Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje aan de pc kenners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje aan de pc kenners

    ik heb zojuist een NAS server besteld voor mijn files veilig te zetten
    het is een Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 geworden, welke met 4 disks ook op raid 5 kan werken.. top dus

    nu is mijn vraag.. ik kan daar gewoon el cheapo schijven insteken neem ik aan, of neem ik best de raid discs van WD ?
    ik wilde eigenlijk 4x WD20EADS erinplaatsen

    snelheid is niet heel belangrijk , als ze maar jarenlang dienst gaan doen
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

  • #2
    Re: vraagje aan de pc kenners

    Met schijven weet je nooit. Je kan er niet vanuit gaan dat ze jarenlang meegaan. Je kan wel de levensduur beïnvloeden door de temperatuur onder de 20 graden te houden.

    Op zich maakt het niet zoveel uit wat je erin steekt. Zelfs met green schijven ga je tevreden zijn. Ik zou wel 5 disks kopen. 4 stuks in raid 5 en een spare aan de kant om direct een disk te vervangen wanneer die stuk is. Eventueel een hotspare steken, maar dan verlies je wel aardig wat capaciteit.

    Comment


    • #3
      Re: vraagje aan de pc kenners

      Western Digital heeft een reeks die ze dacht ik speciaal ontworpen hadden voor RAIDs en langere levensduur (relatief natuurlijk). nl De Enterprise Editions (RE4 - RE3 ..)

      Daarna heb je de Caviar Black > Caviar Green > Caviar Blue dacht ik.

      Ik werk niet met RAID in mijn pc, dus mijn data schijven zijn Blacks. Lekker snel (120MB/s) en betrouwbaar.

      Aan de andere kant, speed is niet cruciaal op een backup, hangt er dus vanaf wat je wil uitgeven.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: vraagje aan de pc kenners

        ik had ook even gedacht aan raid6 , maar enige die dat ondersteund (en enigsinds te betalen is) is de lacie bigspace 5 ..

        na afwegen vond ik dat wel ietsje te duur .. als puntje bij paaltje kom zou ik graag nog ergens een externe off-site backup willen zetten (niet raid)

        snelheid boeit voor de nas niet echt.. als de backup maar geen hele dag duurt (ik hoop op een 30 a 50mb/s, dan ben ik allang blij)
        mijn eigen pc is reeds uitgerust met OCZ SSD schijf en die is snel zat voor op te werken
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

        Comment


        • #5
          Re: vraagje aan de pc kenners

          't Doet er totaal niet toe, zolang je maar backups neemt !

          backup: beveiliging gegevens

          RAID: verhoging continuïteit (vooral servers 24/24)

          maar niet veilig voor "logische fouten"
          - delete commando, format commando
          - virus
          - datacorruptie (vb.: bug, defect aan diskcontroller, ...)

          en ook niet veilig tegen:
          - brand (backup kan je op locatie leggen)
          - diefstal
          - overspanning
          - waterschade
          "Away put your weapon, I mean you no harm"

          Comment

          Working...
          X