Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

    Mijn auto is 12j oud en voorlopig geen centen voor een nieuwe, onlangs verving ik enkele grote stukken en €3000 kosten.
    Ik kreeg onlangs een serieuze offerte van €785 van Auto 5, dus mijn eindejaarspremie is bijna volledig naar de vaantjes

    Vinden jullie dit een eerlijk uitziende offerte?
    Die onderdelen ken ik niet, misschien zitten hier kenners of garagisten op BD die daar wel op zicht hebben.

    Volgende opmerkingen staan erop :

    Silentbloks draagarmen links & rechts gescheurd
    Ophangingsgewrichten beginnende speling
    Stuurstangen links & rechts versleten
    Stabilisatorstangen links & rechts voor versleten

    Offerte
    Montage ophangdriehoek (2x€69) €171
    Montage stuurstang (2x€45) €90
    Montage verbindingsstang stabilisatorstang (2x€49) €98
    Gewricht Moog PE ES 5703 (2x21) €42
    Gewricht Moog CI AX 3991 (2x35) €70
    JBJ701 Stuur en ophangingsonde (2x19) €38
    JTS408 Stuur en Stuur en ophang (2x25) €50
    Moog PE TC 099 PSA €110
    Moog PE TC 1032 PSA €110
    Totaal €785
    Last edited by CanonYouCan; 7 december 2018, 16:28.

  • #2
    Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

    Uw bijlage ontbreekt, maar banden die na een jaar op de staaldraad zitten wijzen op een heel groot probleem met de uitlijning.
    Of er moet zo veel speling op de ophanging zitten ....

    Welke auto, hoeveel km heeft die, en wat willen ze nu vervangen?

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

      Als de staaldraad er door zit, dan zou ik toch ook eens leren om wat sneller naar de staat van de banden te kijken. [emoji6]

      Als de binnenkant alleen verslijt, dan is de kans groot dat de uitlijning ook al niet goed is of dat er andere schade/slijtage is waardoor een en ander scheef trekt.

      Of die onderdelen echt stuk of versleten zijn, dat zal moeilijk beantwoord kunnen worden zonder dat echt te zien.
      Een garage is daarvoor nog steeds de beste optie.

      Uw afbeelding is wel heel moeilijk leesbaar.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

        Nu is het leesbaar.

        Er schijnt inderdaad een boel versleten te zijn. Na vervanging van die onderdelen moet er absoluut uitgelijnd worden.

        Als dit versleten is, dan vermoed ik toch dat deze auto al wat kms op de teller heeft, en behoorlijk oud is.
        Of je dit nog wil doen zou bij mij afhangen van de staat van de rest van de auto.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

          Ik heb alle details bij mijn post getypt hierboven, is een Peugeot 307 met 175.000 km dus met nieuwe distributieriem onlangs.
          De rest van de auto is in goede staat, dit zijn de laatste opmerkingen.
          De garagist zei dat ik het moeilijk kon zien met het blote oog zonder hem op een brug te zetten, de staaldraad was helemaal aan de binnenkant 1 smal strookje versleten, de rest niet.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

            Als ik de offerte bekijk dan lijkt het er toch op dat er een heleboel onderdelen van de stuurinrichting vervangen moeten worden.
            De meeste van die onderdelen worden op speling gecontroleerd tijdens de jaarlijkse keuring, is er daar dan nooit een opmerking over gemaakt?
            Persoonlijk heb ik de indruk dat alle mogelijke onderdelen die voor een slechte uitlijning kunnen zorgen opgesomd zijn in de offerte, maar het lijkt mij heel sterk dat die net allemaal tegelijk versleten zouden zijn.
            In ieder geval zou je zelf dan toch moeten merken dat die auto gewoon verschrikkelijk slecht stuurt als er op al die onderdelen tegelijk speling zit.


