Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

    Ik kocht onlangs deze Android gps/autoradio 2DIN om zelf in te bouwen.


    Voor mijn vorige autoradio kocht ik een klassieke ISO kabel van Peugeot (1 blok naar 2 blokken in de autoradio : geluid (reeks kabeltjes met kleuren voor speakers) + power (rood/zwart/geel rechts)


    Achteraan de gps/autoradio is nu een stekker in 1 blokje met 16 pinnen met alles erin vast, zowel power als geluid (zie foto hieronder) maar kabels moet je één per één vastmaken in de peugeot adaptor (en dit is steeds een prutswerkje)
    Ik ging net naar de garage, maar het was opendeurdag en geen tijd, maar zij moeten dit ook online bestellen, dus ik kan dit zowel zelf online bestellen.

    Weet iemand welke (iso) kabel ik zou nodig hebben, vanaf 1 blokje met 16 pinnen (foto hieronder) naar een Peugeot adaptor (bovenste stuk van de eerste foto hierboven) ?


    Anders moet ik zo'n set kopen : https://www.shopcore.nl/mannesmann-k...rDQFtlg8vycnwI
    Maar net terug van de gamma en ze hebben geen zulke fijne uiteinden om aan die kabels vast te maken zoals hieronder.
    Bij een electriciteitszaak ook niet (konden het wel bestellen) maar ze raden aan om naar Banverco te gaan volgende week daar dit auto-electronica is.



    Ik moet dan wel oppassen dat er wat plastic is rond alle kabels dat ze niet tegen elkaar komen en kortsluiting
    Plug en play met zo'n iso kabel zou natuurlijk wel het makkelijkst en veiligst zijn, moest deze bestaan, iemand kennis van deze kabels die al zelf gps in auto's heeft ingebouwd ?
    Last edited by CanonYouCan; 17 november 2018, 18:04.

  • #2
    Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

    Passeer anders eens bij Auto 5, die hebben er vaak veel op voorraad.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

      Als je voor die connector contactpinnen nodig hebt, dan moet je eerst weten welk type connector het juist is, er zijn veel verschillende soorten.
      En om die contactpinnen vast te maken aan een draad heb je een speciale tang nodig, dat gaat niet met een gewone kabelschoentang.
      Op het werk gebruiken wij voor een compacte koelmodule zespolige stekkers, maar dat zijn er met ronde contactpinnen (van die contactpinnen heb ik er al heel veel aan de draadjes gezet).

      Wat je wel kan doen is de contactpinnen in de stekker laten zitten, en de draad afknippen zodat die nog zeker lang genoeg blijft zodat je zelf een "adapter" van kan maken.
      Je moet dan wel heel goed de schema's bekijken, en juist weten waarvoor elke draad dient, een foute aansluiting kan heel veel geld kosten.
      Voor die "zelfgemaakte adapter" gebruik je dan wel best kabelhulsjes en een kabelschoentang om de verbindingen aan elkaar te zetten zodat alles degelijk en veilig vast zit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

        Een stekker afknippen is het zotste dat je kan doen.
        Het kan wel werken natuurlijk, maar nooit ideaal.
        Daarom dat ik eerder schreef om eens bij Auto 5 langs te gaan of bij een car audio dealer, die hebben dat meestal liggen of kunnen dat snel bekomen.
        Via de garage kan ook natuurlijk, maar 9/10 duurder.
        Het zal wel wat moeilijker vindbaar zijn dan voor bekende merken.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

          Ik heb een kabelschoentang set met connectors en pvc gekocht in de Gamma zoals blackbandit voorstelde, de helft van mijn vorige iso kabel gebruikt en zo de kabels vastgemaakt kleur per kleur aan het stukje voor in de gps.
          Was een serieus werkje met 16 kabels, plug & play was gemakkelijker, maar het zit erop, volgende week eens testen

