Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Discussie: vijver

1. Standaard vijver

we hebben een vijver in de tuin,maar ik heb nogal last van algen.
    Nu was er van de week iemand hier die zelf ook een vijver heeft en me zei dat hij om de twee weken een goede scheut javel in zijn vijver doet.
    Hij beweerd dat het geen kwaad kan voor de vissen en planten.
    Maar als het de algen dood zal het toch ook wel een reaktie op de planten geven ,of niet?
    Ik moet er wel bij vermelden dat onze vijver bestaat uit een vis/plant gedeelte een hoger gelegen planten gedeelte en een nog hoger gelegen filter met waterval.
    Echter ,alles ligt bijna heel de dag in de zon(vandaar de algen)
    Ik heb in het verleden al eens een slechte ervaring gehad met zogezegd goed bedoeld advies.
    Daarom mijn vraag heeft hier iemand ervaring mee?
    Mvg.
    The d.h.

Standaard Re: vijver

Volgens mij gewoon best een filter zetten met zo'n lamp in, die de algen dood. Heeft bij mij toch gewerkt
    To make your dreams come true, wake up

UV-filter echt waar werkt perfect , gewoon voor je gewone filter of pomp aansluiten. Door de straling gaan alle algen dood , klonteren ze samen en blijven ze hangen in je filter. En je hebt niets van chemische brol in je vijver. Nadeel , javel is goedkoper

Oja , elk jaar moet je wel de lamp vervangen... (ong 30euro als ik mij niet vergis)
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Hallo,
    ik heb ook een vijver en ik kan u verzekeren dat dit ecosysteem een zeer complexe materie is.
    Misschien eens kijken naar: www.skalaar.be
    Ik durf u geen advies geven, want die algengroei kan diverse oorzaken hebben
    Voor advies heb ik al een paar keer gebeld naar de voorzitter:
    Joris Diopere
    Leiestraat 2a, 8820 Torhout
    (050) 211973
    Groeten.

[QUOTE=mutse;1454196]UV-filter echt waar werkt perfect , gewoon voor je gewone filter of pomp aansluiten. Door de straling gaan alle algen dood , klonteren ze samen en blijven ze hangen in je filter.

Echter, door die filter worden ook alle microorganismes vernietigd zoals de onontbeerlijke Daphnia ( of watervlo ). Je krijgt dus een onnatuurlijke steriele vijver.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
    Echter, door die filter worden ook alle microorganismes vernietigd zoals de onontbeerlijke Daphnia ( of watervlo ). Je krijgt dus een onnatuurlijke steriele vijver.
    1. Daphnia's zijn niet onontbeerlijk voor een vijver
    2. Niet ALLE micro-organismen worden gedood. Het zijn hoofdzakelijk de wieren en cyanobacteriën die gedood worden. Je vijver wordt dus allesbehalve steriel.
    3. Elke doorsneevijver is onnatuurlijk Alé, toch van ecologisch lage waarde.

Een UV-lamp is ideaal om van de meeste soorten algen af te raken.

@ mutse: Het is wel beterde lamp na de filter aan te sluiten, dus niet ervoor. De vijver blijft een reservoir van nitrificerende bacteriën, waaronder; Nitrosomonas, Nitrobacter en Nitrospira soorten. Deze kunnen zich uiteraard makkelijker op het oppervlak van het filtermedium vestigen als de UV-lamp achter de filter wordt gepaatst.

Pfff; Javel, hoe komen de mensen er toch bij??? Daar gruwel ik toch wel van hoor. Probleempje met de vijver? Ah, Javel is niet te duur, we zullen dat eens proberen...
    Laatst gewijzigd door Scientist; 24 juni 2007 om 16:23 Reden: Javel???

tuurlijk als je zon UV lampenbatterij voor een gigantische vijver op een tuinvijvertje zet dan straal je alles dood wat in je water zit.

zon klein lampje echter zal de algen eerder onder controle houden. vergeet niet dat je nog substraat etc in je vijver hebt zitten waar wel de nodige micro-organismen in kunnen verder leven
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

Ok,
    Dat Daphnia onontbeerlijk zou zijn is overdreven.
    Wat de invloed van UV op Daphnia betreft. Zie eens:
    http://www.users.muohio.edu/willia85/uv_radiation.html

de oplossing is mss heel simpel: er zit mss te veel vis in de vijver, die te veel meststoffen aanmaken door daphnia's op te eten waardoor er geen controle meer is op je algen (trofisch cascade systeem)
    of invertebraten (zoals wantsen) die de daphnia's opeten

javel??? ZEKER NOOIT DOEN!!! zo verknoei je heel je vijver
    Laatst gewijzigd door elien_2007; 24 juni 2007 om 16:52 Reden: javel-zin
    Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
    by elien_photography, on Flickr

Effects of Solar UV Radiation on Higher Trophic Levels
    Solar UV radiation /// higher trophic levels ???

