Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom klagen we?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom klagen we?

    Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...20813_00257514

    Het gaat goed met het geluksgevoel in België, dank u. Maar het kan nog beter, schrijft LEO BORMANS: een gelijkere inkomensverdeling en meer maatschappelijk vertrouwen zouden ons welbevinden goed doen.

    Je hoeft geen fan te zijn van het koningshuis om toch even stil te staan bij de resultaten van wereldwijd vergelijkend wetenschappelijk onderzoek: mensen die in een monarchie leven, zijn doorgaans gelukkiger dan inwoners van vergelijkbare landen zonder monarchie. Dat stelde de Deense onderzoeker Christian Bjornskov vast na een analyse van 74 landen.
    Het grootste verschil tussen koninkrijken en andere landen zit in de factor ‘vertrouwen'. In een monarchie hebben inwoners 10 procent meer vertrouwen in elkaar en in de instellingen dan in andere vergelijkbare landen. En dat draagt bij tot hun geluk. Bjornskov onderzocht ook de invloed van politieke strekkingen, onderwijs, etnische diversiteit en de leeftijd van de bevolking, maar die maken nauwelijks een verschil, zo bleek.
    Wel significant is de inkomensverdeling. Hoe meer inkomensgelijkheid hoe meer vertrouwen en geluk.
    Religies spelen ook een rol: in overwegend katholieke of moslimlanden is er minder vertrouwen, in protestantse landen meer. De protestantse koninkrijken Denemarken, Zweden, Noorwegen en Nederland staan zowel bovenaan de lijst van de gelukkigste landen als aan de top van de landen waarin veel vertrouwen heerst. België scoort qua vertrouwen amper de helft en moet een hele resem landen laten voorgaan. Nochtans staat België op de vijftiende plaats van de gelukkige landen.
    De portefeuille-test
    Als we nog gelukkiger willen worden, kunnen we dus werken aan twee belangrijke indicatoren: een meer gelijke inkomensverdeling en meer maatschappelijk vertrouwen. Dat is een zaak van ons allen. Vertrouwen kan je geven en moet je verdienen. Dat geldt zowel voor mensen als voor instellingen.
    Het gaat om maatschappelijk vertrouwen: een gemeenschap deelt en hanteert morele waarden gebaseerd op redelijke verwachtingen van iemands eerlijk gedrag. Men vraagt dan bijvoorbeeld aan mensen: ‘In het algemeen genomen, denk jij dat je de meeste mensen kan vertrouwen of kan je niet voorzichtig genoeg zijn als je met anderen omgaat?' Wie positief antwoordt, is bovendien meestal zelf ook wel te vertrouwen.
    De portefeuille-test is daar een mooi voorbeeld van. Men liet in de grootste stations van 25 landen tien portefeuilles ‘vallen' met 50 dollar cash en de adresgegevens van de eigenaar. In Denemarken en Noorwegen belandden nagenoeg alle portefeuilles mét het geld bij de politie. In België amper de helft. In Italië een stuk of twee. Dat cijfer staat zelfs los van het gemiddeld inkomen in een land en loopt parallel met de mate waarin de inwoners hun vertrouwen uitspreken en geloven in de goede bedoelingen van een ander, ook als we die helemaal niet kennen.
    Het vertrouwenscijfer is in de meeste landen vrij stabiel over vele jaren heen en wordt amper beïnvloed door politieke verschuivingen. Men neemt aan dat het voor 75 procent aangeboren en aangeleerd is. De voormalige communistische landen doen het op dit vlak dan ook heel slecht. Niet onlogisch als je weet dat er niet zo lang geleden honderdduizenden gewone burgers werden ingeschakeld om elkaar in de gaten te houden en te verklikken. Sterk hiërarchische religies, zoals katholicisme en islam, blijken ook een negatieve invloed te hebben. Protestantse landen leggen meer de nadruk op de individuele verantwoordelijkheid, en zonden worden er niet in een biechtstoel vergeven.
    Klagen als tweede natuur
    De onderzoekers waren zelf verbaasd over de resultaten van monarchieën. Er zijn er nog een veertigtal in de wereld en die doen het zowel op het vlak van vertrouwen als geluk aanzienlijk beter dan vergelijkbare landen. Maar het is niet omdat er een verband is, dat er ook een oorzakelijk verband is. Het kan ook zijn dat een meer wantrouwig volk geen koning duldt. Een koning is een symbolische, bindende factor over alle grenzen heen en zorgt voor een gevoel van continuïteit. Zelfs een lange tijd zonder regering heeft de Belgen bijvoorbeeld niet ongelukkiger of wantrouwiger gemaakt.
    We hebben in België nagenoeg alle voorwaarden om best een gelukkig land te zijn. We zijn dat ook. Maar het kan nog beter. Dit onderzoek leert ons ook dat onderwijs het verschil niet zal maken. We zullen het met zijn allen als een maatschappelijke prioriteit moeten zien. Er schuilt nog één interessante factor in dit onderzoek die leidt tot meer vertrouwensvolle personen: een optimistische kijk op de toekomst. En ook daarin kunnen we elkaar steunen en vertrouwen. Wij zijn een land vol gezellige terrasjes. Maar klagen wordt er vaak een tweede natuur en als de zon ondergaat worden alle terrasstoelen met dikke kettingen vastgeklikt. Want ‘we zijn niet te vertrouwen'.


