Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verplichte Ben Weyts laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Verplichte Ben Weyts laptop

    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    @lieven lema: wat is er mis met de vraag om een trapezium met 2 rechte hoeken te tekenen?
    Haha, het kan maar het wordt zo niet in de lagere school aangeleerd. Eén bijzonder slimme leerling heeft het opgelost door 5 hoeken te tekenen, en dat is helaas de bedoeling niet natuurlijk.
    ...leeg...

    Comment


    • #32
      Re: Verplichte Ben Weyts laptop

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      @lieven lema: wat is er mis met de vraag om een trapezium met 2 rechte hoeken te tekenen?
      Volgens mij een perfecte valabele vraag. Als die vraag in hele klassen problemen geeft dan is er inderdaad iets met de leerstof of de leraar. Dat er 1 leerling het niet gesnapt heeft of op dat moment van de stress er naast zit is ook perfect mogelijk.

      En eerlijk gezegd, er is ook niets mis met te schrijven "dit kan niet" (alhoewel dat in dit geval NIET zo is, een trapezium kan 2 rechte hoeken hebben).

      Vroeger kregen wij bij vraagstukken ook wel eens teveel parameters bij de opgave. Je moest het vraagstuk oplossen, er werd nooit gezegd dat je AL de parameters moest gebruiken.

      Comment


      • #33
        Re: Verplichte Ben Weyts laptop

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Haha, het kan maar het wordt zo niet in de lagere school aangeleerd. Eén bijzonder slimme leerling heeft het opgelost door 5 hoeken te tekenen, en dat is helaas de bedoeling niet natuurlijk.
        Zoals Spanik aangeeft, die ene met zijn 5 hoeken heeft het niet gesnapt.
        Het simpelste trapezium is een vierkant, en dat heeft zelfs 4 rechte hoeken.

        Comment


        • #34
          Re: Verplichte Ben Weyts laptop

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Zoals Spanik aangeeft, die ene met zijn 5 hoeken heeft het niet gesnapt.
          Het simpelste trapezium is een vierkant, en dat heeft zelfs 4 rechte hoeken.
          Maar dat is het probleem tegenwoordig: er wordt geen kennis meer overgedragen, er wordt een "vaardigheid" overgedragen. En dit is al langer aan de gang dan vandaag.

          Als ze die kinderen leren "een trapezium is en vierhoek met 2 evenwijdige zijden" en dan enkele tekeningen erbij met "omcirkel de trapeziums" en dan "een rechthoek is een vierhoek met 4 rechte hoeken" en dan opnieuw tekeningetjes met enkel klassieke rechthoeken (dus geen vierkanten) dan kom je er niet. Een trapezium is een vierhoek die minstens 2 parallele zijden heeft. Je begint met de vierhoek, dan het trapezium, dan de rechthoek, dan het vierkant. Telkens speciale gevallen van elkaar. Als ik zie bij mijn petekind, dan is het teveel "kleur dit, kleur dat, omcirkel dit, kruis dat aan". Je kan dat met Venn-diagrammen perfect uitleggen (nog iets dat ze spijtig genoeg op de schop gedaan hebben). De vaardigheid die ze leren is cirkeltjes tekenen en kleuren. Geen meetkunde.

          Moesten ze die nog zelf moeten tekenen dan zouden ze nog leren een potlood en lat gebruiken. Misschien zelfs een tekendriehoek gebruiken! Maar ja, dat mag niet meer want ze zouden zich kunnen prikken aan een scherp voorwerp.

          Toen ik studeerde was dit al ingezet. Bij industrieel ingenieur elektronica was het ook van dat. "dit is een niet-inverterende opamp en de versterking is (deze formule)". Te weinig "zo werkt een opamp, als je er componenten rond zet, dan ga je zo te werk om uit te vogelen wat dat ding doet". Dan val je niet uit de lucht als er plots een grapjas een weerstand door een condensator vervangt.

          Comment


          • #35
            Re: Verplichte Ben Weyts laptop

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Zoals Spanik aangeeft, die ene met zijn 5 hoeken heeft het niet gesnapt.
            Het simpelste trapezium is een vierkant, en dat heeft zelfs 4 rechte hoeken.
            Wordt ook wel als "rechthoekig" trapezium omschreven (moet minimaal 2 rechte hoeken hebben). Definitie over trapezium, toch zoals ik het ooit geleerd werd, is gewoon: Een vierhoek waarvan er minimaal 2 evenwijdig lopende zijden zijn. Met geen woord wordt er melding gemaakt over hoeken en lengte van de zijden.

            @Pol, je spreekt van een vierkant, maar die heeft wel een akefietje in de definitie. Daar moeten er 4 gelijke zijden zijn en 4 rechte hoeken. Dit zijn al 2 vereisten. 4 rechte hoeken impliceren wel dat je 2x 2 evenwijdige zijden hebt = Voldoet aan definitie trapezium !
            De definitie van een rechthoek stelt enkel dat er 4 rechte hoeken moeten aanwezig zijn. Dit is slechts 1 vereiste. 4 rechte hoeken impliceren wel dat je 2x 2 evenwijdige zijden hebt = Voldoet aan definitie trapezium !
            Een rechthoekig trapezium. Daar dienen er slechts 2 rechte hoeken te zijn. 2 rechte hoeken impliceren wel dat je 1 paar of 2 evenwijdige zijden hebt = Voldoet aan definitie trapezium !

