Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 53
  1. #1

    Standaard Voor de treinliefhebbers

    Weet iemand hoe breed de wielen zijn van een wielstel, gemeten vanaf de flens?
    En hoe schuin (conus) het wiel is ? (spoorwijdte, 1435 mm, meest gebruikt, wereldwijd)
    Misschien heeft een wiel voor een smalspoor bv een andere conus?
    Google heeft mij niet echt geholpen deze keer ...
    Edit, hier vind ik al iets, op 2.6
    ik zie staan : loopcirkel 70mm (van midden wiel tot de flens inbegr ?) of gans het loopvlak zonder flens ?
    Verbeter mij als ik fout ben , maar ik weet nog niet wat de conus is .
    Volgens de tekening op deze breedte(ca 7cm), is het loopvlak 4mm dunner aan de buitenkant van het wiel
    Laatst gewijzigd door toerist; 31 oktober 2020 om 21:32

  2. #2

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Voor de onwetenden waarom een treinwiel conisch moet zijn : hier
    Nu weet ik nog altijd niet hoe conisch, wat is de hoek ?
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  3. #3

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Die hangt af van de gebruikte sporen, snelheid dat de trein kan/mag rijden, kleinste boogstraal en nog veel meer. Meest gebruikelijk is een helling van 1/40 die dan op een bepaald punt naar de buitenkant overgaat naar 1/20. Hoge snelheidstreinen hebben vlakkere profielen en soms zelfs gewoon recht.

    Waar moet je dat voor weten?

  4. #4

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Interesse

  5. #5

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Interessant. Wist ik niet.

  6. #6

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Die hangt af van de gebruikte sporen, snelheid dat de trein kan/mag rijden, kleinste boogstraal en nog veel meer. Meest gebruikelijk is een helling van 1/40 die dan op een bepaald punt naar de buitenkant overgaat naar 1/20. Hoge snelheidstreinen hebben vlakkere profielen en soms zelfs gewoon recht.
    Je wil toch zeggen dat in een boog (bocht) naar rechts bvb de linkerrail hoger ligt en andersom (was ik even vergeten te vermelden) ? Of heb je het toch over de conus ?
    Dat van die vlakkere (spoor)profielen snap ik echter niet, dan hebben de wielen toch meer wrijving . Herstel, door het schuine wiel maakt het niet uit .
    Laatst gewijzigd door toerist; 4 november 2020 om 19:02
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  7. #7

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    In dit filmpje (vanaf 1:00) zie je dat in een rechtse boog het linker wiel een snellere omwenteling maakt dan het linkse, het totale wielstel draait even snel door de starre en meedraaiende as, daarom de conus.
    Laatst gewijzigd door toerist; 4 november 2020 om 19:08
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  8. #8

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Je wil toch zeggen dat in een boog (bocht) naar rechts bvb de linkerrail hoger ligt en andersom (was ik even vergeten te vermelden) ? Of heb je het toch over de conus ?
    Dat van die vlakkere (spoor)profielen snap ik echter niet, dan hebben de wielen toch meer wrijving . Herstel, door het schuine wiel maakt het niet uit .
    Neen, het profiel (de conus als je wil) van het wiel begint aan de flens met een helling van 1/40 en gaat dan meer naar de buitenkant over in 1/20. Zie bvb dit profiel https://www.researchgate.net/figure/...fig4_264814403 Dit profiel gaat van 1/20 naar 1/6.66, maar dit is het profiel voor een metro. Bij een normale trein is dat eerder 1/40 en 1/20. Die metro rijdt trager dan een normale trein en heeft krappere bochten en gebruikt grotere hoeken. Daarom dat ik je vroeg waar je naartoe wil. Die profielen zijn van verschillende factoren afhankelijk. Zelfs de gebruikte rail, de hoek waaronder die rail staat, de snelheid, of de tolerantie van de spoorbreedte maken dat het profiel van de wielen anders is.

    De conus zorgt er inderdaad voor dat de flens van het wiel de kant van de rail zo weinig mogelijk raakt. Maar het gevolg is dat de as (de 2 wielen zitten vast aan de as) een sinus beweging maakt. Die "golft" van links naar rechts over het spoor. Hoe hoger de snelheid en hoe groter de hoek van de conus, hoe meer uitgesproken dit effect. Daarom dat voor hoge snelheden de conus zo klein mogelijk gemaakt wordt en voor echt hoge snelheden er geen conus is. Dat laatste heb ik ooit opgevangen in een documentaire over de Shinkansen, de laatste generaties gebruiken "rechte" wielen. Die hebben ook veel grotere bochten, dus die conus kan kleiner zijn. Het is echt een samenspel van veel factoren.

