Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
    De differentieel wordt ook niet door de netverdelerer geplaatst.

    En de " Teco" van de netbeheerder kan enkel door de netbeheerder vervangen worden.
    De differentieel kan je natuurlijk steeds zelf vervangen, zelfs al is die verzegeld.

    Mvg
    Dacht ik ook. Van een mogelijke verzegeling van een diff had ik zelfs nog nooit gehoord. Ik heb de netwerkbeheerder nog maar twee keer moeten opbellen, een keer om de installatie te verzwaren. Het voormalig (illegaal gezette) jachtpaviljoentje door de toenmalige procureur des konings (no joke) slechts beschikte over 3x15 A, dat waren 5' werk en een paar stroomlatten verleggen. Ik kan me voorstellen wat er zou gebeuren als ze iedereen de gelegenheid zouden geven om daar aan te foefelen. En haha, de tweede keer was toen de mechanische klok van de uitsluitend nacht kapot ging. Na enkele jaren en een paar stroomonderbrekingen liep die compleet fout in de zin dat ik nacht overdag kreeg (dan hoor je me niet hoor). Draait dat ding toch wel in gort als hij niet doorschakelt zeker ? Tsja, ik had geen keuze, in het omgekeerde verhaal had ik gezwegen denk ik

    Comment


    • #77
      Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Ik ken dat : de verliesstroomschakelaar die niet wil blijven zitten...
      Om zeker te zijn van de wasmachine : stekker er uit, verliesstroomschakelaar aan. Stekker in, wachten. Wasmachine aan en wachten.
      Springt hij uit enkel omwille van de stekker dan vermoed ik dat het niet moeilijk is, iets als een losse draad.
      In het tweede geval ga ik voor het verwarmingselement of de (ontstoor)condensator.

      Maar je hebt gelijk, soms is het heel moeilijk zoeken omdat de oorzaken vreselijk zeldzaam zijn. Een voorbeeld van jaren geleden : midden in de nacht zie ik dat ik een algemene stroompanne heb, er was hyier toen nog geen straatverlichting en ik kon moeilijk iemand uit zijn bed bellen om te vragen als ze hetzelfde voor hadden. Dus ik naar die zekeringenkast : verliesstroomschakelaar uit. Dus ik probeer hem weer aan te zetten : pats weer uit. Ik leg alle zekeringen af, niks gekort, tja dan wordt het wel moeilijker.
      Evenwel, na enkele keren proberen ruik ik een héééél eigenaardige geur (ik ruik niet goed) die ik nog nooit geroken had.
      Dus de kast open en ik zag het meteen : er was een muis tussen de stroomlatten gevallen en via poot en oor zorgde hij voor het verlies.... hij was al aan het inbranden, vandaar de geur. Een kans van 1 op ?????????

      Ander voorbeeld dat geen mens gelooft. De vaatwas viel stil, pats uit. Dus ik dacht : wa's dat nu weer ? Dus ik open de laadklep, schiet dat ding toch weer in gang zeker, water overal, dus instinctief sla ik de deur weer dicht. Gedaan. Ik dacht dat ik droomde, deur terug open en hup.
      Wat bleek ? In de deur zit er een veiligheidsknop die de machine hoort uit te schakelen als ze per ongeluk zou worden geopend, net zoals op een wasmachine. De machine (een Bosch) was al zeer oud en na vele malen dat contact te hebben geopend en gesloten was dat gaan inbranden waardoor er in het binnenste van de schakelaar een veertje versprongen was, gevolg : de knop werkte averechts.

      Iets gelijkaardig had ik ooit voor in een huurhuis : pats verliesstroomschakelaar uit. Tijdje gezocht, niks gevonden. Blijkbaar was het in orde. Tijd nadien : paf opnieuw. Ik werd er gek van. Wat bleek ? In de thermostaat van de centrale verwarmingsketel zaten er twee microswitches, een om de temperatuur af te stellen en één als veiligheid voor als de eerste niet zou werken. Dus die eerste ging talloze malen aan en uit, de twee werkt omzeggens nooit. Gevolg : vonkjes die de bakeliet hadden laten inbranden zodat enkel koolstof overbleef die zorgde voor verlies. In het kort : brander sloeg aan (of uit, weet ik niet meer) en de verliesstroomschakelaar sloeg uit. Begin maar te zoeken.

      Dit is ook een mooie, in een verhuurhuis van mijn pa zat er geen verliesstroomschakelaar. Opeens : paniek "er zit stroom op het water"... Heel de boel afgezocht naar een oorzaak, niks. Maar je kon je niet vergissen : het lampje op de stroomtester brandde wel zeer duidelijk. Wat bleek bij navraag : er was er ene een elektrisch fornuis komen aansluiten (of repareren weet ik veel). Meneerke had een tang vergeten op de gloeielementen, vandaar ging de stroom via de aardig naar de (galvanisé) waterleidingsbuizen.

