Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6
Weergegeven resultaten: 126 t/m 148 van 148

Standaard Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp is er nu geen 30mA meer.
    Momenteel staat alles achter één 300 mA, maar Patrick is daar nog een en ander aan het veranderen en dan
    ga ik dat daar eventueel nog opsplitsen de badkamer apart is uitgesloten, daar alle lichten van de benedenverdieping
    inclusief badkamer op één circuit liggen, eventueel de wasruimte zou kunnen, maar daarvoor had ik op dat moment de nodige
    verbindingsrails niet bij om circuits te scheiden.
    Ik wist ook niet wat ik er mocht verwachten toen ik er naartoe ging.
    Zoals reeds eerder gezegd, een gans huis op één 30 mA diff beveiligen is vragen om miserie,
    je zal maar pech hebben dat je een paar dagen weg bent en als je thuis komt de vriezer is ontdooit.

Als alles achter die 30mA verliesstroomschakelaar aangesloten is, dan is er inderdaad een heel grote kans dat de som van alle kleine verliesstroompjes samen meer dan 30mA is.
    Vooral de netfilters in een wasmachine, droogkast, afwasmachine... zorgen voor een constant verlies dat op zich niet zo heel groot is, maar als alle verliesstroompjes samen dan net boven die 30mA uitkomen dan moet die uitschakelen.
    Elk geaard apparaat heeft wel een kleine lekstroom, ik heb hier onlangs een ledlamp (Philips armatuur met vast ingebouwde leds) geplaatst, de eerste avond zag ik dat die lamp heel zwakjes bleef branden.
    Dat kwam doordat de schakelaar de nulgeleider onderbrak in plaats van de fase, langs de fase en de aarding van het armatuur liep dan een heel kleine stroom, net voldoende om de leds heel zwak licht te laten geven.
    Die leds zijn met een of ander isolatiemateriaal op de metalen achterplaat van het armatuur gemonteerd, waarschijnlijk vormt dat een condensator waardoor er een heel klein beetje stroom weglekt.
    Ik heb het stroomverbruik (de verliesstroom) niet gemeten, veel zal het niet zijn, maar als er zo veel lampen in huis hangen dan loopt dat uiteindelijk wel op.
    De TL lamp die er eerder hing, die gaf geen licht als de lichtschakelaar uit stond, het led armatuur dus wel (een heel klein beetje licht, alleen zichtbaar als het volledig donker was).

Ik heb altijd de 30mA achter een 300mA geplaatst en dat is altijd gekeurd geweest.
    Er circuleren genoeg schema's waar dat zo wordt gedaan, ik wist niet dat dit fout was.

Ik zet ook enkel de verplichte ruimten en verbruikers (badkamer, wasmachine, vaatwas) achter 30mA (dit moet bij Patrick wel in nog in orde gebracht worden).

Vorige maand heb ik de tuin van de 30mA afgehaald en op een volledig aparte 300mA gezet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Ik heb altijd de 30mA achter een 300mA geplaatst en dat is altijd gekeurd geweest.
    Er circuleren genoeg schema's waar dat zo wordt gedaan, ik wist niet dat dit fout was.
    Hier gaat het er eerder om dat dan ook heel de woning achter die 30mA aangesloten was.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    ik heb hier onlangs een ledlamp (Philips armatuur met vast ingebouwde leds) geplaatst, de eerste avond zag ik dat die lamp heel zwakjes bleef branden.
    Dat kwam doordat de schakelaar de nulgeleider onderbrak in plaats van de fase, langs de fase en de aarding van het armatuur liep dan een heel kleine stroom, net voldoende om de leds heel zwak licht te laten geven.
    Ik heb hier in onze residentie 3 jaar geleden 157 led inbouwarmaturen van 18W geplaatst, ter vervanging van TL armaturen.
    Van die 157 zijn er 9 die lichtjes blijven opgloeien (enkel te zien in het pikdonker). Omwisselen van fase en nulleider hielp niet.
    Probleem is de grote lengte van de kabels die inductieve spanning oppikken. Voor sommige led-armaturen is die spanning hoog genoeg om ze zachtjes te laten oplichten. De oplossing hiervoor is een snubber plaatsen op de aansluiting van het armatuur (component met een weerstand en condensator) die deze lage spanning absorbeert. Geen idee hoeveel Watt die 9 armaturen samen verbruiken, maar met een maandelijkse elektricieitsfactuur van bijna 1000€ gaat dat de zaak niet maken. Het duurt misschien 25 jaar voor die snubbers terugverdiend zijn en het zachtjes opgloeien stoort niemand.

