Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

    Dat vind ik nu eens een energieprijs waard si.

    Effectiever gebruik van energie waardoor de helft zuiniger, véél betere condensatie, véél minder kans op oververhitting en brand enz.

    Dat ze dat systeem eens aftrekbaar maken via de belastingen.

    Volgende link is nu wel merkgebonden, maar Miele legt hier mooi uit hoe het werkt, geldt ook voor andere merken.


  • #2
    Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

    Het kan nog veel energiezuiniger : het zaakje door de "natuur" laten drogen. Duurt iets langer, maar is nog VEEL zuiniger...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Het kan nog veel energiezuiniger : het zaakje door de "natuur" laten drogen. Duurt iets langer, maar is nog VEEL zuiniger...
      Natuurlijk dat, maar als je dan toch een droogtrommel nodig hebt, zijn die warmtepomp systemen zeker het overwegen waard,
      hierbij wordt de energie optimaal benut, door maximale condensatie en niet te vergeten geen warme lucht die weggezogen wordt
      uit een eventueel verwarmde ruimte, wie wat van koeltechniek afweet zal dat zeker beamen.

      Comment


      • #4
        Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

        Even vergelijken binnen hetzelfde merk ...

        Klassieke droogkast 7kg met luchtafvoer : Katoen strijkdroog 60% Restvochtigheid kWh 2,80. Aankoopprijs : 699€
        Condensdroger 7kg Katoen strijkdroog 60% Restvochtigheid kWh 1,35. Aankoopprijs : 1299€

        Verschil per droogbeurt : 1,45KW aan 0,22€ = 0,319€ (minder duur in daluren met tweevoudig tarief)
        Voor het prijsverschil kan je al 600 / 0,319 = 1880 keer drogen, tijdens daluren veel meer.

        Stel dat je vijf keer per week tijdens de piekuren droogt, dan kan je 1880 / 5 = 376 weken of 7,2 jaar verder bij enkelvoudig tarief, bij dubbelvoudig tarief en daluren is dat bijna het dubbel.
        Ja ... na 14 jaar komt uw investering er misschien door als ge geen stukken hebt.

        De verkoper/hersteller stond er niet voor te springen om ons dit te verkopen, volgens hem kent een gemiddelde klassieke droogkast 1 à 2 herstellingen in een looptijd van 15 jaar, bij de condensdrogers met warmtepomp moet hij bijna altijd binnen de eerste zes maanden een herstelling uitvoeren.
        Ook de levensverwachting van een condensdroger met warmtepomp zou tot 5 jaar lager liggen dan een klassieke droogkast met luchtafvoer.

        Edit : Correctie ... bij condensdrogers met warmtepomp bedoel ik, niet bij standaard condensdrogers (typfout => woord vergeten).
        Last edited by VerSeg; 18 december 2012, 00:13.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

          Maar misschien kan je er energie mee besparen?

          Comment


          • #6
            Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

            Je kan eco-cheques gebruiken bij aankoop van zo'n warmtepomp-droogkast, dat is de reden waarom ik aan het denken ben om er misschien zelf een te kopen.
            Maar als die veel minder lang meegaat dan een gewone droogkast, en als er teveel defecten aankomen, dan zie ik dat ook niet echt zitten.

            Er zijn er al vanaf zo'n 500 euro, maar er zitten in zo'n droogkast inderdaad meer onderdelen die stuk zouden kunnen gaan dan in een gewone droogkast met verwarmingsweerstanden.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

              Bosch heeft al een droger met warmtepomp voor 800 euro en zelfreinigende condenser.
              Dit scheelt toch 500 euro met die Miele waar Verseg het over heeft.
              Ik heb even geen zin om die berekening te doen.
              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

              Comment


              • #8
                Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                De verkoper/hersteller stond er niet voor te springen om ons dit te verkopen
                Wil die zijn winkel niet open houden?
                Hij zal toch iets moeten verkopen, dat zullen ze bij Miele leuk vinden als hij zo over hun product spreekt.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #9
                  Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Je kan eco-cheques gebruiken bij aankoop van zo'n warmtepomp-droogkast, dat is de reden waarom ik aan het denken ben om er misschien zelf een te kopen.
                  Maar als die veel minder lang meegaat dan een gewone droogkast, en als er teveel defecten aankomen, dan zie ik dat ook niet echt zitten.
                  Wie kan dat beter weten dan een koeltechnieker Bart ?

