Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18

Standaard Waterput laten boren in tuin

Goede morgen,
    Om de tuin te besproeien in de zomer, wil ik graag een waterput laten "boren".
    Pompinstallatie komt in tuinhuis.
    Wie kent iemand die zonder al "té veel poespas" deze klus kan komen klaren?
    Dank voor reacties

Standaard Re: Waterput laten boren in tuin

Ergens in België of in Antarctica....

Zelf al eens gegoogeld op putboringen en dan je gemeente?

Zoals mijn voorganger reeds aangaf neem je best iemand uit eigen streek/gemeente.
    Die hebben meestal ervaring op welke plaatsen ze hoe diep moeten boren enz...
    Bij iemand die bvb nog nooit in jouw woonplaats putten geplaatst heeft wordt het voor die mensen misschien een gok, en gaan ze vooraf goed doorrekenen als ze een offerte moeten maken.
    Succes en veel water gewenst .

PS Hier bij ons moeten ze niet diep gaan, ze zeggen wegens zandgrond (maar ik ken er niks van). Toen wij de funderingen van onze woning zelf uiitgraafden (bijna 40 jaar geleden) kwamen wij in de maand september reeds grondwater tegen op 1 meter diepte !!! Maar dat was wel in de tijd dat het hier nog regelmatig regende. Ik vrees dat we nu "iets" dieper zouden moeten gaan voor we grondwater tegenkomen.
    Laatst gewijzigd door Guest17; 29 augustus 2017 om 09:03

Ik ben zelf voor 100% afhankelijk van boorputwater.
    Als het is voor bewatering kan je volstaan met (veelal ondrinkbaar) oppervlaktewater. Drinkwater opboren is een ander verhaal.

Het is echt een zeer lokaal gegeven en zoals Ivan zegt : kies iemand die in de buurt al heeft geboord.
    Verder is het onmogelijk om op deze vraag te antwoorden.

Enfin, ik ken wel iemand die kan boren zonder met een vrachtwagen de hele boel kapot te rijden maar als we niet weten waar je woont .....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
    Goede morgen,
    Om de tuin te besproeien in de zomer, wil ik graag een waterput laten "boren".
    Pompinstallatie komt in tuinhuis.
    Wie kent iemand die zonder al "té veel poespas" deze klus kan komen klaren?
    Dank voor reacties
    Ik woon regio Mechelen-Vilvoorde

Misschien toch eens informeren bij Dirk Goddyn uit Lichtervelde, hij boorde destijds bij mij vanop een driepikkel.

α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Bedoel je soms " Machelen / Vilvoorde " ?
    Die streek ken ik een beetje !!

Dank voor je reactie, maar hier ga ik zelf echt niet aan beginnen

Ik woon in regio Mechelen-Vilvoorde en Machelen is niet ver weg. Kan je mij helpen met mijn vraag ?

Onderschat ook de energie niet die je nodig hebt om dat water in sommige gevallen boven te halen.
    Als je een van die moderne centrifugaalpompjes hebt met aquapress control systeem met een vermogen van pakweg
    1,5 Kw verbruikt dat ding pakweg 35 cent per uur, maar bij trage waterafname zoals een toilet vaatwas of wasmachiene
    is je debiet amper 500 liter per uur, 1.000 liter kost je dus ook 70 cent per m³, niet dat dat veel is, maar ook niet gratis...
    In dat geval zijn die oude zuigerpompen zoals opapol er nog staan heeft een stuk zuiniger enige nadeel je zit met een
    schommelende druk.

Er is een verschil tussen het vermogen van de motor en het werkelijke verbruik.

