Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke videokaart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke videokaart.

    Op mijn desktop die ik voor photoshop fotobewerking gebruik krijg ik regelmatig foutmeldingen :
    Photoshop cc2020 en Bridge dat GPU en openCL wordt uitgeschakeld, soms verschijnt het beeld in verschoven blokken, bewerkingen (vb verscherpen) verlopen ook heel traag

    Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe videokaart.
    MB is P8z77-V LK ; Processor i7-3770 s1155 ; Geheugen Corsair Vengeance DDR3 1600 -16GB , Voeding 750W Coolermaster ;Windows 10 Home
    De huidige videokaart : Nvidia Geforce GTX650DC 1GB ram GDDR5

    Ik heb de laatste jaren de evolutie van desktops niet meer gevolgd.
    De huidige lijken er vooral op gamen gericht, dat hoeft voor mij niet , enkel voor Fotobewerking
    Een volledig nwe computer zou waarschijnlijk beter zijn, maar ik wil toch nog een paar jaar verder met wat ik nu heb.
    Op welke parameters moet ik letten voor een optimale kaart voor deze desktop.Ik hoor dat vooral interne video RAM en de kloksnelheid belangrijk zijn.
    Wat te denken van :MSI Geforce GT1660 ARMOR 6G OC ?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Welke videokaart.

    Euh uw videokaart mankeert helemaal niks.
    Kijk eens uit naar een nieuwere driver.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Welke videokaart.

      Kijk eens wat de computer aan het doen is, er is heel waarschijnlijk een programma dat de computer om een of andere reden heel zwaar aan het belasten is.
      ctrl - alt - delete -> taakbeheer -> meer details (als de details niet meteen te zien zijn)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke videokaart.

        Kijk op de web site van Nvidia of uw kaart nog wel volledig ondersteund wordt. Ik heb een analoog probleem met een 10 jaar oude AMD kaart Radeon HD 5570 ... Windows 10 heeft voor die oude kaarten enkel nog een soort generische driver beschikbaar, ineen geflanst door de fabrikant?, en dat schijnt nogal wat problemen te geven (voor AMD staat dat letterlijk op de site HD 5XXX en 6xxx niet meer volledig ondersteund)

        Comment


        • #5
          Re: Welke videokaart.

          De PC al eens uitgekuist van binnen ?
          Heb dit ook al voorgehad vroeger en de ventilator en koelribben op de videokaart zaten vol met stof
          Na het reinigen was het probleem opgelost

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Welke videokaart.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            De PC al eens uitgekuist van binnen ?
            Heb dit ook al voorgehad vroeger en de ventilator en koelribben op de videokaart zaten vol met stof
            Na het reinigen was het probleem opgelost

            grts
            Sieg
            Dat is ook een mogelijkheid, maar dan hoor je dat de ventilators meer lawaai maken dan normaal.
            Als er teveel stof in de koelelementen zit dan gaan de ventilators steeds sneller draaien, tot er zoveel stof in zit dat de temperatuur te hoog oploopt waardoor de processors trager beginnen te werken om te voorkomen dat die zichzelf opstoken.

            Maar als de processor maximaal belast wordt door een of ander proces dan gaan de ventilators ook sneller draaien.
            Daarom is het best om toch even te controleren of de processor zwaar belast wordt terwijl dat eigenlijk niet zo zou moeten zijn.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke videokaart.

              Ja , de PC is stofvrij, wordt iedere maand met een compressor uitgeblazen:voeding -processor-videokaart (met geblokkeerde ventilatoren, als ze draaien wekken ze zelf spanning op die schadelijk kan zijn)
              De driver is de laatst beschikbare van de fabrikant.
              Ik heb wel de indruk dat na installatie van Photoshop cc 2020 de PC een stuk trager is geworden. De vorige versie van PSP 2019 en CS5 staan er ook nog op , maar als die niet opgestart worden hebben ze waarschijnlijk wel geen invloed. Bij de opstart zijn alle "niet noodzakelijke programma's" uitgeschakeld.
              De laatste tijd zijn nogal wat "handelingen" (een 200 tal) bijgekomen, kunnen die een invloed hebben als ze niet gebruikt worden ? (ik dacht het niet, misschien wel vertragend bij het opstarten ?)
              Eens taakbeheer bekeken, geen grote uitschieters buiten Photoshop , een aantal creatieve cloud toepassingen zijn beperkt actief , het schijnt dat de Defender ook nogal kan storen als hij aan het scannen is.
              Ik zit wel met foto's met heel grote bestanden (D800 36Mpix) in RAW-14bit , ik vermoed dat het intern geheugen (1GB)van de videokaart toch wel beperkt is, ook de spyder5Pro monitor calibratie zit daar tussen te fietsen
              Het PC RAM geheugen is voor een 5GB van de 16GB in gebruik ,toch voldoende reserve dacht ik .
              Vraag mij af waar die open CL en GPU problemen vandaan komen
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Welke videokaart.