  • #2
    Re: Waarom klagen we?

    We zijn inderdaad niet te vertrouwen
    Vorig weekend een weekendje op visite geweest bij iemand in Nieuw Leusen, in Nederland boven Zwolle. De vrouw des huizes verkocht er ondermeer kaarsen en kleine prullaria die op een tafeltje langs de kant van de weg waren opgesteld.Mensen die langskomen, nemen daarvan wat ze willen hebben, en deponeren dan netjes hun centen in een daartoe bestemd bakje. Ik moet al lachen als ik eraan denk dat iemand zoiets zou proberen in en rond het Antwerpse.
    Om maar te zeggen bij wijze van boutade: misschien krijg je wel de regering die je toekomt. Een balorig volkje van arrangeurs zal een tandje moeten bijsteken om de staat van reinheid van pakweg de Denen te evenaren denk ik dan.


    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: Waarom klagen we?

      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      We zijn inderdaad niet te vertrouwen
      Vorig weekend een weekendje op visite geweest bij iemand in Nieuw Leusen, in Nederland boven Zwolle. De vrouw des huizes verkocht er ondermeer kaarsen en kleine prullaria die op een tafeltje langs de kant van de weg waren opgesteld.Mensen die langskomen, nemen daarvan wat ze willen hebben, en deponeren dan netjes hun centen in een daartoe bestemd bakje. Ik moet al lachen als ik eraan denk dat iemand zoiets zou proberen in en rond het Antwerpse.
      Om maar te zeggen bij wijze van boutade: misschien krijg je wel de regering die je toekomt. Een balorig volkje van arrangeurs zal een tandje moeten bijsteken om de staat van reinheid van pakweg de Denen te evenaren denk ik dan.


      Walter
      Bij de meeste tolwegen in Noorwegen wordt er zo betaald. Op de Westfjorden in IJsland zag ik ooit een bak staan met 3 verrekijkers in (en het waren geen prullen) om de zeehonden een eind verderop te bekijken. Op Atoklinten in Lappland ligt er ook één. In veel hutten in het binnenland van IJsland wordt er op dezelfde manier betaald.
      Het valt trouwens op dat de Scandinaven betreft een heleboel zaken (verkeersveiligheid, HDI, kindvriendelijkheid, corruptie, sociale voorzieningen, gevoel van welbehagen bij de inwoners en doe maar verder) meestal top 5 scoren maar dan altijd aan de goede kant.
      Gewoon ook eens informeren naar het unieke allemansrecht in Noorwegen en -vooral- Zweden. Honderden blokhutten kunnen door wandelaars vrij gebruikt worden, en als je al eens geklieder op de muren ziet is het meestal van buitenlanders. Sommige hutten zijn complete verlaten boerderijen, sommigen hebben zelfs gas, kookfornuis, bestek, ja zelfs elektriciteit....

      Zou je hier eens moeten proberen....

      Comment


      • #4
        Re: Waarom klagen we?

