Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke led's en welke transfo?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke led's en welke transfo?

    hallo,

    vraagje. Ik heb een plafondverlichting die momenteel 10 lampjes G4 halogenen heeft op 12V
    de transfo zit in een kleine ronde behuizing van diameter 8cm en 4 hoog. Die transfo gaat ongeveer 1 keer per jaar stuk.
    Ik zou dit alles willen vervangen door LED's samen met een (kleine) transfo voor LED's. Het geheel is niet dimbaar.

    Heeft er iemand een idee of die transfo's klein zijn van formaat. Bestaan die G4 in LED uitvoering?

    Alvast bedankt voor jullie hulp,

    Oliseb
    Canon 350D + 10/22MM + EFS17/85 + 70/200-2,8+grip

  • #2
    Re: welke led's en welke transfo?

    Alles wat je nodig hebt, is gewoon in de handel, je kan ook kiezen voor één gemeenschappelijke DC voeding, deze zal dan wel niet in de opening passen welke U hebt.
    Apparte led drivers (transfo's) zijn tegenwoordig zeer klein, afhankelijk van welke armaturen je nu hebt,
    kan je eventueel misschien de G4 lampvoetjes vervangen door GU10 voetjes en meteen kiezen voor
    230 volt.

    Comment


    • #3
      Re: welke led's en welke transfo?

      bedankt voor de reactie.

      220v zal niet lukken gezien de bedrading in de 'luster' afgestemd is op 12V en dat kan ik niet wijzigen.
      hebben jullie soms concrete site's die zo een zaken verkopen? zou liefs wel wat kwaliteit hebben...
      bereken je de capaciteit van die transfo gewoon: aantal lampjes x wattage? Ik verondersteld dat die transfo's voor LED speciaal hiervoor werden ontworpen.

      grt,

      g
      Canon 350D + 10/22MM + EFS17/85 + 70/200-2,8+grip

      Comment


      • #4
        Re: welke led's en welke transfo?

        Sorry, had het niet goed begrepen, het is dus een luster.
        Ja die transfo moet er gewoon eentje zijn van 12 volt DC eentje van 2 Amp is genoeg.
        je zal mischien wel moeten rekening houden me + en - maar bij sommige lampjes
        mag je deze wisselen, kan normaal geen kwaad, als deze niet branden gewoon halve toer draaien.
        Hier vind je led lampjes in dit geval warm wit http://www.groenestroomshop.nl/led-v...lumen-12v.html

        Comment


        • #5
          Re: welke led's en welke transfo?

          De meeste 12V ledspotjes werken op 12V AC en DC (wissel en gelijkstroom dus), als ze gemaakt zijn voor wisselstroom, dan zit er toch een gelijkrichter in, en dan maakt het bij gelijkstroom niet uit waar je de + of - aansluit (de diodes zorgen er dan wel voor dat de stroom in de juiste richting vloeit).

          Welk vermogen de transfo moet kunnen leveren, dat is inderdaad het opgenomen vermogen per led, vermenigvuldigd met het aantal leds.
          Hou er wel rekening mee dat de opgave van dat opgenomen vermogen wat kan afwijken tegenover het werkelijke verbruik, neem dus wat reserve (als je later ooit andere leds steekt, dan is het ook mogelijk dat die wat meer verbruiken).

          Welk vermogen de leds moeten zijn, dat hangt er van af hoeveel licht je nodig hebt.
          Zorg er in ieder geval voor dat alle spotjes van hetzelfde merk en type zijn, want de opgave van de kleurtemperatuur is nooit 100% correct (vooral niet bij de goedkope spotjes).
          De kleurweergave-index is nog een punt waarop je moet letten als je "aangenaam licht" wil, de "CRI" zit best boven de 80 (liefst nog hoger, maar die zijn zeldzaam).

          Als het een armatuur is waar de warmte van de spotjes niet goed weg kan, verwacht dan niet dat ze de opgegeven maximale levensduur halen.
          Hoe warmer de leds worden, hoe sneller ze stuk gaan, en dat kan heel snel gaan als ze echt te warm worden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: welke led's en welke transfo?

            Het vermogen van de transfo ook niet niet té ruim nemen.

            Comment


            • #7
              Re: welke led's en welke transfo?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als het een armatuur is waar de warmte van de spotjes niet goed weg kan, verwacht dan niet dat ze de opgegeven maximale levensduur halen.
              Hoe warmer de leds worden, hoe sneller ze stuk gaan, en dat kan heel snel gaan als ze echt te warm worden.
              Blijkbaar zijn het geen spotjes Bart, maar "hallo geen lampjes" in een luster
              Vandaar dat ik die vrije 2 watt leds voorstel in #4
              Moet dus lukken met een 2 Amp voeding welke vrij klein zijn.

