Het is een feit dat de meesten onder ons zich dergelijke hoogstandjes niet kunnen of willen permitteren. En daar heb ik als kleine verzamelaar evenveel respect voor. Maar soms komt de interesse/liefde voor een dure hobby nogal eens over als enkel weggelegd voor mensen met veel geld. Het is allemaal hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik ken hier mensen die al een klein fortuin aan fotoapparatuur hebben besteed. En het gaat daarom niet om professionelen die er hun boterham mee verdienen. Dit is natuurlijk hun volste recht. En toch zijn dit twee totaal andere werelden. Als je voor bijvoorbeeld een D5 binnen een paar jaar nog de helft van het eraan bestede bedrag krijgt is dit niet slecht. Met hetgeen je dan overhoud kan je, met een flink bedrag erbij weer in dezelfde categorie verder. Met horloges is dit enigszins anders. De horloges uit de hogere prijsklasse blijven "meestal" hun waarde houden en sommige stijgen in waarde. Daar zijn voorbeelden genoeg van en de gebruikelijke horloge-markten bewijzen dat voortdurend.
Zelf heb ik ook steeds een grote bewondering gehad voor technologische hoogstandjes, zij het nu voor auto's, machines of horloges. Zoiets heb je, misschien wordt je daarmee geboren of krijg je dat mee tijdens je jeugd of door één of ander toeval.
Mijn eerste, toentertijd in mijn normen duur horloge dateert uit de 90'er jaren. Dit was mijn enige exemplaar tot ik ben beginnen verzamelen sedert een 4-tal jaar. En of ik mij dat kan permitteren? Wel ja, anders zou ik het niet doen. Ik ben ook geen zot en ik moet mij hier ook voor niemand verantwoorden. Op mijn 69-jarige leeftijd werk ik ook nog 12 uur per dag. Dit laat mij toe af en toe eens een snoepje te kopen.![]()