Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke e-reader

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke e-reader

    Kindle, Kobo, Pocketbook, etc. of gewoon de iPad ?

    Ik heb een iPad Pro en er is dus keuze genoeg uit apps : Kindle, Kobo, Apple Boeken, Google Boeken, etc.
    Maar heb wat vergelijkingen bekeken op youtube over lezen op een ipad en een e-reader en blijkt dat lezen op een ipad toch wel niet zo goed is voor de ogen op lange termijn.

    Dus denk ik aan een e-reader. Maar welke ?
    Ik lees Nederlandstalige maar ook Engelstalige boeken. Ga ik voor Kindle, of Kobo (die samenwerkt met Bol.com), of een onafhankelijk Pocketbook (waar koop je je boeken dan?), of dan is er ook nog de Standaard Boekhandel e-reader, de Vivlio (die volgens mij een Pocketbook reader is met een Standaard sausje)...
    Ben een complete leek, welke formaten je kan lezen op welke e-reader en welke niet, waar je boeken kan kopen en of deze dan effectief compatibel zijn met je vers aangeschafte e-reader.

    Iemand die hier veel over weet ?
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Welke e-reader

    Een interessante site met heel veel informatie :https://rsnijders.info/vakblog/inhou...s-en-ereaders/

    https://rsnijders.info/vakblog/2015/...ubor-ultimate/

    Zelf heb ik twee Kobo's.
    Met het (gratis) programma https://calibre-ebook.com/ kan je eventueel formaten omzetten.
    Ik heb dus boeken van Amazon "Kindle", Standaard Boekhandel etc. op mijn Kobo.

    Hopelijk ben je iets met de info.
    Kiezen zal je zelf mogen doen.
    Last edited by Skitch; 24 november 2020, 20:20.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Welke e-reader

      ik heb al enkele jaren een Tolino van Standaard Boekhandel en ben er tevreden over. Welke typen die kan lezen weet ik niet, ik lees vooral epubs en pdf's
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Welke e-reader

        Ik gebruik gewoon de iPad (5 - geen pro). Het enige grote nadeel vind ik het gewicht ivm een e-reader. Maar wat ik veel doe is z.g. mixed media: ik ben momenteel een audioboek aan het beluisteren op de iPad (via Bluetooth), terwijl ik de tekst meelees. Of -ik lees uitsluitend Engels- ik kom een woord tegen dat ik niet ken, even selecteren en hopla naar Google. Kan een e-reader dat ook allemaal?
        En slecht voor de ogen? Je kunt het scherm toch aanpassen, en bij mij wordt het scherm sowieso 'zachter' in de avond. Simpele instelling. Ook witte letters op zwart gebruik ik geregeld.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Welke e-reader

          Het beste is een e-reader te gebruiken en geen ipad. Een E-pad geeft te veel spiegeling en is vooral buiten daardoor onleesbaar of je moet van je eigen spiegelbeeld houden. Er is weinig keus bij de e-readers, ik heb een Kindle en die leest prettig, vooral fijn ten opzichte van een papierenboek is dat je zelf de de grootte van de letters bepaald.

          Comment


          • #6
            Re: Welke e-reader

            Hier ook Kindle, al enkele jaren oud. Heel tevreden van. Ik moet wel zeggen dat ik vooral Engelstalige boeken lees, en dus zonder problemen bij Amazon mijn gading vind. Geen idee of het aanbod Nederlandstalige boeken op punt staat. Maar dat kan je zelf gemakkelijk bekijken op de site van Amazon.
            Integratie tussen Kindle, browser (Amazon site) en kindle app op iphone is OK, al kan je via de iphone app geen boeken aankopen. Via android wel als ik me niet vergis.

            Comment


            • #7
              Re: Welke e-reader

              Heb een (nu al oude) Sony waar ik best tevreden van ben. Batterij gaat verschrikkelijk lang mee. Scherm is veel beter leesbaar dan een tablet als je geen controle hebt over het omgevingslicht. Veel minder inspannend om lang te lezen dan een tablet.

              Ik gebruik die ereader wel nog amper omdat ik vooral ingescande oude technische boeken lees in .pdf formaat. En dat is op die Sony lastig. Sommige pdf's worden zelfs niet weergegeven en het scherm is wat klein ervoor. Voor de gewone e-books is dat natuurlijk geen probleem. Ik zou graag eentje hebben op A4 formaat die pdf perfect ondersteunt maar de prijs daarvan valt buiten mijn budget.

              De meeste e-readers kunnen ook op het net maar het scherm heeft daar natuurlijk beperkingen (geen kleur en traag). Een woord opzoeken zoals LesC vraagt kan maar een film zien moet je niet proberen. Ook worden browsers daar niet zo frequent geüpdate zoals op pc's of tablets.

