Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervelend elektriciteitsprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervelend elektriciteitsprobleem

    Sinds enkele dagen, valt af en toe de differentieelschakelaar van 30mA uit . Deze is echter ook na enkele minuten terug op te zetten.
    Ik heb bij uitval ook al alle kringen afgeschakeld, en deze elk op zijn beurt terug ingeschakeld, maar differentieel werkt dan terug normaal (toch voor enkele dagen)
    In onze zekeringskast, zijn de differentieel van 300 mA en 30 mA in serie geschakeld , zodat de fout dus eender waar kan zitten .
    Er zijn ook zonnepanelen en airco installatie.
    Iemand een idee hoe ik fout zelf zou kunnen opsporen , anders moet ik persoon zoeken die installatie kan meggeren. (gelezen op dokter Google)
    grt
    Jan

  • #2
    Re: vervelend elektriciteitsprobleem

    Als het de differentieel van 30mA is die uitvalt, dan zit de fout in een van de kringen die daar achter aangesloten zijn, en zal je daar moeten zoeken naar de schuldige.
    Een tijdje geleden was hier de verliesstroomschakelaar van 300mA uitgevallen, smeltende sneeuw had voor een lek gezorgd waardoor er water in de lamp van de slaapkamer van mijn zoon was gelopen.
    Dat is zo'n plafondlamp met een glazen schaal onder, de hele ledlamp zat in het water (de lamp zat zelfs helemaal vol water).
    Ondertussen heeft het nog verschillende keren flink geregend, en toen is er geen druppel water binnen gekomen, alleen smeltende sneeuw komt daar langs ergens binnen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: vervelend elektriciteitsprobleem

      je zit dus idd met verliesstroom ,dit gebeurt meestal in vochtige ruimtes maar ook in vochtige toestellen ,bv wasmachines of droogkasten ,ook microgolfoven enz..ik zou hier eerst controle doen ,na wassen of drogen ,stekker uit het stopcontact en kijken of het goed blijft, motoren zijn daar soms gevoelig voor

      Comment


      • #4
        Re: vervelend elektriciteitsprobleem

        De differentieel beveiliging kan ook gewoon versleten zijn. Is hier eerder al eens ter sprake gekomen. Hetzelfde gebeurde bij een vriend van mij. Dif vervangen en het probleem was verdwenen.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: vervelend elektriciteitsprobleem

          De 30mA is normaal enkel voor specifieke ruimtes en/of toepassingen. Niet alles zit achter die differentieel. Je moet het echt in die kringen gaan zoeken.

          Comment


          • #6
            Re: vervelend elektriciteitsprobleem

            Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
            Sinds enkele dagen, valt af en toe de differentieelschakelaar van 30mA uit . Deze is echter ook na enkele minuten terug op te zetten.
            Ik heb bij uitval ook al alle kringen afgeschakeld, en deze elk op zijn beurt terug ingeschakeld, maar differentieel werkt dan terug normaal (toch voor enkele dagen)
            In onze zekeringskast, zijn de differentieel van 300 mA en 30 mA in serie geschakeld , zodat de fout dus eender waar kan zitten .
            Er zijn ook zonnepanelen en airco installatie.
            Iemand een idee hoe ik fout zelf zou kunnen opsporen , anders moet ik persoon zoeken die installatie kan meggeren. (gelezen op dokter Google)
            grt
            Jan
            Als de twee differentieel schakelaars na elkaar staan en je ganse woning staat er achter, dan is dat eigenlijk verkeerd, maar blijkbaar doen velen het zo om door de keuring te komen.
            30mA is normaal enkel nodig voor vochtige ruimtes, daar zet je geen ganse woning achter.
            Dat probleem was hier reeds eens aan bod, ben ik dan gaan oplossen bij die persoon, na wat meggeren bleek dat het een optelling was van enkele kleine verliezen, in totaal een verlies van 7,5 watt is voldoende om een 30mA te laten afvallen.
            Bij die persoon was splitsen niet echt mogelijk.
            De buitenverlichting heb ik dan achter de 30 gezet en de rest van het huis achter de 300mA zetten was de enige mogelijkheid.
            Daarmee was het ook opgelost, in een huis van 50 jaar oud had ik geen andere keuze.

            Comment


            • #7
              Re: vervelend elektriciteitsprobleem

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Als de twee differentieel schakelaars na elkaar staan en je ganse woning staat er achter, dan is dat eigenlijk verkeerd, maar blijkbaar doen velen het zo om door de keuring te komen.
              30mA is normaal enkel nodig voor vochtige ruimtes, daar zet je geen ganse woning achter.
              Dat probleem was hier reeds eens aan bod, ben ik dan gaan oplossen bij die persoon, na wat meggeren bleek dat het een optelling was van enkele kleine verliezen, in totaal een verlies van 7,5 watt is voldoende om een 30mA te laten afvallen.
              Bij die persoon was splitsen niet echt mogelijk.
              De buitenverlichting heb ik dan achter de 30 gezet en de rest van het huis achter de 300mA zetten was de enige mogelijkheid.
              Daarmee was het ook opgelost, in een huis van 50 jaar oud had ik geen andere keuze.
              Inderdaad, kort door de bocht moeten enkel de badkamer, de wasmachine en de vaatwas op 30mA.
              In het huis dat mijn dochter heeft gekocht viel de 30mA ook geregeld uit. Toen bleek dat een aantal - weliswaar op het bord afgescheiden - circuits van droge ruimten ook op 30mA stonden.
              Gelukkig was dat door een aantal flexibels anders aan te sluiten snel geregeld. Een goed gebouwd bord, maar geen idee waarom iemand dat zo had aangesloten.

