centrale examencommissie.

                          Ik heb via ervaring; stukadoors werken en algemeen aannemer, allemaal zonder diploma en met erkenning waarvoor ik grote werken mag uitvoeren voor de overheid...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                            Vanaf 1 januari 2006110 moet de ondernemer geen beroepsbekwaamheid meer aantonen om het beroep van molenaar, handelaar in inlandse granen, kleinhandelaar in vaste brandstoffen, fotograaf, handelaar in fourage en stro, horlogemaker-hersteller, kleinhandelaar in vloeibare brandstoffen en wasser, uit te oefenen

                            bron: http://economie.fgov.be/nl/binaries/...m325-28404.pdf

                            dus: starten maar!!!
                            niet vergeten dat je wel moet voldoen aan de basis bedrijfsbeheer (of familie tot de 2de graad waar ook nog eens regels aan verbonden zijn...) en ook als zelfstandige in bijberoep moet je RSZ betalen (omzet meer dan ong1600 euro) tot omzet 1600 euro mag je dat gewoon aangeven als "extra inkomsten" komt dan bij in je belastbare inkomen. vanaf omzet meer dan ong 5000 euro ben je zelfs echt zelfstandige en betaal je de volle pot RSZ maar kan je wel BTW terug recupereren. en je inschrijving bij KBO niet vergeten
                            en nog 100 andere regels: ga eens langs bij unizo (moet ik ook eens doen, omwille van andere dingen) en laat dit alles je niet (te hard) tegenhouden.
                            Unizo geeft om de zo lang gratis info avonden voor starters in bijberoep dacht ik...
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                              Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                              Dus het enige wat je niet mag gebruiken is de beschermde beroepstitel "fotograaf", wat gebruiken jullie dan, "grafisch ontwerper"?
                              Mag de term "photography" dan in je bedrijfsnaam voorkomen of niet?
                              Bij mijn weten mag je in Belgie je naam niet laten voorafgaan aan een beschermde titel die je niet draagt. Heb je echter bijvoorbeeld een Roemeens licentiaatsdipioma, dat nog niet is gelijkgeschakeld aan het Belgische, mag je dat wel achter je naam vermelden.
                              Als je jouw bedrijf in het handelsregister wilt laten registreren, moet je echter een voornaamste activiteit opgeven en de bijhorende codes. Als je dan bijvoorbeeld in Nederland kiest voor "Fotografie" (code 742012), dan ben je daarom nog geen "Persfotograafi"(code 742011). Het handelsregister vraagt in welomschreven gevallen bewijzen van je bekwaamheid, of bijvoorbeeld van andere wettelijke garanties, zoals misschien voldoende bedrijfskapitaal.
                              Als het handelsregister je bedrijfsnaam aanvaart mag je hem gebruiken: Ik ken zelfs iemand die is weggekomen met de weinig professioneel klinkende naam "Fin de Carrière", en dat is geeneens Engels.
                              Last edited by Poza; 10 februari 2012, 13:33.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wie is fotograaf als bijberoep en heeft geen diploma fotografie(dankzij wet Larue

                                Als je jezelf gaat inschrijven als zelfstandige in bijberoep, dan kan je zo van die codes doorgeven. In hoeverre gelden die? Ik heb de lijst al eens bekeken, en zie daar tot reparateur van fotografisch materiaal tot het organiseren van tentoonstelling.... die kan ik best dan ook doorgeven zekers.
                                EMBLEMATA.BE
                                http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                                Comment

                                Working...
                                X