Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de Mac gebruikers onder ons

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor de Mac gebruikers onder ons

    Na het "voldoet deze PC" topic is het een Mac geworden. Mijn dank aan al wie met zijn commentaar bijdroeg. Maar een mens zou toch radeloos worden bij al die apps.

    Een eerste reeks apps waar ik me vragen bij stel zijn die fotodingen: iPhoto staat er al op maar ik zie in de store massa´s ander dingen staan. Is daar iets interessant bij als ik al LR en PS gebruik?

    Wat trouwens met de schijfopruimers: disk doctor, disk diag, memory clean en daisy disk? Allicht overlappen ze mekaar maar dewelke zijn aan te bevelen?

    En tenslotte, to antivirus or not to antivirus? Ik vond in de app store de virus barrier express. Heeft die enig nut bij een Mac?

    Djienbe

  • #2
    Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

    Ik werk al twee jaar zonder virusscanner. De iMac start nog altijd even snel op.

    Comment


    • #3
      Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Ik werk al twee jaar zonder virusscanner. De iMac start nog altijd even snel op.
      Ik denk dat de TS vooral trojan horses en zo wil vermijden...
      Als je een online betaling doet met je creditcard en ze kunnen de cijfertjes dat je intypt zo krijgen is het niet meer moeilijk om alles te plunderen hé.
      Ik weet niet als OSx nu ook een anti-virus ingebouwd heeft in Maverick, maar op win ben ik zeer content van de ingebouwde anti-virus (geen gezever meer met trager opstarten, lagere prestaties, niet-veilig meldingen, enz... : alles gaat automatisch).

      Comment


      • #4
        Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

        Geen AV zolang er geen virussen voor Mac zijn. Zij hebben nog altijd even veel nut als AW (antiweerwolf) software. Laat dat aub duidelijk zijn.
        Qua utilities, zeker niet degene die jij vernoemt (disk doctor, disk diag, memory clean en daisy disk). Ik beveel nog steeds OnyX aan, omdat permissies nog altijd kunnen misgaan, en bovendien -als je je Mac niet dag en nacht laat draaien (en dan mag-ie ook niet slapen) de cron jobs toch af en toe dienen uitgevoerd te worden. Je hebt uiteraard Schijfhulpprogramma en de Terminal, maar deze laatste is ook niet voor de 'nieuwe' gebruiker. OnyX biedt gewoon een grafische interface (GUI) voor het dagdagelijks onderhoud (en een paar andere nuttige zaken).
        Ik heb zelf in de loop der jaren nog wat zwaardere spullen aangeschaft (Drive Genius, DiskWarrior), maar die zijn niet nodig voor de 'gewone' gebruiker.
        Voor de rest: beschermen met een admin-paswoord, en je telkens als je om dat paswoord gevraagd wordt even moet denken: 'Waarom vraagt-ie dat nou? Is dat normaal?' Want Trojans hebben nog altijd jouw (admin) toestemming nodig om binnen te mogen.
        Als je een vraag hebt: gerust stellen, liefst hier, zodat andere Mac-kers ook kunnen meepraten of meegenieten van het antwoord.
        Backup is bij elk platform van levensbelang. Bij Mac bestaat Time Machine/Time Capsule. Ik kan een dergelijke back-up absoluut aanbevelen.

        LesC: Mac-ker sinds 1987
        Last edited by LesC; 14 november 2013, 17:19.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

          Ik veronderstel dat je mavericks als besturing hebt:
          1) Iphoto gebruik ik niet. Nog nooit gebruikt.
          Haal het icoontje gewoon weg van het dock en in de vuilbak.
          Programma is niet verdwenen hoor. Je kan het altijd terugplaatsen.
          2) disk doctor, disk diag, memory clean en daisy disk.
          zijn waarschijnlijk programma's die niet standaard in mavericks zitten
          en aangezien ik ze niet ken heb ik ze nooit nodig gehad.
          3) Ik werk al 6 jaar met een mac en nog nooit een antivirus geïnstalleerd.
          Natuurlijk ken ik je surfgedrag niet, misschien met warez sites oppassen.

