Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke wagens kunnen op LPG?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Ik heb een 3 jaar geleden mijn wagen op LPG laten zetten. Hoe het zit met de 'kleinere' motoren weet ik niet meteen.

    Aangezien ik zowat gans het land doorkruis, en er toch vrij veel LPG-stations zijn, heb ik eigenlijk nog nooit moeten zoeken. Wel valt het grote prijsverschil op. Waar ik in Maldegem 0.46€ per liter betaal, tankte ik vorige week in Bilzen aan 0.22€ per liter.

    Wel is het zo dat er een compleet systeem is ingebouwd, vanaf een bepaald aantal tpm is er 20% benzine-inspuiting en op nog een hoger tpm gaat dat naar 50%. Dit is voor de kleppen, blijkbaar zijn sommige daar gevoelig voor omdat LPG 'droog' is en geen smering geeft. Wanneer ik 120 rij op de snelweg, doet mijn motor amper 1300 tpm, dus daar is het niet echt nodig.
    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

    Comment


    • #17
      Re: Welke wagens kunnen op LPG?

      Als ik hier een klein beetje kan volgen, dan is CNG rijden stukken goedkoper dan diesel en/of benzinerijden.
      Wat ik dan weer niet begrijp is het volgende.
      Mijn zoon mocht een tijdje geleden een nieuwe bedrijfswagen gaan kiezen (en het is geen klein bedrijfje) en had daarbij de keuze uit diesel of CNG !?!?
      Als CNG zoveel goedkoper en milieuvriendelijker is, waarom laten die bedrijven met honderden firmawagens dan nog toe dat er iets anders dan CNG gekozen wordt voor bedrijfswagens ?
      Of is de aanschaf van een nieuwe CNG-wagen misschien veel duurder ?

      Comment


      • #18
        Re: Welke wagens kunnen op LPG?

        De keuze in modellen van CNG is nog vrij beperkt, en als je ver van alle tankstations woont, dan kan ik wel snappen dat men ook nog iets anders laat kiezen.

        Bij Audi bv kan je momenteel alleen een A3 in CNG krijgen. De A4 zou dit jaar komen, maar groter of kleiner is er niks te vinden bij Audi.

        Ik vind het wel een tendens dat het al in de lijst van mogelijkheden staat. Veel bedrijven denken nog altijd dat er niks is buiten diesel.

        Comment


        • #19
          Re: Welke wagens kunnen op LPG?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          De keuze in modellen van CNG is nog vrij beperkt, en als je ver van alle tankstations woont, dan kan ik wel snappen dat men ook nog iets anders laat kiezen.

          Bij Audi bv kan je momenteel alleen een A3 in CNG krijgen. De A4 zou dit jaar komen, maar groter of kleiner is er niks te vinden bij Audi.

          Ik vind het wel een tendens dat het al in de lijst van mogelijkheden staat. Veel bedrijven denken nog altijd dat er niks is buiten diesel.
          Het betreft hier dan ook de grootste winkelketen van Belgiië en ze zijn bovendien al hun tankstations aan het voorzien van CNG .

          Comment


          • #20
            Re: Welke wagens kunnen op LPG?

            De Colruyt!
            Natuurlijk, prachtbedrijf, en ze willen inderdaad al hun DATS stations met CNG uit rusten.

            Moet eigenlijk nog makkelijk zijn.
            De juiste gasaansluiting, en een compressor die dat tot 200 Bar brengt, en een tussenopslagvat.

            Geen tankwagens meer, komt via de 'pijp'.

            Comment


            • #21
              Re: Welke wagens kunnen op LPG?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              De keuze in modellen van CNG is nog vrij beperkt, en als je ver van alle tankstations woont, dan kan ik wel snappen dat men ook nog iets anders laat kiezen.

              Bij Audi bv kan je momenteel alleen een A3 in CNG krijgen. De A4 zou dit jaar komen, maar groter of kleiner is er niks te vinden bij Audi.

              Ik vind het wel een tendens dat het al in de lijst van mogelijkheden staat. Veel bedrijven denken nog altijd dat er niks is buiten diesel.
              Aanbieders CNG wagens in Belgie met de modellen erbij: http://www.aardgasrijder.be/aanbieders-cng-wagens/
              Audi , Fiat, Mercedes, Opel ,Seat, Skoda, Volvo, VW

              Bij het bedrijf waar ik werk kan er enkel DIESEL gekozen worden, daarnaast niks niks niks

              Comment


              • #22
                Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                Op de site van gas.be vindt u naast alle laatste info over het gebruik van (hernieuwbaar) gas voor huishoudelijk, mobiel en industrieel gebruik ook resultaten studies en field test.


                Hier staan ook wat modellen bij. VW/AUDI/SEAT heeft wel wat in de middenmoot, en bij de kleintjes.
                Iets groter is er enkel een Mercedes E, en dan zijn er 2 superpowered VOLVO's met 245 pk.

                Comment


                • #23
                  Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                  In principe kan elke benzinemotor op LPG draaien, maar in de praktijk is dat niet meer het geval omdat alles tegenwoordig "computergestuurd" werkt.
                  De meeste merken hebben wel een paar modellen die vanuit de fabriek leverbaar zijn met LPG, het voordeel is dat alles dan beter weggewerkt is dan bijvoorbeeld de tank zoals die vroeger bijna de hele kofferruimte nodig had.

