Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 53

Standaard Re: Voor de treinliefhebbers

Die formules heb ik allemaal nog zo uit het hoofd gekend, maar dit is al heel lang geleden.
    (Heb twee jaar het vakonderwijs gevolgd in Brussel-Noord.)
    Dus van sporen weet ik nog wel het een en ander.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Als antwoord op #8 ivm die sinus beweging, dat valt over het algemeen nog mee hoor: https://www.youtube.com/watch?v=e4qYB0bjB7w
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Hoe staaf je dit dan?
    Als je een kleine bocht ingaat aan 40Km/h ga je dat merkelijk beter voelen dan als je met dezelfde snelheid een veel grotere bocht ingaat.
    Maar inderdaad ook een tram moet vertragen als die een bocht ingaat of een aftakkende wissel moet rijden (wissel genomen op de top).
    Om de kracht evenredig is met het kwadraat van de snelheid als ik me goed herinner.

En het is km/h, dat zullen ze indertijd ook wel aangeleerd hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Als antwoord op #8 ivm die sinus beweging, dat valt over het algemeen nog mee hoor: https://www.youtube.com/watch?v=e4qYB0bjB7w
    Er zitten wel dempers op dat draaistel om die slingering te beletten.

Ik heb weleens in de laatste wagon van een trein gezeten en ondervond toen meer gewiebel dan meer vooraan.

Klopt, de extra massa die een achterliggende wagon zou vormen ontbreekt. En die massa dempt ook want om die in beweging te zetten en te houden heb je energie nodig. Omdat die massa er niet is is er nu meer energie om de wagon zelf in beweging te brengen.

Het is wel zo dat men amper de conus ziet , zo'n wiel lijkt haast recht, maar die is er wel, anders kan zo'n wielstel niet draaien op het spoor (ik heb het niet over de hst's) .
    Bij trams is het wel zo dat het binnenste wiel weleens door wil slippen als de bocht te krap is,wat.trouwens ook veel lawaai maakt . .
    Wikipedia geeft ook een duidelijke uitleg,
    Laatst gewijzigd door toerist; 8 november 2020 om 21:20
    "The further a society drifts from the truth the more it will despise those that speak it" .
    George Orwell

"Bij tramrails, vooral in steden, moeten vaak zeer krappe bogen met kleine boogstraal (soms minder dan 20 meter) worden toegepast. Ook is verkanting, vanwege de ligging in het wegdek, soms niet mogelijk. Hoogstens kan een kleine verkanting worden toegepast. Op plaatsen buiten Nederland wordt soms in scherpe bogen de groef vaak ondiep uitgevoerd, waardoor het wiel in de buitenbocht tijdelijk op de flens, in plaats van op de wielband, rijdt. Hierdoor wordt de wieldiameter vergroot en de bocht makkelijk genomen. In zeer extreme gevallen is het zelfs zo dat alleen in de binnenbocht nog een groef zit, de buitenbocht bestaat uit niet meer dan een ijzeren plaat."
    Bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Trambaan
    George Orwell

Ik heb weleens in de laatste wagon van een trein gezeten en ondervond toen meer gewiebel dan meer vooraan.
    Je moet dan eens in een losse locomotief zitten, hoe die dan wiebelt over het spoor..

Er staat een nieuwe soort maglev in de steigers die 1000km/u zou halen, ik vroeg mij al af: hoe staat het met die maglev's? Daar zijn ze toch al enkele decennia mee bezig?

Er staat een nieuwe soort maglev in de steigers die 1000km/u zou halen, ik vroeg mij al af: hoe staat het met die maglev's? Daar zijn ze toch al enkele decennia mee bezig?
    Grootste probleem is dat die volledig nieuwe infrastructuur nodig hebben. Je moet alles opnieuw maken. Overwegen en zo zijn niet mogelijk (of toch zeer onpraktisch), wissels moeilijk etc. Vroeger zou het relatief eenvoudig geweest zijn om zo'n tracé te tekenen en dan alles te onteigenen. Maar nu ben je 100 jaar verder voor alle bezwaren zijn behandeld, de rapporten 7x opgemaakt etc. In China is er een kleine kans. Die hebben er eentje ergens.