    De rolweerstand veranderd niet echt door die hoek. De kop van de rail zelf is ook nog "gebogen". Het raakvlak tussen wiel en rail is dan ook een ellips, geen punt of lijn.

    Dat de buitenste rail hoger ligt dan de binnenste wordt "verkanting" genoemd. Dit is om te beletten dat de trein teveel naar de buitenkant schuift. Andere gevolgen zijn dat het voor de passagiers aangenamer is omdat de krachten dan meer naar beneden werken ipv naar opzij. Je wordt harder in je zetel gedrukt ipv opzij te schuiven in je zetel, je blijft "rechtop" zitten. Dit helpt ook om te voorkomen dat de flens de rail raakt. Want dat wil je absoluut niet, dan gaat de weerstand plots veel hoger worden. En in extreme kanten gaat de flens de rail opklimmen en krijg je dat de trein de rails uitgaat.

  9. #9

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    OK, bedankt voor de prima uitleg.
    Maar er zal toch wel altijd een minimale conus zijn, alleen maar voor het zelfsturend effect. En een heel ruime boog (bocht) zoals je zelf vermeldt.
    En ja, je voelt het soms dat een wagon ietwat wiegelt (zoals je zegt, de golvende beweging, ook op YouTube te vinden overigens).
    Oh ja, ik heb het maar geschat in mijn uitleg over de breedte van een treinwiel (loopvlak) met of zonder flens inbegrepen, (mijn schatting was 70mm zonder flens) weet u het preciezer?
    Laatst gewijzigd door toerist; 4 november 2020 om 20:23

  10. #10

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Vermits men in Japan voor smalspoor een conus van 1/100 (0.5°) gebruikt... Men vervangt het sturend effect van de wielas door een zelfsturend effect van de bogie.

  11. #11

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    En voor diegenen die het nog niet moesten weten, bij een spoor horen:
    Verkantingen
    Overgangsbogen
    minimum radius
    en de koppen van de rails knikken naar elkaar toe.
    Zijn er die weten waarom dat zo is?

    Het wiel- en rail profiel van de SNCF is niet hetzelfde als dat van de NMBS, en ik bedoel daarmee niet dat de eigenzinnige Fransen hun spoorbreedte anders opmeten dan de rest van Europa. Spanje en Rusland hebben wel een breder spoor.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

  12. #12

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    En voor diegenen die het nog niet moesten weten, bij een spoor horen:
    Verkantingen
    Overgangsbogen
    minimum radius
    en de koppen van de rails knikken naar elkaar toe.
    Zijn er die weten waarom dat zo is?


    Het wiel- en rail profiel van de SNCF is niet hetzelfde als dat van de NMBS, en ik bedoel daarmee niet dat de eigenzinnige Fransen hun spoorbreedte anders opmeten dan de rest van Europa. Spanje en Rusland hebben wel een breder spoor.
    Dat zie je toch op het filmpje dat ik laatst gepost heb, op 1:11 , als je dat bedoelde
    hoe verhoudt zich dat dan als die treinen de grens oversteken ?
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  13. #13

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    De reden waarom de railkoppen naar elkaar toe wijzen is (is niet omdat ze door de rails zouden zakken zoals in dat filmpje) maar wel om het slingeren van de trein te voorkomen.
    Gevolg van een slingerende trein zijn spoorslingeringen en op zo'n spoor wil je echt niet op een trein zitten.
    Dat spoorslingeren deed zich voor op de lijn Kortrijk - Antwerpen als gevolg van de door Frankrijk geleverde HLE met dus een Frans wiel profiel.

    Pas nadat alle de door Fra&nkrijk geleverde locomotieven nieuwe wielen naar NMBS norm waren aangepast werd deze lijn recht getrokken.
    Omdat de Franse locomotieven goedkoper waren dan de Duitse hebben ze achteraf uiteindelijk door de onkosten aan het spoor, veel meer betaald dan de toen veel betere Duitse locomotieven.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

  14. #14

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Bij smalspoor zijn de bogen meestal krapper omdat er rond een berg (of in keertunnels) geklommen of gedaald wordt en omdat de flens zo weinig mogelijk tegen de rail mag komen , geldt daar dan een andere conus van het wiel ?
    Smalspoor in Zwitserland meestal 1 meter breed (Rhätische Bahn bv die ook kan aansluiten op andere smalspoorbanen) . Btw, de Rhätische Bahn heeft geen tandrad en kan dus maar langzaam stijgen.
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  15. #15