Lijkt niet direct veel verband te hebben met UV-licht afgesloten in een buis van de hogere trofische niveaus. Enkel het laagste trofische niveau wordt bestraald.

Ik heb het artikel vlot eens doorgenomen en de relevantie ontgaat mij een beetje.

Uiteraard zal UV een invloed hebben op de samenstelling van een ecosysteem. Zo zijn bergmeren doorgaans minder divers aan soorten Branchiopoden dan lager gelegen meren met gelijkaardige abiotische factoren. Hier gaat het echter om een lamp die afgesloten in een buis enkel passerend water bestraalt met de daarin aanwezige organismen. Dus in hoofdzaak de eencellige wieren en cyanobacteria en sterk vertroebeld water.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elien_2007 Bekijk bericht
    de oplossing is mss heel simpel: er zit mss te veel vis in de vijver, die te veel meststoffen aanmaken door daphnia's op te eten waardoor er geen controle meer is op je algen (trofisch cascade systeem)
    of invertebraten (zoals wantsen) die de daphnia's opeten
    Inderdaad, dat is natuurlijk de oorzaak. Maar de meeste mensen willen een vijver waarin je de vissen ziet zwemmen En de meeste (tuin)vijvers zijn dus ook overbezet, wat serieuze filtersystemen en/of waterwissels vereist.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scientist Bekijk bericht
    Inderdaad, dat is natuurlijk de oorzaak. Maar de meeste mensen willen een vijver waarin je de vissen ziet zwemmen En de meeste (tuin)vijvers zijn dus ook overbezet, wat serieuze filtersystemen en/of waterwissels vereist.
    das waar... maar enkele visjes minder zullen het verschil meestal niet maken voor een persoon, maar wel voor een vijver (30->15 bv)
    belangrijk is ook te weten wat welke vis eet, zodoende kun je soorten samen houden die de vijver in evenwicht houden
    ik zeg ook niet dat het dé oplossing is, want er zijn nog andere mogelijkheden, zoals zo'n uv-filter, maar het belangrijkste voor een vijver is dat er geen overmaat is aan vis!!!
    (is louter ter info voor (toekomstige) visvijvereigenaars)

Als je het simpel wil houden zonder overdreven filterinstallaties enz. dan steek je best geen karperachtigen in de vijver ( en dat zijn er vele )
    Bij mij zit er enkel goudrietvoorn in.
    Verder veel zuurstofplanten. bij mij: glanzend fonteinkruid, waterpest,
    gedoornd hoornblad en waterviolier.
    Vooral ook oppassen voor bomen ( afvallende bladeren )
    Dus liefst geen bomen in de nabijheid

da is juist het probleem... bijna alle bekende siervissen zijn karpers: koi, goudvis, goudwinde,...
    rietvoorn is idd een uitstekende vis voor vijvers: eet plantaardig materiaal itt tot de karpers, die vnl de bodem omwoelen
    graskarpers en zilverkarper zijn uitzonderingen: die eten ook vnl plantaardig materiaal (maar ook je plantjes dan natuurlijk)

waar mijn examen hydrobiologie voor morgen toch niet goed voor is
    Laatst gewijzigd door elien_2007; 24 juni 2007 om 17:14

Kijk eens op www.schuurmansenco.be , simpel op te lossen met plaatsing van bepaalde planten en/of blokjes die de algen verwijderen...

groetjes

1. Daphnia's zijn niet onontbeerlijk voor een vijver
    2. Niet ALLE micro-organismen worden gedood. Het zijn hoofdzakelijk de wieren en cyanobacteriën die gedood worden. Je vijver wordt dus allesbehalve steriel.
    3. Elke doorsneevijver is onnatuurlijk Alé, toch van ecologisch lage waarde.

Een UV-lamp is ideaal om van de meeste soorten algen af te raken.

