Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de echte horlogeliefhebbers.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

    Wat is voor jou een normale precisie van aan automatisch horloge?
    5 seconden achter lopen per dag is niet abnormaal dacht ik?

    Comment


    • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

      Nu ik toch Chronomats aan het vergaren ben, trekt deze GT (Grand Totalizer) momenteel mijn bijzondere aandacht. Ik vrees dat die mijn collectie zal vervoegen.

      Last edited by enero; 24 februari 2015, 15:24.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

        Deze vind ik minder. Dat gele is niet mijn ding.

        Comment


        • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

          Van zelfde mening toegedaan hier.

          Comment


          • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

            Dat gele is dus wel helemaal mijn ding, schitterend uurwerk Pol!
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

              Mijn lievelingskleur is nl. blauw hé. Ik heb er al één met donkerblauwe dial. Deze viel mij echter op omwille van zijn frisse azuurblauwe kleur. Nu die goudkleurige subdials zijn samen met de gouden ruiters, kroon en pushes misschien wat teveel van het goeie. Die is ook in het zwart te vinden maar die vind ik dan net wat te depri.

              Hier de zwarte dus :

              Last edited by enero; 24 februari 2015, 15:25.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri
                Maar als ik bij sommigen zie dat ze bv. van een bepaald merk een LE verkopen, en de week daarna staat er wéér zo'n LE te koop ( identiek dezelfde ) stel ik me toch vragen....
                Het kan natuurlijk, maar twee identieke LE's zo kort na mekaar.....
                LE's hebben meestal een erg beperkte wereldwijde oplage.
                Van de LE Blue Impulse zijn er 1000 gemaakt. Er zijn er nu nog steeds te koop. Ik weet er alvast nog een 2-tal zitten. Je mag niet vergeten dat er een zeer grote verandering van eigenaar gebeurt. De tweedehandsmarkt wordt blijkbaar al zo belangrijk als de nieuwe markt. En zelfs al zijn er officiële documenten bij het horloge, wat bij de meeste te koop gestelde horloges niet zo is, dan nog ben je nooit zeker. Wat vertrouwen moet je steeds hebben ofwel moet je het houden op plaatjes kijken.
                Op de B-1 staat er bvb. op ene dial "Breitling B-1" en op de andere staat er "Breitlling Chronomètre B-1" dan zou de één een Quartz (B68) moeten zijn en de tweede een Superquartz (B78) en meest recente. Maar is die dial dan wel een garantie dat dit wel zo is ? En ik denk ook dat een referentienr. vatbaar is voor vervalsingen. Laat je hem openen door een deskundige, dan zal je allicht de waarheid kunnen achterhalen. Maar dan moet je overal met een horlogemaker op stap gaan. Het is zo in alles, als je niet koopt bij een officiële dealer dan kan je uiteraard in de grijze sfeer belanden.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                  Deze B1 is toch ook nog steeds een favoriet. De grijze dial is wat minder hard dan de zwarte. En één van de laatst gemaakte tussen 2003 en 2006 (B78 - Superquartz). Nostalgie naar mijn pilotentijd met een "slide rule" die een aantal conversies mogelijk maakt : Nautical miles, Static miles, Km, (LBS) ponden naar kg, IMP Gal naar liters , OZ -IN naar Newton meter, Fl OZ naar milliliters, kortom niet enkel een horloge, maar ook een analoge computer die in de luchtvaart van dienst kan (kon) zijn. Momenteel is dit allemaal digitaal natuurlijk en via computers. Maar tijdens mijn opleiding moesten wij daar toch mee kunnen werken. Dit is dus Breitling op-en-top.

                  Last edited by enero; 26 februari 2015, 19:43.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri
                    Pol, ik heb je een antwoord gestuurd. Ik kan je niet (meer) aan een B1 helpen, maar persoonlijk zou ik toch een zwarte proberen te scoren.

                    Waarom ? Als je het LCD uitzet krijg je een mooie haast egale wijzerplaat, dan "storen" die twee rechthoeken niet meer.
                    In een blauwe of een grijze vallen die véél meer op.

                    En een horloge dat zéker evenwaardig is aan de B1, is de Omega Speedmaster X-33: maar die heeft een totaal andere look en is in titanium.