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Bij smalspoor zijn de bogen meestal krapper omdat er rond een berg (of in keertunnels) geklommen of gedaald wordt en omdat de flens zo weinig mogelijk tegen de rail mag komen , geldt daar dan een andere conus van het wiel ?
    Smalspoor in Zwitserland meestal 1 meter breed (Rhätische Bahn bv die ook kan aansluiten op andere smalspoorbanen) . Btw, de Rhätische Bahn heeft geen tandrad en kan dus maar langzaam stijgen.
    Ja. Het profiel van het wiel hangt daar allemaal van af: gebruikt railprofiel, asbelasting, snelheid, boogstraal, enkele assen of draaistellen, aangedreven as of volg-as, gewenste compromis tussen comfort en slijtage en nog andere. Om een simpel voorbeeld aan te halen, het wielprofiel van een kusttram is anders dan dat van een stadstram in Gent of Antwerpen. Allemaal meterspoor, kleine bogen en trams maar de kusttram rijdt tot 70 km/h. En een stadstram in Brussel en een trein zijn alle 2 normaalspoor maar die profielen zijn verschillend en die zijn weer verschillend van een metrostel dat ook normaalspoor is.

    Maar het hoeft niet alleen die conus te zijn die anders is. Waarschijnlijk zijn ook de breedte van het loopvlak, de overgangen tussen flens en loopvlak, de flens zelf zal ook anders zijn (in hoogte, dikte en hoeken) en de overgang in de conus kan op een andere plaats liggen.

    Je bent nogal heel sterk geconcentreerd op die conus. Mag ik weten waarom dat ene ding nu net je aandacht trekt? Misschien is dan een gerichter antwoord mogelijk.

    Smalspoor kan vanalles zijn, van een goeie 30cm tot net geen normaalspoor. In Zwitserland ga je ook 600, 750mm, 800mm en 1200mm vinden.

  16. #16

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ja. Het profiel van het wiel hangt daar allemaal van af: gebruikt railprofiel, asbelasting, snelheid, boogstraal, enkele assen of draaistellen, aangedreven as of volg-as, gewenste compromis tussen comfort en slijtage en nog andere. Om een simpel voorbeeld aan te halen, het wielprofiel van een kusttram is anders dan dat van een stadstram in Gent of Antwerpen. Allemaal meterspoor, kleine bogen en trams maar de kusttram rijdt tot 70 km/h. En een stadstram in Brussel en een trein zijn alle 2 normaalspoor maar die profielen zijn verschillend en die zijn weer verschillend van een metrostel dat ook normaalspoor is.

    Maar het hoeft niet alleen die conus te zijn die anders is. Waarschijnlijk zijn ook de breedte van het loopvlak, de overgangen tussen flens en loopvlak, de flens zelf zal ook anders zijn (in hoogte, dikte en hoeken) en de overgang in de conus kan op een andere plaats liggen.

    Je bent nogal heel sterk geconcentreerd op die conus. Mag ik weten waarom dat ene ding nu net je aandacht trekt? Misschien is dan een gerichter antwoord mogelijk.

    Smalspoor kan vanalles zijn, van een goeie 30cm tot net geen normaalspoor. In Zwitserland ga je ook 600, 750mm, 800mm en 1200mm vinden.
    Sinds ik weet dat een trein met wielen vast aan de as enkel maar kan bochten nemen door die conus, maar wou het ook even in de groep gooien zal ik maar zeggen .

    Van die verschillende smalsporen ben ik op de hoogte hoor, ik volg frequent "railaway" op de EO .

    Tramsporen zijn over het algemeen dus 1 meter breed (uitz.zoals Bruss. buiten beschouwing gelaten), die van Gent kunnen ook in Antw.rijden bvb en de bogen zijn dan ook heel krap, zeker bovengronds daar gaat de flens veelal tegen de rail aanlopen (daar zit de flens dus in de grond), in de metro dan weeral niet, hoewel (wat Antw. betreft moet je maar eens horen wat een geknars dat geeft wanneer de tram de bocht neemt aan de opera (ondergronds).
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  17. #17

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    hier zie je (vanaf 12:44) hoe een trein al zigzaggend een helling op en af rijdt (eerst worden de wagons getrokken, dan weer geduwd).
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  18. #18

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Tramsporen zijn over het algemeen dus 1 meter breed (uitz.zoals Bruss. buiten beschouwing gelaten), die van Gent kunnen ook in Antw.rijden
    Was dat maar waar....

