Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugenchips?

Ik herinner me de tijd van mijn eerste PC.
    't Moet ergens einde jaren tachtig zijn geweest.
    Toen moest ik nog dagen overwegen welke Harde schijf ik erin wou: 400Mb of het dubbele (en meteen ook het dubbele qua prijs)
    toen nb. minder dan wat op een CD-rom past...
    Toen de eerste geheugenkaartjes op de markt verschenen spraken we over een wonder: "8Mb op zo'n klein dingetje, hoe doen ze het?".
    En later 16Mb en 32Mb en 128Mb en 256 en 512 en meer dan één GB en.....
    Als je echter heden ten dage kijkt wat men op een SD-kaartje propt, dan is dat vele malen meer dan wat ooit op mijn eerste harde schijf kon.

Tot een aantal jaren geleden plots het gerucht de ronde deed dat men aan de limiet zat qua opslagcapaciteit.
    Even plots echter kon je in de winkel kaartjes kopen die het dubbele of méér aankonden.
    Blijkbaar was het onoverkomelijk probleem opgelost!

nu is mijn vraag:
    Hoe slaagt de technologie er steeds weer in om steeds meer op steeds kleinere kaartjes te krijgen?
    Laatst gewijzigd door dréten; 30 maart 2014 om 15:31

Standaard Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

Standaard Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Had ik ook al gelezen, maar ik blijf een beetje op mijn honger voor wat mijn vraag betreft.
    Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat men niet kleiner kon, omdat de betrouwbaarheid van de geleidebaantjes anders in het gedrang kwam.
    Blijkbaar heeft men daar dus iets op gevonden.
    Mijn vraag is...:wat?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    't Moet ergens einde jaren tachtig zijn geweest.
    Toen moest ik nog dagen overwegen welke Harde schijf ik erin wou: 400Mb of het dubbele (en meteen ook het dubbele qua prijs)
    ...
    OT neten vangen ... onze eerste HD's ergens in 1985-86 waren 10 MB en kostten toen 1200€ stuk (48000 Bfr) voor een 8086 Olivetti PC ... een genuine "Olivetti" keyboard muis kostte toen 11000 Bfr zegge 275 €. Kort daarna verschenen de Seagate ST225 (20MB) en ST251 HD's (40MB) ... Uw 400MB zal wel een héél stuk later geweest zijn ... IMHO

Kijk hier eens voor een mogelijke denkpiste ..

Semiconductor_device_fabrication

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    OT neten vangen ... onze eerste HD's ergens in 1985-86 waren 10 MB en kostten toen 1200€ stuk (48000 Bfr) voor een 8086 Olivetti PC ... een genuine "Olivetti" keyboard muis kostte toen 11000 Bfr zegge 275 €. Kort daarna verschenen de Seagate ST225 (20MB) en ST251 HD's (40MB) ... Uw 400MB zal wel een héél stuk later geweest zijn ... IMHO

Those were the days ....

http://oldcomputers.net/ibm5150.html

Heb ik voor een heel pak mee gemaakt. Eerste PC die ik kocht (wel PC met DOS1 én dan 2) was een Schneider ... 512 Kb geheugen en men keek daar tegen op aan. Je PC startte toen met een floppy van 140 Kb en had de grootte van een kleine flens (zonder suiker). Ik had twee floppy-drives ... dus 360 Kb met daarop en je OS en je applicatie en je data ...
    Om tweezijdige floppy's te hebben, vosltond het om een gaatje te knippen in de linkerbovenhoek ...
    Je kon uitbreiden naar 640 Kb maar dat kostte enkele maandlonen en iedereen vond dit niet echt nodig want overkill. En Apollo 13 had problemen in de ruimte ... Op beelden zijn de PET-computers duidelijk te zien, maar eveneens hoe gretig er weer naar de trouwe oude rekenlatten werd gegrepen want betrouwbaarder en vooral, veel sneller ...
    Those were the days
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

De techneuten heb ik blijkbaar al te pakken.
    Nu graag hun antwoord op mijn vraag nog...in begrijpbare taal en niet in link-vorm.

vooralleer jullie helemaal vervallen in een onderonsje, mijmeren over vroeger...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Those were the days ....