      Het is zoekwerk dat ik haat en tegelijk ook graag doe omdat het zo uitdagend is, en massa's simpeler dan een auto-elektrisch probleem. Ik heb er zo ook een aantal in voorraad.

      Ik ging altijd te werk als volgt : alle zekeringen uit, verliesstroomknop aan en kring per kring inschakelen. Dan heb je de kring met het defect, vervolgens in die kring alles op uit en alle stekkers uittrekken, zekering terug op aan dan : stuk per stuk alles aan (lichten), stekker per stekker er weer in en dan apparaat per apparaat aan. Als je het dan nog niet hebt is er een écht probleem. Succes maar voor zover ik, las heb je de schuldige al te pakken : de wasmachine.
      Beste, alles gedaan wat hier staat, maar vind de schuldige niet. We zitten al 3 jaar met dit probleem. Soms gebeurt het dat we na een tijdje de schakelaar terug in zetten en dat hij niet meer uit valt. Dan plots na 3 of 4 maanden valt hij weer uit. 3 dagen geleden was het weer zover. Echt om depri van de worden. Hebben al enkele prof elektriciens over de vloer gehad, maar telkens komt het probleem terug. 6 maanden geleden nog heel de verouderde plon-kas laten vervangen.

      Heeeeeelp

      Comment


      • #78
        Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

        Oorspronkelijk geplaatst door Patje1969 Bekijk bericht
        Beste, alles gedaan wat hier staat, maar vind de schuldige niet. We zitten al 3 jaar met dit probleem. Soms gebeurt het dat we na een tijdje de schakelaar terug in zetten en dat hij niet meer uit valt. Dan plots na 3 of 4 maanden valt hij weer uit. 3 dagen geleden was het weer zover. Echt om depri van de worden. Hebben al enkele prof elektriciens over de vloer gehad, maar telkens komt het probleem terug. 6 maanden geleden nog heel de verouderde plon-kas laten vervangen.

        Heeeeeelp
        Differentieel ook vervangen? Zo niet, proberen maar. Een differentieel op ouderdom kan ook raar beginnen doen. Een vriend van mij had hetzelfde probleem. Dif vervangen en alles in orde.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #79
          Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Differentieel ook vervangen? Zo niet, proberen maar. Een differentieel op ouderdom kan ook raar beginnen doen. Een vriend van mij had hetzelfde probleem. Dif vervangen en alles in orde.
          Hebben de volledige plon-kas 6 maanden geleden vernieuwd... dus denk niet dat daar het probleem ligt.

          Comment


          • #80
            Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

            Oorspronkelijk geplaatst door Patje1969 Bekijk bericht
            Hebben de volledige plon-kas 6 maanden geleden vernieuwd... dus denk niet dat daar het probleem ligt.
            Hoeveel differentieelschakelaars zitten er in die kast? En op de hoofdkring een 30mA of een 300mA?
            Last edited by Guest42; 13 augustus 2020, 12:01.

            Comment


            • #81
              Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

              Zit je kwa verbruik niet aan de maximum op bepaalde momenten?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #82
                Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                Ik denk het niet. Op de moment dat het weer uit viel was er zelfs niets in werking

                Comment


                • #83
                  Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                  Kan ik hier ook een foto toevoegen?

                  Comment


                  • #84
                    Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                    Zit je kwa verbruik niet aan de maximum op bepaalde momenten?
                    Een diff is geen zekering, of je nu een groot of klein verbruik hebt, dat maakt voor de diff niet uit.

                    Is het een recent huis of een oud met oude bedrading?

                    Ik ben ooit in een oud huis aan het zoeken geweest waarom een zekering heel af en toe afviel ( een differentieel was er niet aanwezig).
                    Na lang zoeken en dikwijls teruggaan zag ik op zolder een buis in een muur vertrekken.
                    In de kamer eronder was geen stopcontact of schakelaar te zien op die plaats.
                    De draden in de buis afgekoppeld en de zekering is niet meer afgevallen en als werkte nog.

                    Ben bij iemand achter een gelijkaardig probleem gaan zoeken. Daar bleek het in de kroonluchter te zitten.
                    Ik had hem perrongeluk van het plafond laten vallen....luchter stuk, maar de stroom was niet meer uitgevallen.

