Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

    Op het internet al een hele resem tips gelezen over wat of niet waardoor je op het einde van het leesverhaal nagenoeg aale pro's kan weer vinden in de contra's.
    We gaan op reis naar het zuiden van Peru. Machu Picu, Cuzco, Nazca, Titicaca-meer, Arequipa ...
    Wat neem ik dan het beste mee. Let wel, wie naar Machu Picu gaat weet dat hij max 5 kg kan mee nemen, dit in een maximale tas van 20 op 3O op 40 cm en wie een prof toestel en/of meedere lenzen mee neemt als professioneel wordt aanzien en dus een extra fee moet betalen waarvan je het bedrag beter niet uit spreekt.
    Neemt niet weg, dat de basisuitrusting ruimer is. Materiaal kan veilig tussen de geplande wandeltochten in bewaring gegeven.
    Wat neem ik mee, of beter, waar beschik ik over en dus, wat steek ik in de rugzak, zet ik de camera in functie vand e tocht.
    Materiaal ? Nikon Zx, de Z 14-30mm groothoeklens, de Z 24-70 lens, dan een FTZ-adapter voor de 28-300mm en daar heb ik dan nog een extender 1,4x voor.
    Ditmaal blijft de fisheye thuis en nog een paar andere primes ook.
    De groothoek staat zo wie zo op de lijst en dan is het keuze tussen de Z 24-70 of de FTZ + extender + 28-300mm. Kwalitatief is deze laatste minder dan de Z 24-70mm maar deze laatste is een sublieme lens mar helaas minder tele.
    Iemand ervaring die me effen kan helepn beslissen ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

    Tenzij er heel wat veranderd is, en dat kan altijd natuurlijk, vraag ik mij af of er zoveel veranderd is sedert 2018.
    In wezen mag men met een normale fototas zonder problemen binnen, de tassen werden niet gewogen.
    Zorg wel dat je niets eet in het zicht van de massa, want daar doen ze heel vervelend over.
    Groothoek is veruit het belangrijkste voor MP, daarna lichte tele. De 14-30 en de 28-300 zijn m.i. het ideale duo om mee te nemen.
    Hou wel de bepakking licht, want MP is vrij oneven terrein. Veel klimmen en dalen, trappen enz.
    De voormiddag is het best qua lichtinval, maar is ook veruit het drukst van bezoekers.
    De namiddag is iets beter qua bezoekers en tegen 16u30 krijg je bijna de site alleen voor je neus. Nadeel is daar de stand van de zon; tegenlicht.
    Indien nog vragen, stel gerust.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Tenzij er heel wat veranderd is, en dat kan altijd natuurlijk, vraag ik mij af of er zoveel veranderd is sedert 2018.
      In wezen mag men met een normale fototas zonder problemen binnen, de tassen werden niet gewogen.
      Zorg wel dat je niets eet in het zicht van de massa, want daar doen ze heel vervelend over.
      Groothoek is veruit het belangrijkste voor MP, daarna lichte tele. De 14-30 en de 28-300 zijn m.i. het ideale duo om mee te nemen.
      Hou wel de bepakking licht, want MP is vrij oneven terrein. Veel klimmen en dalen, trappen enz.
      De voormiddag is het best qua lichtinval, maar is ook veruit het drukst van bezoekers.
      De namiddag is iets beter qua bezoekers en tegen 16u30 krijg je bijna de site alleen voor je neus. Nadeel is daar de stand van de zon; tegenlicht.
      Indien nog vragen, stel gerust.
      Blijkbaar is er nogal wat wispelturigheid bij de beheerders van de site. Om medische redenen wil ik wel degelijk een pak 'vacuum verpakte voedingskoeken' en zeker voldoende water evenals medisch materiaal mee nemen (medisch document beschikbaar, Engelstalig).
      Ik lees, las op diverse plaatsen dat inderdaad, noch drank noch voedsel mag worden mee genomen ...
      We zouden 's morgens om 5uur willen vertrekken om tegen 6 uur en indien het niet regent, mistig is, de zonsopgang te zien en aan de ingang te zijn. Blijkbaar mag je eenmaal op een route zit, loopt ook niet meer terugkomen op je belopen traject (No way return). Dus dat wordt goed kijken vooraleer een volgende stap te zetten en moet iedereen tegen het eindslot buiten zijn ? Tijdssloten zijn 6-12 en 12-18.
      Gelukkig gaan we niet in een echt druk seizoen.
      Grootste probleem is de mogelijkheid tot hoogteziekte waar je niet echt op voorhand kan zeggen indien je het hebt, hebben zal en waar niet veel is tegen te doen.

      Mag ik afleiden dat stevige bergwandelschoenen (type botines) best gebruikt worden ?
      Polafilters neem ik misschien ook het beste mee voor de eventuele blauwzwemen door een verhoogde luchtvochtigheid ?

      Naast een ultra kleine rugzak voor de 'drank', 'voedingskoeken', medisch materiaal voorzie ik een goede regenbeschermer voor zowel mezelf, de rugzak en de camera en lenzen. Lensmateriaal draag ik dan in 2 zakjes aan een draagriem zodat die niet in de weg zitten, hangen en de beweeglijkheid verhogen.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

        U stelt een vraag die u zelf beantwoord.

