Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar eindigt fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Waar eindigt fotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
    maar voor mij mag de grens gerust getrokken worden bij de maan.
    Zoals in het spreekwoord: "wanneer je de grens tot aan de maan trekt, dan is de sky the limit".

    Comment


    • #32
      Re: Waar eindigt fotografie?

      Figuurlijk hé (maar dat had je wel door).

      Kan me trouwens volledig vinden in wat je in #30 schrijft. Op den duur zijn sommigen zodanig bezig met PP dat ze meer tijd steken achter het scherm dan achter hun fototoestel. En dat hoeft niet slecht te zijn, maar het is iets waar ik me niet mee zal bezig houden. Een foto dien je te ontwikkelen, niet te fabriceren in de PC (of MAC ).

      Comment


      • #33
        Re: Waar eindigt fotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
        Yep, Nerdifant, zo denk ik er dus identiek over.
        het gaat niet om het de 'imaging' haten of niet, maar inderdaad of je dat nog fotografie kan noemen. En jouw voorbeelden gaan wel heel ver, maar voor mij mag de grens gerust getrokken worden bij de maan.
        Voor jouw persoonlijk gaan deze voorbeelden ver voor iemand anders net niet ver genoeg. Fotografie is een kunstvorm en zoals eerder aangehaald zijn er geen regels in kunst. Ik begrijp dat dit voor sommige mensen heel frustrerend kan zijn maar probeer geen muur te bouwen rond de definitie van fotografie.
        “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

        Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

        Comment


        • #34
          Re: Waar eindigt fotografie?

          'imaging'

          Wat is dat 'imaging' ?
          Bestaat daar geen Nederlands woord voor ?
          Beeldbewerking, of grafisch werk, or grafische kunst, of nog iets anders ?

          Voor mij is 'imaging' een firma die aan zijn imago werkt.



          (Dit is dus imaging)
          Last edited by Flandrien; 17 september 2014, 12:11.

          Comment


          • #35
            Re: Waar eindigt fotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
            'imaging'

            Wat is dat 'imaging' ?
            Bestaat daar geen Nederlands woord voor ?
            Beeldbewerking, of grafisch werk, or grafische kunst, of nog iets anders ?
            Denk dat je hier uit de context wel kunt afleiden dat het wel degelijk om bewerking/grafisch (kunst)werk gaat zeker?

            Comment


            • #36
              Re: Waar eindigt fotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
              Het gaat er helemaal niet om of fotomanipulatie gehaat, nuttig of gewenst is, het gaat er om wanneer je iets nog fotografie mag noemen.
              Heb eens op de link geklikt en voor mij als amateurfotograaf noem ik dat een collage, maar dat is de vrijheid van fotograaf( en voor zij die daar van moeten leven en hun klant zoiets verwacht, kan ik dat begrijpen) . Ik ben van dezelfde mening als Wim en als ik op andere fotosite's ga kijken of in boeken foto's bekijk zijn er toch ook pro's die van die mening zijn. Voor mij mogen de twee tegengestelde er zijn, voor mij doet iedereen waar hij in gelooft.

              Comment


              • #37
                Re: Waar eindigt fotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                Denk dat je hier uit de context wel kunt afleiden dat het wel degelijk om bewerking/grafisch (kunst)werk gaat zeker?
                hm ja, iets te vlug gereageerd

                Comment


                • #38
                  Re: Waar eindigt fotografie?

                  bij fotografie moet je het niet mooier willen maken dan de werkelijkheid.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #39
                    Re: Waar eindigt fotografie?

                    Wat is de werkelijkheid?
                    Alles wordt gemanipuleerd in de media, zelfs het nieuws.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Waar eindigt fotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door franvd Bekijk bericht
                      Wat is de werkelijkheid?
                      omstandigheden zoals deze daadwerkelijk bestaan.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #41
                        Re: Waar eindigt fotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        bij fotografie moet je het niet mooier willen maken dan de werkelijkheid.
                        grt,bouk.
                        Dus ook maar geen romans en gedichten schrijven; geen liederen zingen; geen schilderijen maken; geen (speel)films produceren; geen drama op toneel; geen politiek bedrijven en niet met vakantie gaan en geen peren in wecken, enz,enz.
                        Of moet alleen de fotograaf zich aan de 'werkelijkheid' houden. Wanneer u dat wil laten we dan om te beginnen de forum onderdelen: fotobewerking; software en chit chat op heffen.
                        Nogmaals, op het moment dat je de ontspanknop indrukt maak je alleen je eigen werkelijkheid en ben je aan het manipuleren.
                        Last edited by Eenbes; 18 september 2014, 08:43.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Waar eindigt fotografie?

