Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

    Ik zoek wat meer info over verwarming van een zwembad met een warmtepomp. Dit is het systeem gebaseerd op een "omgekeerde airco" en NIET een -wisselaar, waarbij warmte wordt gegenereerd door de ketel van de CV.
    De brochures en de uitleg van diverse firmas zijn niet vergelijkbaar. Vandaar mijn vragen aan mensen die hiermee ervaring hebben:
    - welk type warmtepomp heb je met welk vermogen?
    - is dit de enige manier van verwarming?
    - hoe groot is je zwembad?
    - welke temp bereik je in welke maand?
    - gebruik je een zwembadafdekking?
    - ben je tevreden over het systeem? zou je het opnieuw aankopen?
    - is er een specifieke firma/merk dat je wenst aan te raden?

    In elk geval, bedankt op voorhand aan eventuele reageerders. Zo nodig kan je ook per PM kontakt met me opnemen.

  • #2
    Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

    Ik heb zelf geen zwembad, maar één van mijn broers wel.
    Dat zwembad wordt opgewarmd door een collector die op een plat dak gelegd is (het is een heel lange slang die over de hele oppervlakte ligt).
    Bij dat systeem moet er alleen de energie voor de waterpomp (een circulatiepomp, maar die heb je toch al nodig voor de filterinstallatie) geleverd worden, dan is het stroomverbruik veel lager.

    Bij een warmtepomp zal de koelcompressor ongeveer 1/3 van het totaal geleverde vermogen nodig hebben, 2/3 van de energie die afgegeven wordt aan het zwembad (of verwarming van een woning) komt uit de lucht (of grond, of grondwater).
    Als die compressor bijvoorbeeld 1000W verbruikt, dan heb je in het gunstigste geval 3000W die aan het water afgegeven wordt. Maar ik vrees dat je wel wat meer nodig hebt om een zwembad op te warmen. Daarbij komt ook nog dat een lucht/water systeem een lager rendement geeft bij lagere luchttemperaturen, en dan verbruik je dus weer meer stroom voor dezelfde hoeveelheid warmte.
    In principe kan je zelfs de warmte van de airco gebruiken om een zwembad op te warmen, maar dan krijg je wel een dure installatie, en het zwembad zal alleen bijgewarmd worden op de warmste dagen van het jaar.

    Het systeem met de collector is voordeliger (aankoop, plaatsing + verbruik), en bovendien wordt de temperatuur van het dak ook nog wat verlaagd op hete zomerdagen.
    Een warmtepomp werkt ook als de zon niet schijnt, maar het verbruik is wel veel hoger.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

      Dat zwembad wordt opgewarmd door een collector die op een plat dak gelegd is (het is een heel lange slang die over de hele oppervlakte ligt).
      Bij dat systeem moet er alleen de energie voor de waterpomp (een circulatiepomp, maar die heb je toch al nodig voor de filterinstallatie) geleverd worden, dan is het stroomverbruik veel lager.
      Dat systeem ken ik. Omdat het bij ons onvoldoende rendeert (teveel schaduw door omliggende bomen van de buren, zijn we verplicht een ander systeem extra te installeren.

      Vandaar mijn vraag naar info ivb warmtepompen.

      Comment


      • #4
        Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

        Ik heb vorig jaar als eindwerk een rendementsanalyse gemaakt van een warmtepompsysteem versus een hoogrendementscondensatieketel en de conclusie :

        Zonder de aankoopprijs in rekening te brengen ben je nog altijd goedkoper af met gas ( zelfs met de hoge huidige gasprijs )
        Vraag maar eens aan een fabrikant wat de seasonal performance factor (SPF = jaarlijks rendement) is van hun systeem.

        Een passief systeem (zonnewarmte) geeft de goedkoopste warmte maar die heb je maar een beperkt deel van het jaar ter beschikking.

        Goede afdekking (geen verdamping) en isolatie rondom helpen ook .
        Je moet tenslotte , eenmaal het water op temperatuur is, enkel het warmteverlies compenseren.


        Ik wil je het eindwerk ook wel toesturen maar het is vrij technisch vol met wiskundige berekeningen en kennis van thermodynamica is wel wat vereist .

        Mvg

        Jacky
        Canon EOS 40d ; Tamron 17-50 F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

          Ik ben ook eens gaan kijken voor zo een warmte pomp.
          Heel duur, en voor een iets of wat zwembad op te warmen heb je al een serieuze pomp nodig.

          En denk er aan; dat die pas warmte uit de lucht kunnen halen vanaf 15 of 18 graden. Dus dat is het ook niet.

          En dan die verwarmingen met de zon, ja die warmen ook alleen maar als de zon schijnt, dus dat id het ook niet.

