Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de treinliefhebbers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voor de treinliefhebbers

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ja. Het profiel van het wiel hangt daar allemaal van af: gebruikt railprofiel, asbelasting, snelheid, boogstraal, enkele assen of draaistellen, aangedreven as of volg-as, gewenste compromis tussen comfort en slijtage en nog andere. Om een simpel voorbeeld aan te halen, het wielprofiel van een kusttram is anders dan dat van een stadstram in Gent of Antwerpen. Allemaal meterspoor, kleine bogen en trams maar de kusttram rijdt tot 70 km/h. En een stadstram in Brussel en een trein zijn alle 2 normaalspoor maar die profielen zijn verschillend en die zijn weer verschillend van een metrostel dat ook normaalspoor is.

    Maar het hoeft niet alleen die conus te zijn die anders is. Waarschijnlijk zijn ook de breedte van het loopvlak, de overgangen tussen flens en loopvlak, de flens zelf zal ook anders zijn (in hoogte, dikte en hoeken) en de overgang in de conus kan op een andere plaats liggen.

    Je bent nogal heel sterk geconcentreerd op die conus. Mag ik weten waarom dat ene ding nu net je aandacht trekt? Misschien is dan een gerichter antwoord mogelijk.

    Smalspoor kan vanalles zijn, van een goeie 30cm tot net geen normaalspoor. In Zwitserland ga je ook 600, 750mm, 800mm en 1200mm vinden.
    Sinds ik weet dat een trein met wielen vast aan de as enkel maar kan bochten nemen door die conus, maar wou het ook even in de groep gooien zal ik maar zeggen .

    Van die verschillende smalsporen ben ik op de hoogte hoor, ik volg frequent "railaway" op de EO .

    Tramsporen zijn over het algemeen dus 1 meter breed (uitz.zoals Bruss. buiten beschouwing gelaten), die van Gent kunnen ook in Antw.rijden bvb en de bogen zijn dan ook heel krap, zeker bovengronds daar gaat de flens veelal tegen de rail aanlopen (daar zit de flens dus in de grond), in de metro dan weeral niet, hoewel (wat Antw. betreft moet je maar eens horen wat een geknars dat geeft wanneer de tram de bocht neemt aan de opera (ondergronds).
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #17
      Re: Voor de treinliefhebbers

      hier zie je (vanaf 12:44) hoe een trein al zigzaggend een helling op en af rijdt (eerst worden de wagons getrokken, dan weer geduwd).
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #18
        Re: Voor de treinliefhebbers

        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Tramsporen zijn over het algemeen dus 1 meter breed (uitz.zoals Bruss. buiten beschouwing gelaten), die van Gent kunnen ook in Antw.rijden
        Was dat maar waar....

        Je mag de wielen nooit alleen bekijken, je moet altijd de rails erbij nemen. Dit is een systeem dat samen werkt. Historisch zijn de tramnetten van Antwerpen en Gent wat er overblijft van 2 verschillende maatschappijen. En die hadden hun eigen "standaard" wat de rails betreft. Dus neen, een tram van Gent kan je niet in Antwerpen doen rijden zonder de wielen aan te passen (en omgekeerd)! (vooral ook dat een Gentse tram niet voorzien is voor in de metro te rijden)

        Historische tramnetten zijn vaak meterspoor. Maar nieuwe tramnetten zijn vaker normaalspoor. Daar zijn verschillende reden voor. De belangrijkste is wel dat normaalspoor een bredere markt is. En als je overal een lage vloer in je tram wil dan is het handiger als de wielen verder uit elkaar staan.

        Comment


        • #19
          Re: Voor de treinliefhebbers

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Was dat maar waar....

          Je mag de wielen nooit alleen bekijken, je moet altijd de rails erbij nemen. Dit is een systeem dat samen werkt. Historisch zijn de tramnetten van Antwerpen en Gent wat er overblijft van 2 verschillende maatschappijen. En die hadden hun eigen "standaard" wat de rails betreft. Dus neen, een tram van Gent kan je niet in Antwerpen doen rijden zonder de wielen aan te passen (en omgekeerd)! (vooral ook dat een Gentse tram niet voorzien is voor in de metro te rijden)