                  Gewoon een koelgroep met een verdamper en een condensor, tenzij die verdamper kapot gaat door de zuurtegraad van het condenswater zie ik hier

                  niet meer problemen dan bij eentje met weerstanden, volgens mij zou het zelfs veiliger moeten zijn omdat er geen verwarming van + 300°C inzit,

                  dus minder brandgevaar. Mijn gedacht hé.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                    In elke koelinstallatie zit koelgas onder druk, een heel klein lekje kan ervoor zorgen dat die droogkast na een aantal maanden of jaren niet meer werkt, of dat zelfs de koelcompressor verbrandt als die te lang draait zonder gas, en dan is de hele boel voor de schroothoop (repareren kan altijd, maar de kostprijs wordt dan gewoon te hoog bij een kleine installatie).
                    Bij een gewone droogkast kan er geen koelgas weglekken...
                    Als er soort een koelgas op zit dat wij op het werk ook gebruiken, dan kan ik zo'n droogkast altijd wel repareren, dat kan geen probleem zijn.

                    Vandaag heb ik nog 2 condensors van persluchtdrogers moeten vervangen. Dat zijn er van de concurrentie, en die worden tegenwoordig in China gemaakt.
                    Er zit een "microchannel" aluminium condensor in die persluchtdrogers, en het probleem is dat die gewoon ergens beginnen te lekken zonder dat er een mechanische beschadiging te zien is.
                    Dat heb ik in mijn 31 jaar ervaring als koeltechnieker nooit eerder gezien, als een condensor lekt, dan is dat gewoonlijk omdat die beschadigd is (fanblad losgekomen of iets dergelijks).
                    Een bijkomend probleem bij die aluminium condensors is dat je speciale koppelingen nodig hebt om die aan te werken, want je kan er niet zomaar een koper op aluminium braseren.
                    Daarom hebben ze op het werk dus een speciale tang + de juiste koppelingen moeten aanschaffen om die reparatie uit te kunnen voeren.
                    Ik denk dat ze in de goedkopere apparaten ook zo'n Chinese verdampers en condensors zullen gebruiken, en dat die daardoor een beperkte levensduur hebben.

                    De persluchtdrogers die ik vandaag heb gerepareerd, die zitten in compressoren van een bekend merk, waarvoor wij vroeger altijd persluchtdrogers maakten.
                    Maar onze persluchtdrogers waren blijkbaar te duur in vergelijking met die Chinese, en dat beginnen de klanten van die grote compressorfabrikant nu te merken.
                    Vandaag hebben ze nog zo'n persluchtdroger binnen gebracht, van hetzelfde merk en type, met net hetzelfde probleem (dat zijn er dus 3 op een paar weken tijd).
                    Die zitten allemaal iets over hun garantieperiode, misschien is het een ingebouwde levensduurbeperking.

                    Heel wat airco's van auto's moeten jaarlijks bijgevuld worden, als koeltechnieker vind ik dat niet normaal, maar heel wat garagisten vinden dat niet zo erg, want dat zijn vaste klanten die elk jaar terug komen.
                    In auto-airco's worden tegenwoordig ook van die aluminium condensors gebruikt.

                    Als koeltechnieker ben ik verplicht om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk koelgas (= broeikasgas) kan ontsnappen.
                    Daarom steek ik er liever wat meer tijd in om lekken te zoeken als ik een reparatie moet uitvoeren, dat kost iets meer voor de klant, maar op langere termijn heeft die daar voordeel bij.

                    Om even te vergelijken, er worden bij ons nog geregeld onderdelen besteld voor persluchtdrogers die we meer dan 25 jaar geleden hebben gemaakt.
                    Als de klanten daarvan niet tevreden zouden zijn, dan had er al lang een andere gestaan na al die jaren.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                      Ik vind het overdreven toepassing van technologie voor iets dat te simpel is voor woorden.
                      Wij gebruiken hier een eenvoudige ouderwetse droogkast van miele maar laten die altijd werken op lage temperatuur waardoor het verbruik goed zit.

                      Tegen dat ik die miele versleten heb ben ik al lang dood.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                        Het is inderdaad veel gecompliceerder dan een gewone droogkast waarbij je lucht uit de kamer trekt om die op te warmen, die warme lucht wordt dan door je wasgoed geblazen, en samen met de warme lucht wordt het vocht mee naar buiten geblazen.
                        Dat is wel de droogkast die dan het meeste verbruikt omdat je alle warmte gewoon naar buiten blaast (je zuigt zelfs nog de warmte uit de kamer waar de droogkast staat, anders kan er geen lucht naar buiten blazen, de verwarming zal daarvoor in de wintermaanden dan ook nog wat harder moeten werken als de droogkast draait).

                        Een condensatiedroogkast heeft geen uitlaat naar buiten, daarbij komt er redelijk wat warmte vrij in de ruimte waar die geplaatst is.
                        Dat kan soms ook een voordeel zijn, als die droogkast bijvoorbeeld in een badkamer staat dan wordt het daar lekker warm, en kan je daar ondertussen ook gebruik van maken als je bijvoorbeeld op dat ogenblik wil douchen.
                        De warmte van de droogkast is op dat ogenblik geen verlies, omdat je die nog gebruikt om de badkamer op te warmen.
                        In de zomer kan die warmte (zeker in de goed geïsoleerde woningen) wel een probleem vormen omdat het dan te warm wordt in huis.
                        Een condensatiedroogkast is wat zuiniger dan een gewone droogkast die alles naar buiten blaast.