                    De opvolger is de Omega Spacemaster Z-33, ook een ubercoole watch maar dat is echt een hockeypuck aan je pols. En Panerai is er niks tegen
                    Die Omega Spacemaster is echt niet mijn ding hoor Marc. Persoonlijk natuurlijk hé. Enfin, voor de B1 of iets anders zie ik wel waar ik uitkom. Een grijze zou mij, indien de prijs mij bevalt, er zijn immers toch niet zoveel B1's in omloop, niet tegenhouden. Die twee rechthoeken zijn immers eigen aan het werk. Voor mij is dit vooral de nostalgie aan mijn vliegerstijd. Want toen waren er nog andere zaken die prioriteit hadden, de prijs van het vliegen in de eerste plaats. Dat was ook niet niks.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                      Ik heb het niet voor drukke uurwerken met te veel knoppen.

                      Persoonlijk vind ik die Omega Spacemaster echt lelijk...
                      Dan zie ik veel liever de De Ville reeks.

                      Comment


                      • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                        Val ik nu helemaal uit de toon als ik dit horloge draag?


                        Het is een Skagen. De kast is Deens design en het binnenwerk is ingekocht.
                        De horloges van Skagen bevallen me omdat ze vrij dun zijn, waardoor ze, rond een dun armpje, niet lomp overkomen.
                        Ik heb 3 verschillende modellen. 't Zijn natuurlijk niet zo'n wondertjes van techniek als wat jullie hier tonen, maar prijs/kwaliteit kan ik zeker niet klagen.

                        Groetjes,

                        Riho
                        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                        Comment


                        • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                          Val ik nu helemaal uit de toon als ik dit horloge draag?


                          Het is een Skagen. De kast is Deens design en het binnenwerk is ingekocht.
                          De horloges van Skagen bevallen me omdat ze vrij dun zijn, waardoor ze, rond een dun armpje, niet lomp overkomen.
                          Ik heb 3 verschillende modellen. 't Zijn natuurlijk niet zo'n wondertjes van techniek als wat jullie hier tonen, maar prijs/kwaliteit kan ik zeker niet klagen.

                          Groetjes,

                          Riho
                          Combinatie sportief-klassiek zou ik zeggen. En zeker stijlvol. Die bracelets die van de kast ononderbroken (vloeiend) overlopen hebben ook iets speciaals maar maken het daardoor misschien ook een beetje zwaarder. Maar dat is dus weer heel persoonlijk.
                          De gekleurde wijzerplaten hebben omwille van praktische reden m.n. het aflezen een groot pluspunt. Zonder leesbril kan ik een witte dial met witte wijzers nog moeilijk aflezen. Maar goed, in een collectie hoort een witte dial volgens mij toch ook thuis. Is ook iets meer gekleed.
                          Last edited by enero; 27 februari 2015, 06:49.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                            Val ik nu helemaal uit de toon als ik dit horloge draag?


                            Het is een Skagen. De kast is Deens design en het binnenwerk is ingekocht.
                            De horloges van Skagen bevallen me omdat ze vrij dun zijn, waardoor ze, rond een dun armpje, niet lomp overkomen.
                            Ik heb 3 verschillende modellen. 't Zijn natuurlijk niet zo'n wondertjes van techniek als wat jullie hier tonen, maar prijs/kwaliteit kan ik zeker niet klagen.

                            Groetjes,

                            Riho
                            Ik vind Skagen zeker ook mooi. Het minimalistische en dunne design is eens iets anders dan wat je bij andere merken in die prijsklasse vindt. Denk maar aan Festina, Rodania,...

                            Smaak is kopen hé.
                            Eens boven de 1-2000€ zit de verhouding prijs/kwaliteit toch scheef. Je betaalt dan zo veel meer voor design, naam en exclusiviteit.

                            En voor de precisie moet je zeker geen mechanisch uurwerk kopen. Een goedkoop chinees quartz loopwerk loopt 10 keer nauwkeuriger dan een peperdure tourbillon.
                            Anderzijds, zo'n tourbillon zien tikken heeft wel iets speciaals natuurlijk. Maar de echte zwitserse tourbillons beginnen bij 25.000€. Er zal nog veel water naar de zee moeten lopen voor ik zo iets zou overwegen.