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Om maar te zeggen bij wijze van boutade: misschien krijg je wel de regering die je toekomt. Een balorig volkje van arrangeurs zal een tandje moeten bijsteken om de staat van reinheid van pakweg de Denen te evenaren denk ik dan.
        Walter
        Inderdaad. Grootschalig is het degoutant, maar kleinschalig is het ok? Er zijn er veel die hand in eigen boezem mogen steken.
        Canon 5D, Olympus OM Zuiko 28f2.8, 50f1.4, 135f3.5, 300f4, Leica Elmarit-R 90f2.8, Yashica ML 50f1.4
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Waarom klagen we?

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          We zijn inderdaad niet te vertrouwen
          Vorig weekend een weekendje op visite geweest bij iemand in Nieuw Leusen, in Nederland boven Zwolle. De vrouw des huizes verkocht er ondermeer kaarsen en kleine prullaria die op een tafeltje langs de kant van de weg waren opgesteld.Mensen die langskomen, nemen daarvan wat ze willen hebben, en deponeren dan netjes hun centen in een daartoe bestemd bakje. Ik moet al lachen als ik eraan denk dat iemand zoiets zou proberen in en rond het Antwerpse.
          Om maar te zeggen bij wijze van boutade: misschien krijg je wel de regering die je toekomt. Een balorig volkje van arrangeurs zal een tandje moeten bijsteken om de staat van reinheid van pakweg de Denen te evenaren denk ik dan.


          Walter
          Idem in Down Under, daar rij je op het platteland en kan je advocado's, aardbeien, ... kopen en je moet het geld dan in het bakje steken. Het mooie is: het werkt!

          Comment


          • #6
            Re: Waarom klagen we?

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Bij de meeste tolwegen in Noorwegen wordt er zo betaald. Op de Westfjorden in IJsland zag ik ooit een bak staan met 3 verrekijkers in (en het waren geen prullen) om de zeehonden een eind verderop te bekijken. Op Atoklinten in Lappland ligt er ook één. In veel hutten in het binnenland van IJsland wordt er op dezelfde manier betaald.
            Het valt trouwens op dat de Scandinaven betreft een heleboel zaken (verkeersveiligheid, HDI, kindvriendelijkheid, corruptie, sociale voorzieningen, gevoel van welbehagen bij de inwoners en doe maar verder) meestal top 5 scoren maar dan altijd aan de goede kant.
            Gewoon ook eens informeren naar het unieke allemansrecht in Noorwegen en -vooral- Zweden. Honderden blokhutten kunnen door wandelaars vrij gebruikt worden, en als je al eens geklieder op de muren ziet is het meestal van buitenlanders. Sommige hutten zijn complete verlaten boerderijen, sommigen hebben zelfs gas, kookfornuis, bestek, ja zelfs elektriciteit....

            Zou je hier eens moeten proberen....
            Laat dat nu net de landen zijn waar de belastingen het hoogst zijn. Zou je hier eens moeten proberen Hier heb je een iets hogere ik-cultuur vermoed ik. Er zijn nog voorbeelden zoals Canada.

            Comment


            • #7
              Re: Waarom klagen we?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Idem in Down Under, daar rij je op het platteland en kan je advocado's, aardbeien, ... kopen en je moet het geld dan in het bakje steken. Het mooie is: het werkt!
              En zeggen dat ze destijds boten vol schorremorrie gelost hebben daar
              Ik weet er geen verklaring voor te bedenken tenzij misschien het feit dat in het verleden de inwoners erg op elkaar aangewezen waren ??? Zelfs nu nog.

              In IJsland, en zeker in het binnenland is het nog altijd een erecode dat iedereen iedereen uit de nood helpt.

              Lang geleden is er eens een lijst opgesteld omtrent het gedrag van een "doorsnee-nationaliteit" betreft het gedrag in het verkeer, ik herinner me dat de Nederlanders de meeste verkeersboetes hadden, de Duitsers het snelste reden, de Amerikanen het meest geneigd waren om voorrang te verlenen aan voetgangers, de Grieken het meest zonder handen reden (sigaretje rechts en linkerarm uit het raampje) de Mexicanen het hardnekkigste voorrang gaven aan vrouwen en meer van dat fraais.
              De Belgen scoorden hoogst in de categorie : minst bereid om te stoppen als iemand anders met pech langs de baan staat ....