                        Een warmtepomp droogkast is nog zuiniger, en die zal ook veel minder warmte afgeven in de ruimte waar die geplaatst is.
                        Volgens de gegevens die ik kon vinden zal een condensatiedroogkast pakweg 1/4 minder verbruiken ten opzichte van een droogkast met luchtuitlaat naar buiten, en een warmtepomp-droogkast verbruikt ongeveer de helft van de gewone droogkast.
                        Het probleem is wel dat het erg lang duurt vooralleer je die hebt terugverdiend, omdat de aankoopprijs flink hoger is tegenover een vergelijkbare droogkast van hetzelfde merk (je moet het goedkoopste merk niet vergelijken met het duurste, want bij de duurste merken heb je zelfs geen gewone droogkast voor de prijs waarvoor je bij de goedkoopste zelfs al een warmtepomp droogkast kan vinden).

                        Wat de levensduur betreft, mijn Bauknecht droogkast is nu zo'n 25 jaar oud, ik weet niet of de droogkasten nu nog gebouwd worden om zo lang mee te gaan.
                        Met een warmtepomp-droogkast komt daar nog bij dat er meer kans is op defecten omdat die gecompliceerder is.
                        Hoe simpeler, hoe kleiner de kans dat er iets stuk gaat. En bij een simpele droogkast kan je zelf nog wel iets vervangen, bij een warmtepomp-droogkast moet er een koeltechnieker langskomen als er wat mankeert aan et warmtepomp-gedeelte.
                        De kans dat een warmtepomp-droogkast 25 jaar zonder problemen zal werken is heel wat kleiner dan bij een gewone droogkast...

                        Er zijn dus aan elk systeem voordelen en nadelen...

                        De was buiten laten drogen blijft de goedkoopste oplossing, het enige dat daar stuk gaat zijn de wasspelden en soms de wasdraad.
                        Je verbruikt er helemaal geen energie mee, maar je moet er wel meer tijd insteken om alles op te hangen, en het weer moet meewerken (je moet er ook plaats voor hebben, niet iedereen heeft een tuin).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Ik vind het overdreven toepassing van technologie voor iets dat te simpel is voor woorden.
                          Wij gebruiken hier een eenvoudige ouderwetse droogkast van miele maar laten die altijd werken op lage temperatuur waardoor het verbruik goed zit.

                          Tegen dat ik die miele versleten heb ben ik al lang dood.
                          Zeer juist, dat laatste.
                          Ik heb ooit een wasmachine gehad van Philips, 11 mankementen op 9 jaar, het eerste na 6 maanden. Nadat de lagers in de soep waren gedraaid (wasgoed kapot) heb ik het ding buiten gegooid.
                          Sindsdien hebben we al 21 jaar een Miele wasmachine, vaatwas en droogkast en ik heb één keer het motortje van een pomp moeten vervangen (lekte).
                          "Dank zij" de Philips was ik dus al aardig gevorderd in de edele kunst van de wasmachinetechniek (heb alles zelf gerepareerd) en ik kan zeggen dat het prijsverschil verdorie echt wel ergens zit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Zeer juist, dat laatste.
                            Sindsdien hebben we al 21 jaar een Miele wasmachine
                            Dat zal er dan nog een zijn van zo'n 130 Kg.
                            Dat waren idd keigoeie machines, maar die zal toch wel niet zo zuinig zijn met zijn water en stroom verbruik als de huidige Miele's.
                            Maar alléé, niet weggooien als iets niet kapot is hé.
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wasdrogers met warmtepomp, prachtige energiebesparende ontwikkeling.

                              Ik geloof ook niet dat de huidige Mieles dat nog probleemloos halen. Ik vind Miele overprijsd, en koop meestal de goede duitse merken.

                              Een voorbeeldje: onze oven van AEG kostte 2500€ (cataloog), en dat is een topmodel.
                              Het topmodel van Miele kostte 4000€ en kan even veel.
                              Dat kan toch nooit zo veel langer meegaan hé.

                              Als ik dan de prijs van een goede Siemens droger bekijk bij een goede webshop, dan kom ik op een meerprijs van een kleine 200€ voor een 7kg warmtepompdroger tegenover een 7kg klassieke condensdroger.
                              Dat haal ik er wel uit zeker op een jaar of 2.
                              Last edited by Guest14; 17 december 2012, 11:37.

                              Comment

                              Working...
                              X