                    Thuis zat ik op de zolder en ik kom perongeluk met de massa van de antenne tegen de afzuigmoter van de afzuigkap van de keuken.
                    Diff valt uit.
                    Blijkbaar staat er op de massa van mijn tv, die verbonden is aan een reciever waarvan de antennen op zolder staat 230V
                    Stekker van de tv voorlopig maar omgedraaid zodat de N aan de massa ligt.

                    Je mag al van geluk spreken dat je er iemand voor aan de deur krijgt die een poging wil doen om de fout te zoeken.
                    Want daar kan je wel een aantal uren/dagen mee zoet zijn.

                    Probeer een megger vast te krijgen.
                    Daarmee kan je verliesstromen opsporen.
                    Zo heb ik hier ontdekt dat er in een aansluiting buiten wat vocht zat.
                    De differentieel viel er nog niet op uit maar de meter had het al wel gezien dat er in de toekomst een probleem zou kunnen ontstaan.

                    mvg
                    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                    Comment


                    • #85
                      Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                      Voor wat het waard is ...
                      Wij hadden ook een verliesschakelaar die op de meest onvoorspelbare momenten uitviel.
                      Bleek het afwasmachine defect te zijn. Eenmaal die stekker eruit was er geen probleem meer.
                      Het nieuwe afwasmachine doet het overigens uitstekend
                      Maar soms is het even zoeken.

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #86
                        Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                        Het is inderdaad een oud huis. We hebben al de stekkers al eens 1 voor 1 uitgedaan en telkens springt ie terug af.
                        Het gekke is dat ik er soms 4 a 5 maanden geen last van heb, en dan plotseling valt ie weer uit. Soms krijg ik hem er terug in nadat hij een week of 2 er uit was... echt om een depressie van te krijgen. En ik ken zelf niets van electriciteit. Pffff

                        Comment


                        • #87
                          Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Patje1969 Bekijk bericht
                          Het is inderdaad een oud huis. We hebben al de stekkers al eens 1 voor 1 uitgedaan en telkens springt ie terug af.
                          Het gekke is dat ik er soms 4 a 5 maanden geen last van heb, en dan plotseling valt ie weer uit. Soms krijg ik hem er terug in nadat hij een week of 2 er uit was... echt om een depressie van te krijgen. En ik ken zelf niets van electriciteit. Pffff
                          Hopelijk hebben ze gans je huis niet op een 30mA diff gezet Patje,
                          daarom mijn vraag wat staat er op die diff vermeld, 0,3 of 0,03 mA.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                            Er zijn er 2, de ene die altijd uit valt is de 0.03mA . En als ik dan de plon die ook uitgevallen is uit laat, dan geeft hij geen probleem.
                            En de plon die de dif steeds doet uitvallen, op die plon zitten zelf geen stopcontacten. Het is de verlichting van living/keuken/ en badkamer. In badkamer heb ik reeds de verlichting vernieuwd, en ook de bedrading daar is volledig nieuw. Voorheen hebben we ook al eens al de verlichting op die plon ontkoppeld en nog viel ie uit
                            Last edited by Patje1969; 13 augustus 2020, 20:32.

                            Comment


                            • #89
                              Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                              Een diff is geen zekering, of je nu een groot of klein verbruik hebt, dat maakt voor de diff niet uit.
                              Dat er een verschil in werking zit, dat klopt ... maar heel vaak als men over de maximum belasting gaat waardoor de (hoofd)zekering afspringt, dan is de verliesstroomschakelaar ook afgesprongen ... zelfs zonder enig defect dat een verlies veroorzaakt.
                              Dat gebeurt wel meer ... waarom dan niet de moeite doen om daar even naar te kijken?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #90
                                Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Patje1969 Bekijk bericht
                                Er zijn er 2, de ene die altijd uit valt is de 0.03mA . En als ik dan de plon die ook uitgevallen is uit laat, dan geeft hij geen probleem.
                                En de plon die de dif steeds doet uitvallen, op die plon zitten zelf geen stopcontacten. Het is de verlichting van living/keuken/ en badkamer. In badkamer heb ik reeds de verlichting vernieuwd, en ook de bedrading daar is volledig nieuw. Voorheen hebben we ook al eens al de verlichting op die plon ontkoppeld en nog viel ie uit
                                Je zegt dus dat de zekering samen met je diff uitvalt en dat enkel de verlichting van je keuken bij je badkamer (natte ruimte) aangesloten is,
                                zitten er dan geen stopcontacten in je badkamer? Wettelijk zouden deze daar mee moeten samen liggen, het is dus bijna zeker dat je het daar zal moeten zoeken.
                                Eigenlijk is meten weten, circuit uitmeggeren zal de enige optie zijn vrees ik, welke toestellen staan of hangen in je badkamer eventueel een grootverbruiker?

                                Comment

                                Working...
                                X