Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke laptop

    Ik ben meer en meer een Linux adept aan het worden. Ik denk er aan om m'n meer dan 4 jaar oude iMac niet meer te vervangen door een nieuwe Mac, maar door een PC laptop. M'n iMac hou ik bij voor foto- en videobewerking en ik ga de OS versie (Snow Leopard) dan ook niet meer upgraden. Alles werkt nu perfect zoals ik het wil.
    Op de PC wil ik of wel Linux Mint of Xubuntu met Compiz installeren, of allebei (en eventueel een partitie met Win7). Vereiste is dus wel een Linux friendly laptop (System 76 ziet er super uit, maar ik bestel niet graag een computer via internet).

    Vraag 1 :
    Welk merk ? Het mag wat kosten dus ik moet geen budget laptop, maar ook geen gaming monster (max. 1200 euro), liefst 17", eventueel 15", hoge resolutie display, liefst mat of antiglare, én grote HD, 1Tb of meer. Heb gekeken op de site van Lenovo, Asus, Acer, Toshiba maar ik zie eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer (of omgekeerd ). Ik ben een Mac-gebruiker, daar is de keuze niet zo moeilijk. Waarom geen Mac ? Wel, ik zou er nog Snow Leopard willen op draaien, dus moet ik tweedehands gaan en dan moet ik een model nemen van mid 2011 of vroeger, anders is het minimum Lion. Ik overweeg het nog wel tweedehands, nieuw is het me te duur en ik moet geen retina display).

    Vraag 2 :
    Nieuwe PC's worden vandaag de dag geleverd met Win8. Kan ik dat gewoon eraf gooien en de HD partitioneren naar hartenlust om daarna Win7 en Linux te installeren ?

    Vraag 3 : Kan je een PC laptop kopen zonder die vervelende en goedkoop uitziende Windows-stickers erop ? Of is er een goeie manier om ze veilig te verwijderen ?

    Alvast bedankt aan de PC-kenners
    Last edited by Kaneda; 19 februari 2013, 14:23.
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Welke laptop

    Misschien eens bij Dell kijken?
    Dell heeft een tijdje preïnstalled ubuntu laptops verkocht (met als voordeel dat je dus zonder moeite alle drivers had, of linux compatibele hardware ),
    geen idee of ze het nu nog doen....
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Welke laptop

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Misschien eens bij Dell kijken?
      In België hebben ze denk ik maar één model met Linux preinstalled en da's een business Vostro model. M'n vrouw en m'n ma hebben een Dell, ik vind ze nogal cheapo qua afwerking...
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #4
        Re: Welke laptop

        Dell heeft echt prachtige laptop's, maar je moet beginnen met een deftig model te configureren (als je begint met 1 van 500 euro, krijg je geen goede bouwkwaliteit, bij geen enkele fabrikant).
        Die stickers gaan er gewoon af, kan een beetje residu achterlaten, maar dat kan je wegdoen door het plakkertje enkele keren op en neer op het plekje te doen. (weet niet hoe ik het anders moet zeggen )
        Qua bouwkwaliteit is de xps 12 (te klein scherm voor u), Latitude 14" (echt zeer goede afwerking en stevig), xps 15" is ook zeer goed naar het schijnt, maar geen ervaring mee: http://www.dell.com/be/bedrijven/p/x...ingsAndReviews heb wel een vriend in Frankrijk die deze heeft en is er echt content van, batterij gaat zo'n 6 uur mee wat ik niet slecht vind (komt van de eerste generaties unibody Macbook's). Ze instaleren met plezier Linux voor u als je dat vraagt (2 pc's gevraagd zonder OS omdat ik dat liever zelf installeer, maar er zat toch Linux op dus ja ).
        Ik zou niet meer gaan voor een HDD in een laptop, fragiel en een grote vertrager van het systeem (tenzij je gaat naar de 10.000rpm HDD's, maar die zijn even duur als een SSD), SSD van 256 GB is meer dan voldoende voor basisgebruik en opslag. Je kan altijd een grote externe HDD gebruiken voor de grote files.

        Comment


        • #5
          Re: Welke laptop

          En waarom een laptop ? Een laptop heeft 1 voordeel : het ding is draagbaar, al de rest zijn nadelen (trager, duurder, minder keuzemogelijkheden, ...).
          Als het ding draagbaar moet zijn, is dat in elk geval al opgelost.

          Voor de rest : ga naar een deftige computerboer, en stel je vraag daar. Het merk is compleet onbelangrijk : alle merken hebben degelijke dingen. De prijs is veel belangrijker als kwaliteitsmeter dan het merk. Er is trouwens veel kans dat die Dell uit dezelfde fabriek komt als die HP, Acer of Macbook pro...
          Dell heeft uiteraard goeie dingen, maar de meeste keuze heb je daar bij aankoop langs het internet, en dat zag je blijkbaar niet zo zitten.