            Bij die kilometerstand is het niet abnormaal dat er speling komt op onderdelen van de stuurinrichting, maar ik heb nog niet dikwijls gezien dat al die onderdelen tegelijk versleten zijn.
            Bij mijn Clio is er ook een rubber bus in de ophanging vervangen, ik hoorde soms een kloppend geluid op slechte wegen, dat is een teken dat een (of meerdere) rubbers van de ophanging of stuurinrichting versleten zijn, en de garagist heeft toen alleen vervangen wat er moest vervangen worden (de rekening was niet zo hoog, en het kloppend geluid heb ik nooit meer gehoord).
            Maar die had op 14 jaar nog geen 100.000km gereden.
            Vroeger heb ik wel met tweedehands auto's gereden die allemaal uiteindelijk een stuk meer dan 200.000km hebben gedaan, en bij die auto's zijn er nooit onderdelen van de ophanging defect geweest, misschien dat ze die onderdelen vroeger zo selecteerden dat die wat langer heel bleven?.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

              Mijn advies....

              Zoek u een goede garagist, voorzie zelf de wisselstukken of laat hem ze zelf bestellen bij vb.
              Autodoc.
              Ik heb ondertussen een heel goede band met mijn onafhankelijke garagist en hij zegt dat ik zelf mijn stukken moet bestellen want ze zijn goedkoper dan hij ze zelf kan bestellen met zijn handelaarskorting.
              Blijf bij de goede aftermarket merken (Nipparts, Moog,...) en dat komt dik in orde voor de helft van de prijs.

              voorbeeldje: jouw draagarm kost 110 euro. Diezelfde kost mij...


              Ik had op mijn Santa Fe ook een gescheurde rubber op de draagarm.(stuurchape)
              De chape bij Hyundai, 2uur geklooi en 160 euro.
              Een chape van Nipparts: 9 euro of de gehele draagarm voor 59 euro en een half uur werk. Je vraagt je af of ze van papier gemaakt zijn voor die prijs.
              Als er iets niet past of je twijfelt... bestel ev. beide uitvoeringen en retour de overschot, nooit problemen mee gehad.
              Maar.. je moet iemand hebben die dit wil doen uiteraard.

              Kijk maar even rond op de site maar neem een motilium op voorhand want er is veeeel geld te verdienen met auto-onderdelen

              Succes!

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Persoonlijk heb ik de indruk dat alle mogelijke onderdelen die voor een slechte uitlijning kunnen zorgen opgesomd zijn in de offerte, maar het lijkt mij heel sterk dat die net allemaal tegelijk versleten zouden zijn.
                Het lijkt mij anders niet onlogisch dat ze samen verslijten mits ze allen dezelfde leeftijd en aantal km achter de rug hebben.
                Het zou ook niet zo goed zijn om oud en nieuw te combineren in dit geval.
                Beter in één keer alle werken dan alles in stukken doen.
                Of liever het risico lopen op weer abnormale slijtage en daarna terug twee versleten banden of zelfs risico op een ongeval?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                  Prijzen voor de onderdelen lijken mij normaal, montage is redelijk duur - al hangt dat af van hoe goed alles bereikbaar is onder de auto. Ik zou inderdaad ook alles samen (laten) vervangen, zoals hierboven al gezegd.