          Het mooiste aan een mac is zijn bedrijfszekerheid.
          Je betaalt natuurlijk meer dan een pc maar je krijgt er wel
          een pracht scherm bij!
          Het zal wat wennen zijn, maar na verloop van tijd zal je de mac logica
          wel kunnen appreciëren. Allee, dat denk ik toch.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

            Oppassen met al die disk utilities. Als je een SSD hebt, heb je die niet meer nodig en kan je zelfs de levensduur van je SSD verkorten...
            Voor een traditionele HDD is Onyx inderdaad super. Is bovendien gratis !
            En als je banners ziet voor MacKeeper, links laten liggen !
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

              Ben zelf vorig jaar overgestapt van windows naar mac. Nog steeds geen spijt van, integendeel. Zelf gebruik ik ook geen virusscanner en heb daar tot nu nog geen problemen mee gehad. zelf gebruik ik o.a deze progs (staan niet altijd in App Store)

              daisydisk, perian, tuxera NTFS, bettertouchtools, bettersnaptools, radium, plex, cleanmymac 2, all2MP3, carbon copy cloner, syncovery, nimblify bartender, istat menus (zeer aan te bevelen), Mplayer osx extended, air video server en natuurlijk parallels (voor het geval je heimwee krijgt).

              Mochten er zijn die nog interessante app's weten dan hoor ik het graag

              Comment


              • #8
                Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Geen AV zolang er geen virussen voor Mac zijn.
                Ik wil je niet uit je wondere wereld halen waar virussen voor mac niet bestaan, maar je hebt er enorm veel voor Mac's.
                Een Trojan horse moet je zeker en vast niet 'toelaten' op je pc, als het goed geschreven is doet die dat wel zelf.
                Ik ken enkele mensen die even snel uw Mac kunnen overnemen als een pc en zelf al verschillende virussen/trojans hebben geschreven voor Mac en nu nog steeds slechts door enkele anti-virussen worden herkend.
                De meeste virussen dat er bestaan zijn nog steeds voor Windows XP, Mac OSx en Windows 7/8 hebben een kleinere kans maar er zijn er voor beide voldoende beschikbaar...
                Zelf heb ik nog geen virussen/trojans gehad sinds windows7 (en nu 8).

                Ik kan u het tegendeel zelfs bewijzen, maar ik denk niet dat je dat prettig zal vinden...

                2 minuten om een mac te hacken: http://www.youtube.com/watch?v=no11eIx0x6w

                Comment


                • #9
                  Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht

                  Ik kan u het tegendeel zelfs bewijzen, maar ik denk niet dat je dat prettig zal vinden...
                  2 minuten om een mac te hacken: http://www.youtube.com/watch?v=no11eIx0x6w
                  Video bekeken:
                  "I made him go to a certain URL" - beïnvloeding surfgedrag.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                    AUB géén schijfopruimers of 'disk doctors' gebruiken. Of cleaners of andere schijfbeheer programma's. Tenzij je heel snel je nieuwe Mac om zeep wil helpen. Die dingen doen immers echt veelal veel meer kwaad dan ze kunnen helpen.
                    Je Mac hoeft absoluut geen onderhoud. Klinkt raar maar je hoeft echt niets te doen. Het enige wat Apple vraagt is om regelmatig je systeem updates te doen. En ook dat komt de Mac regelmatig zelf melden en zorgt er dan voor dat alles keurig wordt geïnstalleerd. Werkwijze vergelijkbaar met Windows, maar bij de Mac gebeuren de meeste updates in de achtergrond en kan je verder blijven werken.

                    En... veel plezier met je nieuwe Mac !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                      Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                      Video bekeken:
                      "I made him go to a certain URL" - beïnvloeding surfgedrag.
                      Dat is makkelijk te doen nogtans, wedden dat iemand 99% van de bezoekers zou kunnen overhalen op een link te klikken hier op het forum?
                      Je schrijft gewoon iets over fotografie met een url dat lijkt op iets van fotografie en je hebt enkele honderden slachtoffers in enkele minuten...
                      Hoe denk je dat virussen werken? Die komen niet vanzelf eens piepen terwijl je bezig bent met een boek te schrijven in Word.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                        Voor nieuwe gebruikers maar ook voor de anciens:

                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Dat is makkelijk te doen nogtans, wedden dat iemand 99% van de bezoekers zou kunnen overhalen op een link te klikken hier op het forum?
                          Je schrijft gewoon iets over fotografie met een url dat lijkt op iets van fotografie en je hebt enkele honderden slachtoffers in enkele minuten...
                          Hoe denk je dat virussen werken? Die komen niet vanzelf eens piepen terwijl je bezig bent met een boek te schrijven in Word.
                          Ja inderdaad. Maar dat zoiets gebeurt in een testomgeving waar men weet wat de bedoeling is, zegt veel over
                          het slachtoffer en niet zozeer over zijn mac.
                          En het weze inderdaad opgemerkt dat alle systemen kunnen gehackt worden.
                          Gelukkig voor de macgebruiker is het "aanbod" voor mac vele malen kleiner dan voor
                          pc.
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                            Ik wil je niet uit je wondere wereld halen waar virussen voor mac niet bestaan, maar je hebt er enorm veel voor Mac's.
                            Een Trojan horse moet je zeker en vast niet 'toelaten' op je pc, als het goed geschreven is doet die dat wel zelf.
                            Ik ken enkele mensen die even snel uw Mac kunnen overnemen als een pc en zelf al verschillende virussen/trojans hebben geschreven voor Mac en nu nog steeds slechts door enkele anti-virussen worden herkend.
                            De meeste virussen dat er bestaan zijn nog steeds voor Windows XP, Mac OSx en Windows 7/8 hebben een kleinere kans maar er zijn er voor beide voldoende beschikbaar...
                            Zelf heb ik nog geen virussen/trojans gehad sinds windows7 (en nu 8).