              Ik weet niet waar TS woont, maar ik heb er hier nog een massa van die voedingen liggen, zijn wel stopcontact uitvoeringen,
              maar dat is gemakkelijk op te lossen.

              Comment


              • #8
                Re: welke led's en welke transfo?

                hallo,

                bedankt voor jullie reacties...
                ik woon in Berlare (oost vlaanderen)
                de enige transfo die ik op de bovenvermelde site zie die past in die kap van de luster die tegen het plafond hangt, is een van 50 Watt...Zou dit te veel zijn? Ik zit met 10 LEDS dan aan 20 Watt. Degene met een lagere wattage zijn te lang..
                Canon 350D + 10/22MM + EFS17/85 + 70/200-2,8+grip

                Comment


                • #9
                  Re: welke led's en welke transfo?

                  Als de spanning 12volt is, geen probleem, wel opletten met stroomgestuurde drivers, deze zijn stroom gestuurd, maar worden meestal in kit verkocht.


                  Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke led's en welke transfo?

                    Die G4 led lampjes zijn er in verschillende vermogens, hoe meer SMD leds er opzitten, hoe groter het vermogen, maar de lampjes worden dan ook groter.
                    Vooral bij de led lampjes met een wat groter vermogen moet je er op letten dat de warmte goed weg kan, als die led lampjes in een gesloten behuizing zitten, neem dan zeker niet de led lampjes met het hoogste vermogen dat je kan vinden.
                    Het vermogen dat de transformator moet kunnen leveren is afhankelijk van de led lampjes die je wil gebruiken (ik heb maar heel even gezocht, er zijn lampjes van 1W, maar er zijn er ook met een groter vermogen).
                    Als je ze gelijkspanning geeft, dan is er minder kans dat ze knipperen met de netfrequentie. De goedkoopste hebben gewoon voorschakelweerstandjes in plaats van een driver die op een hogere frequentie werkt, bij lampjes is dat geen probleem, maar als een led op 50Hz werkt met een bruggelijkrichter, dan krijg je een stroboscopisch effect van 100Hz dat in bepaalde omstandigheden hinderlijk kan zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke led's en welke transfo?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      als een led op 50Hz werkt met een bruggelijkrichter, dan krijg je een stroboscopisch effect van 100Hz dat in bepaalde omstandigheden hinderlijk kan zijn.
                      Dan zet je daar gewoon simpel een condensator op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke led's en welke transfo?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Dan zet je daar gewoon simpel een condensator op.
                        Als je zelf een voeding maakt dan is dat geen probleem, maar als de gelijkrichter in het "led lampje" zit, dan zal het niet meevallen om daar nog een condensator bij in te steken die een voldoende grote capaciteit heeft.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke led's en welke transfo?

                          bedankt voor jullie reactie...beetje te technisch voor mij..
                          Ik zou bijgaande transfo willen bestellen omdat hij zeer compact is. Lampjes krijgen voldoende koeling...

                          dit gecombineerd met onderstaande lampjes:

                          weet niet of deze er ook op werken..


                          behalve de prijs weet ik het verschil niet...
                          Canon 350D + 10/22MM + EFS17/85 + 70/200-2,8+grip

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke led's en welke transfo?

                            Oorspronkelijk geplaatst door oliseb Bekijk bericht
                            bedankt voor jullie reactie...beetje te technisch voor mij..
                            Ik zou bijgaande transfo willen bestellen omdat hij zeer compact is. Lampjes krijgen voldoende koeling...

                            dit gecombineerd met onderstaande lampjes:

                            weet niet of deze er ook op werken..


                            behalve de prijs weet ik het verschil niet...
                            Deze van 7€ zijn mooier afgewerkt, (mischien beter gekoeld, ziet er alu uit) en bovendien bijna dubbel zoveel lichtopbrengst 170 lumen tegenover 90 lumen.
                            Last edited by Guest42; 11 maart 2014, 08:42.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke led's en welke transfo?

                              ok...op de transfo-info staat 'alleen voor dimbare AC ledspots en op het ledje zelf staat 12V DC
                              geeft die ac en dc geen conflict?
                              grt,
                              Canon 350D + 10/22MM + EFS17/85 + 70/200-2,8+grip

                              Comment

                              Working...
                              X