    Je mag de wielen nooit alleen bekijken, je moet altijd de rails erbij nemen. Dit is een systeem dat samen werkt. Historisch zijn de tramnetten van Antwerpen en Gent wat er overblijft van 2 verschillende maatschappijen. En die hadden hun eigen "standaard" wat de rails betreft. Dus neen, een tram van Gent kan je niet in Antwerpen doen rijden zonder de wielen aan te passen (en omgekeerd)! (vooral ook dat een Gentse tram niet voorzien is voor in de metro te rijden)

    Historische tramnetten zijn vaak meterspoor. Maar nieuwe tramnetten zijn vaker normaalspoor. Daar zijn verschillende reden voor. De belangrijkste is wel dat normaalspoor een bredere markt is. En als je overal een lage vloer in je tram wil dan is het handiger als de wielen verder uit elkaar staan.

  19. #19

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Was dat maar waar....

    Je mag de wielen nooit alleen bekijken, je moet altijd de rails erbij nemen. Dit is een systeem dat samen werkt. Historisch zijn de tramnetten van Antwerpen en Gent wat er overblijft van 2 verschillende maatschappijen. En die hadden hun eigen "standaard" wat de rails betreft. Dus neen, een tram van Gent kan je niet in Antwerpen doen rijden zonder de wielen aan te passen (en omgekeerd)! (vooral ook dat een Gentse tram niet voorzien is voor in de metro te rijden)

    Historische tramnetten zijn vaak meterspoor. Maar nieuwe tramnetten zijn vaker normaalspoor. Daar zijn verschillende reden voor. De belangrijkste is wel dat normaalspoor een bredere markt is. En als je overal een lage vloer in je tram wil dan is het handiger als de wielen verder uit elkaar staan.
    Nochtans werden Gentse tramstellen ingezet enkele jaren geleden met die werken aan de Herentalsebaan, de tram kon niet keren en daarom werden die van Gent(museumstukken) ingezet omdat die een bestuurderscabine aan weerskanten hebben .
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  20. #20

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Nochtans werden Gentse tramstellen ingezet enkele jaren geleden met die werken aan de Herentalsebaan, de tram kon niet keren en daarom werden die van Gent(museumstukken) ingezet omdat die een bestuurderscabine aan weerskanten hebben .
    Die PCC trams van Gent zijn even oud als die van Antwerpen... Dat kan, maar eerst moeten de wielen langs de draaibank om het Antwerpse profiel aan te brengen. Bij die werken moesten de Gentse trams niet in de metro, dus dan is dat mogelijk.

  21. #21

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Wanneer een tram bovengronds een boog maakt, dan helt die niet over, eerlijk gezegd in de metro heb ik er nog geen erg in gehad...

  22. #22

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    De snelheid van een tram is nu niet zo groot dat centrifugaalkrachten belangrijk worden.

  23. #23

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Nog wat over (elektrische treinen): hier in de lage landen worden vooral bovenleidingen gebruikt om de stroom af te nemen dmv pantografen .
    Echter in andere landen , oa VK, wordt een derde rail* gebruikt waarbij de stroom wordt afgenomen door een sleepschoen (ook in bepaalde metrostellen) .
    Wat eigenlijk voor een mens gevaarlijker is vermits die daar gemakkelijker ermee in contact kan komen ipv boven de trein/tram, daar zit 750 volt op .
    * ook soms wel een vierde.

    Ik had dit topic beter "het algemene treintopic genoemd.
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

  24. #24
    Geregistreerd: 5 december 2005

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Hey juppekes.

    Ik volg dit draadje met veel aandacht.
    Is een interessant onderwerp waar ik eigenlijk geen bal van ken.

  25. #25

    Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    De snelheid van een tram is nu niet zo groot dat centrifugaalkrachten belangrijk worden.
    Hoe staaf je dit dan?
    Als je een kleine bocht ingaat aan 40Km/h ga je dat merkelijk beter voelen dan als je met dezelfde snelheid een veel grotere bocht ingaat.
    Maar inderdaad ook een tram moet vertragen als die een bocht ingaat of een aftakkende wissel moet rijden (wissel genomen op de top).
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen
    Door lievenlannoo in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 25 augustus 2020, 11:52
  2. Reacties: 21
    Laatste bericht: 13 augustus 2013, 23:02
  3. Voor de treinliefhebbers
    Door peterfoto in forum Transport
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 22 oktober 2008, 06:32
  4. Reacties: 1
    Laatste bericht: 31 januari 2005, 19:10

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •