Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vijver

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vijver

    we hebben een vijver in de tuin,maar ik heb nogal last van algen.
    Nu was er van de week iemand hier die zelf ook een vijver heeft en me zei dat hij om de twee weken een goede scheut javel in zijn vijver doet.
    Hij beweerd dat het geen kwaad kan voor de vissen en planten.
    Maar als het de algen dood zal het toch ook wel een reaktie op de planten geven ,of niet?
    Ik moet er wel bij vermelden dat onze vijver bestaat uit een vis/plant gedeelte een hoger gelegen planten gedeelte en een nog hoger gelegen filter met waterval.
    Echter ,alles ligt bijna heel de dag in de zon(vandaar de algen)
    Ik heb in het verleden al eens een slechte ervaring gehad met zogezegd goed bedoeld advies.
    Daarom mijn vraag heeft hier iemand ervaring mee?
    Mvg.
    The d.h.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: vijver

    Volgens mij gewoon best een filter zetten met zo'n lamp in, die de algen dood. Heeft bij mij toch gewerkt
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: vijver

      UV-filter echt waar werkt perfect , gewoon voor je gewone filter of pomp aansluiten. Door de straling gaan alle algen dood , klonteren ze samen en blijven ze hangen in je filter. En je hebt niets van chemische brol in je vijver. Nadeel , javel is goedkoper

      Oja , elk jaar moet je wel de lamp vervangen... (ong 30euro als ik mij niet vergis)
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: vijver

        Hallo,
        ik heb ook een vijver en ik kan u verzekeren dat dit ecosysteem een zeer complexe materie is.
        Misschien eens kijken naar: www.skalaar.be
        Ik durf u geen advies geven, want die algengroei kan diverse oorzaken hebben
        Voor advies heb ik al een paar keer gebeld naar de voorzitter:
        Joris Diopere
        Leiestraat 2a, 8820 Torhout
        (050) 211973
        Groeten.
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #5
          Re: vijver

          [QUOTE=mutse;1454196]UV-filter echt waar werkt perfect , gewoon voor je gewone filter of pomp aansluiten. Door de straling gaan alle algen dood , klonteren ze samen en blijven ze hangen in je filter.

          Echter, door die filter worden ook alle microorganismes vernietigd zoals de onontbeerlijke Daphnia ( of watervlo ). Je krijgt dus een onnatuurlijke steriele vijver.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: vijver

            Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
            Echter, door die filter worden ook alle microorganismes vernietigd zoals de onontbeerlijke Daphnia ( of watervlo ). Je krijgt dus een onnatuurlijke steriele vijver.
            1. Daphnia's zijn niet onontbeerlijk voor een vijver
            2. Niet ALLE micro-organismen worden gedood. Het zijn hoofdzakelijk de wieren en cyanobacteriën die gedood worden. Je vijver wordt dus allesbehalve steriel.
            3. Elke doorsneevijver is onnatuurlijk Alé, toch van ecologisch lage waarde.

            Een UV-lamp is ideaal om van de meeste soorten algen af te raken.

            @ mutse: Het is wel beterde lamp na de filter aan te sluiten, dus niet ervoor. De vijver blijft een reservoir van nitrificerende bacteriën, waaronder; Nitrosomonas, Nitrobacter en Nitrospira soorten. Deze kunnen zich uiteraard makkelijker op het oppervlak van het filtermedium vestigen als de UV-lamp achter de filter wordt gepaatst.

            Pfff; Javel, hoe komen de mensen er toch bij??? Daar gruwel ik toch wel van hoor. Probleempje met de vijver? Ah, Javel is niet te duur, we zullen dat eens proberen...
            Last edited by Scientist; 24 juni 2007, 15:23. Reden: Javel???

            Comment


            • #7
              Re: vijver

              tuurlijk als je zon UV lampenbatterij voor een gigantische vijver op een tuinvijvertje zet dan straal je alles dood wat in je water zit.

              zon klein lampje echter zal de algen eerder onder controle houden. vergeet niet dat je nog substraat etc in je vijver hebt zitten waar wel de nodige micro-organismen in kunnen verder leven
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: vijver

                Ok,
                Dat Daphnia onontbeerlijk zou zijn is overdreven.
                Wat de invloed van UV op Daphnia betreft. Zie eens:
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                Comment


                • #9
                  Re: vijver

                  de oplossing is mss heel simpel: er zit mss te veel vis in de vijver, die te veel meststoffen aanmaken door daphnia's op te eten waardoor er geen controle meer is op je algen (trofisch cascade systeem)
                  of invertebraten (zoals wantsen) die de daphnia's opeten

                  javel??? ZEKER NOOIT DOEN!!! zo verknoei je heel je vijver
                  Last edited by elien_2007; 24 juni 2007, 15:52. Reden: javel-zin
                  Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
                  by elien_photography, on Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: vijver

                    Effects of Solar UV Radiation on Higher Trophic Levels
                    Solar UV radiation /// higher trophic levels ???

                    Lijkt niet direct veel verband te hebben met UV-licht afgesloten in een buis van de hogere trofische niveaus. Enkel het laagste trofische niveau wordt bestraald.

                    Ik heb het artikel vlot eens doorgenomen en de relevantie ontgaat mij een beetje.

                    Uiteraard zal UV een invloed hebben op de samenstelling van een ecosysteem. Zo zijn bergmeren doorgaans minder divers aan soorten Branchiopoden dan lager gelegen meren met gelijkaardige abiotische factoren. Hier gaat het echter om een lamp die afgesloten in een buis enkel passerend water bestraalt met de daarin aanwezige organismen. Dus in hoofdzaak de eencellige wieren en cyanobacteria en sterk vertroebeld water.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vijver

                      Oorspronkelijk geplaatst door elien_2007 Bekijk bericht
                      de oplossing is mss heel simpel: er zit mss te veel vis in de vijver, die te veel meststoffen aanmaken door daphnia's op te eten waardoor er geen controle meer is op je algen (trofisch cascade systeem)
                      of invertebraten (zoals wantsen) die de daphnia's opeten
                      Inderdaad, dat is natuurlijk de oorzaak. Maar de meeste mensen willen een vijver waarin je de vissen ziet zwemmen En de meeste (tuin)vijvers zijn dus ook overbezet, wat serieuze filtersystemen en/of waterwissels vereist.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vijver

                        Oorspronkelijk geplaatst door Scientist Bekijk bericht
                        Inderdaad, dat is natuurlijk de oorzaak. Maar de meeste mensen willen een vijver waarin je de vissen ziet zwemmen En de meeste (tuin)vijvers zijn dus ook overbezet, wat serieuze filtersystemen en/of waterwissels vereist.
                        das waar... maar enkele visjes minder zullen het verschil meestal niet maken voor een persoon, maar wel voor een vijver (30->15 bv)
                        belangrijk is ook te weten wat welke vis eet, zodoende kun je soorten samen houden die de vijver in evenwicht houden
                        ik zeg ook niet dat het dé oplossing is, want er zijn nog andere mogelijkheden, zoals zo'n uv-filter, maar het belangrijkste voor een vijver is dat er geen overmaat is aan vis!!!
                        (is louter ter info voor (toekomstige) visvijvereigenaars)
                        Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
                        by elien_photography, on Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: vijver

                          Als je het simpel wil houden zonder overdreven filterinstallaties enz. dan steek je best geen karperachtigen in de vijver ( en dat zijn er vele )
                          Bij mij zit er enkel goudrietvoorn in.
                          Verder veel zuurstofplanten. bij mij: glanzend fonteinkruid, waterpest,
                          gedoornd hoornblad en waterviolier.
                          Vooral ook oppassen voor bomen ( afvallende bladeren )
                          Dus liefst geen bomen in de nabijheid
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment


                          • #14
                            Re: vijver

                            da is juist het probleem... bijna alle bekende siervissen zijn karpers: koi, goudvis, goudwinde,...
                            rietvoorn is idd een uitstekende vis voor vijvers: eet plantaardig materiaal itt tot de karpers, die vnl de bodem omwoelen
                            graskarpers en zilverkarper zijn uitzonderingen: die eten ook vnl plantaardig materiaal (maar ook je plantjes dan natuurlijk)

                            waar mijn examen hydrobiologie voor morgen toch niet goed voor is
                            Last edited by elien_2007; 24 juni 2007, 16:14.
                            Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
                            by elien_photography, on Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: vijver

                              Kijk eens op www.schuurmansenco.be , simpel op te lossen met plaatsing van bepaalde planten en/of blokjes die de algen verwijderen...

                              groetjes

                              Comment

                              Working...
                              X