Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

    Ik heb al wat gezocht op tinternet en wat hehoehelt maar ik vind niet echt mijn ding.
    Ik heb een verwarming in de serre en die moet op staan wanneer de temperatuur onder de 1°C komt.
    In een gewone straalkachel kan je een mechanische termostaatschakelaar vinden (op basis van bimetaal) om de warmte in een plaats boven een bepaalde temperatuur te houden en zoiets zoek ik? Maar. de gewone huishoudtoestellen en de bijhorende schakelaar dient voor normale kamertemperatuur en niet voor het aansturen van lage temperaturen.

    Ik zoek dus een thermostaatschakelaar die aan slaat bij 1°C. Lees: regelbaar tussen minimum -5°C en 5°C
    Een digitale kan eventueel ook, maar dan moet die wel gevoed door een batterij. Ik wil, kan niet echt een afzonderlijke spanningsleiding trekken om die schakelaar te voeden.
    Een termostaat uit een koelkast zit in dit gewenste gebied, maar, daar wordt de schakeling actief als het te warm wordt (bv 1°C) en ik wil nu juist het tegenovergestelde. Actief worden indien het te koud wordt.

    Iemand een idee, tip. Moet wel realistisch zijn en geen fortuin kosten en vooral, technisch eenvoudig.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

    Waarom zou dat per sé op batterij moeten werken? Is je kachel dan niet electrisch gestuurd?

    Comment


    • #3
      Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

      Zoiets ?

      Kippenhuis.nl is de grootste online speciaalzaak voor al uw pluimveetoebehoren. Alles vanuit voorraad leverbaar, snelle levertijden en veilig betalen. Bestel direct in de webshop!

      Comment


      • #4
        Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Waarom zou dat per sé op batterij moeten werken? Is je kachel dan niet electrisch gestuurd?
        Hoe de verwarming gestuurd wordt speelt geen rol. Mijn voorwaarde voor de thermoschakelaar is dus regelbaar bij lage temperatuur, waarbij er dient gekoppeld bij te lage tempreatuur. Het toestel mag met batterijen werken, maar bij voorkeur liefst volledig mechanisch.
        Ik wil geen systeem waar ik nog eens een bijkomende spanningslijn dien te voorzien.
        Last edited by Wim.Vanmaele; 21 november 2018, 08:05.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

          Ja, zoiets, enkel dat ik graag tot -5°C zou willen gaan. Deze start enkel bij 0°C en uit ervaring weet ik dat veel zaken niet goed, correct handelen bij hun grenswaarden...
          En de temperatuur waarrond ik vooral bekommerd ben ligt juist om en nabij de 0°C
          Maar al bedankt.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

            Tja, mechanisch is veel minder precies, en meestal ook met een grotere hysteresis (bv aan bij 0°C, en uit bij +4°C)
            Electronisch kan veel nauwkeuriger, maar op batterijen weet je nooit wanneer het uitvalt.

            Er komt toch stroom toe op die thermostaat, dus ik zie niet waarom je een aparte lijn moet trekken.

            Deze kost weinig, en gaat van -40 tot +99°C.

            Comment


            • #7
              Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

              @Tommie1
              Dank voor de link. Maar, leer nu toch ook eens aanvaarden wat een vraagsteller vraagt als voorwaarde.
              Er loopt inderdaad één lijn naar de shcakelaar en de verwarmingseenheid. Die is van het type onderbreker.
              Dus in feite is de bekabeling slechts 1 lijn. 1 heen en 1 terug waar de schakeleenheid als gewone open-sluit werkt. Dus spanning kan je er niet uit halen.

              Eentje op batterijen zie ik dan wel nog zitten.
              Last edited by Wim.Vanmaele; 21 november 2018, 10:21.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                Kamerthermostaten gaan vrijwel allemaal vanaf 5°C, dat gaat niet lukken, en vermoedelijk heeft dat te maken met vocht en de levensduur van batterijen als het naar 0°C gaat.

                Dat gaat een koelkastthermostaat worden, maar daarvan is de hysteresis niet gekend, en je moet ook opletten of die de schakelstroom aan kan.

                Wat voor verwarming staat daar in die serre? Is dat een electrisch toestel, of ....