                            Ik kan u het tegendeel zelfs bewijzen, maar ik denk niet dat je dat prettig zal vinden...

                            2 minuten om een mac te hacken: http://www.youtube.com/watch?v=no11eIx0x6w
                            PoW, als die-hard PC-er heb ik liever dat je uit een "all Mac" topic wegblijft. Ik kan er zelfs voor zorgen dat jouw wondere PCs nooit meer opstarten (ik hoef daar geen andere mensen voor te kennen, dat kan ik zelf wel), maar daar gaat het hier niet om. De voorbeelden die je aanhaalt liggen zo voor de hand.
                            Ik herhaal: Geen AV zolang er geen virussen voor Mac zijn.

                            (je had beter mijn zin over het 'zomaar' verstrekken van je admin pw geciteerd. Dat staat in dezelfde post van mij. En voor de rest zoeken jullie het hier zelf maar uit. Als er een pertinente Mac-vraag komt, dan hoop ik dat TS rekent op een pertinente Mac-ker, en niet op iemand van 'the dark side'.)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voor de Mac gebruikers onder ons

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              PoW, als die-hard PC-er heb ik liever dat je uit een "all Mac" topic wegblijft. Ik kan er zelfs voor zorgen dat jouw wondere PCs nooit meer opstarten (ik hoef daar geen andere mensen voor te kennen, dat kan ik zelf wel), maar daar gaat het hier niet om. De voorbeelden die je aanhaalt liggen zo voor de hand.
                              Ik herhaal: Geen AV zolang er geen virussen voor Mac zijn.

                              (je had beter mijn zin over het 'zomaar' verstrekken van je admin pw geciteerd. Dat staat in dezelfde post van mij. En voor de rest zoeken jullie het hier zelf maar uit. Als er een pertinente Mac-vraag komt, dan hoop ik dat TS rekent op een pertinente Mac-ker, en niet op iemand van 'the dark side'.)
                              Ik wil gewoon zeggen dat er voor elk systeem meer dan voldoende virussen en hack-mogelijkheden zijn om oplettend te blijven.
                              Voor een Mac zijn de meeste virussen zelfs veel gesofisticeerder dan die voor PC's en dus ook vele malen moeilijker om vanaf te komen.
                              Er zijn WEL virussen voor Mac's en er zijn er zelfs veel.
                              Ik zeg niet dat je daarom wel een anti-virus nodig hebt, als je oplettend bent is dat helemaal niet nodig, maar je moet wel weten waarop je moet letten.

                              Ik kan zelf geen virussen programmeren btw, en zie er ook de nood niet in om dat wel te kunnen...
                              Mensen die dat wel kunnen hebben mij hierover geïnformeerd en zeggen dat het even makkelijk is om een virus te maken voor een Mac dan voor een PC en dat het meestal zelfs meer kan opbrengen Meestal zijn dat ook mensen met wat meer geld, die wat meer uitgeven online en dus ook vaker hun (betalings-)gegevens doorgeven online. Vroeger was het schrijven van virussen voor Mac gewoon niet interessant omdat Apple slechts een markaandeel van minder dan 1% had, momenteel is dat ongeveer 10%.

                              Het feit dat ik geen virussen heb gehad ligt eraan dat er enerzijds veel minder virussen zijn voor die recente versies van windows en ik anderzijds ook voorzichtig omspring met mijn pc/mac. (vroeger durfde ik wel eens een Torrentz te downloaden, maar tegenwoordig weet ik dat je toch beter betaald, daarmee toon je tenminste respect voor de ontwikkelaars)

                              De TS vraagt raad aan Mac-gebruikers, niet aan Mac-fans...
                              Ik heb zelf jaren (en nu nog steeds wekelijks) met een Mac gewerkt, van een basic IMac tot de krachtigste Mac Pro's, dus in principe ben ik wel een Mac-gebruiker of niet?

                              Comment

                              Working...
                              X