Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
    Volgens mij zit in een gewone diff. geen beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting.
    Kijk maar naar de symbolen op een diff.
    Bij mij staat er geen symbool van thermische ( het blokje ) of magnetische beveiliging ( boogje ) op de differentieel.
    Dus zal deze enkel afschakelen bij een aardfout.

    dus best even checken of het gecombineerd is aardlekbeveiliging, kortsluitbeveiliging en overstroom beveiliging.
    Op het werk heb ik al verschillende keren gezien dat een verliesstroomschakelaar ook uitvalt bij een kortsluiting.
    Daar zit er dan in ieder geval wel een beveiliging in tegen stroompieken.
    En ik heb ooit ook gezien dat de verliesstroomschakelaar van 300mA (= 40A zekering) bij die kortsluiting sneller reageerde dan de vierpolige automatische zekering (32A) die er achter zit (die was niet uitgevallen, de verliesstroomschakelaar wel).
    Het was wel degelijk een kortsluiting, geen aardlek waardoor die verliesstroomschakelaar toen uitgevallen was.

    En soms valt de hoofd-verliesstroomschakelaar eerder uit dan die van 300mA, ik weet niet bij welke verliesstroom die uitvalt, maar dat is een van de hoofdkringen waar een aantal machines en lasposten op aangesloten zijn.
    Op die stroomrails zijn ook de elektriciteitskasten aangesloten die gebruikt worden voor het testen van alle soorten machines die we maken (en heel af en toe gaat daar wat mis, meestal is dat bij reparaties).
    En tegelijk valt dan soms nog een andere verliesstroomschakelaar uit die wel bij in de hoofdkast zit, maar waar dan eigenlijk helemaal geen verliesstroom door gaat, want daar is een andere kring op aangesloten...

    Ik heb daar ooit ook een tijdje moeten zoeken naar een fout waardoor de hoofdverliesstroomschakelaar af en toe uitviel.
    Uiteindelijk zat de fout in een elektriciteitskast bij de spuitcabine, helemaal op het einde van die kring.
    Daar was door een lek in het dak ooit regenwater in geraakt, op dat moment was de stroom niet uitgevallen, maar er zitten een paar verdeelrails in, en daar was door oxidatie een aardlek ontstaan waardoor de verliesstroomschakelaar dus af en toe uitviel.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #47
      Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Volgens mij zit in een gewone diff. geen beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting.
      Kijk maar naar de symbolen op een diff.
      Bij mij staat er geen symbool van thermische ( het blokje ) of magnetische beveiliging ( boogje ) op de differentieel.
      Dus zal deze enkel afschakelen bij een aardfout.

      dus best even checken of het gecombineerd is aardlekbeveiliging, kortsluitbeveiliging en overstroom beveiliging.
      Inderdaad mlap, in een gewone diff. zit geen thermische of magnetische beveiliging.
      Ze bestaan wel, maar niet voor de gewone thuis installaties, ik meen dat je deze zelfs niet gekeurd krijgt.
      Waar ze wel in zitten is bv. in openbare verlichtingspalen enz. en nog nooit gezien in drie fasen uitvoering, enkel in mono.

      Comment


      • #48
        Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Inderdaad mlap, in een gewone diff. zit geen thermische of magnetische beveiliging.
        Ze bestaan wel, maar niet voor de gewone thuis installaties, ik meen dat je deze zelfs niet gekeurd krijgt.
        Waar ze wel in zitten is bv. in openbare verlichtingspalen enz. en nog nooit gezien in drie fasen uitvoering, enkel in mono.
        https://www.conrad.be/p/schneider-el...rce=&utm_term=
        Ik zie dat er bij Conrad toch ook driefasige aardlekschakelaars/zekeringautomaten bij staan, in een van de nieuwste koelmodules die wij maken zit er trouwens ook eentje (voorlopig zijn dat nog de prototypes waarvoor ik de elektriciteitskast heb moeten maken). https://www.hager.de/modulargeraete/...25d/944351.htm
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #49
          Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik zie dat er bij Conrad toch ook driefasige aardlekschakelaars/zekeringautomaten bij staan, in een van de nieuwste koelmodules die wij maken zit er trouwens ook eentje (voorlopig zijn dat nog de prototypes waarvoor ik de elektriciteitskast heb moeten maken). https://www.hager.de/modulargeraete/...25d/944351.htm