                            Comment


                            • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Ik vind Skagen zeker ook mooi. Het minimalistische en dunne design is eens iets anders dan wat je bij andere merken in die prijsklasse vindt. Denk maar aan Festina, Rodania,...

                              Smaak is kopen hé.
                              Eens boven de 1-2000€ zit de verhouding prijs/kwaliteit toch scheef. Je betaalt dan zo veel meer voor design, naam en exclusiviteit.

                              En voor de precisie moet je zeker geen mechanisch uurwerk kopen. Een goedkoop chinees quartz loopwerk loopt 10 keer nauwkeuriger dan een peperdure tourbillon.
                              Anderzijds, zo'n tourbillon zien tikken heeft wel iets speciaals natuurlijk. Maar de echte zwitserse tourbillons beginnen bij 25.000€. Er zal nog veel water naar de zee moeten lopen voor ik zo iets zou overwegen.
                              Inderdaad, precisie en mechanische uurwerken gaan niet altijd samen. Maar je doet het daarom niet hé, die werkjes zijn stuk voor stuk voorbeelden van perfectie en vakmanschap. Als ik mijn automatische horloges wil aan de praat houden trek ik daar dagelijks enkele minuutjes voor uit, want nu heb ik ondertussen ook geleerd dat je ze om de twee dagen liefst een aantal slagen geeft, zo niet kunnen ze zelfs stilvallen aan je pols. Het gekende fenomeen trouwens bij mensen die veel voor een computer zitten en met de armen nauwelijks nog bewegingen doen. Ik heb er zelfs zo al eentje gehad dat 's nachts stilvalt. Maar dit was dan van onwetendheid en in de meeste handleidingen staat ook niet dat je een automatisch horloge soms moet opwinden. De investering in speciale kasten die ze zelf aan de praat houden is volgens mij absurd en blijkbaar zelfs niet efficiënt als je er geen kapitaal tegen aangooit om die de frequenties kan instellen. Bij mijn horlogemaker hangt er zo'n professionele draai- en kantelmolen aan de muur waar er volgens mijn schattingen toch een tiental op geplaatst kunnen worden. Maar ja, die man moet investeren in zijn job hé, een totaal andere zaak. En we moeten blij zijn dat er nog af en toe eentje van die echte bestaat. Een ras dat niet zo toegankelijk is en dat bovendien tot uitsterven bedreigd wordt. Bij de meeste juweliers kan je enkel nog een batterij plaatsers vinden. En je moet dan nog geluk hebben dat ze het doen zoals het moet. Het is niet de eerste keer dat ik, nu ik daar ook mee bezig ben, moet vaststellen dat batterijen op een verkeerde, onprofessionele manier zijn geplaatst. Om dan nog te zwijgen over de vingerafdrukken die op het binnenwerk achterblijven. Nu kan je zelfs bij de schoenlapper een batterijtje laten vervangen. Dat is dan nog het toppunt. Schoenmaker blijf bij je leest zegt men soms.
                              Wat die Toubillons betreft, Ja, die hebben een soort van gyroscopisch element ingewerkt dat ervoor zorgt dat het horloge in alle standen (rond alle assen) evengoed blijft draaien. In de vliegerij zijn (waren) dergelijke gyroscopen ook aanwezig bij bvb. het mechanisch compas of "Gyro".(http://nl.wikipedia.org/wiki/Gyrokompas) . Een manier om een magnetisch kompas dat zich in een vloeistof bevindt en dus enkel in horizontale toestand werkt, te kunnen inbouwen in een verticaal dashboard. Nu is natuurlijk alles digitaal geworden en zo behoren die mechanische werkjes nagenoeg tot het verleden. En toch nog steeds fascinerend hoe men dat vroeger oploste.
                              Last edited by enero; 27 februari 2015, 10:41.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                                Ik was gisteren bij de juwelier en daar lag een tweedehands IWC te koop. Zes maand oud en mocht nu weg voor 8000€ tegenover de originele prijs van 11.385€. Je krijgt er wel een koffer bij, zo groot als een schoendoos.
                                Maar wat een afmeting had die IWC. Het is bijna een wandklok
                                Ik kan de vorige eigenaar best begrijpen dat hij er na 6 maand al terug van af wil. Zijn arm zal misschien al 5cm langer geworden zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X