Heb ik voor een heel pak mee gemaakt. Eerste PC die ik kocht (wel PC met DOS1 én dan 2) was een Schneider ... 512 Kb geheugen en men keek daar tegen op aan. Je PC startte toen met een floppy van 140 Kb en had de grootte van een kleine flens (zonder suiker). Ik had twee floppy-drives ... dus 360 Kb met daarop en je OS en je applicatie en je data ...
    Om tweezijdige floppy's te hebben, vosltond het om een gaatje te knippen in de linkerbovenhoek ...
    Je kon uitbreiden naar 640 Kb maar dat kostte enkele maandlonen en iedereen vond dit niet echt nodig want overkill. En Apollo 13 had problemen in de ruimte ... Op beelden zijn de PET-computers duidelijk te zien, maar eveneens hoe gretig er weer naar de trouwe oude rekenlatten werd gegrepen want betrouwbaarder en vooral, veel sneller ...
    Those were the days
    ah idd those were the days .. wij hadden ook zo'n Schneider 512 PC voor de studenten .. was de enige low cost ... vrij snel een upgrade gedaan naar 640Kb en de cpu vervangen door een NEC V30 zodat het allemaal wat sneller ging LOL! Nog niet zo lang geleden heb ik de handleidingen en de originele floppies nog weggegooid!
    Later er nog een ST 225 HD ingebouwd en in de lege "achterbay een ventilator gemonteerd want dat zat er niet in .. Het was kantje boordje want de voeding zat in het scherm en daar kon je zo goed als niet aan. met die HD erbij viel 't ie soms nog wel eens uit wegens "overbelasting"

Voor TS .. in de link die ik meegaf staat eigenlijk alles in .. en "google vertalen" is mogelijk uw beste vriend ..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht

vooralleer jullie helemaal vervallen in een onderonsje, mijmeren over vroeger...
    Te laat!

Wie van BD herinnert zich nog die 2-kleuren beeldschermen?
    Please do reply !

Wat bedoel je met 2 kleuren?

Ik heb nog ooit een monitor gehad op mijn eerste Apple II Europlus, en die was groen. Alternatief kon je ook Amber krijgen.

En de eerste Toshiba laptop in huis was zwart/wit, en heeft toen al 200.000 BF gekost.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Te laat!

Please do reply !
    Ik .. en wij hadden in 1984? 85? zelfs een echt kleurenscherm van Olivetti !! (640x480 als ik mij goed herinner)
    Klassieke schermen waren groen/zwart of oranje/zwart .. later kregen we "paperwhite" zwart/wit ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Those were the days ....

Eerste PC die ik kocht (wel PC met DOS1 én dan 2) was een Schneider ... 512 Kb geheugen en men keek daar tegen op aan. Je PC startte toen met een floppy van 140 Kb en had de grootte van een kleine flens (zonder suiker). Ik had twee floppy-drives ... dus 360 Kb met daarop en je OS en je applicatie en je data ...
    Dat was ook de eerste die bij ons binnenkwam. Moet toen een jaar of zes geweest zijn. Ben mijn pa nog altijd dankbaar dat hij, in tegenstelling tot velen toen, direct op de kar is meegesprongen en ook ons die PC liet gebruiken. Geen spelletjes, maar effectieve IT. BASIC, man, man, man, toendertijd zo mee bezig geweest, dat ik de codes nog ken, denk ik.

Bij ons stond er wel een Windows avant la lettre op ook: GEM. Als je de later Windows 3.x beziet, moet je niet raden waar Gates de mosterd gehaald heeft...

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphic...onment_Manager

Om kort op je vraag te antwoorden:
    - door schaling, dus steeds kleinere componenten en aldusdanig meer componenten op 1 chip te krijgen (de bekende wet van Moore)
    - Echter inderdaad de red wall is dichterbij aan het komen daarom
    - 3D stacking -> in plaats van in de breedte te werken, gaat men ook in de hoogte werken
    - andere device concepten
    - nieuwe materialen die met minder fysieke plaats veel betere prestaties geven.

Ik weet niet hoe diep je wil gaan in de materie, maar je mag me altijd in PM je vraag sturen (zit in de halfgeleider-micro-electronica industrie)
    Al doende leert men...