              Bij mij thuis stond de tuin ook op 30mA - wat niet verplicht is. Omdat die bij felle regen af en toe uitviel heb ik hiervoor een aparte 300mA gezet.

              Comment


              • #8
                vervelend elektriciteitsprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Inderdaad, kort door de bocht moeten enkel de badkamer, de wasmachine en de vaatwas op 30mA.
                In het huis dat mijn dochter heeft gekocht viel de 30mA ook geregeld uit. Toen bleek dat een aantal - weliswaar op het bord afgescheiden - circuits van droge ruimten ook op 30mA stonden.
                Gelukkig was dat door een aantal flexibels anders aan te sluiten snel geregeld. Een goed gebouwd bord, maar geen idee waarom iemand dat zo had aangesloten.

                Bij mij thuis stond de tuin ook op 30mA - wat niet verplicht is. Omdat die bij felle regen af en toe uitviel heb ik hiervoor een aparte 300mA gezet.
                Klopt, en voor een wasmachine en vaatwas is het eigenlijk niet eens nodig als deze goed geaard zijn, dan gaat een 300mA er even goed uit bij een echt verlies.

                Comment


                • #9
                  Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Klopt, en voor een wasmachine en vaatwas is het eigenlijk niet eens nodig als deze goed geaard zijn, dan gaat een 300mA er even goed uit bij een echt verlies.
                  Maar is het wel verplicht om wasmachine op 30mA te zetten?
                  Ik zou mijn wasmachine en droogkast naar de garage willen verhuizen maar is wel op 300mA dan

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Maar is het wel verplicht om wasmachine op 30mA te zetten?
                    Ik zou mijn wasmachine en droogkast naar de garage willen verhuizen maar is wel op 300mA dan
                    Hangt er van af hoe oud je woning is, bij een woning van vóór een bepaald jaar is zelfs een
                    verliesstroomschakelaar niet verplicht, ik meen dat de 300 mA maar verplicht is geworden
                    van ergens jaren 70.
                    En eigenlijk is een 30 mA nog steeds niet "verplicht" voor een wasmachine ed. meen ik, bij nieuwbouw spreken ze enkel over
                    de volledige badkamer.
                    Wetmatig mag alles dat met een stekker is aangesloten eigenlijk achter een 300mA staan.
                    Maar natuurlijk wel aan te raden gans het systeem achter een 300 mA diff te zetten, ook bij verkoop van een huis krijg je
                    bij keuring een opmerking dat je een bepaalde tijd geeft om er een te plaatsen.
                    Zoals gezegd, zorg ervoor dat je voor dat soort toestellen een goede aarding hebt, en je zit veilig (zolang je ze zelf niet open maakt om er aan te werken)
                    vakmannen weten dat en nemen hun voorzorgen als er aan een machine moet gewerkt worden.
                    Wat wel zou kunnen, is dat een volledige was en droogruimte nu ook aangeraden wordt om deze achter een 30 mA te plaatsen,
                    maar dan raad ik mensen altijd aan, daar bv. hun vrieskast niet op te zetten, je zou niet de eerste zijn die na een paar dagen
                    uit huis thuiskomt en gans de vriezer staat gedooid.
                    Last edited by Guest42; 7 mei 2021, 08:18.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                      Volgens het AREI moet de badkamer, wasmachine, droogkast en vaatwasmachine achter de 30ma komen,elk op een aparte kring van min 2.5 mm2 en afgezekerd worden met 20 A automaat ,die mannen zeggen zelfs 6 mm2 voor wasmachine (niet voor opbouw)
                      veel hangt idd af van ouderdom woning dacht ergens vanaf '82
                      je kunt natuurlijk ook gewoon doen als een beunhaas ...tot er iets gebeurt en de verzekering komt eens neuzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door eddze Bekijk bericht
                        Volgens het AREI moet de badkamer, wasmachine, droogkast en vaatwasmachine achter de 30ma komen,elk op een aparte kring van min 2.5 mm2 en afgezekerd worden met 20 A automaat ,die mannen zeggen zelfs 6 mm2 voor wasmachine (niet voor opbouw)
                        veel hangt idd af van ouderdom woning dacht ergens vanaf '82
                        je kunt natuurlijk ook gewoon doen als een beunhaas ...tot er iets gebeurt en de verzekering komt eens neuzen
                        Toon mij eens die tekst uit het echte AREI eddze, zal ook eens zien dan,
                        en dat ze maar eens bewijzen in welke stekker je die vaatwas of droogkast zal aansluiten...
                        Ik heb talloze keuringen meegemaakt en er werd daar nooit met één letter over gerept.
                        Dat van die 6mm² voor wasmachine is gewoon onzin.
                        Maar ik zeg ook niet dat het bij een aantal circuits niet aan te raden is om deze gescheiden te houden en apart te beveiligen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                          Meerbepaald, artikel 198 van het AREI stelt: De minimum draadsectie van de geleiders voor de voeding van een wasmachine bedraagt:
                          Voor driefasige stroombanen: 4 mm²
                          Voor monofasige stroombanen 6 mm²
                          Er mag echter toch gebruik gemaakt worden van geleiders met een draadsectie van 2,5 mm² in volgende gevallen:
                          ° Wanneer de stroombaan bestaat uit een kabel geplaatst in opbouw of in de vrije lucht
                          ° Wanneer de stroombaan bestaat uit geïsoleerde geleiders in een buis met een diameter van minimum 25 mm
                          ° Wanneer je op het ééndraadsschema enkel een stopcontact tekent zonder het symbool voor het toestel
                          ° Wanneer er een reservebuis voorzien is naar dezelfde plaats van energielevering. Dit geldt ook wanneer de wasmachine ergens is opgesteld waar er nog een ander stopcontact, dat gevoed wordt door een andere leiding, in de buurt aanwezig is. Er wordt dan een aparte voedingsleiding voorzien voor de voeding van het stopcontact van de wasmachine en 1 (of meerdere) voedingsleidingen voor de overige stopcontacten in de betreffende ruimte.

