Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verpletterd of net niet

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verpletterd of net niet

    Hallucinant: vandaag rij ik rond de middag op een uur tijd in 2 richtingen over het Gentse viaduct met de 90 per uur trajectregeling.
    De eerste keer rij ik op het rechtervak en op het middenvak rijdt een personenwagen netjes aan 90 per uur en wordt bestookt met lichtengeflikker door een moord-trucker die tot op een meter of 3 achter die wagen komt plakken.
    Op de terugweg rij ikzelf op het middenvak terwijl ik aan keurig 90 per uur enkele tragere vrachtwagens voorbij rij. Komt er zo'n moord-trucker pal aan mijn "gat" plakken, ik denk op bepaald moment nauwelijks 2 meter, angstaanjagend tot en met. Ik zat heel dat traject lang voortdurend te denken aan de "moordpartij" gisteren.

    Maar ja, als ik 90 op de kilometerteller aflees is mijn snelheid vermoedelijk 87 of zo en dat is natuurlijk 3 km per uur te weinig voor die cowboys.
    Men zou beter de stuurkabines van de vrachtwagens onderaan plaatsen en de motor bovenaan, dan zouden die potentiële moordenaars misschien iets "normaler" gaan rijden, wetende dat ze zich dan niet meer als God de Vader "verheven" zouden kunnen voelen "boven" (letterlijk én figuurlijk) de andere weggebruikers.
    Helaas zouden bij deze lichtjes utopische wens dan weer de overgrote meerderheid van truckers die nog gewoon chauffeur zijn mee gestraft worden.

    Maar als laatste aansluiten aan een file wordt stilaan terechtkomen in een loterij.

    Houden we het "beleefd", want dit is, denk ik, op het randje van "maatschappelijk".
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Verpletterd of net niet

    Ik geef je groot gelijk Nete, echte cowboys zitten er tussen die met het leven van andere mensen letterlijk spelen.
    Zelf heb ik ook steeds een naar gevoel om als laatste in een file terecht te komen, zeker als ik vrachtwagens in de achteruitkijkspiegel zie aankomen.
    Persoonlijk vind ik dat alle vrachtwagens een automatisch stopsysteem (active braking system) zouden moeten hebben, want die gasten rijden op cruise control op volle snelheid de file in.
    En uiteraard er gebeuren meer ongelukken met auto's onder elkaar, daarentegen als er een vrachtwagen mee gemoeid is dan zijn er bijna altijd doden bij.

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Verpletterd of net niet

      Ik rij daar op cruisecontrol 91/92/93 en heb er dan geen last van, ook niet achteraf. Die mannen rijden op een geijkte tacho, en hun 90 is de jouwe niet. Wil je trager ga dan van het middenvak weg, is ook ergerlijk. Voorbij steken op het derde rijvak mag niet voor hen.Maar een gedrag uitlokken door halsstarrig op uw rijvak of midden te blijven omdat je de toegestane snelheid hebt, is ook gevaarlijk. Rij ik trager dan zij of om het even wie ga ik uit de weg, wie sneller wil en een overtreding begaat, dat is hun keuze.Maar veiliger.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Verpletterd of net niet

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        En uiteraard er gebeuren meer ongelukken met auto's onder elkaar, daarentegen als er een vrachtwagen mee gemoeid is dan zijn er bijna altijd doden bij.

        grts
        Sieg
        Tja snelheid maal gewicht, de kracht van de impact zijn tonnen aan gewicht.Staat er een file en ben ik de laatste, begin ik vroeg af te remmen om de vracht of andere ook af te remmen. En ik ga nooit, nooit vlak achter de vorige stilstaan tot mijn volger ook bijna stilstaat, en blijf dan nog een 10tal meters van mijn voorganger.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: Verpletterd of net niet

          Ik zou ook op het rechtervak blijven, je zei de eerste keer had de wagen naast u op het middenvak er last van.
          De tweede keer omdat ge in het midden reed.
          Zo'n gevallen kom ik het meest tegen, vlak voor de camera van de Kennedy tunnel richting Waasland, daar rij ik het meest op het middenrijvak om die van Antw. centrum komen, te laten invoegen.
          En ja, omdat ik dan 70/u rij, plakken sommige truckers quasi een meter achter mij .
          Last edited by toerist; 6 februari 2020, 10:15.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Verpletterd of net niet

            Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
            Tja snelheid maal gewicht, de kracht van de impact zijn tonnen aan gewicht.Staat er een file en ben ik de laatste, begin ik vroeg af te remmen om de vracht of andere ook af te remmen. En ik ga nooit, nooit vlak achter de vorige stilstaan tot mijn volger ook bijna stilstaat, en blijf dan nog een 10tal meters van mijn voorganger.
            Dat doe ik ook allemaal Guido, maar dat haalt allemaal geen fuck uit als er een vrachtwagen tegen 90km/hr er achteraan inknalt, dan heb je niks aan die 10 meter