                          Fotografie=schrijven met licht de rest is bewerking

                          Foto: momentopname zoals iets op een bepaald ogenblik was. Aanpassen contrast e.d. is OK maar een elektriciteitspaal wegwerken of andere "hinderlijke" objecten die er wel waren verwijderen is niet meer "schrijven met licht".
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #43
                            Re: Waar eindigt fotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door franvd Bekijk bericht
                            Wat is de werkelijkheid?
                            Alles wordt gemanipuleerd in de media, zelfs het nieuws.
                            Tja, dat is zoals zeggen dat de geschiedenis geschreven wordt door de overwinaars... Klopt natuurlijk, maar daar gaat het zelfs niet om. De vraag is in hoeverre is de manipulatie toegelaten om het nog fotografie te noemen.

                            Iedereen weet dat de glamourfoto's van de sterren en modellen en ... gemanipuleerd worden. Maar als ik het goed heb, dan zal op het hoogste niveau (lees Vogue, Cosmopolitan, ...) de fotograaf niet dezelfde persoon zijn als degene die de vetrolletjes en de wallen en de rimpeltjes gaat wegwerken. Het eindresultaat is een gemanipuleerd beeld op basis van een (laat ons eerlijk zijn, meestal reeds zeer goede) foto. En voor mij mag die nabewerker er best zijn, al heeft zijn job weinig te maken met fotografie.

                            Uiteraard zal de fotograaf zelf ook al manipuleren om zijn/haar model zo goed mogelijk in beeld te brengen. Licht, poses, make-up, ... Maar dat is toch nog iets anders dan echt vel weg te toveren.

                            Zelfde in landschapsfotografie. Als fotograaf ga je op zoek naar die plek waar je het mooiste zicht hebt, op het uur dat het licht het best is en in 99,99% van de gevallen ga gebruik maken van filters (CPL, ND, zijn dan nog de minst 'manipulerende'). Dus de kans dat jij als (amateur)fotograaf met een prachtige foto van een prachtig landschap thuiskomt, is al heel wat groter dan de kans die klein pierke met zijn op instagram bewerkte smartphonefoto heeft. En ja, wij hier op dit forum zullen allemaal de foto nog nabewerken (al is het maar die verdomde horizon rechtzetten), maar is het dan nodig om bij een foto van een verbrande boom nog de silhouetten van gieren toe te voegen zoals ik hier enkele dagen geleden in een post heb gelezen? Nogmaals, no offence, maar voor mij zou dat er over gaan.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Waar eindigt fotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              Dus ook maar geen romans en gedichten schrijven; geen liederen zingen; geen schilderijen maken; geen (speel)films produceren; geen drama op toneel; geen politiek bedrijven en niet met vakantie gaan en geen peren in wecken, enz,enz.
                              Of moet alleen de fotograaf zich aan de 'werkelijkheid' houden. Wanneer u dat wil laten we dan om te beginnen de forum onderdelen: fotobewerking; software en chit chat op heffen.
                              Nogmaals, op het moment dat je de ontspanknop indrukt maak je alleen je eigen werkelijkheid en ben je aan het manipuleren.
                              Dat is te sterk hé.
                              Romans, films, ... zijn fictie. Anders wordt het als je een docu wil maken. Dan wil ik wel dat je je aan de werkelijkheid houdt. Maar ook daar zal je soms moeten manipuleren ja. De geboorte van een ijsbeerjong in de zoo filmen bvb ipv op de noordpool. Fout, neen, maar zeg dat er dan bij.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Waar eindigt fotografie?

                                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                omstandigheden zoals deze daadwerkelijk bestaan.
                                grt,bouk.


                                Zijn er wel omstandigheden, of vanaf wanneer bestaan deze?
                                En als deze er zijn, zijn deze dan niet verschillend van de persoon die ze waarneemt, vanaf het punt vanwaar je het bekijkt, ruikt of hoort?

                                Als er in een bos een boom omver valt, en er is niemand in de buurt die dit heeft kunnen waarnemen, is er dan sprake van een omstandigheid?
                                Zet een groep van 10 mensen in een cirkel rondom de omvervallende boom, en elke persoon zal een andere richting aangeven naarwaar die boom gevallen is.

                                Comment

                                Working...
                                X