          Sorry Bart, maar dat heb je mis, je link verwijst naar een vierpolige gewone diff, zonder
          thermomagnetische automaat, de 25 Amp aanduiding slaat enkel op de max. stroom waarvoor deze
          gekeurd is.
          Combinatie stroom plus diff automaten zijn namelijk altijd voorzien van een dubbele (gekoppelde) schakelaar.
          Maar ze bestaan dus toch in vier polen met automaat, had deze nog niet gezien, normaal werden deze vroeger
          mechanisch gekoppeld, dus een diff naast een automaat en over de afschakel lip werd een mechanische
          brug geklikt, nu blijken deze tegenwoordig ook in één stuk te bestaan.
          Last edited by Guest42; 17 april 2019, 21:10.

          Comment


          • #50
            Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Op het werk heb ik al verschillende keren gezien dat een verliesstroomschakelaar ook uitvalt bij een kortsluiting.
            Daar zit er dan in ieder geval wel een beveiliging in tegen stroompieken.
            En ik heb ooit ook gezien dat de verliesstroomschakelaar van 300mA (= 40A zekering) bij die kortsluiting sneller reageerde dan de vierpolige automatische zekering (32A) die er achter zit (die was niet uitgevallen, de verliesstroomschakelaar wel).
            Het was wel degelijk een kortsluiting, geen aardlek waardoor die verliesstroomschakelaar toen uitgevallen was.
            Daar zit zeker geen automatische zekering in Bart, maar valt wel te verklaren.
            Als je bij een sluiting een vonk krijgt komen in de omgeving van de vonk ionen vrij en kunnen deze doorslaan naar de massa
            op zo een moment kan je diff inderdaad sneller reageren dan een zekering.
            Iets waar wij bij onze hoog vacuum machines rekening moesten mee houden, daar stonden dan wel geen verliesstroomschakelaars op,
            maar een vonk overslag van statische elektriciteit kon hier zelfs de aansteek zijn van een vonk die de zekeringen
            deed uitvallen, dat waren van die dingen die soms heel moeilijk te vinden waren, daar je deze niet kon
            uitlokken bij een open machine, in vacuum is dat fenomeen namelijk nog duizend keer erger dan in een
            omgeving met lucht.
            Doe maar eens de test, hou twee draden 5mm van elkaar, zet daar 230 volt over, er zal dus niets gebeuren,
            hou er nu maar eens een vlam onder, meteen zal je een vonkbrug krijgen die je zekering zal doen uit slaan,
            als daar nu ook nog eens dicht in de buurt een geaarde massa is, is de kans groot dat je diff er als eerste uit gaat vanwege de ionisatie.
            Eigenlijk een beetje het princiepe van de HF ontsteking bij een TIG las toestel, hier is de HF vlamboog de aanzet
            tot de eigenlijke pakweg 50 volt vlamboog.
            Last edited by Guest42; 18 april 2019, 07:05.