          Historische tramnetten zijn vaak meterspoor. Maar nieuwe tramnetten zijn vaker normaalspoor. Daar zijn verschillende reden voor. De belangrijkste is wel dat normaalspoor een bredere markt is. En als je overal een lage vloer in je tram wil dan is het handiger als de wielen verder uit elkaar staan.
          Nochtans werden Gentse tramstellen ingezet enkele jaren geleden met die werken aan de Herentalsebaan, de tram kon niet keren en daarom werden die van Gent(museumstukken) ingezet omdat die een bestuurderscabine aan weerskanten hebben .
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #20
            Re: Voor de treinliefhebbers

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Nochtans werden Gentse tramstellen ingezet enkele jaren geleden met die werken aan de Herentalsebaan, de tram kon niet keren en daarom werden die van Gent(museumstukken) ingezet omdat die een bestuurderscabine aan weerskanten hebben .
            Die PCC trams van Gent zijn even oud als die van Antwerpen... Dat kan, maar eerst moeten de wielen langs de draaibank om het Antwerpse profiel aan te brengen. Bij die werken moesten de Gentse trams niet in de metro, dus dan is dat mogelijk.

            Comment


            • #21
              Re: Voor de treinliefhebbers

              Wanneer een tram bovengronds een boog maakt, dan helt die niet over, eerlijk gezegd in de metro heb ik er nog geen erg in gehad...
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #22
                Re: Voor de treinliefhebbers

                De snelheid van een tram is nu niet zo groot dat centrifugaalkrachten belangrijk worden.

                Comment


                • #23
                  Re: Voor de treinliefhebbers

                  Nog wat over (elektrische treinen): hier in de lage landen worden vooral bovenleidingen gebruikt om de stroom af te nemen dmv pantografen .
                  Echter in andere landen , oa VK, wordt een derde rail* gebruikt waarbij de stroom wordt afgenomen door een sleepschoen (ook in bepaalde metrostellen) .
                  Wat eigenlijk voor een mens gevaarlijker is vermits die daar gemakkelijker ermee in contact kan komen ipv boven de trein/tram, daar zit 750 volt op .
                  * ook soms wel een vierde.

                  Ik had dit topic beter "het algemene treintopic genoemd.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #24
                    Re: Voor de treinliefhebbers

                    Hey juppekes.

                    Ik volg dit draadje met veel aandacht.
                    Is een interessant onderwerp waar ik eigenlijk geen bal van ken.
                    Bootjes

                    Comment


                    • #25
                      Re: Voor de treinliefhebbers

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      De snelheid van een tram is nu niet zo groot dat centrifugaalkrachten belangrijk worden.
                      Hoe staaf je dit dan?
                      Als je een kleine bocht ingaat aan 40Km/h ga je dat merkelijk beter voelen dan als je met dezelfde snelheid een veel grotere bocht ingaat.
                      Maar inderdaad ook een tram moet vertragen als die een bocht ingaat of een aftakkende wissel moet rijden (wissel genomen op de top).
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Voor de treinliefhebbers

                        Die formules heb ik allemaal nog zo uit het hoofd gekend, maar dit is al heel lang geleden.
                        (Heb twee jaar het vakonderwijs gevolgd in Brussel-Noord.)
                        Dus van sporen weet ik nog wel het een en ander.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Voor de treinliefhebbers

                          Als antwoord op #8 ivm die sinus beweging, dat valt over het algemeen nog mee hoor: https://www.youtube.com/watch?v=e4qYB0bjB7w
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #28
                            Re: Voor de treinliefhebbers

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Hoe staaf je dit dan?
                            Als je een kleine bocht ingaat aan 40Km/h ga je dat merkelijk beter voelen dan als je met dezelfde snelheid een veel grotere bocht ingaat.
                            Maar inderdaad ook een tram moet vertragen als die een bocht ingaat of een aftakkende wissel moet rijden (wissel genomen op de top).
                            Om de kracht evenredig is met het kwadraat van de snelheid als ik me goed herinner.

                            En het is km/h, dat zullen ze indertijd ook wel aangeleerd hebben.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Voor de treinliefhebbers

                              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                              Als antwoord op #8 ivm die sinus beweging, dat valt over het algemeen nog mee hoor: https://www.youtube.com/watch?v=e4qYB0bjB7w
                              Er zitten wel dempers op dat draaistel om die slingering te beletten.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Voor de treinliefhebbers

                                Ik heb weleens in de laatste wagon van een trein gezeten en ondervond toen meer gewiebel dan meer vooraan.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X