        Comment


        • #5
          Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          U stelt een vraag die u zelf beantwoord.
          In mijn antwoord zet ik een paar conclusies, maar ik wou zekerheid indien dit goed is, voldoende, onvoldoende of mogelijk, toelaatbaar.
          Vooral de invulling van fotomateriaal is een vraag. De andere zaken moeten willens nillens mee. Indien ik mijn medisch materiaal niet mee kan nemen, dan zit er geen bezoek van sites op.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

            Ik had eten mee (picknick) en water, bij de ingang wordt gekeken naar de rugzakjes, maar de controle was eerder vluchtig.
            Grote rugzakken mogen er echt niet in.
            Bij aankomst in Aguas Calientes met de trein rep je je best zo snel als mogelijk naar de busjes.
            Als je nog geen busticket op voorhand hebt gekocht, doe je dit best zo snel als mogelijk.
            De rijen voor de busjes kunnen alle verbeelding tarten, ik stond maar liefst 1.5 uur aan te schuiven...
            Te voet naar MP kan ook, maar het is een heel pittige en niet te onderschatten wandeling van 60 à 90 minuten en meer bergop.
            Daarna moet je nog heel wat klimmen op de site van MP zelf.
            Goede wandelschoenen zijn aanbevolen,lichte regenjas en ook iets tegen de zon (pet of hoed) en zeker ook water.
            De hoogte in MP is lager dan de rest van de Altiplano, denk zo'n 2500 meter. Hier geen last van hoogteziekte.
            In Cuzco doe je het de eerste dagen best wat rustiger aan, Cuzco heeft heel steile straten.
            Tegen hoogteziekte kan je coca kauwen, maar ik hield het bij de cocabonbons. Die smaken tenminste beter.
            In het dorpje Aguas Calientes kan je nog van alle kopen (eten, drinken, kledij) mocht je iets vergeten zijn.
            De prijzen in Aguas Calientes liggen wel iets hoger dan in de rest van Peru.
            Last edited by Leopard; 28 november 2019, 12:47.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

              Water kan je niet meer kopen op de site van MP zelf, enkel aan de ingang (duur).
              Ook zijn er geen toiletten op de site, weerom aan de ingang zelf.
              In wezen mogen er geen trekkingstokken mee, maar ik heb er toch heel wat opgemerkt.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

                Dag Wim,

                In september 2017 naar Peru geweest.

                Qua lenzen (APS-C) had ik enkel de 16-50 & 50-135 mee plus de 1,4 converter. En 2 camera’s.
                Ik had getwijfeld om ook de 150-450 mee te nemen maar achteraf geen spijt dat ik die niet mee had.

                Qua volume van rugzak/fototas heb ik mijn grootste meegenomen omdat ik ook nog mijn regenjas en een grote fles water in kwijt moest geraken. Je hebt die al gezien op SD’s trouwens.
                Op MP en andere sites er geen probleem mee gehad.

                Wat MP betreft is de voormiddagperiode de beste, maar inderdaad ook de drukste.
                Wij waren wel heel vroeg opgestaan (om 03:00) om de eerste bus (rond 06:30) te kunnen nemen naar boven en zo de grootste drukte te vermijden.
                Het is helaas al aanschuiven en aanschuiven, ook al zo vroeg. En, ook belangrijk, als het regent tijdens het aanschuiven, kan je niet schuilen. De handelaars in Aguascalientes weten dat en maken er dan gretig “misbruik” van.
                Wij hadden die dag geluk. Het was de enige dag in die week dat het niet regende.

                Als tip voor MP geef ik nog mee.
                Ga eerst naar boven.
                Je moet een gids mee hebben maar ik heb tegen haar gezegd dat ik eerst naar boven wou om het beste licht voor de foto’s te kunnen hebben.
                Die maakte er geen probleem van. Ze had nog genoeg mensen over in haar groep. Misschien daarom.

                Verder, goede stapschoenen waarin je enkels beschermt zijn is een vereiste.
                De trappen (als je het zo zou noemen) die ze in MP en andere sites hebben zijn daar behoorlijk onregelmatig op alle gebieden.
                Wandelstokken om die hellingen te doen hangt van de knieën af. Mijn vrouw had daar zeker nut van om haar knieën toch wat te ontlasten.

                Het was tot nu toe onze prachtigste reis. Ik geef het maar mee.

                PS:
                Veel water drinken op die hoogte helpt zeker tegen de hoogteziekte maar is natuurlijk van mens tot mens verschillend.
                Wij hebben er geen last van gehad maar hebben ook langzaam kunnen wennen aan de hoogte.
                De raad dat je best geen alcohol drinkt boven de 3000m is ergens onderweg verloren gegaan. De Pisco cocktails waren ehm te lekker

                Veel plezier met de reis.
                Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                M.v.g. Marc

                Comment


                • #9
                  Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

                  Wim,

                  Misschien kan dit forum je verder helpen?
                  Machu Picchu : Mystical archaeological site that can offer unique photographic opportunities. Machu Picchu is surrounded by mountains in a lush, green vegetation, you can photograph it up close or climbing the surroundin...


                  Een schitterend fotografie forum met een database waar je eindeloos in kan zoeken volgens onderwerpen.
                  Bij iedere foto is verplicht de volledige exif aanwezig, sommige foto's kan je bekijken in grotere resoluties,
                  Alles foto's moeten een geotag hebben enz. Dus als gebruiker vind je heel veel info.
                  Bvb. voor jou? Je tikt je bestemming in de zoekmachine en je vind info over de plaats + alle foto's die in de
                  database zitten incl. de volledige exif.
                  Je kan dus makkelijk kijken welke toestellen, lenzen, instellingen enz. de fotograaf gebruikt geeft.

                  Dit mis ik hier op Belgiumdigital.


                  Groetjes,

                  Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

                    Allen, al een ferme dank mersie bookoe ...
                    Dirk, leuke site. Ik weet wat doen ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat neem ik mee ? Advies voor Peru

                      Wim, we zijn benieuwd om achteraf de verhalen te horen, en uiteraard ook curieus naar de beelden.

                      Comment

                      Working...
                      X