              Comment


              • #8
                Re: Waarom klagen we?

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                ........Mensen die langskomen, nemen daarvan wat ze willen hebben, en deponeren dan netjes hun centen in een daartoe bestemd bakje....
                werkt bij ons in Noord-Holland zonder problemen met groenten/fruit en bloemen bij onbemande stalletje langs de weg.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom klagen we?

                  En de portefeuille-test waarover sprake even deze bemerking. Waarom moet men deze MET geld naar de politie dragen als het geld daar verdwijnt?
                  Het spreekwoord "There is something rotten in the state of Denmark" mag wat mij betreft veranderd worden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom klagen we?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    werkt bij ons in Noord-Holland zonder problemen met groenten/fruit en bloemen bij onbemande stalletje langs de weg.
                    grt,bouk.
                    Ik denk (weet eigenlijk zeker) dat je niet voor heel Noord-Holland kunt spreken.
                    Werkt je vrouw nog steeds bij de politie in Amsterdam?
                    Dan kan die vast beamen wat ik schrijf.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarom klagen we?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Laat dat nu net de landen zijn waar de belastingen het hoogst zijn. Zou je hier eens moeten proberen Hier heb je een iets hogere ik-cultuur vermoed ik. Er zijn nog voorbeelden zoals Canada.
                      Ik heb op dat vlak ook hele goeie herinneringen aan Ierland. Ik weet niet hoe het er nu is maar ik heb jarenlang gezegd dat, als ik mocht kiezen waar ik ergens uitgeschud zou worden zonder geld, de keuze zeker Ierland zou zijn.
                      Ik ben er trouwens ook mijn portefeuille verloren, er zat een briefje tussen de ruitenwisser met "Belgian passports found, please call at shop" Alles zat er nog in.

                      Iemand (Tony Hawks) heeft ooit met een zat hoofd de weddenschap aangegaan dat hij Ierland rond ging liften met een koelkast. Dat kan volgens mij alleen maar lukken in Ierland.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarom klagen we?

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik heb op dat vlak ook hele goeie herinneringen aan Ierland. Ik weet niet hoe het er nu is maar ik heb jarenlang gezegd dat, als ik mocht kiezen waar ik ergens uitgeschud zou worden zonder geld, de keuze zeker Ierland zou zijn.
                        Ik ben er trouwens ook mijn portefeuille verloren, er zat een briefje tussen de ruitenwisser met "Belgian passports found, please call at shop" Alles zat er nog in.

                        Iemand (Tony Hawks) heeft ooit met een zat hoofd de weddenschap aangegaan dat hij Ierland rond ging liften met een koelkast. Dat kan volgens mij alleen maar lukken in Ierland.
                        Heb het boek

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarom klagen we?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          werkt bij ons in Noord-Holland zonder problemen met groenten/fruit en bloemen bij onbemande stalletje langs de weg.
                          grt,bouk.
                          In België ga ik toch ook regelmatig spulletjes kopen bij fruithandelaars/lokale boeren waar je alles kan nemen wat je wil en dan de centjes in een bakje stopt.
                          Dan spreek ik niet over centrum Antwerpen, daar zijn geen boeren in de letterlijke zin van het woord, maar een beetje erbuiten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarom klagen we?

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            De Belgen scoorden hoogst in de categorie : minst bereid om te stoppen als iemand anders met pech langs de baan staat ....
                            zijn ze nog één ding vergeten; fietsers & voetgangers, want ook daarvoor zullen ze hier niet gauw op de rem gaan staan, integendeel, dat de fietser/voetganger maar afremt want hij heeft meer tijd dan IK.

                            Wanneer je ziet dat mensen in Oostenrijk hun voordeur 's nachts gewoon niet afsluiten zodat hun gasten steeds binnen kunnen na een avondje stappen dan sta je als "arrogante" Belg toch wel effe te kijken hoor,
                            ik zie het mezelf niet meteen doen. Hetzelfde geldt voor zuid Frankrijk en er zullen waarschijnlijk nog landen zijn waar dit gebeurd...
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarom klagen we?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Heb het boek
                              Geef toe dat je op het einde met alle geweld naar Ierland wil

                              Comment

                              Working...
                              X