Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wasmachine doet zekering springen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wasmachine doet zekering springen

    Telkens als ik mijn wasmachine op 60° (of meer) draai, springt de zekering (na een 10tal minuten).

    Ik woon in een appartementsblok, en het rare is dat de zekeringskast in het appartement zelf niet springt, maar de algemene zekering op de teller (in de kelder).

    Volgens mijn huisbaas heeft het kastje in mijn appartement 25amp.

    Mijn toestel is nog in garantie en er is een technieker langsgeweest die het verwarmingselement getest heeft, volgens hem scheelt daar niks mee. Hij beweert wel dat de zekering op de teller (in de kelder) slechts 15amp aankan en dat het daardoor springt. Want volgens hem verbruikt de wasmachine bij het opwarmen tot 16amp.

    Ik heb de specificaties van de wasmachine opgezocht, en er stond 10amp.

    Kan het zijn dat de machine inderdaad meer dan 10amp verbruikt?
    En is het mogelijk dat de zekering in de kelder oud is en daardoor aan sterkte verloren heeft waardoor het geen 10amp meer aankan?

    En waarom zijn er eigenlijk 2 zekeringskasten (1 in mn appartement, en 1 op de teller) en waarom hebben deze verschillende amp?

    Ik zou graag weten of het probleem nu bij het electriciteitsnet ligt, of aan mijn machine; indien het electrciteitsnet het probleem is dan moet mijn huisbaas dit probleem oplossen, maar als blijkt dat het toch aan mijn wasmachine ligt, wil ik niet opdraaien voor de kosten van zijn electricien.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: wasmachine doet zekering springen

    Het lijkt mij zeer raar dat je aan de teller slechts 15A zou hebben. Dat wil zeggen dat je voor het hele appartement slechts 3600W zou kunnen/mogen verbruiken. Waarom heb je in het appartement dan 25A? Omgekeerd zou ik nog kunnen aannemen.

    15A als hoofdzekering is voor normaal gebruik veel te weinig.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: wasmachine doet zekering springen

      Zoals ik het versta ligt dat zeker aan uw huur appartement uw huisbaas moet dat maar oplossen.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: wasmachine doet zekering springen

        Oorspronkelijk geplaatst door naghy Bekijk bericht
        Telkens als ik mijn wasmachine op 60° (of meer) draai, springt de zekering (na een 10tal minuten).

        Ik woon in een appartementsblok, en het rare is dat de zekeringskast in het appartement zelf niet springt, maar de algemene zekering op de teller (in de kelder).

        Volgens mijn huisbaas heeft het kastje in mijn appartement 25amp.

        Mijn toestel is nog in garantie en er is een technieker langsgeweest die het verwarmingselement getest heeft, volgens hem scheelt daar niks mee. Hij beweert wel dat de zekering op de teller (in de kelder) slechts 15amp aankan en dat het daardoor springt. Want volgens hem verbruikt de wasmachine bij het opwarmen tot 16amp.

        Ik heb de specificaties van de wasmachine opgezocht, en er stond 10amp.

        Kan het zijn dat de machine inderdaad meer dan 10amp verbruikt?
        En is het mogelijk dat de zekering in de kelder oud is en daardoor aan sterkte verloren heeft waardoor het geen 10amp meer aankan?

        En waarom zijn er eigenlijk 2 zekeringskasten (1 in mn appartement, en 1 op de teller) en waarom hebben deze verschillende amp?

        Ik zou graag weten of het probleem nu bij het electriciteitsnet ligt, of aan mijn machine; indien het electrciteitsnet het probleem is dan moet mijn huisbaas dit probleem oplossen, maar als blijkt dat het toch aan mijn wasmachine ligt, wil ik niet opdraaien voor de kosten van zijn electricien.

        Alvast bedankt voor jullie hulp!
        Wonen er meer mensen?
        Zijn er dus meer appartementen.
        Kan je de zekeringen van de andere bewoners niet even bekijken?
        (in de kelder dus)

        Ik heb hier al meegemaakt dat er zekeringen verdwenen of werden vervangen door
        andere (en geen betere dus).

        Die slechts 16A in de kelder gaat er bij mij niet in
        Beetje de omgekeerde wereld he omdat de zekeringen in uw appartement sterker
        zijn dan in uw kelder.

        Uw wasmachine vraagt dus duidelijk méér dan die 16A bij wijze van spreken.
        Daarom springt die zekering in de kelder.
        Uw machine is nagekeken dus het ligt niet aan de machine.
        In theorie ja.

