Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Ik bedoelde het ook niet zo. In de pers werd toen gezegd dat vliegtuigen uit de lucht gingen vallen en bedrijven zouden stilvallen. Uiteindelijk is bijna alles op tijd aangepast en merkte men er niets van..
    Met die millennium "bug" heeft men hopen geld verdient. Er zijn zelfs studies die beweren dat de horde "mindere" programmeurs die toen ingehuurd werden, meer schade hebben aangericht dan dat de eventuele bug zelf had kunnen veroorzaakt hebben.

    Probleem van nu lijkt me toch van een andere orde te zijn.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #17
      Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Neen, het heeft niets met het OS te maken. Het is een gevolg van keuzes gemaakt in hardware om de werking van de cpu te versnellen: pipelining, speculative execution, memory management units en caches. Enkele zijn door middel van software op te lossen maar de fout zelf zit in de hardware ingebakken. Vandaar dat dit een probleem is voor zowel windows, apple, linux, android, pc's, tablets, smartphones etc en dat we er niet direct vanaf gaan zijn. Een nieuwe cpu ontwerpen die deze problemen niet heeft en toch geen performantieprobleem gaat even duren.
      Zo had ik het idd ook begrepen ... en dit vergeleken met de millenium bug ... de M-bug was maar een sch...je in een heel grote fles ...

      Comment


      • #18
        Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

        Ook ik had het zo begrepen, maar ook dat softwarematig de toegang tot die hardware positie, daar waar de fout zit, kon worden beperkt en zelfs afgesloten. En juist omdat dan die "speculative execution" (gokken wat de volgende processor opdrachten zijn en die al vooraf uitvoeren) en andere technieken worden uitgeschakeld, al dan niet helemaal, zou de processor trager werken.
        Die hardware wordt toch via de software aangesproken of niet? Die rekent niet uit zichzelf.
        In het verleden (1995? 1996?) was er ook een zware fout in de Intel processoren (de eertse Pentiums ? Tis al zo lang geleden) waarbij berekeningen fout gebeurden of konden gebeuren. Die fout is ook softwarematig aangepast.

        Comment


        • #19
          Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

          Je kan speculative execution niet uitschakelen, dat is gewoon eigen aan de cpu. Je kan wel via speciale instructies de opdracht geven om die pipelines te clearen. Ook kan je bepaalde stukken software in beschermde gebieden plaatsen en dan wordt er "automatisch" gezorgd dat dit gebeurt. Maar pipelines en cache clearen is slecht voor de performantie.

          Die beruchte fout in de berekeningen is opgelost door nieuwe hardware! Je kon toen je cpu terugsturen en die werd vervangen door een exemplaar met gecorrigeerde floating point unit. Dit heeft Intel massa's geld gekost. En dat was slechts voor 1 cpu. Nu gaat het over ALLE cpu's sinds 1995... en veel daarvan zijn niet te vervangen want vastgesoldeerd op een moederbord. En dat is enkel voor Intel. Een van de Spectre varianten is voor bijna alle cpu's. Ook die die in smartphones zitten. Regelrechte ramp is zwak uitgedrukt.

          Voor Intel komt er nog bij dat ze in zwaar weer zitten voor alle problemen met hun Management Engine: een aparte volledige met OS binnenin je eigenlijk cpu die niet zichtbaar is voor de gebruiker maar wel directe toegang heeft tot alles (geheugen, netwerk, bus...) en waar recent enkele serieuse security blunders zijn opgedoken.

          Comment


          • #20
            Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            ...

            Voor Intel komt er nog bij dat ze in zwaar weer zitten voor alle problemen met hun Management Engine: een aparte volledige met OS binnenin je eigenlijk cpu die niet zichtbaar is voor de gebruiker maar wel directe toegang heeft tot alles (geheugen, netwerk, bus...) en waar recent enkele serieuse security blunders zijn opgedoken.
            Ergo al un SOC systemen zijn mogelijk voor de vuilnisbak ?

            Comment


            • #21
              Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

              Dat management engine kan via de bios uitgeschakeld worden als de maker van het moederbord dat voorziet. Maar vermits bios updates niet echt dagelijkse kost zijn... De lijst van cpu's met dat probleem is wel niet zo uitgebreid maar het zijn wel de meest recente types. https://www.theregister.co.uk/2017/1...irmware_flaws/ Oh, en dit is niet enkel bij Intel, AMD heeft een vergelijkbaar systeem maar daar is men nog niet genoeg aan het zoeken geweest (versta "men" als diegenen die dit voor het goede doel doen en iets laten weten).

              Comment


              • #22
                Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Gelukkig laat ik thuis op geen enkel machine (PC, laptop, tablet, smartphone) een automatische update toe. Eerst even de kat uit de boom kijken.
                Heb je ook Windows 10? Bij mijn weten is het niet mogelijk om (belangrijke) updates uit te schakelen in Windows 10 Home. Bij de duurdere versies zou dat wel mogelijk zijn.

                Het uitschakelen van automatische updates is altijd het eerste wat ik doe als ik een nieuw toestel/OS heb. Vooral Windows Update is naar mijn ervaring veel destructiever dan om het even welk virus dat ik ooit ben tegengekomen.
                Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                Comment


                • #23
                  Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                  Het uitschakelen van automatische updates is altijd het eerste wat ik doe als ik een nieuw toestel/OS heb. Vooral Windows Update is naar mijn ervaring veel destructiever dan om het even welk virus dat ik ooit ben tegengekomen.
                  Het is net omdat zoveel mensen (bijna) nooit updates installeren dat er zoveel problemen ontstaan.
                  Het uitschakelen van de automatische updates is niet zo erg als men dan zelf alles goed opvolgt, echter zonder deze automatisering zijn er dan veel gebruikers die nooit updates installeren.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                    Deze problemen hebben niets met automatische updates te maken. En je kan die maar beter uitzetten want volgens de eerste berichten geven de updates van MS problemen met AMD processoren.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                      Vreemd genoeg heb ik de zeer subjectieve indruk dat mijn PC na deze update sneller loopt ... misschien is er buiten de Asus AISuite nog iets "uitgeschakeld" (wat dus niet meer werkt) LOL !

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                        Vroeger veel experimenten gedaan, ben er van afgestapt, gestopt.Volg nu al 10 tal jaar gedwee alle updates en echt nog nooit in de problemen geraakt. En echt , zonder een steen te gooien, ik versta dat niet dat er zoveel problemen zijn.
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                          Vroeger veel experimenten gedaan, ben er van afgestapt, gestopt.Volg nu al 10 tal jaar gedwee alle updates en echt nog nooit in de problemen geraakt. En echt , zonder een steen te gooien, ik versta dat niet dat er zoveel problemen zijn.
                          idd ... ik heb in al die jaren zo goed als zero problemen (sinds Windows v1.0 LOL!) ... en voor de meesten is er binnen de kortste keren een oplossing of een patch ... maar ik installeer dan ook nooit enige "rommel" op mijn toestellen

                          Comment

                          Working...
                          X