Hang er een verbruiksmeter aan, en dan zie je wel dat het in de praktijk een pak minder is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Hang er een verbruiksmeter aan, en dan zie je wel dat het in de praktijk een pak minder is.
    Klopt voor driefasige motoren Tommie, maar monofase motoren en een pompdruk van 4 bar hebben toch een deftig verbruik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Onderschat ook de energie niet die je nodig hebt om dat water in sommige gevallen boven te halen.
    Als je een van die moderne centrifugaalpompjes hebt met aquapress control systeem met een vermogen van pakweg
    1,5 Kw verbruikt dat ding pakweg 35 cent per uur, maar bij trage waterafname zoals een toilet vaatwas of wasmachiene
    is je debiet amper 500 liter per uur, 1.000 liter kost je dus ook 70 cent per m³, niet dat dat veel is, maar ook niet gratis...
    In dat geval zijn die oude zuigerpompen zoals opapol er nog staan heeft een stuk zuiniger enige nadeel je zit met een
    schommelende druk.
    Geert zit er nooit ver naast, dat weet ik al een tijd, ik ga zeker niet narekenen want het zal zeker wel kloppen.
    Dat van de schommelende druk is er idd, maar is dit een echt probleem ? Neen, gesteld dat je drukvat groot genoeg is maar niet iedereen heeft de ruimte om dat te zetten.
    Het instellen van inschakel- en uitschakeldruk is altijd een compromis, het verminderen van de luchtbel in het vat ook. Ik zou de TS ook willen zeggen dat een pomp in een tuinhuis vorstbestendig moet zijn en dat geldt ook voor de event. aanvoerbuizen.
    Maar ook de centrifugaalpompen hebben onhebbelijkheden, zowel die met drukvat als de elektronisch geregelde. Bij mijn zoon staan er dus ook twee pompen, een rotatieve (ringenput) en een Speck-zuigerpomp (regenput). De Speck wordt gebruikt voor beregening, heeft een klein drukvat met membraan maar staat verweg in een washok, de rotatieve met -ook een klein- vat hangt aan een WC. Je kan onmogelijk sjassen zonder dat ze aanslaat maar daar is mee te leven zolang je ze niet in de living zet :-)
    Maar nu bij mij draait er een 200 l Stork (zuiger) op monofase-inductiemotor en ik ga de hint van Geert eens ter harte nemen : ik ga er een kWh-teller aan hangen (in feite nooit eerder bij stil gestaan)

Draai en keer het zoals je wil Tommie, het opgenomen vermogen wordt voor 90% altijd bepaald door het delta P verschil
    bij centrifugaal pompen, een pomp op een vat met drukschakelaar is dus zuiniger in verbruik dan eentje met flowswitch.
    Voordeel van flowswitch is natuurlijk de constante druk op je net, maar of je daar nu aftapt op een debiet van 500 L/h of op 2000 L/h
    maakt weinig uit.
    Nadeel van een drukschakelaar kan bv. zijn als er een doorstroom warm water voorziening op staat, dat deze geen constante
    temperatuur zal afleveren.
    Tegenwoordig kan je natuurlijk ook kiezen voor een freqwentie gestuurde pomp, deze zijn iets zuiniger maar duur.

Je motor verbruikt wel meer of minder stroom naarmate er 500 of 2000 l/h door stroomt.

Een frequentie gestuurde pomp, dan spreek je natuurlijk ook over een ander prijskaartje dan zo'n pomp van goed 100€ uit de makro.

De beste pompen zijn nog altijd de zuigerpompen met een drukvat, maar die kosten ook wel iets.

Je zal het eens moeten meten, maar ik voorspel je dat ze echt geen 2000W (=ca 1.5 pk) aan stroom opnemen.

Je motor verbruikt wel meer of minder stroom naarmate er 500 of 2000 l/h door stroomt.

Een frequentie gestuurde pomp, dan spreek je natuurlijk ook over een ander prijskaartje dan zo'n pomp van goed 100€ uit de makro.

De beste pompen zijn nog altijd de zuigerpompen met een drukvat, maar die kosten ook wel iets.

Je zal het eens moeten meten, maar ik voorspel je dat ze echt geen 2000W (=ca 1.5 pk) aan stroom opnemen.
    Correctie Tommie, 1,5Pk is 1,1 Kw.
    Pompen hebben voor mij weinig geheimen, na 14 jaar pomptechnieken bij oliefabrieken Vandemoortele en daarna nog 19 jaar R&O Philips als verantwoordelijke vacuum pomptechnieken kan ik heus wel een pompcurve lezen.
    https://be.grundfos.com/training-eve...mp-curves.html
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 5 september 2017 om 20:06

Soortgelijke discussies

1. Gat in aluminium boren: hoe best aanpakken ?
    Door Alfa Centauri in forum Chit Chat
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 31 oktober 2015, 17:39
  2. Boren in blauwe steen
    Door jdv in forum Chit Chat
    Reacties: 30
    Laatste bericht: 11 maart 2014, 11:03
  3. Boren.
    Door pixelboy in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 9 juli 2013, 21:18
  4. Boren