Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Lijkt me inderdaad complex...
    Daar zou ik dan toch een PLC of een arduino voor gebruiken, dan is het een pak makkelijker om al die logica te programmeren.

    Voor een hobby serre lijkt me dit wat overkill, voor een professionele de noodzaak.
    Euh, ik ben wel al wat jaren op de wereld hoor. 46 jaar geleden sprak men zelfs nog niet over een zakrekenmachine, laat staan een programmeerbare Arduino. EN het ding doet nu al 46 jaar zijn perfecte dienst. Waarom zou ik dan veranderen ?
    Gaat wel over een serre van zo'n 100m2 volgestouwd met cactussen. Dat komplexe gedoe had ik er indertijd voor over en nu nog.
    En wat verantwoordt dat dit voor een professionele uitbater meer verantwoord is dan voor een 'amateur' ? Wij als fotoamatue gebruiken toch ook 'professioneel' materiaal ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #17
      Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

      2 minuten googelen geeft me dit :
      mechanische thermostaat van -5 tot + .... voor het vorstvrij houden van ....

      Comment


      • #18
        Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

        Last edited by notex; 21 november 2018, 18:49.

        Comment


        • #19
          Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

          Ik heb deze digitale thermostaat gekocht : https://www.banggood.com/DC-12V-50-t...r_warehouse=CN

          Instelbaar van -50 graden tot +110 graden . Heeft wel 12V nodig.

          Handleiding vind je hier https://forum.banggood.com/forum-topic-27522.html

          Werkt perfect.


          mir
          Last edited by mir; 21 november 2018, 18:50.
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #20
            Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

            Mechanische thermostaten voor een lage temperatuur zijn er genoeg te vinden, dat soort thermostaat bestaat al heel lang, en de meesten zijn heel betrouwbaar.
            Vroeger zat in elke koelkast en diepvriezer een mechanische thermostaat, en die waren veel betrouwbaarder dan de elektronische brol die ze er tegenwoordig insteken.
            Let er wel op dat er niet meer vermogen op wordt aangesloten dan het maximum dat de fabrikant opgeeft (anders moet je een relais gebruiken om een groter vermogen te kunnen schakelen).
            Let ook op het differentieel, bij sommige professionele thermostaten kan je die zelf instellen, andere thermostaten hebben een vast differentieel (= het verschil tussen in en uitschakelpunt).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Mechanische thermostaten voor een lage temperatuur zijn er genoeg te vinden, dat soort thermostaat bestaat al heel lang, en de meesten zijn heel betrouwbaar.
              Vroeger zat in elke koelkast en diepvriezer een mechanische thermostaat, en die waren veel betrouwbaarder dan de elektronische brol die ze er tegenwoordig insteken.
              Moet voor Wim wel eentje zijn geschikt voor verwarmen hé Bart, niet hetzelfde als voor koelen, of met een wisselcontact.