              Comment


              • #8
                Re: Welke e-reader

                Hier ook een kindle paperwhite, maar voor alles wat pdf is of naar pdf kan omgezet worden, merk ik dat ik toch meestal de ipad gebruik. De ebooks staan dan op googledrive (en zo kan ik er overal aan, ook op mijn smartphone) o.a. gebruiksaanwijzingen, heel wat ebooks gekocht of legaal gedownload (gratis ebooks van photzy zijn een aanrader).

                Vriendelijke groeten

                Peter

                Comment


                • #9
                  Re: Welke e-reader

                  Ik geloof dat Kobo goede e-readers maakt. Neem zeker ene met verlichting want je ziet geen steek als het iets donkerder is.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke e-reader

                    Eens wat rondgekeken en ik vind de 'instapmodellen' van 6 inch nogal klein en de grotere van 8 inch of meer, te duur.

                    De Kobo Clara HD is blijkbaar een degelijk en heel populair model maar vind het nogal klein (toeval wil dat mijn dochter en één had gekocht begin dit jaar, had ik totaal niet meer aan gedacht, stom, maar goed - heb de e-reader dus eventjes 'geleend' en lijkt me wel wat maar aan de kleine kant).
                    De Forma heeft de ideale afmetingen maar kost bijna evenveel als een instap iPad dus ben ik aan het kijken naar een 'compromis', onder de vorm van de Libra H2O, met 7 inch scherm. Toch wat comfortabeler dan de Clara HD en een stuk 'betaalbaarder' dan de Forma.

                    Ik vind ook de formule van Kobo met de store, in samenwerking met Bol.com, aantrekkelijker dan bijvoorbeeld Amazon met de Kindle. Prijzen in de verschillende stores (Kobo, Kindle, Apple Boeken), zijn vrijwel identiek. Ook eens vlug mijn licht opgestoken bij Standaard Boekhandel met hun Vivlio maar aan de feedback en reviews te zien is dat maar niks.
                    Maar nog een vraagje over Kobo en Bol : je kan inloggen bij Kobo (ik had al een account bij Kobo) met je Kobo account of met je Bol.com account. Ik vraag me af of je dan zowel in de Kobo store als bij Bol.com boeken kunt kopen, en ze dan laten synchroniseren op je Kobo reader, ongeacht met welke account je bent ingelogd.
                    Stel : je bent ingelogd met je Kobo account en je koopt een boek op de Kobo store, dan kan je dat boek meteen synchroniseren, spreekt voor zich. Maar wat als je besluit een boek bij Bol.com te kopen ? Zijn beide accounts 'compatibel' met elkaar ?

                    Alvast bedankt aan de Kobo-expert ter zake !
                    Last edited by Kaneda; 26 november 2020, 09:16.
                    Panasonic Lumix FZ2000

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke e-reader

                      Kijk eens bij de test van de Nederlandse Consumenten bond.
                      Tolino Version 5 komt als beste uit de test.
                      Last edited by Binnenuit; 27 november 2020, 10:34.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke e-reader

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Kijk eens bij de test van de Nederlandse Consumenten bond.
                        Tolino Version 5 komt als beste uit de test.
                        Da's van Standaard Boekhandel, als ik me niet vergis. Sorry, maar heb niets dan slechte kritiek over de e-readers van Standaard gehoord. En ze zijn trouwens overgestapt op Vivlio e-readers...
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke e-reader

                          tolino is inderdaad standaard boekhandel. Ikzelf 1 gekocht defect in garantie vervangen en tweede net na garantie opnieuw kapot.
                          Voor mijn vader ook eentje en ja ook defect na 2.5 jaar....
                          nieuwe modellen zelf geen ervaring ,maar voor mij niets meer via standaard boekhandel

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke e-reader

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Da's van Standaard Boekhandel, als ik me niet vergis. Sorry, maar heb niets dan slechte kritiek over de e-readers van Standaard gehoord. En ze zijn trouwens overgestapt op Vivlio e-readers...
                            De Tolino 5 was de duurste uit de test van 2018.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke e-reader

                              Denk dat ik ga kiezen voor de Kobo Libra H2O. Heb nog wat reviews bekeken op Youtube en die 7 inch lijkt me een mooi compromis, toch een stuk comfortabeler dan een 6 inch. Plus hij is compatibel met alle gangbare formaten, dus geen probleem om boeken te ontlenen in een online bibliotheek of om bijvoorbeeld boeken te kopen bij De Slegte. Audioboeken interesseren me niet en mocht dat blijken in de toekomst kan ik die altijd via de Kobo app op m'n foon kopen, om dan maar op hetzelfde platform te blijven.
                              De Forma met 8 inch lijkt me super maar behalve het grotere scherm is er bitter weinig verschil met de Libra (zelfde RAM geheugen, zelfde processor, enz) en die 100 euro extra voor de Forma lijkt me dan toch wel wat te veel : 300 euro brengt je al in de buurt van de prijs van de goedkoopste iPad en voor een e-reader gaat dat toch wel wat ver, tenzij je echt boeken verslindt.
                              Nu nog de kleur kiezen
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X