          Comment


          • #6
            Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            Ik heb een kabelschoentang set met connectors en pvc gekocht in de Gamma zoals blackbandit voorstelde, de helft van mijn vorige iso kabel gebruikt en zo de kabels vastgemaakt kleur per kleur aan het stukje voor in de gps.
            Was een serieus werkje met 16 kabels, plug & play was gemakkelijker, maar het zit erop, volgende week eens testen
            Het is dan alleen maar te hopen dat de kleuren overeenkomen...
            Met de rode en zwarte draad kan je meestal niet veel verkeerd doen, want dat is al heel lang standaard + en - bij autoradio's.
            En het omwisselen van die twee geeft ook het grootste risico op schade.
            In de meeste autoradio's zat vroeger wel een beveiliging tegen ompolen, als je die verkeerd aansloot dan kreeg je kortsluiting tussen de + en -, als de zekering dan niet te zwaar was ging de autoradio zelf niet kapot.
            Ik heb ooit van iemand een autoradio gekregen omdat die defect was door die verkeerd aan te sluiten, er was alleen maar een stukje printbaan doorgebrand, de beveiligingsdiode was nog heel (die zorgt voor de kortsluiting als + en - verkeerd aangesloten zijn). Maar normaalgezien brandt dan alleen de zekering die bij de radio geleverd is door (en dan zijn er die er gewoon een zwaardere insteken zonder eerst alle aansluitingen te controleren...).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Voor die "zelfgemaakte adapter" gebruik je dan wel best kabelhulsjes en een kabelschoentang om de verbindingen aan elkaar te zetten zodat alles degelijk en veilig vast zit.
              Een zekerdere en veiligere oplossing is aan elkaar solderen en krimpkous gebruiken.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Een zekerdere en veiligere oplossing is aan elkaar solderen en krimpkous gebruiken.
                In de meer dan 37 jaar ervaring die ik heb met dat soort verbindingen heb ik nooit een verbinding met kabelmoffen weten loskomen (37 jaar op het werk, maar daarvoor heb ik ook al verschillende autoradio's en stekkers + stopcontacten van aanhangwagens gemonteerd).


                Soldeerverbindingen zijn ook goed, maar niet iedereen kan even goed solderen.
                En als er goedkope krimpkous wordt gebruikt, dan blijft die ook niet altijd heel in een auto (door trillingen kan de isolatie uiteindelijk doorschuren, de isolatie van die kabelmoffen is veel steviger).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  In de meer dan 37 jaar ervaring die ik heb met dat soort verbindingen heb ik nooit een verbinding met kabelmoffen weten loskomen (37 jaar op het werk, maar daarvoor heb ik ook al verschillende autoradio's en stekkers + stopcontacten van aanhangwagens gemonteerd).

                  Soldeerverbindingen zijn ook goed, maar niet iedereen kan even goed solderen.
                  En als er goedkope krimpkous wordt gebruikt, dan blijft die ook niet altijd heel in een auto (door trillingen kan de isolatie uiteindelijk doorschuren, de isolatie van die kabelmoffen is veel steviger).
                  Men moet een voertuig niet vergelijken met een toestel, die situatie is ook heel anders.

                  Klopt dat niet iedereen even goed kan solderen, maar ook niet iedereen kan die stekkers of koppelstukken even goed plaatsen, veel hangt trouwens ook af van de kwaliteit van de gebruikte tang en het juiste gebruik ervan.

                  Met een koppelstuk kan men zich al minder vergissen, uitgezonderd de dikte volgens de gebruikte draad.
                  Maar met de stekkers zijn er velen die de vrouwelijke en mannelijke stekkers net omgekeerd gebruiken.

                  Ik wil best geloven dat jij ze deftig kan plaatsen als je dat professioneel doet, maar niet iedereen doet dat zo correct.

                  Heden worden nog weinig autoradio’s geplaatst mits de meeste wagens die standaard hebben en bijna nooit vervangen worden.
                  Met CAN-bus vaak ook opletten.

                  Vroeger werden wagens bijna altijd zonder radio geleverd, tenzij men deze in optie bij bestelde en zelfs draden lagen meestal niet vooraf voor de luidsprekers.

                  Ik heb zelf beroepshalve heel veel autoradio’s geïnstalleerd, zowel in voertuigen als in demo-kasten en ook grote salons gedaan zoals de Heizel en de RAI.
                  In een wagen moesten telkens minstens 12 draden aangesloten worden, in een demo-kast eentje minder.
                  Toen bestonden er nog niet echt universele stekkers en waren die (AMP) fiches het meest gebruikt.
                  Als ik er geen 20.000 van gebruikt heb, dan geen enkele. [emoji6]

                  Het merendeel van de radio’s die ik in wagens plaatste was als vervanging van eentje geplaatst door een amateur en ik kan u garanderen dat er heel veel foefelconnecties gemaakt werden door mensen die dachten dat ze het zelf konden.
                  Ik had zelfs een kennis van op school die ook zelf zijn autoradio plaatste ... zette hij de radio aan, dan gingen zijn ruitenwissers. [emoji16]

                  Velen gebruiken een goedkope tang zoals hieronder, dat werkt wel maar is niet echt ideaal.
                  Voor zover ze die ook nog correct gebruiken.
                  Last edited by VerSeg; 18 november 2018, 23:42.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke iso kabel voor gps/autoradio vast te maken ?

                    Toch altijd goed opletten. Schoonvader stak ook ooit een radio in een splinternieuwe auto (niet gehinderd door enige kennis van electriciteit).
                    Wat hij deed weet ik niet, maar het resultaat was dat hij kort nadien de batterij moest loskoppelen omdat heel de passagiersruimte vol rook hing.

                    De halve kabelboom was opgerookt, en dat heeft meer dan één radio gekost om de boel te herstellen.

                    Comment

                    Working...
                    X