Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterput laten boren in tuin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waterput laten boren in tuin

    Goede morgen,
    Om de tuin te besproeien in de zomer, wil ik graag een waterput laten "boren".
    Pompinstallatie komt in tuinhuis.
    Wie kent iemand die zonder al "té veel poespas" deze klus kan komen klaren?
    Dank voor reacties

  • #2
    Re: Waterput laten boren in tuin

    Ergens in België of in Antarctica....

    Zelf al eens gegoogeld op putboringen en dan je gemeente?

    Comment


    • #3
      Re: Waterput laten boren in tuin

      Zoals mijn voorganger reeds aangaf neem je best iemand uit eigen streek/gemeente.
      Die hebben meestal ervaring op welke plaatsen ze hoe diep moeten boren enz...
      Bij iemand die bvb nog nooit in jouw woonplaats putten geplaatst heeft wordt het voor die mensen misschien een gok, en gaan ze vooraf goed doorrekenen als ze een offerte moeten maken.
      Succes en veel water gewenst .

      PS Hier bij ons moeten ze niet diep gaan, ze zeggen wegens zandgrond (maar ik ken er niks van). Toen wij de funderingen van onze woning zelf uiitgraafden (bijna 40 jaar geleden) kwamen wij in de maand september reeds grondwater tegen op 1 meter diepte !!! Maar dat was wel in de tijd dat het hier nog regelmatig regende. Ik vrees dat we nu "iets" dieper zouden moeten gaan voor we grondwater tegenkomen.
      Last edited by Guest17; 29 augustus 2017, 08:03.

      Comment


      • #4
        Re: Waterput laten boren in tuin

        Ik ben zelf voor 100% afhankelijk van boorputwater.
        Als het is voor bewatering kan je volstaan met (veelal ondrinkbaar) oppervlaktewater. Drinkwater opboren is een ander verhaal.

        Het is echt een zeer lokaal gegeven en zoals Ivan zegt : kies iemand die in de buurt al heeft geboord.
        Verder is het onmogelijk om op deze vraag te antwoorden.

        Enfin, ik ken wel iemand die kan boren zonder met een vrachtwagen de hele boel kapot te rijden maar als we niet weten waar je woont .....

        Comment


        • #5
          Re: Waterput laten boren in tuin

          Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
          Goede morgen,
          Om de tuin te besproeien in de zomer, wil ik graag een waterput laten "boren".
          Pompinstallatie komt in tuinhuis.
          Wie kent iemand die zonder al "té veel poespas" deze klus kan komen klaren?
          Dank voor reacties
          Ik woon regio Mechelen-Vilvoorde

          Comment


          • #6
            Re: Waterput laten boren in tuin

            Boringen Verheyden in Sint-Katelijne-Waver is al 50 jaar toonaangevend voor putboringen, zowel geothermische boringen als waterputten. Vraag een gratis offerte!

            Comment


            • #7
              Re: Waterput laten boren in tuin

              Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
              Ik woon regio Mechelen-Vilvoorde
              Misschien toch eens informeren bij Dirk Goddyn uit Lichtervelde, hij boorde destijds bij mij vanop een driepikkel.

              Comment


              • #8
                Re: Waterput laten boren in tuin

                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

                Comment


                • #9
                  Re: Waterput laten boren in tuin

                  Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
                  Ik woon regio Mechelen-Vilvoorde
                  Bedoel je soms " Machelen / Vilvoorde " ?
                  Die streek ken ik een beetje !!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waterput laten boren in tuin

                    Dank voor je reactie, maar hier ga ik zelf echt niet aan beginnen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waterput laten boren in tuin

                      Ik woon in regio Mechelen-Vilvoorde en Machelen is niet ver weg. Kan je mij helpen met mijn vraag ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waterput laten boren in tuin

                        Onderschat ook de energie niet die je nodig hebt om dat water in sommige gevallen boven te halen.
                        Als je een van die moderne centrifugaalpompjes hebt met aquapress control systeem met een vermogen van pakweg
                        1,5 Kw verbruikt dat ding pakweg 35 cent per uur, maar bij trage waterafname zoals een toilet vaatwas of wasmachiene
                        is je debiet amper 500 liter per uur, 1.000 liter kost je dus ook 70 cent per m³, niet dat dat veel is, maar ook niet gratis...
                        In dat geval zijn die oude zuigerpompen zoals opapol er nog staan heeft een stuk zuiniger enige nadeel je zit met een
                        schommelende druk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waterput laten boren in tuin

                          Er is een verschil tussen het vermogen van de motor en het werkelijke verbruik.

                          Hang er een verbruiksmeter aan, en dan zie je wel dat het in de praktijk een pak minder is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waterput laten boren in tuin

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Er is een verschil tussen het vermogen van de motor en het werkelijke verbruik.

                            Hang er een verbruiksmeter aan, en dan zie je wel dat het in de praktijk een pak minder is.
                            Klopt voor driefasige motoren Tommie, maar monofase motoren en een pompdruk van 4 bar hebben toch een deftig verbruik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waterput laten boren in tuin

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Onderschat ook de energie niet die je nodig hebt om dat water in sommige gevallen boven te halen.
                              Als je een van die moderne centrifugaalpompjes hebt met aquapress control systeem met een vermogen van pakweg
                              1,5 Kw verbruikt dat ding pakweg 35 cent per uur, maar bij trage waterafname zoals een toilet vaatwas of wasmachiene
                              is je debiet amper 500 liter per uur, 1.000 liter kost je dus ook 70 cent per m³, niet dat dat veel is, maar ook niet gratis...
                              In dat geval zijn die oude zuigerpompen zoals opapol er nog staan heeft een stuk zuiniger enige nadeel je zit met een
                              schommelende druk.
                              Geert zit er nooit ver naast, dat weet ik al een tijd, ik ga zeker niet narekenen want het zal zeker wel kloppen.
                              Dat van de schommelende druk is er idd, maar is dit een echt probleem ? Neen, gesteld dat je drukvat groot genoeg is maar niet iedereen heeft de ruimte om dat te zetten.
                              Het instellen van inschakel- en uitschakeldruk is altijd een compromis, het verminderen van de luchtbel in het vat ook. Ik zou de TS ook willen zeggen dat een pomp in een tuinhuis vorstbestendig moet zijn en dat geldt ook voor de event. aanvoerbuizen.
                              Maar ook de centrifugaalpompen hebben onhebbelijkheden, zowel die met drukvat als de elektronisch geregelde. Bij mijn zoon staan er dus ook twee pompen, een rotatieve (ringenput) en een Speck-zuigerpomp (regenput). De Speck wordt gebruikt voor beregening, heeft een klein drukvat met membraan maar staat verweg in een washok, de rotatieve met -ook een klein- vat hangt aan een WC. Je kan onmogelijk sjassen zonder dat ze aanslaat maar daar is mee te leven zolang je ze niet in de living zet :-)
                              Maar nu bij mij draait er een 200 l Stork (zuiger) op monofase-inductiemotor en ik ga de hint van Geert eens ter harte nemen : ik ga er een kWh-teller aan hangen (in feite nooit eerder bij stil gestaan)

                              Comment

                              Working...
                              X