Flickr

Een andere truuck is om per geheugencel meerdere bits te kunnen geven. Dus i.p.v. 2 niveaus (0 en 1) zorgt men dat ze meerdere niveaus kunnen weergeven : met 4 heb je dan 2 bits per geheugencel.
    Ik dacht dat de 3 bits/cel nog niet bereikt waren, maar zolang zal dat ook niet meer duren...
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Een andere truuck is om per geheugencel meerdere bits te kunnen geven. Dus i.p.v. 2 niveaus (0 en 1) zorgt men dat ze meerdere niveaus kunnen weergeven : met 4 heb je dan 2 bits per geheugencel.
    En dat is net door 3D stacking dat je dit kunt bereiken
    Al doende leert men...

Flickr

toeval of helderziendheid?

en ik had echt geen voorkennis hoor

Verder dan op atomair niveau kan niet maar dat is dan ook al behoorlijk ver.
    Ik kan me voorstellen dat het zover zal komen dat 1 = het atoom zit er wel en 0 = het atoom zit er niet.
    SF ??? Zeg nooit "nooit".

Dit zou theoretisch kunnen toegang geven tot een opslag van iets in de buurt van een 10^23 ééntjes en nulletjes. Anders gezegd : dit aantal is miljoenen keren groter dan het aantal seconden dat is vertikt sinds de big-bang van 13,6 miljard jaar geleden, vreselijk veel groter dan het aantal zandkorrels voor de Belgische kust.
    Maar dan hebben we het wel ongeveer gehad.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Verder dan op atomair niveau kan niet maar dat is dan ook al behoorlijk ver.
    Ik kan me voorstellen dat het zover zal komen dat 1 = het atoom zit er wel en 0 = het atoom zit er niet.
    SF ??? Zeg nooit "nooit".

....
    Heu ... dat veronderstelt dat het vast atoom in een rooster zit en wie rooster zegt die zegt molecule ... bij mijn weten zijn er geen atoomroosters met ontbrekende atomen ... it makes no sense .. FWIW &JMHO

Heu ... dat veronderstelt dat het vast atoom in een rooster zit en wie rooster zegt die zegt molecule ... bij mijn weten zijn er geen atoomroosters met ontbrekende atomen ... it makes no sense .. FWIW &JMHO
    IMHO & FWIW, zeg nooit nooit. Ik zie me niet bij de "wie" zitten hier, dus ook niet bij de "zeg". Het maakte vroeger ook geen logica dat de Aarde rond was, dat een maagzweer kan veroorzaakt worden door een bacterie, ...

Wat die afkortingen betekenen weet ik ook niet niet maar het zal naar mijn persoontje wel niks positiefs betekenen neem ik aan.
    Bij "Uw Weten" zijn er geen atoomroosters met ontbrekende atomen. Prima, goed bezig zeg.
    De overvloed aan roosters zijn geen atoomroosters. En wie rooster zegt, zegt molecule lees ik. Allez hup Regulus, make my day en toon me eens een molecule keukenzout of een molecule diamant.
    Eenmaal dit gedaan kan je me ook eens uitleggen hoe het staat met de randatomen van een diamantrooster, een grafietrooster en een grafeenrooster. Dat zijn nu eens échte voorbeelden van atoomroosters. Grafiet geleidt wel en diamant niet. Ik heb het nu nog niet over buckminsterfullereen. Leg me uit zonder knip en plakwerk
    Ik denk dat ik geen antwoord ga krijgen want deze bewering makes no sense.

Wat ik wel over me heen ga krijgen is een hoop **** en daarom gaat het afvalputteke weer dicht.
    Volgend jaar nog eens proberen en intussen eens nadenken over het begrip "rooster" en "hydraat".

Misschien hebben anderen er nog wat aan, maar ik vrees er echt voor

20. Standaard Re: vraagje voor de techneuten onder jullie: hoe krijgt men steeds meer op geheugench

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Te laat!

Please do reply !
    Die heb ik wel hier en daar nog eens gezien, maar mijn eerste scherm was toch al EGA.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Wat die afkortingen betekenen weet ik ook niet niet maar het zal naar mijn persoontje wel niks positiefs betekenen neem ik aan.
    Bij "Uw Weten" zijn er geen atoomroosters met ontbrekende atomen. Prima, goed bezig zeg.
    De overvloed aan roosters zijn geen atoomroosters. En wie rooster zegt, zegt molecule lees ik. Allez hup Regulus, make my day en toon me eens een molecule keukenzout of een molecule diamant.
    Eenmaal dit gedaan kan je me ook eens uitleggen hoe het staat met de randatomen van een diamantrooster, een grafietrooster en een grafeenrooster. Dat zijn nu eens échte voorbeelden van atoomroosters. Grafiet geleidt wel en diamant niet. Ik heb het nu nog niet over buckminsterfullereen. Leg me uit zonder knip en plakwerk
    Ik denk dat ik geen antwoord ga krijgen want deze bewering makes no sense.