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Verpletterd of net niet

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Dat doe ik ook allemaal Guido, maar dat haalt allemaal geen fuck uit als er een vrachtwagen tegen 90km/hr er achteraan inknalt, dan heb je niks aan die 10 meter

              grts
              Sieg
              Inderdaad. Want die cowboys hebben denk ik geen rempedaal...
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Verpletterd of net niet

                Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                Ik rij daar op cruisecontrol 91/92/93 en heb er dan geen last van, ook niet achteraf. Die mannen rijden op een geijkte tacho, en hun 90 is de jouwe niet. Wil je trager ga dan van het middenvak weg, is ook ergerlijk. Voorbij steken op het derde rijvak mag niet voor hen.Maar een gedrag uitlokken door halsstarrig op uw rijvak of midden te blijven omdat je de toegestane snelheid hebt, is ook gevaarlijk. Rij ik trager dan zij of om het even wie ga ik uit de weg, wie sneller wil en een overtreding begaat, dat is hun keuze.Maar veiliger.
                Euh, op cruisecontrol op die viaduct ? Brrrrrr...
                Ge zet wel de wereld een beetje op zijn kop hé. Eigenlijk zeg je letterlijk: als je de toegelaten snelheid rijdt, moet je maar een boete riskeren als gekken achter u ook overtredingen willen maken, want het rechtervak zit vrijwel altijd potdicht met trucks op een paar meter afstand van mekaar.
                Als ik op het tweede vak 90 rij waar ik 90 mag, allez, met "mijn niet geijkte snelheidsmeter" misschien 88 of zo, dan moet ik meestal een halve zelfmoordpoging doen om tegen 100 of meer per uur (dus een dikke boete riskerend) te gaan rijden om een gaatje te vinden in de aaneengesloten muur op het rechter vak. Om dan weer "doodsangsten" te moeten doorstaan met een truck vlak voor mij en één een paar meter achter mij.
                Want die achterligger zou eerst een paar minuten naar zijn rempedaal moeten zoeken om voldoende afstand te houden, wat denk je wel.
                Vrijwel geen enkele truck houdt een fatsoenlijke afstand.
                Op het einde van de traject-controle zit diezelfde kwiebus op enkele seconden meer dan 100m achter mij, maar de paar seconden die hij verloor omdat hij een "speciale" 90 hanteert zijn natuurlijk belangrijker.
                Enne, dat ze zich zenuwachtig maken mocht ik daar tegen 75 per uur op het tweede vak zitten tuffen, akkoord. Maar als ik 90 rij dan zouden ze zich beter bezig houden met een "menselijke" afstand te houden dan u te komen treiteren.
                Trouwens, rij maar eens de toegelaten 90 op bv. de E34 richting kust voorbij het gedeelte waar je 120 mag (of op andere gelijksoortige wegen): als er 10 auto's je dan voorbijsteken schat ik toch 7 of 8 trucks.
                Last edited by nete; 5 februari 2020, 22:26.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Verpletterd of net niet

                  Nete, ik kan je zo 110 redenen geven hoe idioot sommige automobilisten een vrachtwagen chauffeur kan ergeren.
                  Al eens moeten remmen met een vrachtwagen, neen zeker? (Te hard moeten remmen en die lading zit zo dwars door je cabine. Ook niet bepaald leuk!)
                  Al eens moeten "optrekken" met een vrachtwagen omdat een automobilist voor een friet die de straat overstak, plots remde, ook niet zeker?
                  En kalmeer maar want er zitten echte cowboys tussen dat weet ik ook wel, maar sommige automobilisten rijden nog gekker dan die cowboys, EN DAT ZOU jij toch ook wel weten!
                  Scheer die mensen niet over één kam a.u.b., dank u.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verpletterd of net niet

                    >60k km per jaar hier, en de meeste cowboys zie ik in gewone auto's zitten, niet in vrachtwagens.
                    Middenvakrijders inderdaad, gsm achter het stuur, remmen zonder reden, onaangepaste (meestal veel te lage) snelheid.
                    Twee weken geleden in Duitsland nog meegemaakt: recht stuk autosnelweg zonder snelheidsbeperking, goed weer, verschillende keren mensen gehad die op het laatste moment naar links uitweken om ons de pas af te snijden - konden er blijkbaar niet tegen dat iemand sneller reed.