            Als je dan spreekt van het simpelste trapezium moet je in feite stappen naar de figuur met het minst vereisten en toch de trapezium-definitie respecteert. Dus, ja, het simpelste trapezium in gewoonweg een trapezium

            Een doordenkertje: Ik heb een figuur met 2 evenwijdige rechten. Beide rechten zijn aan elkaar verbonden, NIET door 2 rechten, maar door 2 bogen. Kunnen we hier spreken over een trapezium ?
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #36
              Re: Verplichte Ben Weyts laptop

              Van laptop naar trapezium. [emoji848]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Een doordenkertje: Ik heb een figuur met 2 evenwijdige rechten. Beide rechten zijn aan elkaar verbonden, NIET door 2 rechten, maar door 2 bogen. Kunnen we hier spreken over een trapezium ?
                Awel, goeie vraag. Ga die eens aan een wiskundige stellen.

                Comment


                • #38
                  Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Van laptop naar trapezium. [emoji848]
                  Ja, een bijwerking bij lastige vragen in komkommertijd
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #39
                    Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Van laptop naar trapezium. [emoji848]
                    ...via winterbanden, het is een uitdaging.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                      ...via winterbanden, het is een uitdaging.
                      Zeker in het midden van de zomer (regenseizoen).

                      Comment


                      • #41
                        Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Zeker in het midden van de zomer (regenseizoen).
                        Regenbanden kan je op de laptop bestellen. [emoji23]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                          Geloof me : met of zonder laptop : ons onderwijs gaat steil bergaf.
                          Betreft die laptops : ik zou niet graag les geven in een klas met allemaal verschillende laptops.
                          Bij ons was een grafische rekenmachine verplicht (een texas), ik was verplicht ze uit mijn eigen zak te betalen, iets wat ik altijd geweigerd heb. Ik heb altijd een wetenschappelijke rekenmachine gebruikt die ik van de vuilbak had gered, contactspray en klaar, werkt nog altijd.
                          Hoeveel keer het is voorgevallen bij vraagstukken dat er waren die een andere uitkomst vonden is niet te schatten, ze hadden het op het einde maar in te tikken (meestal een haakjes- of prioriteitenprobleem). En dan zou IK het moeten oplossen zeker ? Niks van. Ik zei altijd : ik ken mijn rekenmachine, ik weiger om me bezig te houden met de jouwe, je moet maar de handleiding lezen. Klassiek antwoord : U weet zeker niet hoe dik die is....
                          Ik denk dat we in totaal zo'n 400 vaste computers hadden staan, amai die ICT-mensen (ze waren met 4), iedere dag gedonder. Als iedereen zijn laptop krijgt zitten we aan 1400 laptops.....
                          Ik kan hier een aantal mensen goed volgen omtrent de evolutie in het onderwijs (tot mijn 18 had ik nog nooit een zakrekenmachine gezien), wat er nu op de display staat is juist, punt... Denken is er niet meer bij, te lastig.
                          Maar ook op het vlak van de lesgevers is er iets serieus mis, op het einde gaf iedereen uitgezonderd het poetspersoneel chemie : een biomedicus, een geografe, een handelsingenieur, een biologe, een apotheker... die handelsingenieur moest terugvallen op 1 uurtje chemie uit haar middelbaar, zou Ben Weyts dat normaal noemen ? Ik vond ooit nog eens een demonstratie-destillatieopstelling : ondersteboven en achterstevoren gebouwd, no kidding. Ik wou er een foto van nemen maar ze was niet veraf, ik durfde niet. Ik vond ooit labo's van haar waarin sprake was van het smeltpunt van pindanoten.....

                          Comment


                          • #43
                            Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                            Die van de IT zei dat het voor het touchscreen is, dacht dat dit bijzaak is bij een laptop, mag wel huidige laptop met een externe tekentablet gebruiken, maar omslachtig zei hij. Bovendien nog gezaag van mijn ex dat kind zou onderdoen bij andere die wel een kopen en beschaamd dat ik de vraag stelde, "dochter zal al gekend zijn bij nieuwe leraar" zei ze. Vragen staat vrij dacht ik, dus zal toch maar plooien en 800 lappen /2 met mijn ex leggen 🙃 wel dure maand, straks onroerende vhf enz.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                              Touchscreen nodig voor school? [emoji848]
                              En extern tekentablet omslachtig? [emoji849]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Touchscreen nodig voor school? [emoji848]
                                En extern tekentablet omslachtig? [emoji849]
                                Een touchscreen van 65" vooraan in de klas ja, en daar kunnen ze van op de laptop verbinding mee maken. IPV een tekentablet een tablet (iPad of andere) die ook verbinding kan maken met dat touchscreen.
                                ...leeg...

                                Comment

                                Working...
                                X