Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterontharder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waterontharder

    Samen met een nieuwe condensatieketel willen wij eventueel een waterontharder laten plaatsen.
    Graag wat ervaringen met merken. We hebben zeer hard water, maar hoe bepaal je dat precies, of kan je dat bij de maatschappij ergens opvragen ?

    Edit: gevonden De hardheid bedraagt 31.8 - 42.8 °F


    Ik heb al één offerte gekregen van het merk "Tubelite Tubimeter" - maar ik kan op het internet hier zéér weinig info over vinden.
    Volgens de installateur een vrij eenvoudig toestel ( mechanisch ) waar in principe niet veel kan mee gebeuren.
    Niet de allerzuinigste inzake zoutverbruik, maar daar tegenover staat ( zegt hij ) dat hij er nog nooit problemen mee gehad heeft.
    Kent iemand dit merk ?

    Of kan iemand ons een ander merk aanbevelen ?
    Ik zou ook willen vermijden dat we op termijn financieel geript worden door dure onderhoudsbeurten enz....
    Last edited by Alfa Centauri; 19 maart 2019, 15:37.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Waterontharder

    Wij gebruiken Culligan al sedert 1996. Deze verbruikt wel veel water wat in het laatste nummer van TA werd bevestigd. Wij moeten geen Calgon gebruiken, maar onthard water heeft een andere smaak dan hard water. (We vergelijken dit bijvoorbeeld met hard water in De Panne)
    Het zout halen we bij Makro en nemen we dus niet af nbijCulligan zelf.
    TA raadt geen toestellen die werken met zout voor de regeneratie van het hars aan voor mensen op zoutloos dieet.
    Maar TA spreekt zich nog niet uit over een beste koop en stelt dat het dit in de toekomst zal onderzoeken.

    In elk geval oordeelt TA in zijn nummer van maart 2019 dat de magnetische en elektromagnetische waterverzachters weinig doeltreffend zijn.




    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Last edited by Heembeek; 19 maart 2019, 16:38.

    Comment


    • #3
      Re: Waterontharder

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Ik zou ook willen vermijden dat we op termijn financieel geript worden door dure onderhoudsbeurten enz....
      Daar zijn geen dure onderhoudskosten aan, tenzij iets defect gaat en vervangen moet worden.

      Zout af en toe laten gebruiken tot die leeg is, eventueel aangekoekt zout losmaken in de bak alvorens te vullen en vertrokken voor heel lang.

      Ons zout kopen we in de Hubo, knak hetzelfde als onze leverancier verkocht aan drie keer de prijs.
      Niet die verkoper waarvan je een offerte hebt. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Waterontharder

        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
        Wij gebruiken Culligan al sedert 1996. Deze verbruikt wel veel water wat in het laatste nummer van TA werd bevestigd. Wij moeten geen Calgon gebruiken, maar onthard water heeft een andere smaak dan hard water. (We vergelijken dit bijvoorbeeld met hard water in De Panne)
        Het zout halen we bij Makro en nemen we dus niet af nbijCulligan zelf.
        TA raadt geen toestellen die werken met zout voor de regeneratie van het hars aan voor mensen op zoutloos dieet.
        Maar TA spreekt zich nog niet uit over een beste koop en stelt dat het dit in de toekomst zal onderzoeken.

        In elk geval oordeelt TA in zijn nummer van maart 2019 dat de magnetische en elektromagnetische waterverzachters weinig doeltreffend zijn.




        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
        Bedankt voor de input - ik vind de opmerking van TA wel raar, want normaal kan er toch geen zout in het water terecht komen ?
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Waterontharder

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Daar zijn geen dure onderhoudskosten aan, tenzij iets defect gaat en vervangen moet worden.

          Zout af en toe laten gebruiken tot die leeg is, eventueel aangekoekt zout losmaken in de bak alvorens te vullen en vertrokken voor heel lang.

          Ons zout kopen we in de Hubo, knak hetzelfde als onze leverancier verkocht aan drie keer de prijs.
          Niet die verkoper waarvan je een offerte hebt. [emoji6]
          Allez dan , wij wonen toevallig ook kort bij nen Hubo
          En van welk merk is uw bakske, Freddy ?
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Waterontharder

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Bedankt voor de input - ik vind de opmerking van TA wel raar, want normaal kan er toch geen zout in het water terecht komen ?
            Ik lees "het ontharde water is niet aan te raden voor mensen die een zouarm dieet volgen, noch voor baby's"

            Ik was ook verbaasd want dacht dat het zout niet in het watercircuit kwam en enkel diende om het hars te regenereren.

            Ta raadt ook een jaarlijks onderhoud aan om bacteriegroei in het hars te voorkomen.
            Wij doen dit niet.

            Vriendelijke groeten

            Peter

            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Waterontharder

              Dat zout komt normaal ook niet in het watercircuit, het is vooral water dat te zacht gemaakt wordt dat niet aanbevolen wordt.
              Daarom moet men een ontharder ook correct afstellen.

              TA is voor bepaalde zaken misschien goed, maar soms gaan ze toch ook wat te ver met hun resultaten.

              Hier wat info: https://www.waterverzachter.net/hard...eid-hardwater/

              Wij hebben ooit een waterverzachter gekocht en het bedrijf bood gratis onderhoud aan bij minimum 5 zakken zout ... maar het zout kostte daar drie keer zoveel en het gratis onderhoud was beperkt tot het meten van de hardheid ... hetgeen men heel goedkoop zelf kan doen.

              Nu na jaren stalkt die met brieven dat we beter een nieuwe zouden kopen want dat een herstelling minstens 600€ zou kosten en er geen garantie meer is.
              Ja, die nieuwe kunnen we ook kopen als hij echt stuk gaat en na 2 jaar is de garantie ook door.

