Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

    Omdat ik weet dat er hier enkele briljante geesten rondlopen op dit vlak:

    Momenteel ben ik aan het sleutelen aan een oudere motor.
    Regelmatig zou ik moeten kunnen "test-starten".

    De motor heeft wel een batterij, maar nog enkele keren test starten om alles door te meten... is de batterij leeg.
    Niet enkel is dit slijtig voor de batterij, maar beperkt mij in werktijd

    Een motor starten met batterij aangesloten op batterijlader werd mij steeds afgeraden,
    al zie ik niet in waarom...

    Maar is er dan geen manier om het elektriciteitsnet als "batterij" te gebruiken,
    zodat ik dus de batterij niet nodig heb, en kan blijven starten?
    (in het stopcontact lijkt genoeg elentriek te zitten )

    Mocht één der kenners hierover een boompje kunnen opzetten:
    laat maar komen... (ben wel een leek, dus ik hoop op 'jip en janneke'-taal)
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

    Zet er een auto naast, sluit startkabels aan, laat de automotor draaien, en dan kan je zoveel starten als je maar wil.
    Ik heb zelf ooit de startstroom gemeten van een 550cc viercilinder (GSX 550F), en die zat ergens rond de 70A.
    Vooralleer je dan een auto-accu hebt leeggemaakt terwijl de alternator ook nog stroom blijft leveren is de startmotor al lang verbrand...
    Het is wel belangrijk dat je de auto laat draaien, en dat je de startmotor toch niet te lang laat werken, want dan gaat die waarschijnlijk wel verbranden.
    Gebruik dikke startkabels om de spanningsverliezen te beperken (dik koper dus, meestal lijken startkabels wel dik omdat er heel veel plastiek rond de dunne geleiders zit).

    Ik ken iemand die ooit een Honda 900 Bol D'or had, en elke keer dat die een paar weken niet had gedraaid dan was die alleen terug te starten met startkabels omdat de motor-accu al lang leeg was vooralleer de motor eindelijk aansloeg.
    Dat was heel eigenaardig, andere motoren hadden er nooit problemen mee om wat langer stil te staan, maar die Bol D'or wel...

    Een batterijlader kan niet voldoende stroom leveren, die kan stuk gaan als de spanning aan de uitgang te laag wordt (dat gebeurt dus als de accu bijna leeg is, op dat ogenblik wordt de lader flink overbelast).
    Er bestaan wel speciale laders die gemaakt zijn om toch die startstroom te kunnen verwerken, maar de elektronica van de huidige motoren kunnen daar dan waarschijnlijk weer niet zo goed tegen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

      De motor is maar een 250cc'tje uit 1982...
      Auto aanhangen had ik ook al gedacht... maar de motor staat op de motobrug... en daar kan geen auto bij...
      dan heb ik 5-6 meter startkabel nodig

      spijtig dat er geen kickstarter meer opzit... anders had ik niet eens een probleem
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

        Als het maar een 250cc is, dan kan je er een auto-accu naast zetten en met startkabels aansluiten.
        Die zal je niet zo snel leegstarten.
        Zolang er nog voldoende vermogen in die accu zit kan je eigenlijk geen kwaad om de lader aangesloten te laten, omdat de spanning dan toch niet te ver kan zakken.
        Het is pas als de accu bijna leeg is dat de lader teveel stroom zal beginnen te leveren.
        Als er een beveiliging in de lader zit, dan gaat die uit, zonder beveiliging zal de lader het dan begeven.

        Het probleem is dat je bij de meeste recente auto's de accu er beter niet uit kan halen, want dat geeft soms problemen met de elektronica...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

          En hoe dikwijls wil je dan starten?

          Als je daar een goede lader aan hangt, en die telkens af koppelt als je start, dan zie ik geen probleem.

          Natuurlijk moet je niet om de 30 seconden starten, zet anders kan je er ook een dikkere batterij naast zetten.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

            Dit weekend heb ik op een kwartiertje tijd 3 keer gestart,
            dan zat er weer een half uurtje tussen,
            dan op kwartiertje 2 keer...

            en dan merk je dat (de toen nog motor batterij) zeer snel "sterft"
            de reden dat ik dacht aan elektriciteit (ondertussen iets gevonden, maar kost 390euro)
            is dat je dan nooit moet twijfelen aan de bron van de elektriciteit

            maar de autobatterij is misschien geen slecht idee,
            er staat ergens nog een reserve normaal
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

              Wat je nodig hebt is geen batterij-lader maar een 'booster'.
              Dat is een draagbare oplaadbare batterij om auto/moto te kunnen starten.
              Zie bv op www.auto5.be
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                Kheb ondertussen van iemand deze als tip gehad.

                heeft nog al voordeel dat ik er banden mee kan oppompen ook
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Kheb ondertussen van iemand deze als tip gehad.

                  heeft nog al voordeel dat ik er banden mee kan oppompen ook
                  Daar zit een simpele goedkope gelbatterij in, met nog minder vermogen dan wat in je motor zit,
                  als je niet zo een dure koopt met een LI-PO batterij zoals garages gebruiken vrees ik dat het
                  weggesmeten geld zal zijn.