@ mutse: Het is wel beterde lamp na de filter aan te sluiten, dus niet ervoor. De vijver blijft een reservoir van nitrificerende bacteriën, waaronder; Nitrosomonas, Nitrobacter en Nitrospira soorten. Deze kunnen zich uiteraard makkelijker op het oppervlak van het filtermedium vestigen als de UV-lamp achter de filter wordt gepaatst.

Pfff; Javel, hoe komen de mensen er toch bij??? Daar gruwel ik toch wel van hoor. Probleempje met de vijver? Ah, Javel is niet te duur, we zullen dat eens proberen...
    Je hebt wel een goed punt , maar dan krijg je al doode algen in je vijver ipv in je filter... of mis ik?

(ik ben ook geen expert é veeeeerrrrreeee van )
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Tenzij ik er heb overgelezen,heb ik nergens (bewust) gelezen dat het over zweefalgen gaat (groen water).
    Zo ja, UV-lamp.
    Neen, UV-lamp niet echt nodig.

Laat je water eens testen. Wedden dat turf of kalk toevoegen in je water wonderen doet?

En dit antwoord is van een ervaringsdeskundige (ahum)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
    Je hebt wel een goed punt , maar dan krijg je al doode algen in je vijver ipv in je filter... of mis ik?

(ik ben ook geen expert é veeeeerrrrreeee van )
    Het is niet zo'n probleem dat de dode alg in de vijver terechtkomt. Dit wordt afgebroken door bacteriën.

Nabi, turf of kalk toevoegen zal je pH beïnvloeden. Dit kan nuttig zijn als je niet de gewenste zuurtegraad hebt in je vijver. Door de pH te wijzigen kan het natuurlijk zijn dat de algen niet meer in staat zijn zich massaal voort te planten. Maar het lijkt mij doorgaans niet de beste methode.

Turf verkleurt ook het water, wat meestal niet gewenst is...

Zoals dyafani al aanhaalde zou ik beginnen met het toevoegen van snelgroeiende planten als waterpest en hoornblad. Deze vormen geen wortels en nemen nutriënten op via stengel en blad uit het water. Daardoor gaan ze directe competitie aan met de algen voor voedingsstoffen. Ook vermijden dat bladafval van bomen in het water terechtkomt.
    Dit kan je eventueel combineren met enkele gedeeltelijke waterverversingen.
    Als dit niet helpt zou ik naar een UV-lamp grijpen.

Maar het is moeilijk advies te geven als je niet alle gegevens hebt van de vijver.

Volume, bezetting vissen, bezetting planten, volume filtermaterialen + welke filtermaterialen, debiet van de pomp. Liefst nog het effectieve debiet van de pomp dat rekening houdt met de opvoerhoogte van het water.

Ook pH, nitraat en fosfaatgehalte kunnen helpen, dit laat je best meten in een vijverwinkel...

Mvg

Het is juist omdat PH, KH en GH uit balans zijn dat algen zich razendsnel vermenigvuldigen.

En turf: geen tuinturf, maar vijverturf. Geen waterverkleuring.

Mijn methode is tenminste wel biologisch!

Voor het overige heb je gelijk.
    Behalve dat een UV-lamp nutteloos is tegen draadalg.

20. Standaard Re: vijver

Wauw ! wat een respons
    eventjes wat meer informatie over de vijver geven.
    Hij is alles bij elkaar zo'n 25meter lang en 3 meter breed met drie hoogte verschillen en het diepste punt is ongeveer 1,20m.
    er zijn geen bomen in de direkte nabijheid.
    overbevolkt zou ik hem ook niet noemen ,met ongeveer 50 vissen in het laagste gedeelte ongeveer de helf van de vijver(koi's en goudwindes) waarvan maar een stuk of zeven van ongeveer 20cm de rest is klein grut.
    Het water is niet groen of bruin en vrij helder (in de buurt van de algen glashelder)
    Maar ik heb bijna geen zuurstofplanten(willen niet groeien) en mijn waterlelie's gaan steeds DOOD ,de rest van de waterplanten doen normaal.
    Dat vindt ik juist zo raar
    Blijkbaar moet ik dringend mij water eens laten contoleren.
    Ondertussen wil ik U allen bedanken voor de hulp ,er zitten veel bruikbare tips tussen.
    Mvg,