Hier gaat het er eerder om dat dan ook heel de woning achter die 30mA aangesloten was.
    Onafgezien van het feit dat niet alle circuits met 30mA moeten beveiligd zijn, was het probleem er ook geweest wanneer die 30mA NIET achter de 300mA had gestaan ?

Onafgezien van het feit dat niet alle circuits met 30mA moeten beveiligd zijn, was het probleem er ook geweest wanneer die 30mA NIET achter de 300mA had gestaan ?
    Ja, het probleem was gebleven. Een 30mA is gewoon te gevoelig om een volledige woning achter te hangen. Daarom dat normaliter de volledige woning achter een 300mA staat en enkel de vochtige ruimtes achter een 30mA.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ja, het probleem was gebleven. Een 30mA is gewoon te gevoelig om een volledige woning achter te hangen. Daarom dat normaliter de volledige woning achter een 300mA staat en enkel de vochtige ruimtes achter een 30mA.
    OK bedankt.

Ik heb dit draadje gevolgd omdat ik zelf ook een probleem had met de 30mA, met 100% zekerheid gelokaliseerd in de tuin bij hevige regenval.
    Blijkbaar waren sommige stopkontakten door UV verduurd.
    Ik ben ze aan het vervangen, maar er was nog plaats in de kast en ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de tuin op een aparte 300mA gezet.
    Nu moet ik enkel nog de koelkast en de microgolf van de 30mA naar de 300mA brengen (alhoewel die nu nog zelden zal afslaan).

We hebben wat geleerd uit deze discussie - bedankt voor de uitleg.

Klopt, maar er naast is toch beter dan er achter denk ik persoonlijk, maakt het ook gemakkelijker als je een kast met verbindingsrails wil samenstellen.

Standaard Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

Dubbel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Klopt, maar er naast is toch beter dan er achter denk ik persoonlijk, maakt het ook gemakkelijker als je een kast met verbindingsrails wil samenstellen.
    Ik vraag (vroeg) me af waarom je je complete installatie niet zou mogen beveiligen met 30mA. Voor oude, maar dan ook echt oude installaties is er inderdaad een risico. Zelfs voor een 300mA. Bij een nieuwe installatie echter zal de isolatieweerstand tussen de geleiders meer dan groot genoeg zijn. Het probleem zit dan eerder bij de toestellen.

Wat ik wel heb bijgeleerd is dat de netfilters een verschil kunnen maken. Iets om te onthouden!
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Volgens AREI moet een 300mA aan het begin staan.
    Is het dan niet zo dat de 30mA er achter moet staan?
    Meestal ziet men de schema’s toch zo?

Schema enkel ter illustratie, ik beweer niet dat het allemaal correct is.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Geen idee wat het AREI daar over zegt Freddy, maar ook in je schema zit een verschil, deze is voor een
    driefasen +0 net, bij Patrick is alles mono en gaat alles dus over twee draden terwijl je bij drie fasen+0
    ook verdeeld werkt en een scheiding van de verliezen hebt.
    Laatste versie van het AREI zegt nu ook dat je preflex en XVB/XGB niet samen in een kabelgoot mag leggen,
    je moet je radiator in de badkamer niet meer aarden als deze met kunststofbuizen is aangesloten,
    je zou nu ook de route van de buizen/kabels moeten tonen, ...
    Toch redelijk ingrijpend volgens een collega die les geeft bij BTV.

Hey juppekes.

Moet je niet onderaan binnenkomen in je 30mA?
    Ik heb dit toch zo op school geleerd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes.

Maakt voor het schema niets uit, maar het is achteraf natuurlijk gemakkelijker om achteraf iets terug te vinden als alles onderaan "binnen" komt en bovenaan "buiten".

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Ik vraag (vroeg) me af waarom je je complete installatie niet zou mogen beveiligen met 30mA. Voor oude, maar dan ook echt oude installaties is er inderdaad een risico. Zelfs voor een 300mA. Bij een nieuwe installatie echter zal de isolatieweerstand tussen de geleiders meer dan groot genoeg zijn. Het probleem zit dan eerder bij de toestellen.