            Comment


            • #51
              Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Sorry Bart, maar dat heb je mis, je link verwijst naar een vierpolige gewone diff, zonder
              thermomagnetische automaat, de 25 Amp aanduiding slaat enkel op de max. stroom waarvoor deze
              gekeurd is.
              Combinatie stroom plus diff automaten zijn namelijk altijd voorzien van een dubbele (gekoppelde) schakelaar.
              Maar ze bestaan dus toch in vier polen met automaat, had deze nog niet gezien, normaal werden deze vroeger
              mechanisch gekoppeld, dus een diff naast een automaat en over de afschakel lip werd een mechanische
              brug geklikt, nu blijken deze tegenwoordig ook in één stuk te bestaan.
              https://www.groepenkastbestellen.nl/...3PN-B-kar-30mA
              Dan heb ik toch niet goed gekeken...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #52
                Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Daar zit zeker geen automatische zekering in Bart, maar valt wel te verklaren.
                Als je bij een sluiting een vonk krijgt komen in de omgeving van de vonk ionen vrij en kunnen deze doorslaan naar de massa
                op zo een moment kan je diff inderdaad sneller reageren dan een zekering.
                Iets waar wij bij onze hoog vacuum machines rekening moesten mee houden, daar stonden dan wel geen verliesstroomschakelaars op,
                maar een vonk overslag van statische elektriciteit kon hier zelfs de aansteek zijn van een vonk die de zekeringen
                deed uitvallen, dat waren van die dingen die soms heel moeilijk te vinden waren, daar je deze niet kon
                uitlokken bij een open machine, in vacuum is dat fenomeen namelijk nog duizend keer erger dan in een
                omgeving met lucht.
                Doe maar eens de test, hou twee draden 5mm van elkaar, zet daar 230 volt over, er zal dus niets gebeuren,
                hou er nu maar eens een vlam onder, meteen zal je een vonkbrug krijgen die je zekering zal doen uit slaan,
                als daar nu ook nog eens dicht in de buurt een geaarde massa is, is de kans groot dat je diff er als eerste uit gaat vanwege de ionisatie.
                Eigenlijk een beetje het princiepe van de HF ontsteking bij een TIG las toestel, hier is de HF vlamboog de aanzet
                tot de eigenlijke pakweg 50 volt vlamboog.
                Dat vacuum voor problemen kan zorgen met elektriciteit dat weet ik, als de stroom wordt ingeschakeld bij een koelinstallatie (met een hermetische of semi-hermetische compressor, de wikkelingen zitten dan ook in dat vacuum) die vacuum getrokken is, dan gaat de verliesstroomschakelaar ook uit. Op het werk heb ik dat ooit een keer gezien, iemand had de stekker ingestoken terwijl er nog geen koelmiddel in de compressor zat, en toen ging het licht uit (de vacuümpomp hing er al een tijdje aan)…
                Dat was vroeger ook een van de principes bij radiobuizen, zonder vacuum werkten die niet.

                Maar ik heb al wel heel dikwijls gezien dat de verliesstroomschakelaar mee uitvalt als er een kortsluiting is.
                Daarom dacht ik dat er een beveiliging tegen stroompieken in zat (het is meer dan 40 jaar geleden geleden dat ik op school over verliesstroomschakelaars heb geleerd, en die waren toen nog niet zo lang op de markt).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #53
                  Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                  Een verliesstroomschakelaar kijkt (meet) gewoon hoeveel stroom er vertrekt, en hoeveel er terug komt.
                  Als er 1 ampere wordt opgenomen uit het net, dan moet er ook 1 ampere terug naar het net. ( het verplaatsen van electronen).
                  Komt er minder terug dan dat er vertrekt, wil dit zeggen dat er elektronen zijn die een andere weg hebben gevonden.
                  Er is dus een verlies. Is dit verlies groter dan bv. 300mA dan schakelt de differentieel uit.

                  In de industrie is de differentieel vaak mechanisch gekoppeld aan de hoofd automaat
                  Afhankelijk van wat er achter deze automaat hangt, motors, trafo's....kan er een ander type automaat gekozen worden.
                  Een motor of een zware inductieve belasting heeft een andere automaat nodig dan voor verlichting.

                  Een diff kan dus niet uitschakelen als de compressor van de airco start als de voorwaarde nog niet goed zijn. Er kan wel wat electronica inzitten die een klein verlies veroorzaken naar de massa toe, en dit verlies opgeteld met eventueel wat ander verlies kan genoeg zijn om een 30 mA te laten uitschakelen.

                  Mvg

                  .
                  Last edited by jeevanhoof; 18 april 2019, 20:04.
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #54
                    Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Maar ik heb al wel heel dikwijls gezien dat de verliesstroomschakelaar mee uitvalt als er een kortsluiting is.
                    Ik ook. Toegegeven : het waren niet bepaald mijn fraaiste experimenten.....

                    Comment


                    • #55
                      Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                      UPDATE ( voor wie nog weet waarover het ging )

                      De zaakvoerder van de airco-firma is zelf langs gekomen en gaf onmiddellijk toe dat de airco niet op die 30mA mocht staan. En dat die ook best niet samen op andere zekeringen zouden staan.
                      Hij heeft twee nieuwe zekeringen in de kast bijgeplaatst en alles zou nu in orde moeten zijn.