TH D H

Waarschijnlijk zitten de koi's aan uw planten.
    De waterlelies krijgen waarschijnlijk de kans niet om goed te wortelen.
    Zitten deze in geperforeerde bakken met jutezak aan de buitenkant?
    Is de bovenkant van de bakken afgeschermd tegen wroetelen van de vissen
    ( stenen ). Met serieuze koi's is zelfs dat geen oplossing.
    Koi's zijn veelvraten. Ze vergen een grote en diepe vijver en een serieuze zuiveringsinstallatie. Een combinatie met planten is niet gemakkelijk.
    Bij de aanleg van een vijver is het in feite aan te raden om na het vullen met water ( ik gebruik 1/2 stadswater + 1/2 regenwater ) liefst binnen een +/- 10tal dagen uw zuurstofplanten in de vijver te steken ( laten zinken met een koordje en steenje vastebonden ) en dat mogen er voor uw vijver veel zijn.
    Wel ervoor zorgen dat uw planten geen larven, eitjes enz bevatten. dus eerst in bassin om te desinfecteren ( zie apotheker ) Denk maar aan het gevaar van disticus marginalis ( geelgerande watertor ). dus eerst deze planten laten gedijen. Dan andere planten toevoegen zoals lelies, gele plomp, oeverplanten enz. Om zeker te zijn zou ik een vol jaar wachten vooraleer er vissen in te steken. Welke vissen en hoeveel: dat is dan weer een andere discussie.

Waarschijnlijk zitten de koi's aan uw planten.
    De waterlelies krijgen waarschijnlijk de kans niet om goed te wortelen.
    Zitten deze in geperforeerde bakken met jutezak aan de buitenkant?
    Is de bovenkant van de bakken afgeschermd tegen wroetelen van de vissen
    ( stenen ). Met serieuze koi's is zelfs dat geen oplossing.
    Koi's zijn veelvraten. Ze vergen een grote en diepe vijver en een serieuze zuiveringsinstallatie. Een combinatie met planten is niet gemakkelijk.
    Bij de aanleg van een vijver is het in feite aan te raden om na het vullen met water ( ik gebruik 1/2 stadswater + 1/2 regenwater ) liefst binnen een +/- 10tal dagen uw zuurstofplanten in de vijver te steken ( laten zinken met een koordje en steenje vastebonden ) en dat mogen er voor uw vijver veel zijn.
    Wel ervoor zorgen dat uw planten geen larven, eitjes enz bevatten. dus eerst in bassin om te desinfecteren ( zie apotheker ) Denk maar aan het gevaar van disticus marginalis ( geelgerande watertor ). dus eerst deze planten laten gedijen. Dan andere planten toevoegen zoals lelies, gele plomp, oeverplanten enz. Om zeker te zijn zou ik een vol jaar wachten vooraleer er vissen in te steken. Welke vissen en hoeveel: dat is dan weer een andere discussie.

Van hoornblad blijven de Koi's toch af?

Van hoornblad blijven de Koi's toch af?
    Karpers dus ook koi, eten planten. Jonge koi zullen uw waterplanten wel met rust laten. Zodra ze groter worden laten ze er niets meer van over. Ze doen niets liever dan lekker in de aarde wroeten, jonge scheuten opeten, en met volwassen planten hebben ze ook geen moeite. Zelfs al zouden de planten met rust laten, zijn er grote hoeveelheden waterplanten nodig om een biologisch evenwicht te creëren.

Deze waterjuwelen zijn vervuilers eerste klas en daarom ook niet te vergelijken met andere vijverbevolkers.

Hoi,

Voor specifieke info kan je ook naar www.vijversenkoi.be .
    Ikzelf ben reeds vele jaren bezig met vijveren www.koimaster.be en geef een magazine uit (gratis via email!)
    Enfin algen zijn een resultaat van het feit dat er veel voedingsstoffen in de vijver aanwezig zijn.
    Gedeeltelijk een bewijs dat er een omzetting is van ammoniak over nitriet naar nitraat.
    Je kan algen tegengaan dus door dit gehalte zo laag mogelijk te houden.
    Planten lossen dit op, maar dit enkel in grotere getallen en steeds onder voorbehoud.
    Een UV lamp (3watt / m³) werkt idd goed.
    Poedertjes zijn nooit ideaal en kunnen gevaarlijk zijn voor uw vissen op korte of lange termijn.
    Persoonlijk: eerst een systeem dat je vuil uit het water verwijderd dan hierna het systeem aanvullen dat de opgeloste stoffen omzet dan over UV retour vijver.
    aangevuld met af en toe water verversen a 10 - 20%

Regels voor berichten