                Comment


                • #9
                  Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                  Verwarmingslinten (vorstbescherming) voor (buiten)kranen hebben een temperatuursinstelling die je wilt hebben. Ik heb geen idee of het schakelmechanisme in zo'n lint mechanisch of electronisch is maar als het mechanisch is zou je het er uit kunnen slopen.
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                    Ik denk dat een mechanisch thermostaat niet functioneert bij temperaturen onder nul. Dan vriest het mechanisme vast................

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                      Verwarmingslinten (vorstbescherming) voor (buiten)kranen hebben een temperatuursinstelling die je wilt hebben. Ik heb geen idee of het schakelmechanisme in zo'n lint mechanisch of electronisch is maar als het mechanisch is zou je het er uit kunnen slopen.
                      In de industriële zit geen schakelmechanisme olivetti, die linten verbruiken meer of minder volgens hun eigen temperatuur NTC werking, je kan dat kopen volgens allerlei specs.
                      Namelijk volgens watt per meter en de gevraagde temperatuur.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Iemand een idee, tip. Moet wel realistisch zijn en geen fortuin kosten en vooral, technisch eenvoudig.
                        Niet beneden 0°C te regelen, maar gewoon tot 0 Wim.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Kamerthermostaten gaan vrijwel allemaal vanaf 5°C, dat gaat niet lukken, en vermoedelijk heeft dat te maken met vocht en de levensduur van batterijen als het naar 0°C gaat.

                          Dat gaat een koelkastthermostaat worden, maar daarvan is de hysteresis niet gekend, en je moet ook opletten of die de schakelstroom aan kan.

                          Wat voor verwarming staat daar in die serre? Is dat een electrisch toestel, of ....
                          Tommie1

                          Nu, ik heb de verwarming van de serre zelf uit getekend en het systeem draait nu toch al zo'n 46 jaar.
                          De setup die ik indertijd had was/is simpel.
                          1) de verwarming kon, moet ofwel met diesel (webasto's uit de oude "De Lijn"-bussen)
                          2) met een warmeluchtblazer op electriciteit.
                          Of beiden waarbij één van beiden dan als nood dient. Keuze zelf te maken op het moment.

                          Persoonlijk moet ik zeggen dat ik sterk voorstander ben van die webasto's, zolang je die kon krijgen uit afgedankte bussen ... Werkzeker, eenvoudig en vooral heel strek. Webasto heeft ondertussen wel al nieuwere en betere systemen op de markt gebracht waaronder een systeem om bv mobilehomes. Deze laatste zijn ook bruikbaar maar van een andere prijsklasse. Maar soit.
                          Bij beide systemen zijn er voor- en nadelen.
                          1) Webasto of dieselbrander
                          je moet vooreerst gedurende een paar seconden een ontstekingskaars opwamren. Dan volgt toevoegen van diesel tot verbranden. Na een paar seconden dient de kaarsvoeding uit gezet, maar dient de dieselpomp blijvend geactiveerd evenals de luchtventilator in de verbrandingsketel.
                          Wanneer de gewenste omgevingstemperatuur is bereikt, dient de dieselpomp uitgeschakeld, MAAR, moet de ventilator in de verbrandingsoven nog een paar minuten verder draaien om alle resterende diesel compleet op te branden. Doe je dat niet, dan krijg je een soort pek-afzetting en na verloop staat de ventilator of schoepenrad (hoe je het ook wil noemen) geblokeerd en is je motor stuk.
                          Qua controle of de brander aan slaat maak je gebruik van een thermoschakelaar die uit slaat bij een bepaalde temperatuur. Dit dient tijdsgebonden te zijn. Maw, indien de kaars op staat, en indien je dan diesel op pompt moet het geheel stoppen na bv 3 min indien de temperatuur niet stijgt (diesel heeft geen vuur gevat), anders pomp je gewoon je dieseltank leeg.
                          Wanneer de temperatuur in de omgeving het gewenste niveau bereikt dan schakelt de verwarming uit. De naverbranding moet ofwel tijdsgestuurd zijn, maar beter is ook daar de temperatuur te meten en dan een tijdsperiode daaropvolgend in te bouwen. Zolang de tempratuur van de uitgestuwde lucht te hoog is moet de ventilator blijven draaien.