                    Rijd eens mee met een vrachtwagen, je zal zien waarom Red Falcon gelijk heeft.
                    Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook cowboy vrachtwagen chauffeurs zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verpletterd of net niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Nete, ik kan je zo 110 redenen geven hoe idioot sommige automobilisten een vrachtwagen chauffeur kan ergeren.
                      Al eens moeten remmen met een vrachtwagen, neen zeker? (Te hard moeten remmen en die lading zit zo dwars door je cabine. Ook niet bepaald leuk!)
                      Al eens moeten "optrekken" met een vrachtwagen omdat een automobilist voor een friet die de straat overstak, plots remde, ook niet zeker?
                      En kalmeer maar want er zitten echte cowboys tussen dat weet ik ook wel, maar sommige automobilisten rijden nog gekker dan die cowboys, EN DAT ZOU jij toch ook wel weten!
                      Scheer die mensen niet over één kam a.u.b., dank u.
                      1) Uw laatste zin: Dit: "Helaas zouden bij deze lichtjes utopische wens dan weer de overgrote meerderheid van truckers die nog gewoon chauffeur zijn mee gestraft worden." stond al in mijn beginpost. Overgekeken ?
                      2) Hard remmen is gevaarlijk met een truck schrijf je. Dan is voldoende afstand houden om nog te KUNNEN remmen nog meer van levensbelang. Met de nadruk op leven. Jij vind 2 of 3 meter tegen 90 per uur ruim voldoende ?
                      3) Dat je begint te verwijzen naar het feit dat personenwagens met cowboys erin (die zijn er zeker) ook gevaarlijk zijn is volgens mij een beetje een uitvlucht zoeken om mijn specifieke klacht te ontkrachten.
                      4) Als die "friet", zal wel een "fietser" zijn zeker ?, te voet op een zebrapad de straat oversteekt dan MOET die automobilist stoppen. De vrachtwagen op een "logische" afstand zou geen enkel probleem mogen hebben om veilig te remmen.
                      5) Die twee kamikazes gisteren horen niet thuis in een truck. Punt. Zijn voor mij gevaarlijke gekken.
                      Last edited by nete; 6 februari 2020, 08:40.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verpletterd of net niet

                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook cowboy vrachtwagen chauffeurs zijn.
                        Helaas heb ik de indruk dat hun aantal toeneemt. Kan subjectief zijn, ik kan het niet met cijfers bewijzen.
                        Maar dat die cowboys door hun exploten potentiële moordenaars zijn wordt ten overvloede bewezen in de slachtpartijen als er trucks achteraan in een stilstaande file beuken, dikwijls zonder de minste remsporen. En waar dan hoogstwaarschijnlijk al kilometers lang signalisatie staat voor "werken"
                        Maar ja, als "afstand houden" door sommigen vertaald wordt als "net niet uw bumper raken" weet je het wel.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verpletterd of net niet

                          Je maakt jezelf nu al uitermate belachelijk door constant een vrachtwagenchauffeur als moordenaar te catalogeren.
                          Je kan dan wel vragen om "beleefd" te houden, maar je weigert het zelf te doen...

                          Oh en... ik ben geen vrachtwagenchauffeur voor mocht je dat als volgende punt willen aanhalen...

                          Je geeft dus toe een middenvak klever te zijn, omdat je vindt dat jij gelijk hebt en de andere niet...
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verpletterd of net niet

                            De gemiddelde reactietijd bij de meeste bestuurders is 1 sec.Als ze al met niets anders bezig zijn.
                            Bij 90 km/h rij je dus al 25 m verder alvorens je begint remmen.(Zien tot trappen op de rem).
                            Dus met die bumperklevers is het altijd prijs,als je zelf brusk moet remmen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verpletterd of net niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                              ….. Die mannen rijden op een geijkte tacho, en hun 90 is de jouwe niet. Wil je trager ga dan van het middenvak weg, is ook ergerlijk. Voorbij steken op het derde rijvak mag niet voor hen.Maar een gedrag uitlokken door halsstarrig op uw rijvak of midden te blijven omdat je de toegestane snelheid hebt, is ook gevaarlijk. Rij ik trager dan zij of om het even wie ga ik uit de weg, wie sneller wil en een overtreding begaat, dat is hun keuze.Maar veiliger.
                              Dat van die geijkte tacho heb ik ooit eens gehoord op de radio. Ik heb me dan nadien altijd afgevraagd hoe het komt dat er toch nog zoveel vrachtwagens zijn die mekaar voorbijsteken, als ze allemaal op "geijkte 90 km/u" rijden.

                              Zelf ook al vaak van die beangstigende toestanden meegemaakt. Ik tracht er zoveel mogelijk voor te zorgen dat er geen vrachtwagen achter mij zit (tenzij op redelijke afstand). Zeker vermijd ik tussen twee vw te blijven hangen. Tevens heb ik mij, mede om die toestanden, een nog veiliger wagen gekocht en zoek ik andere wegen op (bvb niet meer de Kennedybaan van Oostakker naar de kust via E34.) Springt het licht op rood aan een kruispunt op bvb de Kennedylaan, dan keek ik uit naar welke kant ik kon uitwijken ingeval ik in mijn spiegel zag dat een vrachtwagen kwam aangestormd... maar ja, dat is dan ook op gevaar van eigen schade...

                              Ik ben een proactief/defensief bestuurder en zal mij altijd behoeden om iemand te hinderen of ergeren in het verkeer, maar laatst maakte ik het mee dat om onbegrijpelijke reden een vw héél lang op ik schat 2 m tegen mij bleef plakken. Echt bangelijk en onverantwoord.

                              Ik ben het wel eens met het feit dat er veel andere vw bestuurders zijn die ook hoffelijk en voorkomend zijn en op veilig rijden.

                              Comment

                              Working...
                              X