Wat ik wel heb bijgeleerd is dat de netfilters een verschil kunnen maken. Iets om te onthouden!
    Klopt wat je zegt. Maar het probleem van de toestellen daar kan je niet omheen, je moet je installatie tenslotte kunnen gebruiken. Netfilters hebben steeds condensatoren tussen L-N en aarde staan. Die geven steeds verlies. En omdat alles zuiniger moet krijgen we steeds meer en meer geschakelde voedingen en die moeten nu eenmaal stevig gefilterd worden. Een gloeilamp vroeger kon geen lek naar aarde geven. Een electronische ballast lekt steeds naar aarde als het geen dubbel geïsoleerde is.

Dat is de enige oplossing, voor alles naar dubbel geïsoleerd gaan.

Hey juppekes.
    Schema ergens van internet gehaald uit gemak, daarom meteen bij gezet dat het daarom mogelijks niet volledig juist is.
    Het gaat hem vooral om de volgorde ... anders kan men evengoed zien dat hier twee kringen niet met de nulleider verbonden zijn.
    Op zich is het wat doorlussen betreft wel eenvoudiger, of het echt mag weet ik niet.
    Klopt dat men dit op school zo wel aanleerde om langs onder alle ingangen te hebben.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 30 augustus 2020 om 11:02
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Even opgezocht, klopt dat je volgens het AREI moet binnen komen op de 300 mA diff en de 100 of 30mA er achter moeten staan en niet paralel er naast Freddy, waarom weet ik niet dubbele beveiliging vermoed ik alhoewel......

Hey juppekes.

Hoch ja, is gemakkelijker en zeker als je met stroomrails met vorkjes werkt, maar maakt niets uit voor de werking, noch voor een verliesstroomschakelaar en al zeker niet voor een zekering.
    Daarmee dat ik dacht dat voor wie met verschillende verliesstroomschakelaars werkt je eigelijk gemakkelijker paralel werkt dan in serie maar blijkbaar zegt het AREI dat de zwaarste minst gevoelige op kop moet staan en de rest er achter, of dat een reden tot afkeuring kan zijn, zal wel afhangen van keurder tot keurder denk ik, ik vrees dat zij het soms zelf allemaal niet meer weten, die mannen die het AREI schrijven moeten ook werk hebben zou je in sommige gevallen denken, wat ze dit er dit jaar bijgelapt hebben is in veel gevallen te zot voor woorden...
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 30 augustus 2020 om 13:29

Even opgezocht, klopt dat je volgens het AREI moet binnen komen op de 300 mA diff en de 100 of 30mA er achter moeten staan en niet paralel er naast Freddy, waarom weet ik niet dubbele beveiliging vermoed ik alhoewel......
    Op die manier heeft de 300mA dan wel het totale van alle kringen bijeen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Als je de complete installatie wil beveiligen met 30 mA, moet je ook een tweede dif van 30 mA gebruiken apart voor de kringen die sowieso met 30 mA moeten worden beveiligd. Eén dif is nooit toegelaten voor nieuwe installaties. Een installatie die ik ooit heb gemaakt voor mijn dochter werd afgekeurd wegens één dif van 30 mA. Die tweede moet inderdaad achter de eerste komen.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Als je de complete installatie wil beveiligen met 30 mA, moet je ook een tweede dif van 30 mA gebruiken apart voor de kringen die sowieso met 30 mA moeten worden beveiligd. Eén dif is nooit toegelaten voor nieuwe installaties. Een installatie die ik ooit heb gemaakt voor mijn dochter werd afgekeurd wegens één dif van 30 mA. Die tweede moet inderdaad achter de eerste komen.
    Klopt, maar een volledig huis op 30mA is en blijft een risico vormen op ongewenste uitval, ook in een nieuw huis.
    En enkel verplicht als de aarding de wettelijke 30 ohm niet haalt.

Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6

Soortgelijke discussies

1. Regelmatig...
    Door jpjp in forum Dieren
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 8 maart 2007, 08:35
  2. KM 7D die regelmatig dienst weigert
    Door Rino van Uden in forum Camera's
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 16 juni 2006, 18:45

Regels voor berichten