                Al eens de oplossingen overlopen die anderen gevonden hebben?
                Er valt toch redelijk wat info daarover te vinden. [emoji6]
                Ook op Adobe websites eens kijken.
                Hier wordt alvast veel door elkaar gehaald zo te zien.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Welke videokaart.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                  J
                  Vraag mij af waar die open CL en GPU problemen vandaan komen
                  Je kan ook in Photoshop het gebruik van de GPU uitschakelen, zou ook kunnen helpen
                  Ook kan je het gebruikte geheugen in PS aanpassen, bij mij staat deze op maximum ingesteld maar standaard is dat niet zo

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke videokaart.

                    Als je GPU uitschakelt kan je bepaalde filters niet meer gebruiken.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke videokaart.

                      Uiteindelijk de knoop doorgehakt, upgrade van de Desktop PC gedaan, ja enkel de kast, de voeding (750W), en een 6 tal HDD gerecupereerd.
                      Asus prime Z390A MB, Processor I9 -9900k V2.0 3.6Ghz, 32GB DDR4 3200 geheugen, Corsair Force MP600 1TB SSd (C: Drive), Gigabyte Geforce GTX 1650 Super 4GB videokaart, Pure rock2 CPU koeler.
                      Alles samen gezet, processor inbouwen en eerste keer netspanning opzetten waren wel stressy momenten, maar alles werkte meteen. Ook alle progamma's overzetten liep niet van een leien dakje (2d. mee bezig geweest)
                      Het RAM geheugen heeft wat reserve , waardoor overklokken mogelijk is moest dat nodig zijn, maar hoeft voorlopig niet, alle photoshop bewerkingen worden supersnel uitgevoerd
                      Hopelijk kan ik hiermee een tijdje verder, vorige PC was al 8j oud.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke videokaart.

                        Ik had het draadje niet zien voorbij komen eerst.
                        Maar toen ik alles begon te lezen was mijn eerste gedacht ook om er een punt achter te zetten en de hardware op te waarderen.
                        Ergens moet je afscheid nemen.
                        Een oudere top pc is niet noodzakelijk een probleem als je software blijft draaien dat er voor gemaakt is.
                        De problemen beginnen meestal als je software zoals photoshop of windows begint up te graden.
                        Drivers zijn verouderd en de performantie is niet meer bij.
                        Geniet van je nieuwe investering. Je kan er weer even tegenaan.

                        PS: ik ben ook aan het uitkijken voor een nieuwe machine.
                        Meestal koop ik een echt monster zodat ik er ruime tijd tegenaan kan.
                        Maar nu met covid heel wat inkomsten mislopen en het zal met iets minder moeten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke videokaart.

                          Hallo BuurmanBert,
                          Ter info,
                          De ganse update heeft mij 1000€ gekost.
                          Kast-voeding- en harde schijven, gerecupereerd.
                          Het zou ook met iets minder mogelijk geweest zijn, zonder (veel) aan performance in te boeten: vb: de SSD 500GB ipv 1TB , wel belangrijk de nwe on-board ssd te gebruiken , scheelt een pak in snelheid.
                          32GB Ram hoeft waarschijnlijk ook niet 16GB zou ook wel volstaan. Je moet dan wel alles zelf monteren, eigenlijk niet zo moeilijk, vb voor dit MB vind je op youtube, stap voor stap hoe alles te monteren.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke videokaart.

                            Nee, nee, 32Gb RAM is tegenwoordig aangeraden en liefst zeer snel geheugen want dat speelt ook een grote rol.
                            SSD van 500Gbis inderdaad groot genoeg als je enkel gebruikt voor je programma's en tijdelijk opslag.
                            Persoonlijk heb ik een tweede SSD van 256Gb steken voor tijdelijke opslag daarna gaan die naar een 1Tb HDD en een externe 1Tb HDD schijf.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke videokaart.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Nee, nee, 32Gb RAM is tegenwoordig aangeraden en liefst zeer snel geheugen want dat speelt ook een grote rol.
                              ....
                              Er wordt ongelofelijk veel knudde verteld over computer componenten en niet het minste over geheugen ... er is snel en snel dat niet snel is ...
                              https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings

                              Comment

                              Working...
                              X