Wat ik wel over me heen ga krijgen is een hoop **** en daarom gaat het afvalputteke weer dicht.
    Volgend jaar nog eens proberen en intussen eens nadenken over het begrip "rooster" en "hydraat".

Misschien hebben anderen er nog wat aan, maar ik vrees er echt voor
    jezus christus moet ik daar echt op antwoorden?

"A molecule /ˈmɒlɪkjuːl/ is an electrically neutral group of two or more atoms held together by chemical bonds"

... keukenzout mijn beste is een molecule bestaande uit één atoom Natrium en één atoom chloor zoek maar eens op google met als sleutelwoord "sodium chloride" images ... misschien gaat er u een licht op ... als ge het rooster ziet .. http://moorechemistry.weebly.com/upl...539/217734.jpg
    De vormen van grafietrooster zijn conformatieroosters net zoals bvb cyclohexaan .. heck jong, wij maakten al grafeen toen het nog "glassic carbon" noemde ..

Aan wat verlies ik hier weral in godsnaam mijnen tijd ...
    Wittgenstein revisited ...
    "Wovon mann nicht sprechen kan ..." etc

.. heck jong, wij maakten al grafeen toen het nog "glassic carbon" noemde ..

Nu je toch het summum van perfectie aan het benaderen bent, ben ik niet te beroerd om je een handje te helpen, regulus.
    namelijk:
    Men noemt "glassic carbon" bij naam, maar het heet "glassic carbon".

jezus christus moet ik daar echt op antwoorden?

"A molecule /ˈmɒlɪkjuːl/ is an electrically neutral group of two or more atoms held together by chemical bonds"

... keukenzout mijn beste is een molecule bestaande uit één atoom Natrium en één atoom chloor zoek maar eens op google met als sleutelwoord "sodium chloride" images ... misschien gaat er u een licht op ... als ge het rooster ziet .. http://moorechemistry.weebly.com/upl...539/217734.jpg
    De vormen van grafietrooster zijn conformatieroosters net zoals bvb cyclohexaan .. heck jong, wij maakten al grafeen toen het nog "glassic carbon" noemde ..

Het bedrijf waar jij vroeger werkte moet echt cutting edge geweest zijn decennia geleden. Zo was er de nobelprijs fysica van 2 jaar geleden met zijn "uitvinding" die op geen begrip kon rekenen van jou want jullie gebruikten zijn bevindingen al 30-40 jaar geleden. Dat we hier met een genie te maken hebben is me hier al langer duidelijk O ja, ook nog eens polyglot want vloeiend in Latijn, wat Duits en Engels in de mix, ... een orakel, al zeg ik het zelf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Het bedrijf waar jij vroeger werkte moet echt cutting edge geweest zijn decennia geleden. Zo was er de nobelprijs fysica van 2 jaar geleden met zijn "uitvinding" die op geen begrip kon rekenen van jou want jullie gebruikten zijn bevindingen al 30-40 jaar geleden. Dat we hier met een genie te maken hebben is me hier al langer duidelijk O ja, ook nog eens polyglot want vloeiend in Latijn, wat Duits en Engels in de mix, ... een orakel, al zeg ik het zelf.
    Er zijn vakmannen en "vak" mannen Vincent, dat kunnen ook dokters zijn,
    bij sommigen zou ik noodgedwongen niet graag onder het mes moeten.

Bovenstaande gaat mijn petje te boven, maar ik blijf het volgen, ik kom tenslotte ook uit
    het wereldje waar componenten en IC's gemaakt werden, bij Philips maakten ze de micro steppers zelf,
    dat zijn de machines maarmee ze die dingen bedraden met gouddraad van een paar µm.

Mijn eerste harde schijf was een extreem grote die je onmogelijk vol ging krijgen 40Mb.
    François

Soortgelijke discussies

1. Voor de fashionfotografen onder jullie
    Door rikketik in forum Algemeen
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 7 mei 2010, 08:35
  2. Vraagje aan de camera-techneuten !
    Door enero in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 9 december 2005, 20:01

Regels voor berichten