Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waterleiding: lekkende koppelingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waterleiding: lekkende koppelingen

    Ik heb in het buitenverblijf de douche mengkraan vervangen door een thermostatishe kraan. Omdat de warm-koud aansluitingen van de oude kraan links-rechts omgewisseld waren heb ik ook dadelijk een stuk van de galvanisé leidingen vervangen. De nieuwe stukken zijn Alpex. Ook heb ik in elke leiding een kleine collector gezet zodat elke leiding die naar een kraan gaat kan dichtgezet worden. Ook de leidingen wat meer tegen de wand van de kast onder de lavabo gezet.

    Maar ik zit met een aantal koppelingen die "lekken". Geen grote lekken, zo enkele druppels per dag.
    - eentje is waar de aansluiting aan de oude galvanisé T is. De kant van de Alpex is mooi dicht maar war de koppeling aansluit in de galvanisé T komen enkele druppels per dag door.
    - zelfde aan 1 van de collectors De Alpex is prima, maar waar de rechte hoek op de messing collector komt "zweet" het wat.
    - ook aan de kraan, daar heb ik zo van die verchroomde verlengstukken moeten gebruiken om de kraan op de goeie afstan te krijgen.

    Ik was begonnen met Teflon maar dat lukte voor geen meter. Zeker niet met die messing van de Alpex koppelingen en de collectors. Dat schuift gewoon rond en wordt uit de schroefdraad gedrukt. Met kemp en die smurrie gaat het beter maar dus niet perfect. Normaal heb ik met kemp en smurrie geen probleem als het ganvlanisé-galvanisé is. Maar met die messing koppelingen is dat precies geen succes.

    Heeft er iemand een beter systeem? Ik moet dus messing-oude galvanisé, messing-messing en messing-verchroomd koppelen.

    Het is niet gemakkelijk werken op plaatsen. En ik ga nu al bijna alles moeten demonteren. Geen grote ramp want de lavabo en kraan vervangen staat ook op het programma.

  • #2
    Re: waterleiding: lekkende koppelingen

    Loctite voor waterleiding https://www.verwarming-shop-online.b...-(Water)-50-ml , daar krijg je de meeste schroefdraadverbindingen wel dicht. (de website is ter voorbeeld, die stond bovenaan bij Google, je kan die Loctite misschien ergens goedkoper vinden)
    Hou er wel rekening mee dat de schroefdraad volledig droog en zuiver moet zijn voor je de Loctite aanbrengt, anders heb je weer kans op lekken.

    Er bestaan ook nog andere merken die soortgelijk spul maken, en die meestal goedkoper zijn, maar Loctite werkt doorgaans wel heel goed.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: waterleiding: lekkende koppelingen

      Je hebt twee soorten koppelingen.
      Koppelingen waar je teflon moet aandoen en koppelingen waar een O-ring in past..

      Waarschijnlijk heb je de teflon (liefst snoer) verkeerd om gedraaid.
      Anders komt die toch niet los.
      Ook kan je over de draad van de messing koppelingen met een veil gaan, zodat deze wat ruwer is.
      Maar vaak is dit vanuit de fabriek al gedaan.

      Mvg
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

      Comment


      • #4
        Re: waterleiding: lekkende koppelingen

        Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
        Je hebt twee soorten koppelingen.
        Koppelingen waar je teflon moet aandoen en koppelingen waar een O-ring in past..

        Waarschijnlijk heb je de teflon (liefst snoer) verkeerd om gedraaid.
        Anders komt die toch niet los.
        Ook kan je over de draad van de messing koppelingen met een veil gaan, zodat deze wat ruwer is.
        Maar vaak is dit vanuit de fabriek al gedaan.

        Mvg
        Konische koppelingen zijn er ook nog (voor allerhande toepassingen zelfs).

        Comment


        • #5
          Re: waterleiding: lekkende koppelingen

          Een koppeling waar je teflon moet aan doen is normaal konisch.
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: waterleiding: lekkende koppelingen

            Ik bedoelde : puur conische drukkoppelingen.

            Comment


            • #7
              Re: waterleiding: lekkende koppelingen

              Voor die Loctite 577 ga ik eens horen. Ik dacht ook al aan zoiets maar meestal is Loctite niet zo happy met water. Goed om weten dat er speciale versies zijn. Voor die koppeling met de oude (roeste) galvanisé zal dat geen optie zijn, daar is nog iets anders nodig.

              Ik ben ook niet echt mee dat teflon enkel voor konische koppelingen zou zijn. Als de normale waterleiding en gasleidingskoppelingen zijn gewone rechte draad voor zover ik weet. Echte konische koppelingen ken ik maar 2 van: de schroefdraad voor een draadontspanner en de aansluitingen aan gasflessen (CO2, acetyleen etc). Waar je grote krachten hebt en maar weinig keren wil ronddraaien. Een conische draad maakt veel contact voor weinig draaien. Dat gebruiken ze oa bij CO2 brandblussers voor de kraan. En dat doen ze met een soort Loctite, geen teflon. (heb ik die branche gewerkt)

              Comment


              • #8
                Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                Hou die Loctite gaat waarschinlijkvloeibare vloeibare teflon zijn. Of ze gebruiken het om de draad vast te plakken.

                Bij gasdraad gebruik je normaal geen teflon.
                Daar heb je een dichting of o-ring nodig.

                Bij gasflessen heb je verschillende soorten draad afhankelijk van het gas.
                Daar zit een dichting tussen. Toch in de industrie.
                Misschien voor thuisgebruik dat er een conische afdichting gebruikt wordt.
                Maar om een fles aan te koppelen gebruik je geen teflon.
                Al heb ik dat al wel gezien.

                Mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                  Die Loctite kan je voor alle soorten metalen koppelingen gebruiken, alleen voor kunststof koppelingen heb je een andere soort nodig (op het werk gebruiken we daarvoor deze Loctite: https://www.werkenmetmerken.be/nl/lo...EALw_wcB#23389 )

                  Voor zover ik weet zijn de meeste soorten Loctite bruikbaar voor waterleidingen, alleen moet de schroefdraad volledig droog en zuiver zijn tijdens de montage, na het uitharden lost Loctite zeker niet op in water.
                  Op het werk hebben we die 577 jaren gebruikt voor perslucht, voor de condensafvoer (drain) van de persluchtdrogers, en alle schroefdraadverbindingen die in contact komen met ethyleen en propyleen glycol (dat zijn twee soorten "antivries", de ene is giftig, de andere niet).
                  Nu gebruiken we een ander merk dat dezelfde eigenschappen heeft als die Loctite, maar dat waarschijnlijk goedkoper is (en dat werkt ook probleemloos).

                  Loctite 577 is geen vloeibare Teflon: https://www.henkel-adhesives.com/be/...ctite_577.html
                  Loctite 5331 is eerder een soort siliconen: https://www.henkel-adhesives.com/be/...e_si_5331.html
                  Die 5331 zal vrij snel uitharden als de tube per ongeluk open blijft, bij de 577 is dat niet het geval, die hardt pas uit als er geen zuurstof meer bij kan, tussen de schroefdraad dus, en daar hardt die wel vrij snel uit, daarom draai je de koppeling altijd meteen vast, als je ze eerst "handvast" draait, en een paar minuten wacht om ze verder vast te draaien, dan is die al gedeeltelijk uitgehard en krijg je gegarandeerd lekken).
                  Last edited by Black B@ndit; 10 oktober 2022, 19:21.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                    Hou die Loctite gaat waarschinlijkvloeibare vloeibare teflon zijn. Of ze gebruiken het om de draad vast te plakken.

                    Bij gasdraad gebruik je normaal geen teflon.
                    Daar heb je een dichting of o-ring nodig.

                    Bij gasflessen heb je verschillende soorten draad afhankelijk van het gas.
                    Daar zit een dichting tussen. Toch in de industrie.
                    Misschien voor thuisgebruik dat er een conische afdichting gebruikt wordt.
                    Maar om een fles aan te koppelen gebruik je geen teflon.
                    Al heb ik dat al wel gezien.

                    Mvg
                    Conische koppelingen worden gebruikt om de aansluiting op de fles te maken. Niet wat jij er op aansluit, maar de kraan die bovenaan de fles wordt gezet. Die kraan is met een conische draad. Elke CO2 fles die voor brandblussing buitenging was met een conische draad. Zoals hier langs de onderkant van de kraan https://rotarexsrg.com/products/series-450. De aansluiting voor de gebruiker is met een dichting. Maar de aansluiting langs de kant van de fles is conisch met zoiets als Loctite.

                    Loctite is typisch een acrylaat "lijm" die hard in anaerobe omstandigheden. Meestal onder invloed van metaal (als "katalysator").

                    Comment


                    • #11
                      Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                      We spreken hier over waterleidingen, ik heb ooit nog een getuigschrift loodgieter gehaald.
                      Zoals reeds gezegd is het probleem waarschijnlijk dat Alpex zowel op collectors als op klassieke leidingen wordt aangesloten en er zowel stukken voor een O-ring als met conische schroefdraad bestaan.
                      Voor waterleiding is kemp nog altijd de beste oplossing, zeker met Kolmat erbij krijg je alles dicht.
                      Bovendien kan het tegen een beetje terugdraaien en het zwelt bij vocht, eigenschappen die teflon niet heeft.
                      Zowel bij kemp als teflon moet je op ook de juiste manier opwikkelen.

                      Probeer opnieuw, oefening baart kunst .

                      Comment


                      • #12
                        Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                        Kemp in combinatie met de pasta werkt prima voor waterleiding en centrale verwarming, dat heb ik hier ook gebruikt toen ik de condensatieketel heb geplaatst.
                        Voor gasleidingen mag je dat niet gebruiken, daarvoor heb ik toen Teflon gekocht die goedgekeurd is voor gas (die Teflon is veel dikker dan de Teflon die ze in de meeste doe het zelf zaken verkopen).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Kemp in combinatie met de pasta werkt prima voor waterleiding en centrale verwarming, dat heb ik hier ook gebruikt toen ik de condensatieketel heb geplaatst.
                          Voor gasleidingen mag je dat niet gebruiken, daarvoor heb ik toen Teflon gekocht die goedgekeurd is voor gas (die Teflon is veel dikker dan de Teflon die ze in de meeste doe het zelf zaken verkopen).
                          Vroeger heb ik nog acryldraad gebruikt (ziet er uit als breiwol) samen met pasta, dat mocht voor gas.

                          Comment


                          • #14
                            Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                            De reden waarom kemp niet gebruikt mag worden voor aardgas is omdat kemp opzwelt als het vochtig wordt, maar het krimpt dan ook als het uitdroogt, gasleidingen zijn (als het goed is) redelijk droog, en dat is dus niet zo goed voor een dichting die met kemp is gemaakt. Acryldraad zal geen vocht opnemen waardoor de "dikte" constant blijft, bij kemp kan dat dus wel lekken veroorzaken als de verbinding uitdroogt.

                            Hier kan je meer informatie vinden over verschillende soorten Teflon: https://www.youtube.com/watch?v=Rg_yFELOfjs
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: waterleiding: lekkende koppelingen

                              Waarom geen vlas en vet gebruiken?
                              Werkt nog het best om koppelingen te dichten.
                              Bij losse moeren is een rubberen dichting voldoende

                              Comment

                              Working...
                              X