        Ik heb hier als zwaarste zekeringen er van 20A, dus in het appartement.
        En in "mijn kelder" 25A. (drie stuks)

        De rest van de zekeringen hebben 16A.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: wasmachine doet zekering springen

          Heb je goeie geburen anders leg een keertje een verlengkabel naar daar en kijk of dan ook de zekeringen springen (verlengkabel moet wel 2.5mm dik zijn en liefst niet te lang.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: wasmachine doet zekering springen

            Als op de wasmachine 10A staat (2200 Watt) dan mag die bij opwarmen geen 16A verbruiken. De uitleg van de technieker is twijfelachtig.

            Die zekering van 25A is dat echt een zekering of een verliesstroomschakelaar? Indien je wasmachine een aardlek heeft dan zal de verliesstroomschakelaar zijn werk doen. Heeft de technieker dat ook getest?

            Indien de hoofzekering inderdaad 25A is en het totaal aantal verbruikers in je blok al voor meer dan 15A aan stroom verbruiken dan is die extra 10A van jouw wasmachine er teveel aan en "springt" de hoofzekering van 25A.

            Zoals anderen al opmerkten, 25A als hoofdzekering is veel te weinig (hangt o.a. af van de doorsnede van de elektriciteitsdraden in de verdeelkast).
            Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

            Comment


            • #7
              Re: wasmachine doet zekering springen

              Heel wat recente wasmachines hebben een maximaal verbruik van meer dan 3000W, en dan heb je een zwaardere zekering nodig dan 16A.

              Het is ook mogelijk dat die automatische zekering stuk is. Zo heb ik ooit ergens een zonnebank gaan nazien, die de zekering ook altijd liet uitvallen.
              Ik heb de stroomsterkte gemeten, en die zat onder de 16A, maar de automatische zekering viel wel uit. Na vervanging van de automatische zekering was het probleem opgelost.

              Als de hoofdzekering maar 15A is, dan is dat wel vrij weinig. Met een driefasig net gaat het dan nog wel, op voorwaarde dat de fasen goed verdeeld zijn over de verschillende stroomverbruikers.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: wasmachine doet zekering springen

                In mijn 12 jaar oud appartement hebben alle zekeringen voor stopcontacten een zekering van 20A, en voor de verlichting van 16A.
                Dat lijkt me trouwens ook het minimum dat je mag verwachten...
                Ben je zeker dat je naast je wasmachine geen andere verbruikers meer gebruikt ? Want als je wasmachine 10A verbruikt, en je hebt maar 15 A in totaal voorhanden, dan is 1 bijkomende verbruiker van een goeie 1000W voldoende om het zaakje om zeep te helpen.
                Daarnaast is het verbruik van je wasmachine ook niet constant. De thermische weerstand is een constante belasting, maar motoren zorgen ook voor kortstondige pieken (en een wasmachine zonder motor heb ik nog niet gezien)...

                Wat het nut is van een kastje van 25A, na een kastje dat maar 15A toelaat is me eveneens een raadsel...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: wasmachine doet zekering springen

                  Heeft die machine eerder al probleemloos gewerkt op dezelfde leiding ?
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: wasmachine doet zekering springen

                    Zekering aan de teller?
                    Heel uw apartement valt dan zonder stroom zo te verstaan? Hoofdzekering valt dan uit.

                    Vraag is dan wat je nog op staan hebt in uw huis terwijl je een was draait?
                    Kookplaat, tv, afwasmachine, computer, verlichting, ... laat anders deze eens achterwege als test.

                    Indien driefasig netwerk kan het ook zijn dat een fase te neig belast wordt.

                    Ik denk niet dat het aan de wasmachine gaat liggen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: wasmachine doet zekering springen

                      Als je 15A beneden zitten hebt en boven 20A dan is het voor mij zelfs zeer twijfelachtig of die installatie wel gekeurd is geraakt.
                      Bij veel verbouwingen zetten ze een nieuwe verdeelkast op de boven maar omdat heel de boel opnieuw moet gekeurd worden, (en dito kosten) passen ze de toevoer niet mee aan.
                      15A is ook nog van een zeeeer oude generatie voor automaten.
                      Bij mijn weten is het toch al zeker meer dan 25 jaar dat 16A de norm is voor een zekere draadsectie.

                      Ale ja, er komt nog veeeeeeeeeel meer verhaal bij kijken hoor. Aan al die details heb je ook geen boodschap e.

                      Mijn inziens is in jou geval beste dat je de netbeheerder laat komen kijken via jou huisbaas en dat ze de hoofdzekering vervangen door een modern equivalent.
                      Kans zit er dik in dat die versleten is en dus zeer gevoelig is geworden en al afspringt op 14A bv.
                      Een modern wasmachien kan gemakkelijk tot 20A trekken in pieken. Het gemiddeld verbruik heeft hier NIETS mee te maken.
                      In jou geval moet je er eens op letten ook als de moter dan niet juist aanslaat als de zekering over gaat.
                      Motoren trekken zeer hoge stroompieken om te starten en jou zekering zal daar wel voor gevoelig zijn geworden.