              Comment


              • #22
                Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Moet voor Wim wel eentje zijn geschikt voor verwarmen hé Bart, niet hetzelfde als voor koelen, of met een wisselcontact.
                De meeste thermostaten hebben een wisselcontact, maar het is wel zo dat een thermostaat die specifiek gemaakt is voor koeling, dat daar op de schaalverdeling het inschakelpunt voor de koeling staat en dat is dan voor de verwarming eigenlijk het uitschakelpunt. Daardoor zal de schaal een afwijking hebben die overeenkomt met het differentieel van de thermostaat. Als je die dan instelt op + 2°C, dan zal die bij 0°C pas de verwarming inschakelen en bij +2°C schakelt de verwarming terug uit.
                Voor koeling wordt dan het andere deel van het wisselcontact gebruikt, en dan schakelt de koeling in bij 2°C en uit bij 0°C.
                Bij sommige digitale thermostaten kan je zelf instellen of die voor koeling of verwarming wordt gebruikt, en als de temperatuur heel correct ingesteld moet worden, dan kan je ook nog de voeler ijken (als je een geijkte thermometer hebt).
                Omdat heel wat thermostaten niet 100% correct schakelen worden die bij ons op het werk eerst gekalibreerd met de voeler die dan bij die thermostaat moet blijven om verdere afwijkingen te vermijden (met een andere voeler kan er een andere afwijking zijn).
                De duurste thermostaten zijn doorgaans wel correct vanuit de fabriek (Danfoss thermostaten bijvoorbeeld, die komen altijd overeen met de Fluke thermometer die wij gebruiken voor de ijking), maar er zijn genoeg merken die je eerst zelf moet corrigeren als het nauw komt (en dat is het geval bij een persluchtdroger, de temperatuur moet zo dicht mogelijk bij de 0°C komen zonder dat de boel dichtvriest, meestal wordt de koeling wel bij 2°C uitgeschakeld, maar ik heb al digitale thermostaten gezien met een afwijking van meer dan 2 Kelvin zodat de persluchtdroger kan dichtvriezen terwijl die volgens de thermostaat op 2°C uitschakelt).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                  Alle,
                  Hier een paar goede links gekregen die me hebben verder geholpen.
                  Inderdaad, in de koelkasten zit er vaak nog een mechanische thermoschakelaar, maar die klappen dicht als het te warm is. Ik moet het tegenovergestelde hebben.
                  Vroeger zaten er in sommige koelkasten een dubbele thermoschakelaar. Daar kon je die ofwel schakelen om contact te geven bij te lage temperatuur of bij te hoge temperatuur. Er zaten drie kabelvoetjes erop waarvan er slechts twee worden gebruikt alvolgens de aard van koppelen.
                  Ik heb er nog zo eentje gevonden voor een 10 Euro waar ik de drie kabelvoetjes op heb en dus kan kiezn om afwel contact te geven bij x graden of af te slaan.
                  Een dank om me op de piste te zetten.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #24
                    Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                    Specifieke koelkastthermostaten hebben een heel groot differentieel, die schakelen soms uit bij een verdampingstemperatuur van -25°C en ze schakelen pas terug in als de verdamper iets boven 0°C zit om ervoor te zorgen dat het ijs op de verdamper elke keer ontdooit (dat is wel afhankelijk van het type koelkast, Danfoss heeft zo een reeks met de verschillende soorten vervangthermostaten voor koelkasten en vriezers).
                    Dat soort thermostaat is dus onbruikbaar voor het doel dat jij die wil gebruiken, en daar zitten ook niet meer contacten in dan strikt noodzakelijk om de kostprijs zo laag mogelijk te houden voor de koelkastfabrikanten).
                    Er zijn wel goedkope thermostaten die er van buiten ongeveer hetzelfde uitzien en die wel een veel kleiner differentieel hebben, dat zijn thermostaten waar dan gewoonlijk standaard een knop op zit met een schaalverdeling (ik heb er al gezien van -30 tot +20, maar er zijn er ook nog met een ander temperatuurbereik).
                    Stel de juiste temperatuur wel in terwijl je die controleert met een betrouwbare thermometer, want de schaalverdeling van die thermostaten durft wel eens afwijken.
                    Als je een temperatuur van rond de 0°C wil, gebruik dan water met ijsblokjes waar je de voeler van de thermostaat en die van een betrouwbare thermometer steekt (roeren terwijl je de "ijking" uitvoert), op die manier kan je zien hoeveel de thermostaat afwijkt, en aan de hand daarvan kan je de temperatuur dus correcter instellen (geef de voelers wel de tijd om de temperatuur van het water + ijs meten, want niet alle soorten voelers reageren even snel).
                    Last edited by Black B@ndit; 21 november 2018, 22:04.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                      Ik denk dat een mechanisch thermostaat niet functioneert bij temperaturen onder nul. Dan vriest het mechanisme vast................
                      Wat deden ze vroeger dan met diepvriezers?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                        dieje termostaat zit wel niet IN den diepvriezer he, de voeler wel

                        Comment


                        • #27
                          Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                          dieje termostaat zit wel niet IN den diepvriezer he, de voeler wel
                          En die in een serre, die zit niet in weer en wind ... wat zou er dan aan bevriezen als hij die instelt zodat het nooit echt koud wordt (+1°C)? [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            Ik denk dat een mechanisch thermostaat niet functioneert bij temperaturen onder nul. Dan vriest het mechanisme vast................
                            Een Danfoss thermostaat van het type RT werkt tot -50°C omgevingstemperatuur (en dit zelfs zonder capillair). Ik heb ze vroeger regelmatig in ruimtes van -30°C geplaatst.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              En die in een serre, die zit niet in weer en wind ... wat zou er dan aan bevriezen als hij die instelt zodat het nooit echt koud wordt (+1°C)? [emoji6]
                              in mijn serre ... is het geen "weer en wind" : daar dient een serre voor, en als hij die op 1 graad ofzo zet.. dan kan dieje ook niet bevriezen

                              Comment


                              • #30
                                Re: Voor de techneuten onder ons. Een mechanische thermostaat voor lage temperatuur ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                                in mijn serre ... is het geen "weer en wind" : daar dient een serre voor, en als hij die op 1 graad ofzo zet.. dan kan dieje ook niet bevriezen
                                Is toch net hetzelfde als wat ik schreef? [emoji1785]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X