          Als je een goed beeldscherm wil, neem je best een IPS-panel versie. Als je die eis laat horen, zal je merken dat je keuze al een heel stuk beperkter wordt en dat je automatisch in het iets hoger prijssegment zal terechtkomen (maar met die 1200€ moet dat nog altijd lukken). In een 17" laptop heb je meestal plaats voor 2 harddisks, dus ook voor een laptop zou ik daar ook zowel een kleine SSD (128 GB) als een gewone HD laten in proppen : harddiskruimte heb je altijd te kort.
          Wel 1 opmerking : een 17" laptop vind ik niet meer echt draagbaar (heb er zelf ook zo een), en dan kom je terug bij mijn 1e opmerking...

          Als je toch voornamelijk Linux zal gebruiken, speelt het eigenlijk niet zo'n rol of er windows 7 of 8 zal opstaan. En het verschil tussen beide is veel kleiner dan sommigen je willen laten geloven. Ik heb hier ook windows 8 op mijn nieuwe desktop, en die tegels zie ik enkel juist na het opstarten... .
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Welke laptop

            FWIW .. ik heb mij toch maar een ASUS'ke aangeschaft uit de N56 serie (na veel web sites bezocht te hebben) ... had een N76 op het oog maar de N56 voldoet perfect voor wat ik wil .. een I7-3610 cpu'ke en een hoge schermresolutie. Even naar de 17" schermen gekeken maar dat is "reusachtig" groot voor wat ik dacht ... BTW, die kwam nog met een W7 licentie en dat kwam mij bijzonder goed uit!

            Comment


            • #7
              Re: Welke laptop

              Onbegonnen werk om bv. op de site van Asus een geschikte laptop te vinden. Zo onoverzichtelijk, zoveel modellen. Je moet als het ware van elk model de pagina openen, specs onthouden, en daarna hopelijk ergens de prijs ervan vinden. Bij Acer is 't ook al niet veel beter. Bij Lenovo valt het ergens nog mee, maar toch... Om gek van te worden.
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #8
                Re: Welke laptop

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Ze instaleren met plezier Linux voor u als je dat vraagt
                Vreemd, onlangs een gechat met Dell en men zei me dat ze dat niet doen. Enkel met Windows en Windows stickers zitten er sowieso op. Of was de chatter in kwestie met mijn voeten aan 't spelen ?
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Welke laptop

                  Heb ondertussen wat reviews gelezen over de Lenovo T530 (met nVidia kaart) en alles is positief (wel kleine HD), enkel dat dit model niet zo geschikt zou zijn voor games (als ik een nieuwe laptop koop, wil ik toch wat nieuwe games kunnen spelen, al is het dan via wine in linux)... De W530 lijkt me overkill en vooral ver boven mijn budget...
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke laptop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Onbegonnen werk om bv. op de site van Asus een geschikte laptop te vinden. Zo onoverzichtelijk, zoveel modellen. Je moet als het ware van elk model de pagina openen, specs onthouden, en daarna hopelijk ergens de prijs ervan vinden. Bij Acer is 't ook al niet veel beter. Bij Lenovo valt het ergens nog mee, maar toch... Om gek van te worden.
                    Je moet via criteria zoeken anders verdwaal je kompleet en de newspeak definities (netbook, ultrabook etc) maken, het er niet gemakkelijker op. Starten met cpu type en schermdiameter helpt je al een heel eind ... ik heb gewoon een "dom" lijstje gemaakt via de definities van een gekende web winkel .. bij Dell zat helaas niets bij dat mij direct kon bekoren ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke laptop

                      Toch maar eventjes de Thinkpads van dichterbij bekijken. Blijkbaar zijn het heel goede vrienden met Linux...
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke laptop

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Misschien eens bij Dell kijken?
                        Dell heeft een tijdje preïnstalled ubuntu laptops verkocht (met als voordeel dat je dus zonder moeite alle drivers had, of linux compatibele hardware ),
                        geen idee of ze het nu nog doen....


                        Jan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke laptop

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                          Vreemd, onlangs een gechat met Dell en men zei me dat ze dat niet doen. Enkel met Windows en Windows stickers zitten er sowieso op. Of was de chatter in kwestie met mijn voeten aan 't spelen ?
                          Die windowsstickers krijg je er altijd af zonder residu (dat is geen ingebrande sticker of zo hé, is voor de veiligheid zogezegd). Bij mij vroegen ze zelfs als er Linux op moest...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke laptop

                            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                            Bij mij vroegen ze zelfs als er Linux op moest...
                            Dan kijkt degene die ik aan de andere kant van de chatlijn had enkel naar de rechterbovenhoek van de Dell site : 'Dell raadt Windows 8 aan'
                            Panasonic Lumix FZ2000

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke laptop

                              Iemand toevallig deze in huis ?
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X