          Ik heb nu een telescopische koepel er over, en wanneer de zon ookj maar iets schijnt warmt mijn water op.
          In de winter niet genoeg, maar ik ga met gas bij verwarmen, maar in de zomer veel te warm, soms wel 40graden water.
          Prima voor mij vrouw, maar voor mij te warm.

          En dan nog, als je geen koepel hebt, en uw water is 30 graden, dan moet het nog goed weer zijn of het is koud in uw zwembad, het minste wind dat er is, is al te veel.

          Ik merk dat heel goed hier, zelfs in de zomer, als dan de kinderen aan het zwemmen zijn, en ik zet de koepel open om eens te luchten of gewoon omdat het mooi weer is, moet je maar eens komen kijken hoe snel zij die weer dicht doen achter mijn gat.
          En dan spreek ik van warme dagen he.

          Ik denk dat een koepel het beste is, (en zeker om uw het zwembad proper te houden) en dan in de winter bij verwarmen, en zorgen dat je zo weinig mogelijk warmte verlies hebt van uw water.
          Dus nog eens extra afdekken met een goed zeil.

          Mijn gedacht he.

          Comment


          • #6
            Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door Drummerstaf Bekijk bericht
            En denk er aan; dat die pas warmte uit de lucht kunnen halen vanaf 15 of 18 graden.
            De mijne warmt nochtans op vanaf een buitentemperatuur van 10 graden.
            Het gaat over een Pacmaster 10. Er ligt een afdekking op het water, dat is wel essentieel om de warmte vast te houden, en om de zonnestraling optimaal te benutten. Vanaf begin mei heb ik 50.000 liter water op 28°C. Dat is ruim voldoende, warmer is niet aangenaam meer.
            Gas is niet mogelijk bij ons, aangezien het bad op 40m van de woning ligt.

            Comment


            • #7
              Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

              @Jacky001:
              gas is geen optie want is niet aanwezig in de ongeving (en ook niet gepland door de gemeente de komende jaren).

              @Drummerstaf:
              Een koepel is onmogelijk, want volledig rond zwembad me te grote diameter. Dat is ook de reden dat een zomderafdeking onmogelijk is: er bestaat geen oprolsysteem voor.

              @polparasol: kan je wat meer info geven over je tevredenheid etc? Zie mijn eerste vragen.

              Comment


              • #8
                Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

                Bij een luchttemperatuur van 10°C is het rendement van een warmtepomp al heel wat lager, en zal er meer elektrisch vermogen nodig zijn om het water op temperatuur te houden. De compressor moet dan langer draaien om dezelfde hoeveelheid warmte te leveren, de verdampingstemperatuur zal dan ook vrij dicht tegen de 0°C liggen, waardoor er ijsvorming mogelijk is op de verdamper, en daardoor zal het rendement nog verder zakken.

                Je zou de warmtepomp vooral op nacht-tarief moeten laten draaien, maar dan is de temperatuur lager, en verlies je weer een deel van het rendement...

                Voor de verwarming van een zwembad met een warmtepomp zou ik ook eens denken aan zonnepanelen om de stroom op te wekken, anders zou de jaarlijkse afrekening wel eens heel hoog kunnen zijn.
                Maar als je teveel schaduw hebt, dan kan je die zonnepanelen ook vergeten.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

                  Heb je de mogelijkheid om een circuit buizen in de grond te steken, zodat je de grondwarmte kan gebruiken om het water op te warmen ?
                  De installatie zal dan wel duurder zijn dan een lucht-water warmtepomp, maar de opbrengst is veel beter en stabieler.
                  Grondwater oppompen, de warmte eraan onttrekken en terug in de grond pompen is ook een techniek met een qua temperatuur veel stabielere bron dan de gewone omgevingslucht.

                  En zo'n pomp zou dan ook maximaal op nachttarief kunnen draaien.
                  Last edited by nete; 18 januari 2008, 16:58.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

                    @ nete: systeem met grondwarmte kan ik, maar is niet realiseerbaar (en erg duur!)

                    Iedereen bedankt voor de reacties tot op heden.

                    Toch herhaal ik even mijn vraag: wie heeft er persoonlijk ervaring met een warmtepomp? Tot op heden nog maar een iemand?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verwarming zwembad met warmtepomp - info gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Zeus1 Bekijk bericht
                      @polparasol: kan je wat meer info geven over je tevredenheid etc? Zie mijn eerste vragen.
                      Ik ben heel tevreden want ik heb van mei tot half oktober warm water. Naar het meerverbruik aan electriciteit heb ik nog niet durven kijken. En vergelijken met een ander systeem kan ik ook niet, want hier was maar 1 systeem mogelijk, zie eerder.

                      Comment

                      Working...
                      X