                  Ik heb zelf ooit ook op LPG gereden, maar omdat de huidige benzinewagens een stuk zuiniger geworden zijn is de terugverdientijd van de LPG installatie + de jaarlijkse LPG-taks een heel stuk langer.
                  LPG zelf (de brandstof) is wel heel goedkoop, maar de meeste LPG wagens hebben wel wat meer problemen (vooral met de kleppen) dan benzinewagens.

                  Op dit ogenblik zijn er nog niet veel CNG tankstations, maar omdat die soort brandstof op dit ogenblik zwaar bevoordeeld wordt ten opzichte van andere brandstoffen zal het aantal tankstations waar je CNG kan tanken wel heel snel uitgebreid worden.
                  Ik denk dat CNG toekomstgericht een betere keuze is dan LPG.
                  LPG zie je vooral in combinatie met "oudere motoren" (benzinemotoren van een wat oudere generatie met een vrij hoog verbruik).
                  De fabrikanten bouwen op dit ogenblik liever een CNG installatie in een nieuwe wagen in plaats van LPG.

                  Als ik nu veel kilometers per jaar zou moeten doen, dan zou ik (zeker met de huidige premies) kiezen voor CNG in plaats van LPG.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                    Heel herkenbaar, vroeger ging ook iedereen op gas gaan rijden, zeker de zwaardere motoren, het verbruik is inderdaad een pak goedkoper.
                    Qua veiligheid is het een andere zaak, je mag bvb ook in geen enkele ondergrondse parking gaan staan als je met gas rijdt, dat is niet voor niks
                    In Frankrijk zijn er ook veel dorpjes waar je niet door mag met gas ...., LPG is natuurlijk wel gevaarlijker dan CNG ... maar toch
                    Daarentegen spaar je uiteraard veel geld uit, zelf zou ik het nooit doen om bovenstaande redenen

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                      CNG mogen ze in onbemande tankstations aanbieden, LPG niet. Soit, wettelijk niet maar niet iedereen houdt zich aan de wet natuurlijk, jammer.

                      Vermist bemande stations meer en meer verdwijnen is het niet meer dan logisch dat men dan CNG gaat aanbieden ... want LPG mag eigenlijk niet .

                      En dan nog de polemiek over kampeerwagenbezitters die hun LPG voor huishoudelijk gebruik (lees : verwarming, koken) dan ook maar zelf vullen waar ze kunnen.

                      Groot voordeel van CNG : het hoeft niet om aardgas te gaan, men kan en zal op termijn dat gas halen uit bio-massa en dat is dus uit afval ipv. uit gas dat uit de grond gehaald moet worden (dat raakt op vandaar dat men al op schaliegasontginning overstapt met kwalijke gevolgen, zie bv. Groningen e.d.). LPG zal men altijd uit de grond moeten halen.

                      LPG is dan weer het voordeel kwijt dat de BIV kon vermindert worden (tot nul zelfs) maar nu heb je 100 euro korting op de wegentaks ter compensatie.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        De Colruyt!
                        Natuurlijk, prachtbedrijf, en ze willen inderdaad al hun DATS stations met CNG uit rusten.

                        Moet eigenlijk nog makkelijk zijn.
                        De juiste gasaansluiting, en een compressor die dat tot 200 Bar brengt, en een tussenopslagvat.

                        Geen tankwagens meer, komt via de 'pijp'.
                        Correctie Tommie, de opslag gebeurt op 350 bar.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Qua veiligheid is het een andere zaak, je mag bvb ook in geen enkele ondergrondse parking gaan staan als je met gas rijdt, dat is niet voor niks

                          grts
                          Sieg
                          Er zijn best ondergrondse parkings waar het mag. Er is ook geen wettelijk verbod meer. Maar idd. het vraagt wat planning vooraf.

                          Wel moet één en ander goed geregeld zijn en moeten er uiteraard ook vergunningen/goedkeuringen zijn en daar knelt het soms nog. Het probleem ligt niet bij LPG, maar bij de detectie installatie van de ondergrondse garage. Heeft de garage geen aangepaste detectie voor LPG, dan mag ze natuurlijk geen LPG voertuigen toelaten. Maar er zijn wel degelijk ondergrondse garages met een geschikte installatie.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Qua veiligheid is het een andere zaak, je mag bvb ook in geen enkele ondergrondse parking gaan staan als je met gas rijdt, dat is niet voor niks.
                            Daarentegen spaar je uiteraard veel geld uit, zelf zou ik het nooit doen om bovenstaande redenen

                            grts
                            Sieg
                            Niet voor CNG Sieg.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              OK bedankt Geert, maar er bestaat toch nog veel twijfel omtrent
                              Trouwens het is gas hé, en ik ben totaal geen fan van gas, er zijn al genoeg zware ongelukken geweest met aardgas
                              De toekomst zal het uitwijzen en zoals steeds zal vadertje staat er wel weer iets op vinden om het mettertijd toch weer duurder te maken
                              Dat zijn we ondertussen al gewend

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke wagens kunnen op LPG?

                                Ik zou niet graag in een ondergrondse garage staan naast een LPG of CNG auto. Als er een gasleiding breekt of een lek ontstaat in zulke wagens, zijn de gevolgen niet te overzien.
                                Of betreffende garage wel of niet over een gasdetectie beschikt, zal bij het ontstaan van een vonkje niet veel verschil uitmaken. Het risico is klein, maar kan toch niet volledig uitgesloten worden.

                                Comment

                                Working...
                                X