                          er staat veel onzin in het ARAI
                          ze moeten niks bewijzen ,JIJ moet vermelden met symbool op je ééndraadschema (weet ik ook wel ,kom je alle kanten mee uit)

                          Comment


                          • #14
                            Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door eddze Bekijk bericht
                            Meerbepaald, artikel 198 van het AREI stelt: De minimum draadsectie van de geleiders voor de voeding van een wasmachine bedraagt:
                            Voor driefasige stroombanen: 4 mm²
                            Voor monofasige stroombanen 6 mm²
                            Er mag echter toch gebruik gemaakt worden van geleiders met een draadsectie van 2,5 mm² in volgende gevallen:
                            ° Wanneer de stroombaan bestaat uit een kabel geplaatst in opbouw of in de vrije lucht
                            ° Wanneer de stroombaan bestaat uit geïsoleerde geleiders in een buis met een diameter van minimum 25 mm
                            ° Wanneer je op het ééndraadsschema enkel een stopcontact tekent zonder het symbool voor het toestel
                            ° Wanneer er een reservebuis voorzien is naar dezelfde plaats van energielevering. Dit geldt ook wanneer de wasmachine ergens is opgesteld waar er nog een ander stopcontact, dat gevoed wordt door een andere leiding, in de buurt aanwezig is. Er wordt dan een aparte voedingsleiding voorzien voor de voeding van het stopcontact van de wasmachine en 1 (of meerdere) voedingsleidingen voor de overige stopcontacten in de betreffende ruimte.

                            er staat veel onzin in het ARAI
                            ze moeten niks bewijzen ,JIJ moet vermelden met symbool op je ééndraadschema (weet ik ook wel ,kom je alle kanten mee uit)
                            Met bovenstaande "aanbevelingen" kan je alle kanten uit eddze weet ik ook wel, maar heb je een goede aarding van minder dan 30 Ohm,
                            dan zal de keurder daar zeker niet over vallen.
                            Mijn schoonzoon is aannemer en levert jaarlijks 12 à 14 woningen op, ik ben er meestal bij als de keuring komt, en nog nooit een opmerking
                            gekregen één hoofd verliesstroomschakelaar van 300mA één voor de wasplaats van 30 mA en één op de badkamer van 30 mA.
                            Van 6 mm² voor een wasmachine heb ik nog van mijn leven niet gehoord, enkel het kookfornuis en of oven worden zwaarder bedraad.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                              Van die 6mm² is wel correct hoor. Vorig jaar hier mijn installatie na 25 jaar opnieuw laten keuren (wie doet dat nog ;-) ). Zonder opmerkingen btw.
                              Het is niet omdat "ze" er niet naar kijken dat het niet oké moet zijn. De ligging van de leidingen is ook strikt omschreven, daar zullen of kunnen ze niet naar kijken maar dat wil niet zeggen dat het niet zo in de reglementering staat. Men gaat ook niet elke schakelaar of stopcontact openen ter controle.

                              Nu, wat betreft de aardlekschakelaar, ik heb enige tijd geleden in een topic aangegeven dat in de serviceflat van de schoonmoeder de aardlekschakelaar af en toe uitschakelde. Dat had toen te maken met een goedkope waterkoker van Kenwood die na enige tijd gewoon een verliesstroom genereerde. Dat was zelfs met een multimeter na te gaan. Nochtans werkte de waterkoker nog wel. Dat was trouwens de derde keer met hetzelfde merk.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X