                          Om dit alles te regelen heb je wel 1 grootte hoofdspeler. Een schakelaar die thermisch gestuurd is en die alles triggert.
                          MAAR, een dieselkaars is 24 V en vergt een gigantisch pak aan amperage, vermogen bij op starten en daar zijn weinig schakelaars sterk genoeg voor. Eenvoudiger is door de schakeleiding van je thermsich schakelaar gewoon een heel lage spanning te sturen en daarmee een relais te sluiten. Voordeel. Die relais kan op lage spanning, dus goede veiligheid in een vocchtige serre en er zijn er met een heel hoge doorlaatcapaciteit. Probleem opgelost.
                          Voor die nodige amperage en 24V heb ik een transfo gezocht van 28 V en 30 Ampere. daar heb ik wikkelingen af genomen todat ik de 24 V had. Ervaring leerde mij dat bij die 28 V de kaarsen vaak stuk gingen.
                          Zoals je merkt een hele opbouw (kon in een sigarenkisten van 20 op 10 op 10cm) met uitzondering van de transformator. 3 tempratuurschakelaars (1 voor lage tempratuur (-5°C tot 10°C en 2 voor hoge temperatuur, een met een uistschakelpunt bij ongeveer 60°C voor de gloeikaars en één met een met opschakelpunt van ongeveer 60°C. Daarbij nog 4 relaikes en 2 tijdschakelaars waar liefst ook hoge capaciteit door mag.). Merk op. Die 24V 30A is gelijkstroom, dus daar moest ik nog de wisselspanning naar gelijkspanning om vormen. Kanjers van diodes zijn daarvoor gebruikt.

                          MAAR, deze set moest ook bruikbaar zijn ingeval ik electrisch wou/moest warmen (lees vergeten diesel in de tank te doen (max 5 liter-tank) of wanneer de tank leeg was na langdurig gebruik en gevolg van afwezigheid. EN dit moest ook automatisch mogelijk zijn en liefst met dezelfde stuureenheid of toch delen ervan.

                          Daar golden dan iets eenvoudiger spelregels.
                          - Bij bereiken te lage tempratuur een schalingthermostaat die een relais activeert (zoals in bij diesel). Ik heb hier geen kaars-ontsteking nodig. De verwarmingsspiraal dient geactiveerd en een stuwventilator ook. Deze laatste moet wel op een afzonderlijk circuit. Vergelijkbaar met de dieselwarmer. Een relais voor de dieselpomp en een relais voor de ventilator in de verbrandingskamer.
                          - Wanneer de gewenste tempratuur is bereikt schakelt de hoofdtermostaatschaeklaar uit. MAAR, ook hier moet de ventilator nog een paar minuten door draaien. Anders krijg je het gevaar dat de hete lucht straler plaatselijk enorm op warmt met alle mogelijke gevolgen vandien. De spanning op de gloeieenheid dient onderbroken en de ventilator moet blijven door draaien tot een gewenste minimum-temperatuur. Ook dit is gelijk als bij de dieselverbrandingsoven. Bij de electrische verwarming spreken we wel van 230 V en eventueel mono-fase of trifase, in elk geval hoog vermogend. Uit veiligheidsoverweging stuur je dergelijke zaken dan best aan met relais wat ik dus gedaan heb.

                          Lijkt allemaal heel kompleks, maar als je het geheel ziet en je kent de nodige logica is het in feite simpel. En vooral, de stuureenheid (relais, timers, ...) blijven bij de verwarmeenheid staan en staan beveiligd tegen water ...

                          De hoofdschakeleenheid is dus de schakelthermostaat en die werkt als een doodgewone schakelaar in een eendradig circuit en belangrijk, met een heel lage spanning en weinig vermogen.


                          Uiteindelijk komt er nog een schakelrelais aan te pas, dat indien de dieseleenheid niet opstart (kapotte gloeikaars, dieseltank uitegeput of welke panne ook) de electische verwarming automatisch wordt aan gezet of omgekeerd.

                          Dus, vandaar dat ik een gewone thermoschakelaar zoek waar geen extra-voeding voor nodig is ...

                          Indien je het wil, kan ik wel eens een opbouw of bedradingschema met de gebruikte componenten geven...
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 21 november 2018, 13:01.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                            Lijkt me inderdaad complex...
                            Daar zou ik dan toch een PLC of een arduino voor gebruiken, dan is het een pak makkelijker om al die logica te programmeren.

                            Voor een hobby serre lijkt me dit wat overkill, voor een professionele de noodzaak.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                              Twee thermostaten. Eén instellen op de maximum temperatuur en één op de minimumtemperatuur. Zo werd dat vroeger gedaan, dacht ik toch.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X