Ik ben jaren geleden die duitse eens gaan bezoeken (eind jaren '90). Machtig. Maar zelfs in duitsland hebben ze het niet van de grond gekregen en de technologie is naar china gegaan.

Hier heb ik ongeveer het antwoord op mijn beginvraag .
    Andere wielmeting, als het wiel bvb hol wordt .
    Laatst gewijzigd door toerist; 12 november 2020 om 09:52
    George Orwell

Soort noodrem voor treinen (nog nooit gezien trouwens)
    Hier zie je vlak voor of na het wiel een soort spuitmond (voor zand denk ik) .
    Het raakvlak van een wiel op de rail is kleiner dan een dime, (10US cent ,17,91 mm) , daarom dat een volgeladen wagon geduwd kan worden door een enkele persoon.
    Laatst gewijzigd door toerist; 13 november 2020 om 16:34
    George Orwell

Hier zie je vlak voor of na het wiel een soort spuitmond (voor zand denk ik) .
    Het raakvlak van een wiel op de rail is kleiner dan een dime, (10US cent ,17,91 mm) , daarom dat een volgeladen wagon geduwd kan worden door een enkele persoon.
    Die rem is een magnetische rem en komt tussen als er boven een bepaalde snelheid een noodremming gegeven wordt.

Die spuitmond is inderdaad om te zanden
    Laatst gewijzigd door Nick-; 13 november 2020 om 20:35
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

................................knip.............. ......................
    In Brussel hebben de trams dat sinds 1951 (denk ik).

Type 7000
    Laatst gewijzigd door Skitch; 13 november 2020 om 23:40
    """ Excuse me while I kiss Cassandra """

Laatst gewijzigd door toerist; 28 januari 2021 om 11:20
    George Orwell

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Om de kracht evenredig is met het kwadraat van de snelheid als ik me goed herinner.

En het is km/h, dat zullen ze indertijd ook wel aangeleerd hebben.
    Kinetische energie is evenredig met v^2, kracht heeft daar niks mee te maken, je verwart met impuls (mv). En er is geen enkele formule die werkt in km/h.
    Just saying.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Kinetische energie is evenredig met v^2, kracht heeft daar niks mee te maken, je verwart met impuls (mv). En er is geen enkele formule die werkt in km/h.
    Just saying.
    Kinetische energie wel, maar het ging over de kracht die een voertuig ondervindt als het de bocht in gaat. En die gaat met de snelheid in het kwadraat. En km/h omrekenen naar m/s blijft een snelheid.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Kinetische energie wel, maar het ging over de kracht die een voertuig ondervindt als het de bocht in gaat. En die gaat met de snelheid in het kwadraat. En km/h omrekenen naar m/s blijft een snelheid.
    Dat is wat anders, da's centripetaalkracht. Kracht speelt mee als je een snelheid verhoogt of verlaagt of -zoals je terecht opmerkt- van baan verandert, zeg maar : als er een versnellingsfactor aan te pas komt (allee in geval van kinematica dan).

We zien wel treinen ontsporen op een keirecht spoor ...
    Geblokkeerd wiel of schade aan het spoor?

Defecte demper, versleten profiel van rail of wiel en waarschijnlijk nog enkele factoren.

Laatst gewijzigd door toerist; 29 januari 2021 om 12:25
    George Orwell

We zien wel treinen ontsporen op een keirecht spoor ...
    Geblokkeerd wiel of schade aan het spoor?
    Als dit gebeurd bij reizigerstreinen dan is dat meestal een wielband breuk (niet het wiel) een versleten of gebarsten wielband is de verantwoordelijkheid van de wagenschouwer en dit zowel voor de klank als de dikte van de band.
    Hij beslist of een defect rijtuigen uit het stel moet gehaald worden of niet.

Interessante draad, veel bijgeleerd .. maar zo nauw luistert dat toch allemaal niet? LOL
    World's Worst Railroad Track (2020)

En dat is niet ergens in de brousse... Lang leve de privatisering van het spoor!

Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen
    Door lievenlannoo in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 25 augustus 2020, 11:52
  2. Reacties: 21
    Laatste bericht: 13 augustus 2013, 23:02
  3. Voor de treinliefhebbers
    Door peterfoto in forum Transport
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 22 oktober 2008, 06:32