                      De man vertelde ons wel dat onze Teco héél gevoelig was en dat die dingen na verloop van jaren toch kunnen "verslijten".
                      Mocht de Teco nog raar doen wou hij die zelf gerust komen vervangen.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #56
                        Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                        Hopelijk is nu ook het probleem opgelost van het uitvallen van de spanning ... het zal zichzelf ooit wel uitwijzen.
                        Zelfs al stond de airco er mee op, het viel ook uit wanneer de airco niet op stond.
                        Maar positief denken. [emoji106]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                          Ik ben benieuwd...
                          Hoeveel keer was de differentieel eigenlijk afgesprongen de laatste 2 weken?

                          Om in te schatten wanneer we het probleem voorzichtig als 'opgelost' kunnen beschouwen..

                          Fingers crossed!

                          Groeten

                          Comment


                          • #58
                            Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht

                            De zaakvoerder van de airco-firma is zelf langs gekomen en gaf onmiddellijk toe dat de airco niet op die 30mA mocht staan. En dat die ook best niet samen op andere zekeringen zouden staan.
                            Hij heeft twee nieuwe zekeringen in de kast bijgeplaatst en alles zou nu in orde moeten zijn.

                            De man vertelde ons wel dat onze Teco héél gevoelig was en dat die dingen na verloop van jaren toch kunnen "verslijten".
                            Mocht de Teco nog raar doen wou hij die zelf gerust komen vervangen.
                            Allé, de man van de airco zal dus de TECO vervangen.......
                            Bij mijn weten mag enkel de net verdeler dat doen.
                            De TECO van vroeger was dikwijls nogal gevoelig maar wordt tegenwoordig niet meer geplaatst,
                            in de plaats komt nu een een 25s60 kast met een industriële automaat als vervanger van de TECO.
                            Als je kan bewijzen dat je TECO versleten is kan je zelfs die kast (die normaal op eigen kost is) gratis krijgen.
                            Hebben ze hier van Infrax helemaal gratis komen zetten, meteen werd alles vervangen (kast, teller en met een automaat) nadat ik
                            problemen kreeg met de TECO bij het starten van mijn draaibank.
                            Deze kast ziet er tegenwoordig zo uit Marc, zie de automaat als vervanger van de TECO.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                              Allez, dan kunnen ze dat model van je airco niet plaatsen in Spanje. Hier worden geen 300mA differentieels gebruikt. Alles staat hier achter 30mA differentieels, zowel 3-fasige kringen voor pompen en liften van de residentie, als de privéwoningen.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Allez, dan kunnen ze dat model van je airco niet plaatsen in Spanje. Hier worden geen 300mA differentieels gebruikt. Alles staat hier achter 30mA differentieels, zowel 3-fasige kringen voor pompen en liften van de residentie, als de privéwoningen.
                                Gelukkig is dat hier niet zo, een ganse woning achter een 30mA diff, ik mag er niet aan denken met al de geschakelde voedingen
                                en freqwentiesturingen waar netfilters allemaal hun eigen stukje naar massa of de grond lekken.
                                30 mA is zowat een totaal van een kleine 7 watt op een 230 volt net.
                                Tenzij ze daar in Spanje iedere kring op een aparte verliesstroomschakelaar zetten natuurlijk, dan krijg je een ander verhaal.
                                Kan natuurlijk ook zijn dat de netten in Spanje TN-C zijn, wat ook verschil kan maken, in België is dat normaal TN-S (aarding gescheiden van de nul)
                                Ondanks dat het niet wettelijk is, heb ik hier ook mijn kast volgens TN-S geschakeld, eenmaal de farce gehad dat er in de straat jaren geleden een nulleider
                                los is gekomen is voor mij genoeg, hier ligt de nul ook aan de aarding, voorwaarde is natuurlijk dat je een degelijke aarding hebt.
                                Last edited by Guest42; 25 april 2019, 12:03.

                                Comment

                                Working...
                                X