                      Een automatische zekering heeft 2 beveiligingen in gebouwd.
                      Eentje voor duurlast en eentje voor kortsluiting (pieklast)
                      Die van de duurlast werkt met een bimetaal en de kortsluitbeveiliging met een electromagneet.
                      Ale twee worden ze opgehouden door een soort hendeltje met een haakje aan.
                      Als dat haakje niet goed meer neemt, dan wordt het automaat gevoeliger en slaat dus sneller af (vooral bij pieklast).

                      Een startende moter = pieklast, dus vandaar heel men betoog

                      Conclusie: Huisbaas erbij halen, en die moet de netbeheerder het maar laten fixen.
                      Ben niet 100% zeker, maar ik denk dat die service zelfs volledig gratis zal zijn.
                      Last edited by xafke; 15 januari 2011, 00:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: wasmachine doet zekering springen

                        Toch denk ik, als TS mijn vraag in #9 beantwoordt, we al veel wijzer zijn.
                        Maar hij lijkt wel van de aardbodem verdwenen.

                        Ik heb ook nog altijd een donkerbruin vermoeden dat er daar in de kelder een verliesstroomschakelaar uitvalt en geen zekering....., alhoewel, als de technieker dat niet zou opgemerkt hebben......
                        Last edited by nete; 15 januari 2011, 09:03.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: wasmachine doet zekering springen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Heel wat recente wasmachines hebben een maximaal verbruik van meer dan 3000W, en dan heb je een zwaardere zekering nodig dan 16A.
                          16 a is nog altijd dik 3850 watt. dus volgens mijn bescheiden mening komt ge ruim toe. weet ook dat een automaat pas bij 400 a 450 % van de belasting op piek pas ingrijpt.

                          b.
                          Bijna niks meer....

                          Comment


                          • #14
                            Re: wasmachine doet zekering springen

                            Oorspronkelijk geplaatst door benbits Bekijk bericht
                            16 a is nog altijd dik 3850 watt. dus volgens mijn bescheiden mening komt ge ruim toe
                            Maar als het de hoofdzekering betreft, dan is dat voor heel uw kot! Dat is dan voor al uw verlichting, alle aangesloten toestellen zoals pc, kookplaat, diepvries, airco, wekkers, afwasmachine, dampkap, frietketel, dondueset, ...
                            Betwijfel ten zeerste dat al wat men dagelijks gebruikt kan draaien op 16A.
                            Hier hebben we ooit een test gedaan en alles opgezet wat we in huis hebben ... we kunnen gaan tot alles min één stuk ... dan wordt het net te veel.
                            Dus goed berekend want je zet normaal nooit alles tegelijk aan wat ge in huis hebt!

                            Ik zou graag eens een foto zien van de zekering dat bedoeld wordt ... dan kunnen we misschien al iets meer zien!

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Heeft die machine eerder al probleemloos gewerkt op dezelfde leiding ?
                            Geen slechte vraag maar ge kunt er niet op voortgaan om te weten of het aan het toestel ligt.
                            Kan zijn dat het ooit eens gewerkt heeft zonder dat er iets anders stroom verbruikte in huis maar dat de volgende keren steeds alle licht brandt, kookfornuis aan staat of dergelijke.
                            Ik zou eerder eens testen door alles uit te doen behalve de wasmachine en zien of het dan wel lukt.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: wasmachine doet zekering springen

                              Oorspronkelijk geplaatst door benbits Bekijk bericht
                              16 a is nog altijd dik 3850 watt. dus volgens mijn bescheiden mening komt ge ruim toe. weet ook dat een automaat pas bij 400 a 450 % van de belasting op piek pas ingrijpt.

                              b.
                              Sorry, die redenering klopt niet hoor.
                              Er zit een ingewikkelde gedragscurve achter de uitschakelcharacteristiek.
                              Zelfs bij 110% belasting springt em af na zekere tijd.
                              400% is haalbaar voor zeeeeeeeer korte tijd (paar seconden at max) Weet het niet vanbuiten en ben nu ff te lui om lastenboeken te gaan doorzoeken

                              Je berekening van wattage is ook niet juist, want dat is de formule voor gelijkstroom P= U I

                              Goed idee van VerSeg !!
                              Maak er eens een foto van van da bakje beneden. We gaan direct zien welk vlees er in de kuip zit.

                              Comment

                              Working...
                              X