              Echter onze huidige loodgieter (gekend door Marc) beweert dat men al veel moet doen om aan 200€ stukken te komen, tenzij men hem in de garage overhoop rijdt. [emoji6]

              Reinigen doen we dus zelf indien nodig, voor de rest is dat een gesloten circuit.
              Een onderhoudscontract is vooral zakkenvullerij.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Waterontharder

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Ik lees "het ontharde water is niet aan te raden voor mensen die een zouarm dieet volgen, noch voor baby's"

                Ik was ook verbaasd want dacht dat het zout niet in het watercircuit kwam en enkel diende om het hars te regenereren.

                Ta raadt ook een jaarlijks onderhoud aan om bacteriegroei in het hars te voorkomen.
                Wij doen dit niet.

                Vriendelijke groeten

                Peter
                In feite is het chemisch erg simpel : magnetische en elektromagnetische "ontkalkers" halen niks, nuldebotten uit het water. Hun enige argument baseren ze op de Lorentzkracht die ze "manipuleren" door de kationen en anionen te kunnen bijeen drijven in wat ze noemen een pré-kristallisatie. Zeer discutabel trouwens, hoewel Konrad Lorentz geen ongelijk heeft.
                Klassieke ontkalkers zou ik "ionenuitwisselaars" willen noemen : Ca2+ tegen Na+, zoiets. Dat is WEL aan te tonen. TA heeft gelijk (of anders ken ik er ook niks meer van).

                De enige mogelijkheid om de hele zwikzwak er uit te halen is reverse osmosis of destillatie, maar ook daar hangen grote nadelen aan vast.

                Comment


                • #9
                  Re: Waterontharder

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  In feite is het chemisch erg simpel : magnetische en elektromagnetische "ontkalkers" halen niks, nuldebotten uit het water. Hun enige argument baseren ze op de Lorentzkracht die ze "manipuleren" door de kationen en anionen te kunnen bijeen drijven in wat ze noemen een pré-kristallisatie. Zeer discutabel trouwens, hoewel Konrad Lorentz geen ongelijk heeft.
                  Klassieke ontkalkers zou ik "ionenuitwisselaars" willen noemen : Ca2+ tegen Na+, zoiets. Dat is WEL aan te tonen. TA heeft gelijk (of anders ken ik er ook niks meer van).

                  De enige mogelijkheid om de hele zwikzwak er uit te halen is reverse osmosis of destillatie, maar ook daar hangen grote nadelen aan vast.
                  Ja idd ... het zijn meestal ionenwisselaars ... het ganse probleem met de "zoutgevoelige" mensen is dat Calcium idd uitgewisseld wordt voor 2 Natriums ... Voor wie dus een "natrium arm dieet" moet volgen geen goede optie dus ... geen idee of men voor het "gewone volk" dubbelsystemen gebruikt ttz te regeneren met zuur en loog ... maar dat is dan "demineraliseren" JFWIW

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waterontharder

                    De beste oplossing is om enkel het water voor de badkamer en wasmachine te ontharden.
                    Voor keukengebruik is het mogelijk ongezond en enkel nuttig voor een koffiezetter. Een vaatwasser heeft een ingebouwde ontharder.
                    En voor toiletten is het overbodig, en duur, daar ben je beter met regenwater.

                    Dat scheiden lukt natuurlijk niet overal, maar je zou er ook voor kunnen kiezen enkel het warm water van de badkamer te ontharden. Je boiler zal je danken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waterontharder

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Voor keukengebruik is het mogelijk ongezond en enkel nuttig voor een koffiezetter. Een vaatwasser heeft een ingebouwde ontharder.
                      En voor toiletten is het overbodig, en duur, daar ben je beter met regenwater.
                      Jij hebt duidelijk ofwel niet veel kalk of geen ontkalker/ontharder mits je het voordeel niet kent.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waterontharder

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Jij hebt duidelijk ofwel niet veel kalk of geen ontkalker/ontharder mits je het voordeel niet kent.
                        Ik heb er geen, maar om mijn pipi door te spoelen heb ik toch geen onthard water nodig zeker.
                        Wat kan me die kalk in de spoelbak schelen.

                        En onthard water gebruiken om mijn groenten in te koken of te drinken is echt voor niks goed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waterontharder

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik heb er geen, maar om mijn pipi door te spoelen heb ik toch geen onthard water nodig zeker.
                          Wat kan me die kalk in de spoelbak schelen.

                          En onthard water gebruiken om mijn groenten in te koken of te drinken is echt voor niks goed.
                          Veel blabla en weinig positiefs ... kaart ook eens voordelen aan.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waterontharder

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Veel blabla en weinig positiefs ... kaart ook eens voordelen aan.
                            Ik ken ze niet, tenzij minder kalk in douche, bad, wasmachine, en daarom dat ik het (indien mogelijk) alleen op de badkamer zou installeren.

                            Comment


                            • #15
                              Waterontharder

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Ik ken ze niet, tenzij minder kalk in douche, bad, wasmachine, en daarom dat ik het (indien mogelijk) alleen op de badkamer zou installeren.
                              De dag dat je die wel zou hebben, dan zal je wel anders redeneren en zien dat er geen nadelen zijn om daarmee te koken of dergelijke.
                              Voor de WC niet echt nodig, al verstopt het doorspoelmechanisme dan ook weer niet door de kalk.
                              Maar de wc een aparte leiding geven gaat veel meer kosten dan dat klein beetje extra zout.
                              Sommigen hebben daarvoor regenwater, dat was toen we bouwden verboden.
                              Last edited by VerSeg; 21 maart 2019, 10:58. Reden: Typfout
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X