                  Een simpele dikke 12 volt DC voeding is het simpelste, dan kan je starten tot er rook uit je startmotor komt.
                  Last edited by Guest42; 18 februari 2013, 10:46.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Daar zit een simpele goedkope gelbatterij in, met nog minder vermogen dan wat in je motor zit,
                    als je niet zo een dure koopt met een LI-PO batterij zoals garages gebruiken vrees ik dat het
                    weggesmeten geld zal zijn.

                    Een simpele dikke 12 volt DC voeding is het simpelste, dan kan je starten tot er rook uit je startmotor komt.
                    maar werkt volgens de tipgever op netstroom?

                    hoe bedoel je dikke 12 volt DC voeding, vanwaar tover ik deze dan? en qua aansluiting?
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                      In zo'n "Powerplus" zit een goedkope gel accu die ook zo leeg is als de startmotor wat langer moet draaien.

                      Als je nog een reserve-accu hebt die nog in goede staat is, zorg er dan voor dat ze eerst goed geladen is, en dan zal je wel een tijdje kunnen starten.
                      En als die goed geladen is, dan mag je de lader er aan laten hangen terwijl je de motor start.
                      Maar omdat de meeste laders niet erg veel stroom kunnen leveren zal je niet veel langer kunnen starten terwijl de lader aan de accu hangt.
                      En op een zeker ogenblik zal de inwendige weerstand van de accu te hoog worden, en dan zal de lader toch weer overbelast worden.

                      Een voeding die zo'n 70A kan leveren bij 12V, dat hebben de meesten hier niet in huis. Een 250cc kan redelijk wat startstroom vragen, vooral als het een viertakt eencilinder is (ik weet nog niet over welk type motor het hier gaat).

                      Ik heb ooit wel een zware voeding gebouwd voor een zendamateur, die voeding kon probleemloos 30A leveren bij 13,6V (gestabilisserd).
                      En ik heb hier nog een zelfgebouwde voeding die 0-30V bij 15A kan leveren (zelfs nog wat meer als het niet te lang duurt).
                      Die heb ik zo'n 20 jaar geleden gebouwd met gebruikte onderdelen (de transfo en de behuizing wegen samen al bijna 15kg).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                        Er bestaan ook lange startkabels, 5m, met een behoorlijke sectie. Ga eens naar een winkel waar ze vrachtwagenspullen verkopen, of een "Stock Americain".
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                          Hey Bart,

                          De motor in kwestie is een CM 250 C (honda),
                          een 250CC 2-cilindertje.

                          Dan ben ik foutief ingelicht over die powerplus,
                          mij werd verteld dat deze op netstroom werkte als starthulp,
                          als dat niet waar is, dan... ben ik inderdaad niet geholpen met dat ding...

                          Zelf een voeding in elkaar beginnen steken,
                          daar heb ik niet de juiste kennis voor, en dat ga ik zeker en vast niet riskeren.
                          Ik vermoed dat ik meer tijd in het maken van de voeding zou steken, als dat ik ze werkelijk nodig heb.
                          (ik hoop namelijk de motor snel werkende te hebben )
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                            Je zou ook je accu op een verhoog kunnen zetten. Of kan die niet mee op de brug?
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje voor elektronica/elektriciteit-kenners

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              hoe bedoel je dikke 12 volt DC voeding, vanwaar tover ik deze dan? en qua aansluiting?
                              Ik weet het, het zijn vijgen na Pasen, maar verleden jaar nog had ik er hier een twintigtal te koop,
                              geschakelde voedingen regelbaar tussen 10 en 16 volt DC 53 Amp en kortsluitvast.

                              Zelfde als wat HIER te koop staan.

                              Ze hebben hier maanden te koop gestaan aan 80€ per stuk, tot er op een bepaald moment een koper opdaagde uit Duitsland
                              die ze hier allemaal is komen ophalen.

                              Zal ik eens informeren of ik er mischien nog ergens eentje op de kop kan tikken ? Volgens mij moet deze in staat zijn om met een vermogen van 600 watt
                              zo een starter te voeden.

                              Comment

                              Working...
                              X