Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat groeit er in mijnen hof? ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat groeit er in mijnen hof? ;)

    Hoog tijd om de gazon nog eens kort te zetten, tenminste zodra het weer wat stabieler en droger is. Op de gazon achteraan het huis (noorderkant) staan er nogal wat van deze dinges. Ik neem aan dat ze giftig zijn; hoewel ik graag paddenstoelen eet, ben ik niet van plan om deze klaar te maken. Mag ik die gewoon samen met het gras afmaaien, of moet ik die eerst uitsteken? Ik vrees anders volgend jaar nog meer van die dinges te vinden!

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Wat groeit er in mijnen hof?

    Waar wij vroeger woonde (bosrijk omgeving) hadden we die soort ook.
    De naam ken ik niet.
    Maar met paddenstoelen moet je sowieso een kenner zijn om te weten wat je kan eten en wat niet.

    Comment


    • #3
      Re: Wat groeit er in mijnen hof?

      Lijkt mij dat je die niet platmaait en zelfs ook niet met "uitsteken" daar bent om er van af te komen....

      Ik zal het hele stuk ruim plaggen, opvullen met aarde en gras zaaien of opvullen en stukkie "schone" graszode in het geplagde deel leggen.

      Comment


      • #4
        Re: Wat groeit er in mijnen hof?

        Je kan alle paddenstoelen eten hoor, geen probleem.
        Sommigen echter maar één keer
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Wat groeit er in mijnen hof?

          Eerlijk gezegd Les, wat mij betreft een luxe om in de tuin te hebben
          Iedereen gaat naar het bos om paddenstoelen te zien en jij moet gewoon de achterdeur open doen :-)
          Paddenstoelen geraak je niet zomaar vanaf Les, de eigenlijke plant zit onder de grond, dus om daar vanaf te raken zou je al een heel deel grond moeten afgraven en opnieuw aanvullen.
          Ik heb er ook redelijk wat in mijn gazon staan, veel meer als andere jaren maar ik doe er dan ook niks aan behalve eens met het grasmachien erover.
          Persoonlijk zou ik ook de moeite niet doen om er vanaf te raken, is maar een hele korte tijd in het jaar dat ze er staan, de rest van het jaar speelt alles zich onder de grond af.

          Ps, anders eens een shooting day in uwen hof organiseren hé Les

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Wat groeit er in mijnen hof?

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Je kan alle paddenstoelen eten hoor, geen probleem.
            Sommigen echter maar één keer
            Ken jij iets wat je meer dan één keer kan eten? Ik niet hoor.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: Wat groeit er in mijnen hof?

              Stuur eens naar Natuurpunt, allicht kunnen ze je helpen.

              Comment


              • #8
                Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                Gewone krulzoom ? Giftig.
                Ymmv
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                  Had beter eekhoorntjesbrood geweest dan had je er tenminste iets aan.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                    Paddenstoelen groeien goed van de stikstof die meestal ook zit in het mest voor de gazon.

                    En als je wat laat op het jaar strooit, kun je meer paddenstoelen hebben omdat het gras de stikstof niet meer verbruikt.

                    Het bestrijden gaat meestal ten kosten van het bodem leven.
                    Dus dat moet je terug op gang brengen als je ze zou bestrijden.

                    Ook organisch materiaal in de bodem zoals rot hout enzo bevorderd de groei van paddenstoelen.

                    Dat is hetgeen dat ik vond op internet.
                    Ze schreven ook dat het (meestal) geen kwaad kon, dus de mijne blijven staan [emoji6]

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                      Dank voor alle input. Ik onthou: giftig, en ga ze gewoon samen met het gras afmaaien. Geen shooting days, en als ze terugkomen (net zoals het gras en het onkruid): opnieuw maaien.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Dank voor alle input. Ik onthou: giftig, en ga ze gewoon samen met het gras afmaaien. Geen shooting days, en als ze terugkomen (net zoals het gras en het onkruid): opnieuw maaien.
                        Paddenstoelen (schimmels) zijn opruimers waarom zou je die wegmaaien. Zij hoeven niet terug te komen: zij zijn er gewoon. Wat je boven de grond ziet is net als bij een ijsberg het puntje, de rest zit in veelvoud onder de oppervlakte.
                        Het gif kan alleen kwaad wanneer je er veel van eet.
                        Last edited by Binnenuit; 10 oktober 2020, 12:29.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                          Paddestoelen die wij zien,kun je beschouwen als een vrucht,noodzakelijk voor voortplanting.Vorming van sporen die dan uitzaaien.De rest zit onder de grond.
                          Daarom zou je misschien moeten voorzichtig zijn als je het maaisel composteert.Ik weet wel niet hoelang die sporen actief zijn .
                          In ieder geval is het zo dat als je het ene jaar veel paddestoelen hebt,het volgend jaar dat niet zo moet zijn.
                          Heb hier inktzwamen,maar aantal is zeer wisselend per jaar.Kan invloed zijn van gazonmeststof etc.
                          Maar ik weet in een bos vliegenzwammen staan,die op dezelfde lokatie in aantal jaarlijks enorm kunnen verschillen.
                          Gelukkig kun je het niet vergelijken met paardestaarten of kattestaarten,zoals je ze wilt noemen,die je eigenlijk niet meer kwijt raakt en elke jaar maar toenemen.
                          Ik maai de paddestoelen af tezamen met het gras.(Soms maak ik er eerst wel enkele opnames van,als ze fotogeniek genoeg zijn.)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                            Dank voor de goeie raad. Ik ga die paddenstoelen inderdaad samen met het gras, dat ik al veel te lang (vooral omwille van weer een te droge zomer) gerustgelaten heb, eerstdaags afmaaien. Alles gaat op een 'mesthoop' achter de muur. Die hoop wordt jaarlijks, en dus binnenkort, door de tuinmannen ter gelegenheid van hun laatste snoeiopdracht van het jaar opgeladen en meegenomen. Volgend jaar beginnen we weer met een nieuwe hoop aan te leggen, maar zelf 'composteren' we niet echt. Ook omdat we geen kinderen meer op bezoek krijgen (corona, e.d.), vind ik het helemaal niet erg dat de paddo's boven het gras uitsteken, maar ze gaan er wel meteen mee aan als ik voor de laatste keer dit jaar mijn gazon kort zet.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat groeit er in mijnen hof?

                              Hey juppekes.

                              Waarom niet zelf composteren?
                              Ik doe dit wel en ben zo al mijn tuinafval kwijt en het jaar daarop heb ik een hele hoop mooie compostaarde die ik dan gebruik om de bloempotten op het terras te vullen.
                              En doordat die bloempotten meestal maar een jaar ik gebruik zijn vliegt die gebruikte aarde weer op de composthoop om zo het jaar daarop gemengd te worden met de nieuwe compost.
                              Ik gebruik wel twee compostbakken, die zijn ongeveer 70cm op 110cm en 170cm hoog, opgebouwd in ringen van 21cm hoog.
                              Dat is gemakkelijk om te vullen of te ledigen, gewoon ringen bijplaatsen of wegnemen.
                              En met die twee bakken kan het afval een jaar composteren vooraleer te zeven.
                              Zeven gebeurd met een zeef van 5x5mm en al wat er niet doorgaat vliegt op de hoop voor volgend jaar.
                              Bij mij vliegt alles in op de hoop, keukenafval, gemaaid gras, takkenafval uit de hakselaar, en alles wat in de tuin gesnoeid of afgesneden wordt.
                              Wat je wel hebt is dat in de bloempotten, die je vult met die compostaarde, wel wat bloemen en/of onkruid groeit die er niet moet zijn.
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X