                  Als je een beetje handig bent, en het materiaal hebt: ik heb al deze onderdelen op mijn nissan terrano2 zelf vervangen, zonder enig probleem. Enkel uitlijnen laten doen, was wel duurder omdat het een 4x4 was.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                    Vraag is en blijft of al deze zaken op dat lijstje ook effectief aan vervanging toe zijn , sommige garages spelen simpelweg op zeker en vervangen zoveel mogelijk , dan verdienen ze het meest en zijn ze ook zeker van geen gezaag achteraf omdat een jaar later er iets ernaast aan het sneuvelen is.
                    Als die wagen nog maar 175.000km heeft dan lijkt het me toch heel sterk dat alles van dat lijstje al versleten is... ik heb nog nooit ook maar één onderdeel van dat lijstje op één van m'n 6 wagens die ik tot hiertoe heb gehad moeten vervangen na meestal km standen van 200 a 250.000km...
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Vraag is en blijft of al deze zaken op dat lijstje ook effectief aan vervanging toe zijn , sommige garages spelen simpelweg op zeker en vervangen zoveel mogelijk , dan verdienen ze het meest en zijn ze ook zeker van geen gezaag achteraf omdat een jaar later er iets ernaast aan het sneuvelen is.
                      Ja en neen, zoals al geschreven, al die ondedelen zijn even oud en hebben evenveel km achter de kiezen. Ook onnozel om de hele zooi uit elkaar te halen en dan een stuk van €19 niet te vervangen en volgend jaar terug te moeten gaan. De werkuren zijn duurder dan zo'n stuk. Als de boel dan toch uit elkaar ligt kan je beter al die kleine zaken in 1x vervangen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Ja en neen, zoals al geschreven, al die ondedelen zijn even oud en hebben evenveel km achter de kiezen. Ook onnozel om de hele zooi uit elkaar te halen en dan een stuk van €19 niet te vervangen en volgend jaar terug te moeten gaan. De werkuren zijn duurder dan zo'n stuk. Als de boel dan toch uit elkaar ligt kan je beter al die kleine zaken in 1x vervangen.
                        je hebt daar een goed punt natuurlijk , alleen zou dat op 175.000km nog niet mogen versleten zijn...Enfin , ik heb dat allesinds nog nooit meegemaakt, mijn wagens krijgen verse olie en filters waar nodig zoals het moet en meer dan dat heb ik ( op enkele pietluttigheden dan misschien ) nog nooit gedaan... als ik hoor dat de TS vorig jaar nog 3000 euro kosten deed aan zijn wagen dan heb ik de indruk dat die auto een bodemloze kostenput aan het worden is...
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                          Ik heb dat eens doorgelezen en ik krijg er de kolieken van, zeker van die 3000 € voor wat je beschrijft.
                          Wat je in de eerste plaats nodig hebt is een eerlijke garagist.
                          En ik ga nu even héél stout zijn : ik snap niet waarom bepaalde mensen bepaalde merken en modellen blijven kopen tegen alle statistische vaststellingen in. Mijn A3 staat op 265.000, niks van die kosten. Mijn Patrol op 190.000 en geloof me maar, die heeft tegen zijn tanden gehad, en niet bepaald op de place mastuvu. Verleden week kwam ik een goede vriend tegen met een bosbouwbedrijf : Toyota Landcruiser, 450.000 km. Ik wil hem zelfs blindelings kopen.
                          Ik volg RDB voor meer dan 100%

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                            Als er één zaak in een geheel van een ophanging versleten is,dan zal de rest volgen tenzij een constructiefout in een onderdeel.
                            De wisselende lasten worden opgevangen door sleet in de verschillende gewrichten,en de druk wordt verpsreid.
                            Steek je daar één nieuw onderdeel in zonder sleet,dan wordt de rest meer belast,en gaat dat er ook aan.
                            Dus als je eraan laat werken,moet alles toch van alles losgemaakt worden.,en kun je dat best ook laten vervangen.Het aantal werkuren zal wel wat toenemen,maar een tweede maal laten demonteren zal veel langer duren.
                            Wat ik niet begrijp is,dat je door de keuring geraakt bent.Die bandenslijtage kan toch niet al aanwezig geweest zijn.
                            Heb je ondertussen misschien serieus een borduur meegenomen,of een ongeval gehad,zodat je chassis krom staat?? Spoorverbreders gemonteerd?Schokdempers?
                            Sommigen zeggen:zoveel slet heb ik nog niet gehad in die onderdelen.Maar hoeveel zijn er hier in geslaagd een band op 15000 km (12 jaar/175000km) in één jaar tot op de draad (letterlijk) te verslijten??(bij normaal gebruik)
                            Er moet toch wel iets serieus krom zitten in die voortrein.
                            Schokdempers OK ??
                            Last edited by demuro; 16 november 2018, 13:16.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje voor de autokenners/garagisten ivm offerte herstelling €785

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Ja en neen, zoals al geschreven, al die ondedelen zijn even oud en hebben evenveel km achter de kiezen. Ook onnozel om de hele zooi uit elkaar te halen en dan een stuk van €19 niet te vervangen en volgend jaar terug te moeten gaan. De werkuren zijn duurder dan zo'n stuk. Als de boel dan toch uit elkaar ligt kan je beter al die kleine zaken in 1x vervangen.
                              Zeker NIET akkoord hiermee. Ik sleutel nu al meer dan 40 jaar aan mechaniek dus ik mag wel spreken denk ik. Of niet ?

                              Comment

                              Working...
                              X